Lazyjack Startet 20.August.2023 Del på Facebook Startet 20.August.2023 Skulle tro at "lazyjack" visste alt om lazyjacks men det vet han altså ikke Jeg har en Grinde på 28 fot og mine lazyjacks er festet på hver side av masten et stykke over salingen. Det betyr at det er en ganske smal spalte storseilet skal treffe på vei opp og det er lett at en spile hekter seg i en av lazyjackslinene på vei opp. Burde jeg kanskje ha flyttet festene litt ut på salingshornene for å få med plass når seilet skal opp? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 20.August.2023 Del på Facebook Svart 20.August.2023 Du trenger ikke de snorene når du heiser seil. Slakk de ned og dra de frem langs bommen via revekrokene. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 20.August.2023 Del på Facebook Svart 20.August.2023 Hos meg er de festet ca på midten av øvre (av 2) salingshorn. Det er ofte problemer med å få seilet opp uten at en spile henger seg opp. Det jeg kan gjøre er å slakke lazyjacks og feste dem frem ved opphenget til bommen, da er alle linene helt fremme, og ingenting hekter seg. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Popeye70 Svart 20.August.2023 Del på Facebook Svart 20.August.2023 Våre lazyjacks går gjennom de øvre salingshornene ca 1/3 ut på salingshornene før de samles i en trinse oppe i forkant av masta og går ned til et kryssholt nede på masta. Uansett så henger av og til spilene i storseilet seg fast i lazyjackene, så vi må være nøye på at både båt og bom går rett mot vinden når vi heiser seil. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
J-Å Svart 21.August.2023 Del på Facebook Svart 21.August.2023 En skal være litt forsktig med å feste blokker for lazyjacks ute på salingshornene. Ihvertfall hvis bommen kan senkes under normal posisjon. Hvis bommen senkes eller det seiles lens med stramme lazyjacks kan det bli ganske stor belastning, som salingshornene ikke er beregnet for. Hvis det er blokker under salingshornene blir det dobbel belastning. Løsningen som @Popeye70 beskriver er mye sikrere. En løsning jeg bruker av og til ved ustabil vind, er å ha litt slakke lazyjacks, og dytte seilet over til en side av bommen, deretter trekke lazyjacks på motsatt side fram til masten. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 21.August.2023 Del på Facebook Svart 21.August.2023 J-Å skrev 13 minutter siden: seiles lens med stramme lazyjacks Det sliter også på seilet. Lazyjacks er vel kun for bruk ved berging av seil, og er dratt fram til seilet etter pakking. ‘Lazy’ betyr ‘lat’, men det betyr ikke at de alltid skal henge oppe, så lat er man vel ikke. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 21.August.2023 Del på Facebook Svart 21.August.2023 Vel, mange båter har lazyjacks koblet til en såkalt zippack. Hvis lazyjacks slakkes helt av, så blir den åpne bagen hengende og flagre under bommen, og må evt rulles opp. Det er derfor ikke helt uvanlig å ihvertfall påbegynne seilingen med lazyjacks satt. Det er også en fordel ved reving. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.August.2023 Del på Facebook Svart 21.August.2023 På Hulda er linene montert med blokker plassert ytterst på øvre salingshorn. I hvert fall på Hulda vil linene ryke lenge før salingshornene merker noe som helst. Tidligere hadde jeg så lange liner at jeg kunne dra dem frem til masten. Da måtte også lazy-sekken sikres til bommen, i og med at den ramlet ned. De ble mye liner, sekk og kav ut av det. Nå har jeg kortere liner, må passe på at spilene ikke hekter. Det går som regel svært smidig. På skarp kryss, har som regel motvind, gnager ikke linene på seilet. På slør/lens kan jeg slakke litt på linen. Så langt ikke spor av gnag på seilet. Det er egentlig et ikke-problem. Sånn ser det ut her i gården: Og linnene kunne med fordel vært slakket litt på le side, det var løy vind. Og så må jeg få meg noen nye lus. Og seilet burde vært vasket. Det er for mange prosjekter. Rekker ikke over alt. Akkurat her oppe er de festet. Visste jeg hadde et bilde et eller annet sted. I følge min fysikk, blir det ikke dobbelt belastning av en slik blokk som jeg har. At det røk oppi der, er min egen dumhet. For korte popnagler. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 21.August.2023 Del på Facebook Svart 21.August.2023 Jeg er for «lat» til å dra fram linene. Som hos Hulda så er gnaging null problem, jeg har de såpass løse at formen på seilet er like fin, farten bli ikke påvirket, og jeg kan når som helst slippe ned seilet uten å måtte ordne med linene først. Sikker noen som syns dette ser like ille ut som å seile med fenderne ute, jeg gir beng:) Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 21.August.2023 Del på Facebook Svart 21.August.2023 Seilet ditt står fint ihvertfall @Hulda. Hvis jeg ikke ser dobbelt, så har du også et ekstra vant fra salingshornet og oppover, som jeg antar tar vertikale krefter. Hvor mye salingshorn kan belastes nedover er selvfølgelig avhengig av hvordan de er festet til vantene. På noen båter er det ganske svake greier, ettersom salingshornet skal dele vinkelen som vantet får, og derfor så og si ikke skal ha vertikale krefter. Spesielt hvis le salingshorn belastes mens le vant er ganske slakke under seiling, så kan de forskyve seg. På endel båter er vantene terminert og koblet sammen ved salingshorn, det er selvsagt mer robust. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.August.2023 Del på Facebook Svart 21.August.2023 Det er en taustump på hver side av masten. Salingshornet skal dele vinkelen til vantet i to like store vinkler, idéelt sett. Dette for at resultantkraften fra vantet skal treffe salingen i 180 grader. Eller gå 'rett gjennom' salingen, sagt på alternativ måte. Den tokskallen som laget riggen min skjønte ikke dette helt og holdent. Så for at salingshornene der oppe ikke skal geipe nedover, og dele vinkelen feil, måtte jeg fikse disse tauene for å holde igjen hornene under oppstramming av riggen. Jeg har en vag føling på at jeg burde erstattet disse tauene. Lav prioritet så lenge det funker. At lazyjack'en er festet der oppe, er filosofi fra UK Syversen Sail Makers. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 21.August.2023 Del på Facebook Svart 21.August.2023 Maika skrev for 2 timer siden: Jeg er for «lat» til å dra fram linene. Jeg ser du har katamaran. da har du kanskje så 'fat head' at hekting av akterlik ikke er et problem. Det er det problemet trådstarter ber om hjelp til. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 21.August.2023 Del på Facebook Svart 21.August.2023 Nei, lite fathead, men jeg lagde festene i masten forholdsvis langt nede, og med løst skjøte går det greit, men jeg må følge med. Uansett lettere en å styre med å løsne dem:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.