Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring


Hulda

Recommended Posts

Neste som gikk til helvete. Snorene som holder 'stack pack', trekket som pakker og skjuler seilet på bommen, har over årene blitt som små armeringsjern. 

20220730_114427.jpg.f36c3cf682c93edbd96354bbee0804df.jpg

Det er vanskelig å få strammet opp denne posen, eller hva man nå skal kalle det. Seilet veier garantert 60 kilo, så det er tunge greier. Snorene og festene ble montert opp av UK Syversen i Smögen juni 2009. Jeg ligger grovt etter med løpende rigg. Alt at tauverk må nå skiftes ut. Det går på sikkerheten løs. Så da var jeg en tur opp i masten for å feste nye taljer for justering av stack pack. For de som ikke har dette systemet, så kan tauene strammes og slakkes alt etter som. Når man seiler på rom vind, er det greit å slakke ned, slik at tauene ikke ligger og gnager på seilet. Så altså, damene, datter med utidig innblanding fra Admiralen, skulle heise meg opp. Det gikk forbausende greit med den store elektriske winchen. Så ut i enden på øvre salingshorn for å fikle med tau og talje. Taljeblokken (eller bare 'blokk') er den minste fra Biltema. Blokken fra UK Syversen er noe minigreier som aldri har fungert tilfredsstillende. Så jeg lot blokkene fra Syversen henge der oppe, og sjaklet meg inn på noen grovere bøyler levert med riggen fra Skarven Mast. Grove, solide greier. Festet med 'store' popnagler som sikkert burde holde >100 kg pr nagle. Strammet til på SB side, perfekt! Strammet til på BB side. Plutselig var det som jeg fikk et skudd i skallen. Noe rant nedover. Brølte til damene og ba dem komme med et papir. Masse av det inne i båten. De sprang rundt som huggærne høns, mens jeg sto med hodet over rekka for ikke å grise ned hele dekket. De som har briller, vet akkurat hvordan det er når blodet ligger og skvalper inni brilleglassa. Det er ikke greit å orientere seg. "Går det bra, skal vi ringe ambulansen?" "Hvis det ikke lukter whisky av hue på meg, så er det tett! Har'u papir?' Nix, jeg fikk en halv kvadratmeter plaster og en bomullsdott. Så det tok en stund å bli klar over hva som hadde skjedd. 

 

Da jeg dro til, så stod naturligvis stack pack'en under et bra strekk. Da røk popnaglene til Skarven og blokken kom ned som skutt ut av en sprettert og traff meg midt i planeten. Der jeg mistet håret en gang på 90-tallet. På bildet under tauet og blokken. Det røde er den første blodspruten.

20220922_095107.jpg.b1db7718b755f934a2803d7a9771042b.jpg

Så i dag var jeg oppe igjen og bant fast taljen ytterst på BB salingshorn. Det kjører. Burde vel gjort det samme på SB salingshorn. 

 

Men, Lofrans Tigres som jeg bestilte hos Watski for et par dager siden, ligger nå til avhenting hos KIWI. Den var kjapp!

image0000001.jpg

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev 13 minutter siden:

Imponerende å se gamle pensjonister hengende å dingle 12-15m oppi lufta.

 

Hos oss heter det ofte når noe er risikabelt, at du får gjøre det du som er gammel . .

Og det må man bare ta som et kompliment . .

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 12 timer siden:

 

Hos oss heter det ofte når noe er risikabelt, at du får gjøre det du som er gammel . .

Og det må man bare ta som et kompliment . .

 

Husker at jeg en gang for mange år siden skulle male huset ved hjelp av taljer og stige. Jeg hadde rigget alt klar, men var litt skeptisk til om det holdt. Min bestefar var innom, han var vel rundt 87 den gang. Han kløv ut på stigen, hoppet litt på den og ga beskjed om at dette var trygt og greit. Et par etasjer over bakken. Kanskje høydeskrekk er en sånn ungdomsting? I forgårs var jeg oppe på taket, nesten oppe i toppen 13-14 meter over bakken og skiftet en skiferhelle. Og siden jeg snart er seksti (kanskje?) er jeg blitt så vant til å jobbe i høyden at egentlig ikke gjør meg stort...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Nå er jeg av den grunnholdning at man får slite ut en generasjon av gangen. De eldste først. De som ikke bidrar med noe som helst. Annet enn å heve pensjon.

 

Dette med høydeskrekk er noe underlige greier. Akkurat som det å befinne seg på dypt vann. To meter er ikke dypt. Men jeg som kun måler 1,8 meter vil drukne. Så om der er 2 meter eller 2000 meter, spiller i praksis ingen rolle. Så dette er hva jeg stadig forteller meg selv. Dessuten er det bedre å ramle ned fra en høyde som enten er slik at du kommer fra det med et halvt års verk et eller annet sted, eller at lyset blir slukket for godt. Det å sitte og sikle på et pleiehjem står for meg som den ultimate ulykke. Min innbitte høydeskrekk, for den er der, er under stadig bearbeiding med noe man kaller 'fornuft'. Offshore ble jeg fra tid til annen spurt "har du høydeskrekk". Svaret mitt av uansett alltid "Nei". For hvis jeg hadde sagt "Ja" ville jeg blitt satt på første flight til land. Mistet turen, mistet lønna, fått sparken. Så det hadde jeg ikke råd til. Derfor fikk jeg god trening i 'klaustrofobi-jobber' og jobber der vi hang og dingla 50 meter over et eller annet. Man blir herdet etter hvert. Men unødige kjangser tar jeg ikke. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har alltid hatt respekt for høyder, men aldri høydeskrekk. Heldigvis har jeg erfart at det overhodet ikke har endret seg merkbart med årene. Etter å ha rundet 80+, spaserer jeg fremdelse rundt på taket og står øverst på gardintrappa. Det er heller ikke lenge siden jeg var nede på 7-8 meters dyp og hentet opp en del til kokeapparatet for en uheldig pensjonist. Og på kommende tirsdag er jeg innkalt til elektrosjokk på Ahus for å nullstille hjerterytmen igjen. Da blir jeg erfaringsmessig 10 år yngre igjen også . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 26 minutter siden:

 Og på kommende tirsdag er jeg innkalt til elektrosjokk på Ahus for å nullstille hjerterytmen igjen. Da blir jeg erfaringsmessig 10 år yngre igjen også . . .

 

Vet du om det hjelper mot et skrukket tryne hos en 79-åring?

:easter:

 

 

 

20220916_232308.jpg.08c09f95141845bffbbc89fa23a0e628.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 30 minutter siden:

 

Vet du om det hjelper mot et skrukket tryne hos en 79-åring?

:easter:

 

 

Neppe. Men kanskje en øyelokkoperasjon?Jeg var på Lørenskog Øyeklinikk i går og fikk justert øyelokken for å kunne se bedre. Tror det hjelper litt på skrukketryne også. Men foreløpig går jeg rundt med store blåveiser bak mørke briller . . Inngretpet ble anbefalt av fastlegen for at jeg skulle kunne få beholde sertifikatet i fremtiden . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Duppe skrev 30 minutter siden:

 

Interessant dette. Aldri hørt om.

 

Jo'a. Neste blir at han går med inverter med sann sinus og LiFePO4 i ryggsekk.

 

Sammenlignet med meg er ikke det skrukketrynet der noe å skryte av. Dessuten har @Lars H.hår både over og under øya. Jeg har ingen av delene. 

 

Som sagt, det er derfor jeg har matt båt. 

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 1 time siden:

Og på kommende tirsdag er jeg innkalt til elektrosjokk på Ahus for å nullstille hjerterytmen igjen. Da blir jeg erfaringsmessig 10 år yngre igjen også . . .

 

De behandlingene kunne jeg godt ha tenkt meg et par av. :giggle:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

 

Duppe skrev 1 time siden:

 

Interessant dette. Aldri hørt om.

 

Det er for oss som blir plaget av hjerteflimmer eller -flutter. Jeg har permanent flutter, dvs sinusrytme med forhøyet frekvens. Du får elektrosjokk under svært kontrollerte forhold. Vanligvis får du da normal hjerterytme igjen, men det er ikke uvanlig med tilbakefall etter en stund. Dette blir 3. gangen for meg. Neste step er da et enkelt inngrep som kalles ablasjon. Enkelt inngrep. men laaaang ventetid i Norge . . .

 

Flimmer/flutter er ganske utbredt blant folk som har drevet med utholdenhetsidrett. Ikke uvanlig blant skiløpere (Marit Bjørgen, Martin Johnsrud Sundby, Einar Bjørndalen, . . .). Jeg drev før med mye langdistanseløping i lange perioder, dog bare som amatør.

 

Men det var vel nok sykdomsprat fra geriatrisk avdelig i denne omgang. Jeg har fått beskjed om at injektorer og topplokk til båtmotoren min er reviderte og klare til avhenting. Da blir det båtrelatert mekking til uken, dog ikke i høyden men i underetasjen . . .  Men så har junior og jeg også et prosjekt på taket hjemme. Da blir det mye klatring på stige og ballansering i høyden.

 

Og så ber jeg Hulda om ursekt for å ha kuppet tråden hans.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Sitat

Og så ber jeg Hulda om ursekt for å ha kuppet tråden hans.

 

Det er sikkert OK for han, det er jo greit at han og vi andre "litt eldre" har et sted å "sutre" hvor vi ikke blir slettet.

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Som nevnt over, så kjøpte jeg en Lofrans Tigres 1500 W hos Watski for NOK 16809 fritt levert KIWI. Prisen inkluderte relé. Disse spillene har vært markedsført opp rundt NOK 22000. Så jeg syntes snaue 17000 var en grei pris. Men tvilen har gnagd en blakk pensjonist. Det er tross alt over 1/2 månedslønn fra NAV. Og så fant jeg en nettbutikk som solgte samme spillet/winchen 900 kroner billiger, uvisst om reéet fulgte med i den prisen. Jeg ettersjekket prisleiet en uke etter kjøpet. Innen markedsføringen kaller vi det 'selvforsikring', forsikre for seg selv at man ikke har blemma. Og da var alle Lofrans Tigres 1500 W utsolgt. Så da kan jeg roe ned. Til uken begynner installasjonen. 

 

Det jeg ser av instruksjonsmanualen, er at min Tigres skal ha 50 kvadrat kabler. For meg virker det helt hinsides mye. Men det er hva manualen sier som minimum. Kan ikke se for meg hvordan jeg skal kunne greie å brekke 3 stk 50 kvadrat kabler inn under winchen, under motoren og så koble de armeringsjerna til i bakkant av motoren. Noen som har noen fornuftige kommentarer? Jeg er tross alt kun hobbyelektriker. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 1 time siden:

er at min Tigres skal ha 50 kvadrat kabler.

Det hadde jeg på min gamle Tiger 1500W der ledningene gikk inn  Dekslet til El motoren.

På min nye Tiger 1500 W går ledningene opp i kroppen og fram til el.motoren, (en kraftig forberedning) 

Byttet ut de gamle ledningene  fra reéet til el.motoren  med 50 mm² sveisekabel da var det lett og tre de fam til El. motoren  

og krympet så på kabelsko.

Sikringene  til Tiger  har jeg  på kablene like ved batteriene.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

@Bitteliten. Jo, jeg har tenkt tanken på å splitte kvadratet i flere kabler. Men det er to plusser og en minus som skal frem til motoren. Og plussene skal sikres, tenkte å bruke sikringsholdere fra Biltema med 150 A ANL-sikringer. Det blir rett og slett ikke fysisk plass. Opplegget som det elektriske til winchen 'hviler på' er strømmen til baugpropellen. Her er det et 170 Ah startbatteri. Pluss og minus ut fra batteriet er 70 kvadrat. Plussen går fra batteriet via en BEP fjernstyrt bryter til en 400 A sikring levert av Sleipner. Avstanden mellom batteriet og sikringen er under 1 meter. Derfra går tilførsel pluss og minus opp til et koblingsskap inne i kjettingrommet. Avstanden er under 1,5 meter. Hit kan jeg trekke 70 kvadrat. I skapet blir begge plussene sikret med 150 A ANL. Fra skapet og bort til winchen er det ikke over 2 meter. Og det er disse 2+2 meterne som er problemet. Jeg kan faktisk strekke 70 kvadrat helt frem til der kablene skal gjennom dekket. 

Link to post
Share on other sites

@Roger joMulig at jeg lager et problem som ikke eksisterer. Her er kabelføringen, felles for Cayman, Tigres, etc:

Tigres.JPG.e7373527f29a1cc9615c5e0e24bc1577.JPG

Det sages ut et dia 45 mm hull i dekket til kablene. Som etter Murphys Law ikke kommer til å treffe der jeg allerede har kabelgjennomføring. For det som er bestemmende for plasseringen av Tigres er der kjettingen går gjennom dekket. 

 

Før jeg lager mer ball. Jeg har lempet ca. 20 kg diverse kabler bak i pizzabilen. Der er det også noen meter sveisekabel. Det kommer til å bli litt av et prosjekt. Denne winchen bør også isoleres fra dekket for å unngå galvanisk tæring. Jeg har tenkt å mekke en 'platting' av glassfiberarmert epoxy. Biltema har noe bra greier der. Jeg laget radier for baugpropelltunnelen av dette produktet. Og det har sittet dønn, under vann i 20 år.

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 30 minutter siden:

mekke en 'platting' av glassfiberarmert epoxy.

Jeg har 30cm Eikekloss kledd kjetting kassa med plexiglass, men så var det  ankret, kjetting og kabularet da.

Endte opp med god gammeldags knivsikringer som blir koplet inn hver gang jeg har frislipt ankret.

Funket i 35 år til jeg fikk sjøvann i dekslet og tæret av børstebroa, gamle patent med kablene inn i dekslet.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Kritiske faktorer her er vel spenningsfall i kabelen og evt. varmgang.

Om du går ned til 25mm2 kabel vil du ha et spenningsfall på 0,35V ved 125A, og 43W varmeutvikling i kabelen. Kabelen kan m.a.o bli litt lunken om du kjører den lenge, selv om spenningsfallet ikke er så stort.

 

Er flere kalkulatorer på nett for "cable voltage drop calculator.

Tror alle regner spenningsfall som 2-leder, slik at 2m kabel er 2x2m ledere.

Link to post
Share on other sites

Problematikken vedr. spenningsfall kjenner jeg til. Et annet problem er at elektromotoren vil slite alvorlig om den ikke får nok strøm (A). Det vil gå ut over børster, collector og isloasjon. Mer varme og mer børstestøv og derav krypstrømmer. 

 

Lofrans spesifiserer 50 kvadrat kabel for lengder <25 meter. Tilsvarende på Hulda <8 meter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...