Jump to content

Isforholdene landet rundt


Astor

Recommended Posts

Her i Indre Oslofjord har det i det siste lagt seg is innerst i fjordarmer som f.eks. rundt Sætre. Astor har holdt råken oppe for småbåttrafikken inn til havna.

 

Inne ved Sandvika og langs Asker og Bærum-landet ligger også isen hvit og fin. Ikke særlig tykk. Ingen isfiskere observert enda.

 

Drammensfjorden ligger i hovedsak med åpent vann.

Link to post
Share on other sites

Nå sprekker isen opp her i Indre Oslofjord.

Leangbukta snart isfri.

Is et godt stykke ut fra Sandvika.

Stor og fin råk inn mot Sætre.

:smiley:

 

Frister du meg mer nå Astor så river jeg snart av presenningen og tar meg en tur! :lol:

 

Var i båten i hele går kveld :smash: . Måtte bare starte opp motoren i 20 sekunder for å høre på låten. Neste vinter må jeg finne på noe lurt mhp. presenning.

 

Er forresten mye mer behagelig å jobbe med en båt som ligger i boblehavn i forhold til "landligge". Båten har gjerne 6 til 8 + grader og det tar kort til å varme opp båten.

 

Forrige vinter lå jeg på land og da var det tungt å varme opp båten fra typisk minus 5 grader.

 

 

God Jul :santcheers:

 

 

Hilsen Harald L

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg tatt en av fridagene jeg hadde til gode fra 1997. :lol:

 

Herlig å ikke ha noe mål med dagen, Kl. 9 var jeg i båten, og ble der resten av den lyse dagen.

Kastet fortøyningene å hadde som mål å få spannet fullt med torsk.

 

Jeg må vel innrømme det, jeg er ingen stor-fisker. Men du verden som jeg koste meg de timene jeg var utpå. Endel drivis lå å fløt. Det var alt, samt en liten skorpe som fortsatt hang igjen utenfor båthavna.

 

Rundt Lagahølet båthavn ligger det fortsatt is.

 

Har en diesellekkasje i matepumpa. Univeral diesel får nok et besøk på tirsdag. Setter inn ny pumpe. Rep-sett koster bare et par hundrelapper mindre.

 

Som sagt, en herlig dag med blankt vann i hele fjorden. Litt regn midt på dagen, men hva gjør vel det for oss på "lukket avdeling".

Link to post
Share on other sites

Jeg har etter et visst påtrykk fra ØKH hatt Baatplassen fri siden lille juleaften. Men i går observerte jeg første isdekke i Kjellandsvik i Mossesundet. Isen har lagt seg fra land til Eggholmen, og strekker seg helt ned til Rossnestangen. For de som ikke er lokalkjente betyr det at det er is på Jeløysiden av Mossesundet mellom Kambo Mølle og Peterson

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var litt is mellom Moss og Kambo , men den er som dugg for solen nå. Mange ivrige fiskere håper at isen skal legge seg der , for det kan gå noen store torsker sør for Felleskjøpet på Kambo.

 

Alt har sin tid og la derfor båt være båt. Gidder ikke å tenke på båtliv nå. Den skal få lov til å ligge under pressengen en god stund til

Link to post
Share on other sites

Det var litt is mellom Moss og Kambo , men den er som dugg for solen nå. Mange ivrige fiskere håper at isen skal legge seg der , for det kan gå noen store torsker sør for Felleskjøpet på Kambo.

 

Alt har sin tid og la derfor båt være båt. Gidder ikke å tenke på båtliv nå. Den skal få lov til å ligge under pressengen en god stund til

 

Med Astors hekkbølger vil isen sprekke opp i flak og drive ut Gjøvasundet. Regner med å passere der en gang neste søndag, Hvis minusgradene ikke er for mange.

Link to post
Share on other sites

Da vi gikk ut var det tynn is ut forbi Lysøen, da vi kom inn igjen var denne redusert til issørpe. Kaldt nå, fare for mer is i morgen. Og jeg som har invitert afrikanske venner på fisketur på torsdag! Men ute på havet var det fantastisk, får ta en runde med Trudelutts bildeprogram i morgen og se om jeg kan få lagt ut noen av de nær 50 bildene jeg tok (digitalt kamera er en plage, her gjelder det å slette alt som ikke er godt nok!)

 

kl 2218: Bildeprogrammet var meget enkelt! Isen vises på bildet her, jeg håper man aner den gode og varme atmosfæren inne i båten!

 

 

 

Fortsatt god jul!

 

Bilde

Redigert av Laholm (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...