Jump to content

Større familie trenger større båt - 10-fotssyken melder seg


Sproc

Recommended Posts

Så har gjengen vokst fra far med to barn, til to av mine og to av dine. Altså to voksne og fire barn i alderen 9-13 år. Da blir vår kjære Sun 33 noe i minste laget, til tross for tre "kabiner" og god plassutnyttelse. Legg til at eldstedattera føler seg litt utenfor og helst vil ha med ei venninne på tur, så blir det folksomt ombord :D

Med så mange ombord er litt tumleplass essensielt, samt ulike oppholdssoner og plasser å trekke seg tilbake.

 

Krav til ny båt er derfor: 

- minst 3 romslige kabiner

- minst 6 sengeplasser, helst 7

- enkeltsenger trumfer dobbelsenger i kabin 2 og 3

- romslig salong med god sitteplass til 6-8 personer

- stor og sosialt innredet flybridge hvor alle kan sitte og spise

- stor badeplatform med plass til både jolle og badende unger

- budsjett inntil 2-2,5mill avhengig av tilstand

 

3-kabinere er sjeldne, så vet at vi nok må godt over 40 fot for å finne dette. Bredde på 4m+++ er jo og absolutt en fordel her.

 

Det står veeldig mye på kjekt-å-ha lista, men utgangspunktet må være å finne den optimale båten plass- og løsningsmessig, så får utstyr komme i andre rekke.

Litt brainstorming på aktuelle kandidater hadde vært gull nå :)

 

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Ein 15-20 års Janneau, Benetau, Hanse, og/eller Bavaria oppfyller krava. Om du føl litt med kan du vera heldig å få ein båt med nyare segl. 

 

Nyare båtar har ofte utfellbar badeplattform, men eg veit ikkje om du får slike for under 2.5 mnok.

 

Trekabinarar er ikkje uvanleg i dette segmentet. Tvert om er det ikkje uvanleg med fira kabinar.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Ask skrev 4 minutter siden:

Hei.

 

Ein 15-20 års Janneau, Benetau, Hanse, og/eller Bavaria oppfyller krava. Om du føl litt med kan du vera heldig å få ein båt med nyare segl. 

 

Nyare båtar har ofte utfellbar badeplattform, men eg veit ikkje om du får slike for under 2.5 mnok.

 

Trekabinarar er ikkje uvanleg i dette segmentet. Tvert om er det ikkje uvanleg med fira kabinar.

 

Lykke til.

Tror nok Sproc tenker motorbåt å ikke seil, siden han har en Sun33 cabincruiser fra før. Skulle jo også ha jolle på badeplatform. Får vel ikke det på en sådan vind dingse bums eller hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Rodman 44 er eneste jeg kommer på som kan passe. Ligger noen på finn. Jeg synes det ser ut som mye båt for pengene.

 

Valget mellom IPS og rett aksling så er jeg ikke helt sikker - selvom jeg har hatt IPS i mange år. IPS 500 virker kanskje lite på en så stor båt og første gen IPS har svakhet med oljetrykk og clutcher som ryker (om drevene er utbedret så er det en herlig  løsning)

Jeg hadde IPS 600 på NordWest 420. Det funka veldig bra

 

 

Link to post
Share on other sites

Akkurat nå ligger det jo ute en Fairline 43/45 som med crew-cabin faktisk har fire lugarer. 
Jeg har aldri visst om disse før, men hadde jeg hatt pengene så hadde jeg slått til. 
Forutsatt at du kan leve med en båt fra 1990. 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=310795787

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

@Sproc og  @Captain A; Skorgenes Sonic 395 er en flott båt, men med et skrog på kun 38 fot + baugnebb, så blir den betydelig mindre i innvendig volum enn de engelske på 40/42. Bredde på bare 3,65 meter bidrar heller ikke til mye volum. Og med 4 barn trenger du litt innvendig volum.
 

Men jeg har selvsagt sans for at en 2016-modell er attraktivt, og Sonic 395 har veldig smarte designløsninger.
 

På den annen side er jeg overbevist om at samme sum investert i en tidlig P42 vil holde seg bedre i verdi den dagen du skal selge igjen. Ulempen med de engelske i området 40/42 Fly (holder da F 43/45 fra -90 utenfor), er at de har kun to kabiner og salongen inne er ikke nødvendigvis attraktiv å bruke som seng.
 

Princess 45 Fly (99-07) har 3 kabiner, men blir kanskje for dyr? Men der er det også slik at du antakelig får mer igjen ved senere salg.

 

Hvis du evt er villig til å droppe ønske/krav om flybridge, så er Bavaria 42 Sport absolutt største gutten i 42-fotsklassen mht innvendig plass. Den har også en salong nede som er mye bedre egnet som ekstra sengeplass enn de engelske flybridgebåtene. Den har to fullverdige bad og dobbeltlugaren akter er i seg selv stor nok til at 3-4 barn kan sove der når du legger madrass og plate i midten. (Jeg hadde en slik i 5 år).

 

Du får B42 Sport også med hardtop, som jeg ville anbefalt over bare kalesje. De fleste B42 Sport kommer med IPS (500 = 2xD6/370 eller 600 = 2xD6/435 hk). Men noen har vanlig drev. 

 

Sjekk IPS mht clutch, jfr @Bitteliten, ellers er det et genialt system som bare gir kontinuerlig glede. B42 S ligger antakelig i prisområdet 1,5 til 2 og gir desidert mest plass for pengene. Bredde på 4,28 m og svært høyt dollbord gir enormt med plass ombord.

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev for 10 timer siden:

Tror flybridge mangler på de fleste av disse...   :wink:

 

Okkaby skrev for 10 timer siden:

Tror nok Sproc tenker motorbåt å ikke seil, siden han har en Sun33 cabincruiser fra før. Skulle jo også ha jolle på badeplatform. Får vel ikke det på en sådan vind dingse bums eller hehe

Hei.

 

Det er seglbåtar med flybridge.

Lagoon t.d.

 

Eg er ikkje overraska over at ts ønsker motorbåt, men tenkte eg skulle nemna at ein seglbåt kan oppfylla mange av krava.

Link to post
Share on other sites

Siden trådstarter har ein sun 33 så vil jo vedkommende få sjokk med drivstoff utgifter vist man går for ein princess  / Fairline i str 42-45 fot

for ikkje og snakke om service utgifter til gamle ips drev

 

Klart det er meir volum i ein princess/ fairline. Men man må opp i str 45 fot for og få 3 lugarer 

Vil påstå ein P 42 ikkje er egnet til trådstarter pga 4 unger som skal trives ombord

 

Har 3 unger selv og skjønner trådstarter veldig godt 

 

Drømmer selv om ein p50 mk3

men det var det med økonomi da….

Link to post
Share on other sites

Her var det mange gode tilbakemeldinger :)

Rodman 44 har vi kikket litt på, den kan være et godt alternativ for oss. 

P42 blir for snau da den bare har to lugarer. Når antallet mannskap ombord dobles kan vi ikke redusere antall kabiner.. det blir mytteri av sånt ;)


Kikket på en P45 MKI, en virkelig flott båt som oser kvalitet, men den tredje lugaren med køyesenger var seriøst trang. Veldig lite høyde mellom køyene, samt nesten null gulvplass. Synd egentlig, kunne vært perfekt hvis ikke.

Synes Skorgenes er flotte båter, men er tvilende til kvaliteten. Har hørt og lest mye om vannlekkasjer og, spesielt på 375 og 395, heldekkende frontruter som sprekker og tar måneder og år for å få tak i nye. Mtp begrenset bredde blir nok 395 litt i trangeste laget også.

 

Snodig dette at man på eldre båter som Farline 43/45 får bedre plassutnyttelse enn på nyere. En båt av den årgangen kunne gjerne blitt vurdert dersom "alt" var oppgradert og uhyre godt passet på, men orker ikke et endeløst skruprosjekt.


B42 ser absolutt veldig romslig ut, men med vestlandsvær så er nok bakvegg og muligheten for tett båt å foretrekke, og dermed også fly for å ha en skikkelig uteplass på finværsdagene.

Kikket på en IPS-båt faktisk. Den hadde hatt havari på bb clutch i fjor, fått dette reparert på verksted, men da jeg sjekket oljetrykk på EVC-instrumentet lå bb på ca 800 kPa og sb på 1600 kPa på tomgang. Påpekt til eier som tok denne til verksted for sjekk, de mener å ha funnet vann i oljen på bb pod og at det kan forklare trykkforskjellen. 
Gitt oppgraderte clutcher på begge drev, er det noe mer å bekymre seg for ifht IPS @Bitteliten?

Hvordan er kabinene i P440/460 @Bjørn Løvjomås, større enn i P45 eller tilsvarende?

Link to post
Share on other sites

Til inspirasjon:

Gammel Fairline, men innenfor budsjett:

https://www.finn.no/264772559

 

Sealine F42, to lugarer men kan i tillegg dra ut dobbeltseng i salong:

https://www.finn.no/300268720

 

Princess 440:

https://www.finn.no/312371286

 

Denne Skorgenes, selv om du har hørt om vinduer som sprekker, vet ikke om dette gjelder denne modellen?

https://www.finn.no/304240698

 

 

Link to post
Share on other sites

@Sproc Det er i hovedsak clutch som har vært problemet på første generasjon IPS. Øvrig vedlikehold er superenkelt med oljeskift og anode.

 

Mht størrelse på lugarer, så er nok realiteten at det ofte blir relativt trangt i den tredje lugaren, i hvert fall ombord i Princess - som jeg kjenner til. I min P50 Fly mk2 (-07), synes jeg lugaren med køyesenger er nokså trang. I en P45 (99-07) er det samme løsning, men antakelig ennå noen cm trangere. Tviler på at P440/460 er særlig større.

Link to post
Share on other sites

11 hours ago, Gabi said:

Denne Skorgenes, selv om du har hørt om vinduer som sprekker, vet ikke om dette gjelder denne modellen?

https://www.finn.no/304240698

 

Det er en helt annen båt enn 375/395.

 

Dette skroget (og overbygg) stammer fra Nimbus 42 mega som det ble laget noen få av på 90-tallet. Vesentlig større og bredere båt.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Nevnte Skorgenes Mega 420 (Nimbus 42 Mega) ser jo egentlig kjempeflott ut. Ulempen er manglende  CE-godkjenning. 
 

Skroget ser jo også ut til å være forbløffende likt Nimbus 410 Commander og tilsvarende Storebro 410 Commander. Er dette også samme skrogform? I så fall er kanskje CE-godkjenning ikke helt uoverkommelig?

 

Ser uansett ut til å dekke mye av behovet. Reell skroglengde ser nok mer mer ut som 38-39 fot når man justerer for påbygd baugnebb og akterplattform. Omtrent som NordWest 420 som skrogmessig er en 38-39-foter med påbygd nebb og plattform.

 

Dette gir samlet betydelig mindre innvendig volum i båten enn de engelske båtene hvor modellbetegnelse er mer i tråd med reell skroglengde.  For en familie på 6 merkes innvendig volum godt! 
 

Men så var det det med faste sengeplasser. Det er kjekt å ha😊

 

Lykke til med båtjakt👍

Link to post
Share on other sites

Innholdsmessig interessante båter disse Skorgenes Mega 420'ene. Visstnok finnes det kun tre av dem i Norge, var i kontakt med eierne av de andre to tidligere i år. Ja, alle tre var faktisk til salgs samtidig:) Det var litt historier om laber byggekvalitet, bl.a. en del plastarbeid rundt hylser og braketter som måtte gjøres om igjen.
Ser forøvrig noen likheter med Tresfjord 39 i interiøret.

 

Azimut'ene virker spennende, har kun såvidt vært ombord i en 42 med to kabiner, men ble imponert over hvor lyst og fint det var. Til å ha sofaen i kjellern så er det her en kjempemessig utsikt til sidene gjennom store vinduer. Skulle gjerne funnet en 3-kabiner :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...