Jump to content

Isforholdene landet rundt


Astor

Recommended Posts

Du mener vel Grimsøy i Sarpsborg?

 

Svarte vel på det i innlegg 1168.

Når vi kjører ned, passerer vi akkurat skiltet om at vi er i Halden, men er nærmere Skjeberg ja.

 

På søndag gikk isen. Da gikk førstemann ut av havna.

 

PS til dere som skal inn med nyinnkjøpt seilbåt. Det er mulig å komme inn på plassen deres nå, men landgangen er ikke ute.

Link to post
Share on other sites

Svarte vel på det i innlegg 1168.

Når vi kjører ned, passerer vi akkurat skiltet om at vi er i Halden, men er nærmere Skjeberg ja.

 

På søndag gikk isen. Da gikk førstemann ut av havna.

 

PS til dere som skal inn med nyinnkjøpt seilbåt. Det er mulig å komme inn på plassen deres nå, men landgangen er ikke ute.

 

OK - Skal lese litt bedre neste gang.

 

:rolleyes:

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Jeg vil ikke male fanden på væggen. Men noget tyder på en streng isvinter i år. Jeg har valgt at lægge båden op indendørs i år og vil give det råd til alle jeg kender også. Dette gælder især sydpå: Oslo og nedover: Mit råd vil være at få båden på land og frostsikret hurtigt. Om ganske få uger er det ganske givet for sent.

 

Jeg støtter mig til prognoser fra ECMWF og SMHI Polar View project.

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Det kan vel ikke bli særlig værre enn fjorårets vinter. Slike vintre får vi gjort mye vedlikehold ombord, så det kommer alltid noe godt ut av dette også. Selv har jeg flyttet båten lenger sør slik at jeg slipper isflakene i Drøbaksundet når vi er ute å går. Det kommer aklltid mye is drivende ut fra området rundt Sætre-landet.

Nei, Majoren! Båter skal flyte på sjøen. :thumbsup:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Isfritt på Holmen og Leangbukta i Asker. At det fryser på i Sandvika har nok en viss sammenheng med tilsig av ferskvann fra Sandvikselven, men det er fortsatt nesten isfritt på Semsvannet som ligger noen kilometer inn fra sjøen og rundt 100 meter høyere.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Er det ikke veldig tidlig. At isen begynner å legge seg før 1. Desember?

Fjordårsvinteren var den kaldeste i manns minne. Nå er vi fortsatt i en høstmåned, men vi ser allerede temperaturer på -10, og kaldere skal det bli. Meterologen spår nå -20 (nattetemp)ila. noen dager. Sommern var kald, og vi så knapt badetemperaturer på 20-tallet i Oslofjorden i hele sommer.

Noen som snakket om global oppvarming? :nonod:

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...