Sproc Startet 14.August.2023 Del på Facebook Startet 14.August.2023 Så har gjengen vokst fra far med to barn, til to av mine og to av dine. Altså to voksne og fire barn i alderen 9-13 år. Da blir vår kjære Sun 33 noe i minste laget, til tross for tre "kabiner" og god plassutnyttelse. Legg til at eldstedattera føler seg litt utenfor og helst vil ha med ei venninne på tur, så blir det folksomt ombord :D Med så mange ombord er litt tumleplass essensielt, samt ulike oppholdssoner og plasser å trekke seg tilbake. Krav til ny båt er derfor: - minst 3 romslige kabiner - minst 6 sengeplasser, helst 7 - enkeltsenger trumfer dobbelsenger i kabin 2 og 3 - romslig salong med god sitteplass til 6-8 personer - stor og sosialt innredet flybridge hvor alle kan sitte og spise - stor badeplatform med plass til både jolle og badende unger - budsjett inntil 2-2,5mill avhengig av tilstand 3-kabinere er sjeldne, så vet at vi nok må godt over 40 fot for å finne dette. Bredde på 4m+++ er jo og absolutt en fordel her. Det står veeldig mye på kjekt-å-ha lista, men utgangspunktet må være å finne den optimale båten plass- og løsningsmessig, så får utstyr komme i andre rekke. Litt brainstorming på aktuelle kandidater hadde vært gull nå :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 14.August.2023 Del på Facebook Svart 14.August.2023 Hei. Ein 15-20 års Janneau, Benetau, Hanse, og/eller Bavaria oppfyller krava. Om du føl litt med kan du vera heldig å få ein båt med nyare segl. Nyare båtar har ofte utfellbar badeplattform, men eg veit ikkje om du får slike for under 2.5 mnok. Trekabinarar er ikkje uvanleg i dette segmentet. Tvert om er det ikkje uvanleg med fira kabinar. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arne Henriksen Svart 14.August.2023 Del på Facebook Svart 14.August.2023 3 minutes ago, Ask said: Ein 15-20 års Janneau, Benetau, Hanse, og/eller Bavaria oppfyller krava. Tror flybridge mangler på de fleste av disse... Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 14.August.2023 Del på Facebook Svart 14.August.2023 Ask skrev 4 minutter siden: Hei. Ein 15-20 års Janneau, Benetau, Hanse, og/eller Bavaria oppfyller krava. Om du føl litt med kan du vera heldig å få ein båt med nyare segl. Nyare båtar har ofte utfellbar badeplattform, men eg veit ikkje om du får slike for under 2.5 mnok. Trekabinarar er ikkje uvanleg i dette segmentet. Tvert om er det ikkje uvanleg med fira kabinar. Lykke til. Tror nok Sproc tenker motorbåt å ikke seil, siden han har en Sun33 cabincruiser fra før. Skulle jo også ha jolle på badeplatform. Får vel ikke det på en sådan vind dingse bums eller hehe Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Sproc Svart 14.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2023 Takk for tips, glemte visst å presisere at det er motorbåt vi både har og er på jakt etter 😊 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 14.August.2023 Del på Facebook Svart 14.August.2023 Rodman 44 er eneste jeg kommer på som kan passe. Ligger noen på finn. Jeg synes det ser ut som mye båt for pengene. Valget mellom IPS og rett aksling så er jeg ikke helt sikker - selvom jeg har hatt IPS i mange år. IPS 500 virker kanskje lite på en så stor båt og første gen IPS har svakhet med oljetrykk og clutcher som ryker (om drevene er utbedret så er det en herlig løsning) Jeg hadde IPS 600 på NordWest 420. Det funka veldig bra Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 14.August.2023 Del på Facebook Svart 14.August.2023 Lukter jo P42 her.. må bare re opp sofaen oppe. Du må bare opp til 2,5 -2,7 for å få den med 75P maskiner Det er en båt du blir kvitt om det kommer til det noen gang. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kanalkapteinen Svart 14.August.2023 Del på Facebook Svart 14.August.2023 Akkurat nå ligger det jo ute en Fairline 43/45 som med crew-cabin faktisk har fire lugarer. Jeg har aldri visst om disse før, men hadde jeg hatt pengene så hadde jeg slått til. Forutsatt at du kan leve med en båt fra 1990. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=310795787 Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post Share on other sites More sharing options...
Captain A Svart 14.August.2023 Del på Facebook Svart 14.August.2023 Nyest mulig må vel være eit mål Denne har grei plass til 6-8 både på fly og akterdekk og i salong. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=309952495 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HansH Svart 15.August.2023 Del på Facebook Svart 15.August.2023 @Sproc og @Captain A; Skorgenes Sonic 395 er en flott båt, men med et skrog på kun 38 fot + baugnebb, så blir den betydelig mindre i innvendig volum enn de engelske på 40/42. Bredde på bare 3,65 meter bidrar heller ikke til mye volum. Og med 4 barn trenger du litt innvendig volum. Men jeg har selvsagt sans for at en 2016-modell er attraktivt, og Sonic 395 har veldig smarte designløsninger. På den annen side er jeg overbevist om at samme sum investert i en tidlig P42 vil holde seg bedre i verdi den dagen du skal selge igjen. Ulempen med de engelske i området 40/42 Fly (holder da F 43/45 fra -90 utenfor), er at de har kun to kabiner og salongen inne er ikke nødvendigvis attraktiv å bruke som seng. Princess 45 Fly (99-07) har 3 kabiner, men blir kanskje for dyr? Men der er det også slik at du antakelig får mer igjen ved senere salg. Hvis du evt er villig til å droppe ønske/krav om flybridge, så er Bavaria 42 Sport absolutt største gutten i 42-fotsklassen mht innvendig plass. Den har også en salong nede som er mye bedre egnet som ekstra sengeplass enn de engelske flybridgebåtene. Den har to fullverdige bad og dobbeltlugaren akter er i seg selv stor nok til at 3-4 barn kan sove der når du legger madrass og plate i midten. (Jeg hadde en slik i 5 år). Du får B42 Sport også med hardtop, som jeg ville anbefalt over bare kalesje. De fleste B42 Sport kommer med IPS (500 = 2xD6/370 eller 600 = 2xD6/435 hk). Men noen har vanlig drev. Sjekk IPS mht clutch, jfr @Bitteliten, ellers er det et genialt system som bare gir kontinuerlig glede. B42 S ligger antakelig i prisområdet 1,5 til 2 og gir desidert mest plass for pengene. Bredde på 4,28 m og svært høyt dollbord gir enormt med plass ombord. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 15.August.2023 Del på Facebook Svart 15.August.2023 Arne Henriksen skrev for 10 timer siden: Tror flybridge mangler på de fleste av disse... Okkaby skrev for 10 timer siden: Tror nok Sproc tenker motorbåt å ikke seil, siden han har en Sun33 cabincruiser fra før. Skulle jo også ha jolle på badeplatform. Får vel ikke det på en sådan vind dingse bums eller hehe Hei. Det er seglbåtar med flybridge. Lagoon t.d. Eg er ikkje overraska over at ts ønsker motorbåt, men tenkte eg skulle nemna at ein seglbåt kan oppfylla mange av krava. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Captain A Svart 15.August.2023 Del på Facebook Svart 15.August.2023 Siden trådstarter har ein sun 33 så vil jo vedkommende få sjokk med drivstoff utgifter vist man går for ein princess / Fairline i str 42-45 fot for ikkje og snakke om service utgifter til gamle ips drev Klart det er meir volum i ein princess/ fairline. Men man må opp i str 45 fot for og få 3 lugarer Vil påstå ein P 42 ikkje er egnet til trådstarter pga 4 unger som skal trives ombord Har 3 unger selv og skjønner trådstarter veldig godt Drømmer selv om ein p50 mk3 men det var det med økonomi da…. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 15.August.2023 Del på Facebook Svart 15.August.2023 Princess 440/460 kan være et rimelig alternativ. 3 kabiner, to med enkeltsenger. Meget stor Flybridge. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
Sproc Svart 15.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2023 Her var det mange gode tilbakemeldinger :) Rodman 44 har vi kikket litt på, den kan være et godt alternativ for oss. P42 blir for snau da den bare har to lugarer. Når antallet mannskap ombord dobles kan vi ikke redusere antall kabiner.. det blir mytteri av sånt ;) Kikket på en P45 MKI, en virkelig flott båt som oser kvalitet, men den tredje lugaren med køyesenger var seriøst trang. Veldig lite høyde mellom køyene, samt nesten null gulvplass. Synd egentlig, kunne vært perfekt hvis ikke. Synes Skorgenes er flotte båter, men er tvilende til kvaliteten. Har hørt og lest mye om vannlekkasjer og, spesielt på 375 og 395, heldekkende frontruter som sprekker og tar måneder og år for å få tak i nye. Mtp begrenset bredde blir nok 395 litt i trangeste laget også. Snodig dette at man på eldre båter som Farline 43/45 får bedre plassutnyttelse enn på nyere. En båt av den årgangen kunne gjerne blitt vurdert dersom "alt" var oppgradert og uhyre godt passet på, men orker ikke et endeløst skruprosjekt. B42 ser absolutt veldig romslig ut, men med vestlandsvær så er nok bakvegg og muligheten for tett båt å foretrekke, og dermed også fly for å ha en skikkelig uteplass på finværsdagene. Kikket på en IPS-båt faktisk. Den hadde hatt havari på bb clutch i fjor, fått dette reparert på verksted, men da jeg sjekket oljetrykk på EVC-instrumentet lå bb på ca 800 kPa og sb på 1600 kPa på tomgang. Påpekt til eier som tok denne til verksted for sjekk, de mener å ha funnet vann i oljen på bb pod og at det kan forklare trykkforskjellen. Gitt oppgraderte clutcher på begge drev, er det noe mer å bekymre seg for ifht IPS @Bitteliten? Hvordan er kabinene i P440/460 @Bjørn Løvjomås, større enn i P45 eller tilsvarende? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 15.August.2023 Del på Facebook Svart 15.August.2023 Sproc skrev 25 minutter siden: Hvordan er kabinene i P440/460 @Bjørn Løvjomås, større enn i P45 eller tilsvarende? Kjenner ikke så godt P45. Men det er ganske god plass styrbord kabin. Babord, med køyesenger er noe trangere 🙂 Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 15.August.2023 Del på Facebook Svart 15.August.2023 Til inspirasjon: Gammel Fairline, men innenfor budsjett: https://www.finn.no/264772559 Sealine F42, to lugarer men kan i tillegg dra ut dobbeltseng i salong: https://www.finn.no/300268720 Princess 440: https://www.finn.no/312371286 Denne Skorgenes, selv om du har hørt om vinduer som sprekker, vet ikke om dette gjelder denne modellen? https://www.finn.no/304240698 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HansH Svart 15.August.2023 Del på Facebook Svart 15.August.2023 @Sproc Det er i hovedsak clutch som har vært problemet på første generasjon IPS. Øvrig vedlikehold er superenkelt med oljeskift og anode. Mht størrelse på lugarer, så er nok realiteten at det ofte blir relativt trangt i den tredje lugaren, i hvert fall ombord i Princess - som jeg kjenner til. I min P50 Fly mk2 (-07), synes jeg lugaren med køyesenger er nokså trang. I en P45 (99-07) er det samme løsning, men antakelig ennå noen cm trangere. Tviler på at P440/460 er særlig større. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 15.August.2023 Del på Facebook Svart 15.August.2023 11 hours ago, Gabi said: Denne Skorgenes, selv om du har hørt om vinduer som sprekker, vet ikke om dette gjelder denne modellen? https://www.finn.no/304240698 Det er en helt annen båt enn 375/395. Dette skroget (og overbygg) stammer fra Nimbus 42 mega som det ble laget noen få av på 90-tallet. Vesentlig større og bredere båt. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
HansH Svart 16.August.2023 Del på Facebook Svart 16.August.2023 Nevnte Skorgenes Mega 420 (Nimbus 42 Mega) ser jo egentlig kjempeflott ut. Ulempen er manglende CE-godkjenning. Skroget ser jo også ut til å være forbløffende likt Nimbus 410 Commander og tilsvarende Storebro 410 Commander. Er dette også samme skrogform? I så fall er kanskje CE-godkjenning ikke helt uoverkommelig? Ser uansett ut til å dekke mye av behovet. Reell skroglengde ser nok mer mer ut som 38-39 fot når man justerer for påbygd baugnebb og akterplattform. Omtrent som NordWest 420 som skrogmessig er en 38-39-foter med påbygd nebb og plattform. Dette gir samlet betydelig mindre innvendig volum i båten enn de engelske båtene hvor modellbetegnelse er mer i tråd med reell skroglengde. For en familie på 6 merkes innvendig volum godt! Men så var det det med faste sengeplasser. Det er kjekt å ha😊 Lykke til med båtjakt👍 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
subwoofer Svart 16.August.2023 Del på Facebook Svart 16.August.2023 Muligens et stupid spørsmål, men hvilken praktiske betydning har en CE-merking etter det initielle salget? Det er strengt tatt ikke mer enn en egenerklæring fra produsenten som sier at alle relevante regler og forordninger er fulgt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HansH Svart 16.August.2023 Del på Facebook Svart 16.August.2023 CE-merking i seg selv gjør ikke båten bedre eller dårligere, men for en kjøper er det jo greit å ha bekreftelse på at den rent faktisk innfrir aktuelle krav mht sikkerhet, sjødyktighet, stabilitet, styrke, flyteevne, stivhet, skrogtykkelse osv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Faxen Svart 16.August.2023 Del på Facebook Svart 16.August.2023 Hvis det er selvbygg, må du eie den i 5 år, før du kan selge den. Dette er vel ikke saken her. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 16.August.2023 Del på Facebook Svart 16.August.2023 Heisan Azimut 42/46 3 kabiner. Går meget bra i sjøen, bruker mindre drivstoff, dette pga at de bruker mindre hk for skyve frem. Eksospotter under som løfter skroget. Cat og cummins motorer. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sproc Svart 16.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2023 Innholdsmessig interessante båter disse Skorgenes Mega 420'ene. Visstnok finnes det kun tre av dem i Norge, var i kontakt med eierne av de andre to tidligere i år. Ja, alle tre var faktisk til salgs samtidig:) Det var litt historier om laber byggekvalitet, bl.a. en del plastarbeid rundt hylser og braketter som måtte gjøres om igjen. Ser forøvrig noen likheter med Tresfjord 39 i interiøret. Azimut'ene virker spennende, har kun såvidt vært ombord i en 42 med to kabiner, men ble imponert over hvor lyst og fint det var. Til å ha sofaen i kjellern så er det her en kjempemessig utsikt til sidene gjennom store vinduer. Skulle gjerne funnet en 3-kabiner :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ohio Svart 16.August.2023 Del på Facebook Svart 16.August.2023 Det er ikke krav til CE merking på båter eldre enn 1998 mod CE kravet kom fra juni 1998 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.