Jump to content

Isforholdene landet rundt


Astor

Recommended Posts

Hvor mye is skal til før ting kan gå istykker? Tenkte på det da jeg var ute ved båten idag. Båten er forsåvidt vinterklar, men fikk lyst til å ta en tur utpå da været var helt nydelig.

 

Kommer vel an på båt og fart. Bunnstoffet går i stykker ganske kjapt. På Hulda skjer det ikke noe annet enn det. Har gått i ca. 5 cm tykk is.

Link to post
Share on other sites

Hvor mye is skal til før ting kan gå istykker? [...]

Trebåter kan bli totalvraket på få minutter med bare ett par millimeter is, mens plastbåter ofte tåler mer is enn det motor og propell klarer å presse deg gjennom. Det som ofte går galt er om isen er så tykk at du må "ta fart" for å komme gjennom, når isen tetter kjølevannsinntak eller når større isflak/klumper kommer ned til propellen og skader denne. En annen ting er at "gamle skader" kan dukke opp igjen, litt krakelering og delaminering  i vannlinjen etter ett ublidt møte med en flytebrygge for 4 år siden kan "plutselig" se riktig stygt ut etter noen 100 meter i hard is.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det har begynt å danne seg is i Drammensfjorden og rundt Sætre-landet.

I Drammensfjorden ser jeg et tynt lag er i ferd med å danne seg rett nord for Svelvik ved Blindskjær og over mot Hurum-siden.

Utenfor Sætre er det endel ferskvann i det øvre vannlaget fra bekker som renner ut i fjorden. Her legger isen seg først. 

Link to post
Share on other sites

Søndag tok jeg båten inn til Sandvika, antageligvis siste tur dit for sesongen. Det gikk fint. Før jeg dro sjekket jeg værmeldingen, det var meldt forholdsvis mildt frem til tirsdagen - men slik ble det ikke, gitt.

 

Det var isfritt i Sandvikselva mandag og tirsdag. Tirsdag kveld dro jeg tilbake til Oksval. Det var en renne langsmed store deler av Kalvøya som var isfri, men relativt tykk is frem til Store Ostsund. Jeg brøytet meg frem med en halv knops fart.

 

(Jeg har et tynt lag med glassfiber utpå treverket under vannlinja, det har fungert relativt bra som ishud frem til nå)

 

Jeg ble stoppet av en båt med kraftige søkelykter, visstnok hadde de fått rapporter fra noen på Nesøya som hadde observert en båt blinke SOS med lanternene utenfor Borøya. Merkelige greier, det kan umulig ha vært andre båter der enn meg? Hørte ikke noe på radioen heller, jeg finner det underlig med redningsaksjon som ikke er kringkastet på kanal 16. Ungene var ikke ombord, og jeg har ikke noen kontaktfeil på lanternene så vidt meg bekjent.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg tenkte tanken om at det kunne være noe slikt, men det virker lite sannsynlig. Hadde ikke flagg, og jeg tror ikke noe av riggen er i stand til å dekke til "motorlanterna" på en slik måte at det kan oppfattes som blinking.

 

Autopiloten jobbet til tider litt lite optimalt, i stedet for å lage en fin, rett råk gikk det litt i sikksakk til tider ("track-mode", autopiloten prøver å følge en linje på kartet, av og til overkompenserer den når båten har havnet for langt utenfor track), da kan det jo være at lanternen av og til vises og av og til ikke vises, avhengig av hvilken vinkel man ser på båten - men jeg anser det som svært lite trolig at noen kan ha oppfattet slik blinking som SOS-signaler.

 

Også så underlig at "noen" (det var ikke en RS-båt, kunne ikke se noe merking på den, men det var jo mørkt) igangsetter en redningsaksjon helt uten aktivitet på kanal 16. Hadde det vært oppkall på radioen, hadde jeg med en gang kunnet informert om at jeg befant meg i området og sjekket grundig om jeg kunne se andre båter i området.

 

Jeg hadde ikke på bærbar radio, det kan jo tenkes at det har vært aktivitet på radioen i kahytten mens jeg var ute i cockpit og at jeg ikke har fått det med meg (det er så idiotisk - forrige eier av båten har rigget opp høyttaler i cockpit og rigget opp ledning frem til VHF-radio - men kobler man til høyttaleren på AUX-utgang på en ganske så utilgjengelig bakside av radioen, så slutter den interne høyttaleren å gi lyd, slik at man ikke lengre hører radioen fra kahytten ... gruff)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var ute i Bunnefjorden mandag, på tur nummer 100 i år, ikke noe is å se da. Her på jobben ser jeg imidlertid endel is i Bjørvika, men utpå fjorden er det nå fortsatt isfritt. Håper på et liten svipptur utpå etter jobb i dag, slutter tidlig, så sesongen er langt fra over!  :smiley:

 

Var utpå med gummibåten på mandag, i området Lohavn-Minivika, tynt islag lå hele veien ut mot øyene, så sørpete ut men hardt nok til at gummibåten ikke holder nevneverdig godt på lufta lenger. Når vi kom inn til Oslo i dag var det lite is igjen, litt sørpe i Heggholmløpet.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...