Jump to content

Større familie trenger større båt - 10-fotssyken melder seg


Sproc

Recommended Posts

HansH skrev for 6 timer siden:

Nevnte Skorgenes Mega 420 (Nimbus 42 Mega) ser jo egentlig kjempeflott ut. Ulempen er manglende  CE-godkjenning. 
 

Skroget ser jo også ut til å være forbløffende likt Nimbus 410 Commander og tilsvarende Storebro 410 Commander. Er dette også samme skrogform? I så fall er kanskje CE-godkjenning ikke helt uoverkommelig?

Ser at selgeren omtaler prosessen som "CE-sertifisering", noe som ikke er riktig. Det korrekte er CE-merking, CE-godkjenning er det heller ikke noe som heter.

 

Spørsmålet jeg stiller meg er derfor hvor grundig selgeren har satt seg inn i dette.

 

CE-merking ble på et tidspunkt obligatorisk, og bortsett fra unntakene ble det ulovlig å plassere nye fritidsbåter i markedet dersom de ikke var merket. Nå kjenner jeg ikke historikken bak Skorgenesbåtene, men husker vaglig at det har vært mye krangling. Kanskje CE-merkings prosessen er noe av årsaken? Uansett er det slik at nye produkter skal CE-merkes, produkter som allerede er plassert i markedet (les=solgt til forbruker) skal ikke kunne CE-merkes. Hvor strikt dette håndheves i denne bransjen vet jeg ikke, jeg kjenner kun min bransje. Denne båten er en 2002 modell, og det skal derfor ikke være mulig å CE-merke den nå.

 

 

subwoofer skrev for 6 timer siden:

Muligens et stupid spørsmål, men hvilken praktiske betydning har en CE-merking etter det initielle salget? Det er strengt tatt ikke mer enn en egenerklæring fra produsenten som sier at alle relevante regler og forordninger er fulgt?

Så lenge man får forsikret den osv. ser jeg overhode ikke behovet for å dra i land den prosessen. Om det i det hele tatt er mulig. Når det gjelder dette med egenerklæring (samsvarserklæring) fra produsent så er det en av veiene å gå for å CE-merke. En annen er samsvarssertifikkat fra teknisk kontrollorgan (Notefied Body). Det kommer an på hvilken modul i direktivet man velger. 

 

Sproc skrev for 3 timer siden:

Det var litt historier om laber byggekvalitet, bl.a. en del plastarbeid rundt hylser og braketter som måtte gjøres om igjen.

Oi, det hørtes ikke bra ut. Kan du si litt mer om dette?

Link to post
Share on other sites

@Komodo Sprekk i thrustertunnell samt dårlig innfestning av akselbrakett og rorbrakett ble reparert av nåværende eier, hylserørene burde også støpes inn på nytt da de visstnok så tvilsomme ut. 

@Fenris Spirit 360 ser fin ut, men den mangler en del i bredden og har vel til tross for 4 lugarer kun 6 sengeplasser? Klosterfjord 40 ser bra ut! Kan ikke huske å ha sett noen av de til salgs. Vet du hvor mange som ble bygd?

Link to post
Share on other sites

Sproc skrev 32 minutter siden:

@Komodo Sprekk i thrustertunnell samt dårlig innfestning av akselbrakett og rorbrakett ble reparert av nåværende eier, hylserørene burde også støpes inn på nytt da de visstnok så tvilsomme ut. 

Det hørtes lite tillitsvekkende ut! Det er selvsagt fullt mulig å reparere det du nevner, men jeg stiller meg jo spørsmål om hvor mange skjulte feil båten da har. Evt dårlig byggekvalitet som ikke nødvendigvis er direkte feil. 

 

 

Sproc skrev 32 minutter siden:

Spirit 360 ser fin ut, men den mangler en del i bredden og har vel til tross for 4 lugarer kun 6 sengeplasser? Klosterfjord 40 ser bra ut! Kan ikke huske å ha sett noen av de til salgs. 

Spirit 360 er vel egentlig bare en Flem 340 som er litt forlenget? En smal båt for lengden. Den går heller ikke pent i vannet. 

 

I motsetning til @ohio synes jeg Klosyerfjord virker veldig interessant, men understreker at jeg ikke har konkret kjennskap. Den har en del likhetstrekk med Vaagen 40, og begge ble vel levert både som verftsferdig og halvfabrikat. Muligheter for store variasjoner i byggekvaliteten altså. Vaagen 40 er min drømmebåt. En motor, aksel og V-gear, skrog og overbygg i divinycell sandwich, og isolerglass i vinduene. 

Link to post
Share on other sites

ohio skrev for 1 time siden:

De er begge modeller som etter min mening er utgått på dato og ville vel satset mine penger på noe mer tradisjonelt som holder  seg bedre i pris fremover og som er bedre kjent i markedet 

Det er mulig at du har rett i det. Men kan du nevne noen alternativer som har de egenskapene som jeg nevnte over her?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
ohio skrev On 18.8.2023 at 15.44:

De er begge modeller som etter min mening er utgått på dato og ville vel satset mine penger på noe mer tradisjonelt som holder  seg bedre i pris fremover og som er bedre kjent i markedet 

Mange år siden konseptene ble utviklet, men ser du på ønskelisten, og pengene er det ikke mange alternativer.  Både Waagen og Klosterfjord er utrustet så det fortsatt kan byttes / repareres

fenris111.jpg
Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...
isbjorn skrev 1 time siden:

Sjekk ut denne, fantastisk båt, tre lugarer, stor fly, driftssikre Cumminsmotorer.

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=348854895

Over et halvt år siden forrige innlegg. Du har ikke tilfeldigvis lagt inn link til denne annonsen for å reklamere for egen båt? 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 4 timer siden:

Over et halvt år siden forrige innlegg. Du har ikke tilfeldigvis lagt inn link til denne annonsen for å reklamere for egen båt? 

 

Trådstarter hadde budsjett fra 2 til 2,5 mill, så det forteller jo hva han er villig til å slippe den for, ved å legge den ut i denne tråden..

Link to post
Share on other sites

Vel det høres jo ut som trådstarter definitivt kunne hatt bruk for "stor gammel driter" om ikke en "enorm" dersom det ikke skal være D5L båt. Med så mange folk kan det jo ikke tenkes at noe lite vil være stort nok.

Og siden trådstarter skal jo ikke fiske så er jo ikke aktercabin ett problem så Storebro 500 burde være perfekt, men dersom den skulle være altfor gammel for starter av tråden så var det jo 2 stykk Princess som ikke trengte D5L annonsert: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=342876083 og https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=343428650

 

Altså enten så blir båten liten og nyere eller så blir den stor nok og eldre. Kan i hvert fall ikke forestille meg hvordan familie på 6 stykk + ekstra gjest skal presses inn i en liten båt dersom meninga er å overnatte der og ikke bare dra på dagsturer. Så det må i hvert fall opp på "stor" nivået dersom disse ungene ikke skal sove oppå hverandre nærmest. Ellers så er det bare meg som liker båter store, men her virker det jo virkelig som at noen har behov for at båten er stor og romslig ikke bare stor pga. turer over åpent hav.

Link to post
Share on other sites

Jeg kunne definitivt hatt bruk for en stor driter, men for å unngå et mareritt av driftsutgifter og reparasjoner bør det maks være en "stor halvgammel driter", aller helst "stor nokså ny driter" ;)
Jeg har også det ønsket om at båten skal være minst mulig, men ha mest mulig plass ombord. Altså holde antall fot nede for å ikke gjøre det for vanskelig å ligge på skjæra, finne ledige plasser i gjestehavner osv. Samt holde driftsutgifter nede.
P52'ene du linker til er fine, men har en noe håpløs lugarløsning da den ene sidelugaren kun har ei enkeltkøye.
Så langt er Rodman 41/44 noe av det bedre vi har sett på, der er begge sidelugarene ypperlige med to enkeltsenger i den ene, køyeseng i den andre. Begge har ståhøyde og gulvplass ved siden av sengene. Dette oppnår de ved å plassere byssa høyt. Samme har vi sett på Galeon 440. Det jeg ikke er så fan av i disse er de runde sofaene i salongen, bør helst ha noen gode hjørner og sitte i.

 

Link to post
Share on other sites

@Sproc Men da skjønner jeg at Storebro 500 blir "altfor gammel stor driter" selv om hvis den skulle være i bra stand så ville du hatt 600 000 igjen til fiksing fra en pris på 2,5 mill. Men aktercabin båt høres ut som masse plass hvis meninga er å fylle opp med maks mulig soveplasser og ikke så viktig om akterdekket er bra egnet for stangfiske.

Ja det var kanskje litt dårlig løsning med lugarer på Princess 52 jeg merket meg også de så rare ut i planløsningen i forhold til "vanlig Princess". Men i en liten båt så blir det jo ikke mer m2 per person med mindre du har snille unger som takler å sove nærmest "oppå" hverandre.

Ellers så finnes jo fortsatt den båten jeg tenkte på
https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=342467175 før jeg fant ut man kunne få Princess 65 til samme prisen og før jeg fant ut at gjerriknarken inni meg krever at pengene investeres og tjener fett når wizzair har signert kontrakt. Om du ikke har D5L så anbefales NMKS kurs og en tur i Storebroen til @Chilli Solbris.

Men om båten skal være liten så virka jo denne kanskje til å ha nok plass med tanke på 3 kabiner (dobbelt senga skal kunne være 2 enkeltsenger):
https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=343059705 men personlig ville vel heller investert i vedlikehold på en større en dersom det skal være så mange unger som holder på å gro opp, så får man bedre sjøegenskaper med på kjøpet gratis jo større båten er.

PS. Her er det rykende fersk Rodman annonsert med 3 kabiner: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=349782423 men som for meg ser da Princess 45 "festligere" ut.

Link to post
Share on other sites

En ting er pengene, men har ikke lyst til å bruke enormt med tid på å fikse opp en gammel båt. 
Akterkabin kan nok i noen tilfeller være gunstig plassutnyttelse, men med ulempen at man mister muligheten til å gå rett fra akterdekk og ut på badeplattformen, og dermed litt «kontakten» med sjøen. 
P45 mk1/mk2 er en virkelig flott båt, men siden de har plassert byssa lavt i salongen er den tredje lugaren under der virkelig knøttliten. Sengene er tredd mellom skapene i byssa og skrogsiden, og passer best for barnehagebarn. Rodman er ikke like elegant som Princess, men lugarene er myyye større. 
 

P56’en derimot, den har vel alt! Til og med dinette oppe ved førerplass. Men da begynner det å bli vel stort og upraktisk i bruk, samt enorme driftskostnader. Skal ikke være lett 😳

Link to post
Share on other sites

@Sproc Princess 56 med VolvoPenta 122 motorer vil vel ikke bruke mer enn hvor meget du "gasser den på", de har jo brukt samme motor i 50 fots båter. Men blir jo sikkert dyrere, men dersom du virkelig skal ha med så mange folk ombord så tipper jeg det vil være mer komfortabelt med masse plass når båten er i gjestehavn eller på overnattingstur enn den "lille stunden" man må stresse ekstra med havne manøvrering.

Det vil sikkert koste mer siden folk mener jo det koster mer om båten er større selv om motor er den samme, men om du virkelig skal ha så mange folk til å overnatte og barna skal jo gro opp så er det kanskje en idee å ha båten større. Det kan jo også hende at flere vil da bli enig om at båt er det som er morsomt. Siden når du har kone så må vel flere enn bare deg selv "stemme for båt" og flere barn som vil jo gro eldre enn "9-13 år" så er vel "svær gammel driter" fremtiden allerede i dag for at alle får nok plass.

Men det er sikkert flere synspunkter enn min idee "så stor som man bare får råd til".

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...