Jump to content

Varme i båten om vinteren: Finnes det en sikker vifteovn?


finnmarken

Recommended Posts

Jeg skal ha båten ute til vinteren i Grimstad/Agder. Men jeg ønsker å ha vann tilgjengelig og ønsker ikke å konservere motor. Spørsmålet blir da hva som må til for å hindre frost?

 

I fjor vinter hadde jeg også båten ute, men jeg brukte nok veldig mye strøm. Jeg hadde en ovn på ca 800 w i motorrommet og en inne i cabinen på ca 1800 w. Begge frittstående reflektorovner (tror jeg det heter). Veldig varmt var det jo ikke. På det kaldeste var det ikke mer enn 2-3 grader, og en gang var det frost i vannslangene. Vannslangene går jo ut mot skrogsiden, så der er det nok kaldere enn der jeg har termometeret. 

 

Min tanke er at en god vifteovn ville vært mer effektivt på den måten at den kunne sirkulert varmen bedre rundt i båten. Hva tenker dere som har mer erfaring med dette enn meg? 

 

Årsaken til at jeg ikke har brukt vifteovn er jo at jeg er skeptisk og bekymret for brannfare. En viss brannfare er det vel alltid, men finnes det en vifteovn som er like sikker som reflektorovn? 

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev for 3 timer siden:

Har en mindre utgave av denne https://www.biltema.no/hjem/vifter-og-innendors-klima/varmevifter/vifteovn-5000-w-400-v-2000045440 samt en coupevarmer på 1200/ 600W. Begge deler virker sikre nok til bruk i lukket båt.

Jeg har også en slik fra Biltema, tror den er 2000w, og tenker også et en slik burde være ganske sikker. Men så er det dette med at den kommer fra Biltema, og da er jeg på slike ting litt mer urolig. Det er det nok ingen grunn til, men likevel....

 

Men hva tenker dere om det poenget med at vifteovn kanskje er mer effektiv enn andre ovner? Jeg tenker da i forhold til å sirkulere varmen rundt i hele båten? 

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev for 3 timer siden:

jeg hadde en sånn, den kortsluttet og tok nesten fyr....

Ja, det er jo det jeg frykter.

Escaro skrev for 3 timer siden:

Keramisk vifteovn med veltesikring (bryter som legger inn strøm når ovnen står på et rett underlag) er godkjent av de fleste forsikringsselskap.

Du finner ovner hos de fleste forhandlere eks.

https://www.maritim.no/ocean-comfort-vifteovn-500w-1500w-termostat

 

Godkjent, men jeg er likevel skeptisk.... 

 

J-Å skrev for 2 timer siden:

Jeg har en slik flat DEFA kupévarmer. Jeg har tro på at den er ganske sikker. Men den bråker veldig.

Ja, kupevarmer er nok en god ide. Bråk har ingen betydning i denne sammenhengen. 

Link to post
Share on other sites

Jeg bor i Grimstad. 200W varmeovn har holdt mitt motorrom frostfritt, når båt har vært på land. Ergo uten varme fra vannet. Da har det vært kaldt ute. På det meste -7C i mange dager. Kaldere innimellom. Da hadde jeg lukket motorrom, og lagt poser som stoppet utlufting av motorrom. Siste er veldig viktig!

 

Men da har jeg jo fjernet vannet i vannkraner og varmtvannstank. Samt ikke hatt varme i resten av båten. 

 

Hvor mange og lange vannslanger har du da? Kunne det vært alternativt opplegg å ha slike varmekabler langs med vannslangene evt? Er det båten i signaturen?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev for 7 timer siden:

jeg hadde en sånn, den kortsluttet og tok nesten fyr....

Det fulgte med en slik når jeg kjøpte båten min. Den hadde gått på styrke 1 i x antall vintre. Jeg var frostig og satte den på 2 under henteturen. Da røk lageret og det det luktet svidd innen det var gått 2 timer. 

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 4 timer siden:

Jeg bor i Grimstad. 200W varmeovn har holdt mitt motorrom frostfritt, når båt har vært på land. Ergo uten varme fra vannet. Da har det vært kaldt ute. På det meste -7C i mange dager. Kaldere innimellom. Da hadde jeg lukket motorrom, og lagt poser som stoppet utlufting av motorrom. Siste er veldig viktig!

 

Men da har jeg jo fjernet vannet i vannkraner og varmtvannstank. Samt ikke hatt varme i resten av båten. 

 

Hvor mange og lange vannslanger har du da? Kunne det vært alternativt opplegg å ha slike varmekabler langs med vannslangene evt? Er det båten i signaturen?

Ja. Viksund 340 St. Cruz. Ligger på innsiden av moloen i Holviga. 

 

Ja, kanskje varmekabler er tingen, men det blir jo ganske mye å trekke opp. 

 

Link to post
Share on other sites

Å basere seg på elektrisk oppvarming i stedet for å frostsikre er litt som russisk rulett. Et par timers strømbrudd er alt som skal til før det hele fryser i stykker. Jeg ville ha tømt tank og rør før frosten kommer, og heller tatt med en kanne med vann når båten brukes på vinteren. Et varmerør i motorrom er jo greit, selv om motoren bør klare seg fint uten. Jeg har i alle fall fortsatt et par pluss i motorrommet ved 15 minus ute. Uten oppvarming. Men litt varme sørger jo for at motorrommet holder seg tørt og fint også, det er jo ikke så dumt. Kombiner gjerne med et rør inne i kabinen også. Mye tryggere enn vifteovn. Husk at alt som går rundt går sundt før eller siden. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Framtia skrev for 19 timer siden:

jeg hadde en sånn, den kortsluttet og tok nesten fyr....

Hva er neste fyr...... hadde det tatt fyr,  var du forsikkret  med andre ovner er det flaks hvis det det ikke blir oppdaget hvis det tar fyr i en ikke godkjent ovn.,

Har hatt min i 15 år 

Ukentlig tilsyn  betyr at en sjekker og rengjør filteret så den får nok luft

Sjekk med forsikkringen ikke alle godkjenner den og det fins kopier.

https://ahoy.no/innredning/interior/varmeovn/vifteovn-keramisk-230v-200-1500-w?gclid=CjwKCAjwjOunBhB4EiwA94JWsH9HtEEP0XtHcCwvfVLlK2d4tVixZpQRQnRk1I-AgbViZ-6tFoFhHxoCWn0QAvD_BwE

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

index skrev 1 time siden:

Å basere seg på elektrisk oppvarming i stedet for å frostsikre er litt som russisk rulett. Et par timers strømbrudd er alt som skal til før det hele fryser i stykker. Jeg ville ha tømt tank og rør før frosten kommer, og heller tatt med en kanne med vann når båten brukes på vinteren. Et varmerør i motorrom er jo greit, selv om motoren bør klare seg fint uten. Jeg har i alle fall fortsatt et par pluss i motorrommet ved 15 minus ute. Uten oppvarming. Men litt varme sørger jo for at motorrommet holder seg tørt og fint også, det er jo ikke så dumt. Kombiner gjerne med et rør inne i kabinen også. Mye tryggere enn vifteovn. Husk at alt som går rundt går sundt før eller siden. 

Ja, jeg vet det er litt sårbart, men det er også håpløst lite med en kanne vann hvis man skal være en helg i båten. 

 

Hva med f eks å bytte ut vifteovnen ofte, f eks hvert år? De koster jo ikke så skrekkelig mye....

Link to post
Share on other sites

finnmarken skrev Just now:

Ja, jeg vet det er litt sårbart, men det er også håpløst lite med en kanne vann hvis man skal være en helg i båten. 

 

Det kommer vel litt an på kanna det! Min er 20 liter, med tappekran. Holder en stund det. 

 

Om vannrørene ligger langs skroget risikerer du at de fryser selv om du har varme på. Om det blir kaldt nok ute. Og om strømmen går sprekker kraner, koplinger og vannpumpe. Det koster en del, og skaper mye irritasjon.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Joda, jeg kan ta med kanne, men det er jo det jeg helst vil slippe.

 

Ja, frostsprengning vil potensielt være skikkelig kjipt. Jeg har alle kraner åpne når jeg forlater skipet. På den måten blir det bortimot tomt for vann i kranene, men det blir jo uansett vann igjen i slangene. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har en vifteovn med overlastvern som kan skrus fast på et skott/vegg, og er beregnet for det. Ulempen er at den prøver å holde 13 plussgrader i båten. Og jeg trenger ikke mer enn et par grader. Hvilket jeg stort sett har uansett. Så da bruker jeg like greit en Adax vifteovn som lar seg stille på lavere starttemperatur. I tillegg har jeg en 250 W fast montert panelovn i motorrommet.

 

Uansett, det finnes ikke ett opplegg som passer for alle. Jeg ønsker å ha båten 100 % operativ hele året. Det betyr vann/varmtvann, toalett og hele pakka. Ikke alle bor på samme plassen, og ikke alle båter er like. Hulda er superisolert, ligger i sjøen hele året og henter mye varme fra sjøen. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...