larole Startet 12.September.2023 Del på Facebook Startet 12.September.2023 Hei, jeg har en herlig spaghetti ombord i min Viksund Futura. Mye gammel moro, og nå begynner det å bli litt vel mye. Feks, men avslått hovedbryter, slås strømmen på når jeg kjører lensepumpen på manuell. Hva er den aller beste fremgangsmetoden egentlig? Tenkte å etablere en solid minusskinne (det er trangt på den jeg har), og så ta én og én ledning. Strekke ny ved siden av gammel, og fjerne den gamle. Eller er det andre metoder som er anerkjent som "den beste"? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 12.September.2023 Del på Facebook Svart 12.September.2023 Røsk ut alt det gamle, legg opp nytt som du ønsker å ha det. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
HiWard Svart 12.September.2023 Del på Facebook Svart 12.September.2023 Jeg ville startet med å kartlegge alle strømforbrukere i båten. Hva er koblet hvor og er det hensiktsmessig å beholde denne koblingen? Lag et skjema over hvordan ting er koblet per i dag, gjerne med farge på kabel. Merk kablene etter hvert som du finner du hva de er til. Det krever en del innsats og måling, men er ganske givende (synes jeg) og du får etter hvert veldig god oversikt. Så lager du et nytt skjema med hvordan du vil ha det, så kan du begynne å bytte ut kabler som må byttes, montere skinner, brytere og sikringsholdere. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
index Svart 14.September.2023 Del på Facebook Svart 14.September.2023 larole skrev On 12.9.2023 at 21.44: Tenkte å etablere en solid minusskinne (det er trangt på den jeg har), og så ta én og én ledning. Strekke ny ved siden av gammel, og fjerne den gamle. Sånn ville jeg også gjort det. Gjerne inkludert gjenbruk av det som fortsatt er bra, anlegget blir ikke bedre av å skifte gode kabler med nye gode kabler. Men alt som er korrodert (svart kobber) bør skiftes ut. Det vil bare skape problemer senere. Prøv å få til en løsning med kabelkanaler, klamring etc av kablene, det vil gi et mye ryddigere inntrykk. Og god merking er heller ikke dumt for fremtidig feilsøking... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
larole Svart 21.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2023 Jeg vet jo at ledninger fort kan bli underdimensjonerte, men kan de bli for store? Og da tenker jeg innenfor rimelighetens grenser. Om jeg feks ønsker å legge 16mm2 der det bare kreves 10mm2, gjør det noe? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 21.September.2023 Del på Facebook Svart 21.September.2023 larole skrev 6 minutter siden: Om jeg feks ønsker å legge 16mm2 der det bare kreves 10mm2, gjør det noe? Nei. Sitér dette innlegget Link to post
SV-Bav34 Svart 21.September.2023 Del på Facebook Svart 21.September.2023 Hvis du er litt stødig på elektrisk så hadde jeg revet ut alt og lagt opp nytt. Jeg gjorde dette i vår båt, se prosjekttråden min. Send gjerne melding om du trenger veiledning :) Sitér dette innlegget Mitt seilbåtprosjekt Miniprosjekt Chris Craft Sea Hawk Link to post
larole Svart 21.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2023 @SV Nasja Takk, jeg har send deg en melding. Nå kommer noen helt forferdelige spørsmål her, men jeg lar det stå til. Jeg forstår at det skal minus fra batteriet inn på toppen, og pluss (1 eller 2 kabler) inn i bunnen. La oss da bare si at jeg ville ha strøm til en enkel lampe. Kjører jeg enkelt og greit pluss inn på en av de seks nederste "skruene" med en passende sikring, og så på en vilkårlig minus? Eller korresponderer de 6 minusene med de 6 plussene? Sitér dette innlegget Link to post
SV-Bav34 Svart 21.September.2023 Del på Facebook Svart 21.September.2023 Svarer deg her også jeg. Det er felles (common) minus og dette er helt vanlig. All minus er koblet sammen til batteriet. Du trenger vel også brytere i tillegg til det du har kjøpt inn. Du vil jo gjerne slå av og på forbrukerne :) Sitér dette innlegget Mitt seilbåtprosjekt Miniprosjekt Chris Craft Sea Hawk Link to post
larole Svart 21.September.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2023 Jepp, det stemmer - jeg har kjøpt bryterpanel også :-) Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 14.Januar Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar Jeg får hjelp til dette, og jeg må si at det ser bra ut så langt. Her var det tidligere masse gammel spaghetti ombord :-) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 14.Januar Del på Facebook Svart 14.Januar larole skrev for 2 timer siden: ser bra ut så langt. Ja det så ryddig ut. Sitér dette innlegget Link to post
SV-Bav34 Svart 14.Januar Del på Facebook Svart 14.Januar Dette ser bra ut @larole :) Jeg ville kanskje øket dimensjonen på minuskabel til sikringstavlen om dette er hovedkabelen. Sitér dette innlegget Mitt seilbåtprosjekt Miniprosjekt Chris Craft Sea Hawk Link to post
Almvik Svart 14.Januar Del på Facebook Svart 14.Januar Det er trolig ikke den eneste minusskinnen i båten da det kun er 2 tynne svarte kabler til småforbruker. Sitér dette innlegget Link to post
SV-Bav34 Svart 14.Januar Del på Facebook Svart 14.Januar Jeg snakker om minusledningen inn på toppen av sikringstavlen. I følge sikringene så kan han dra ut over 70A gjennom dette panelet og da ser den litt tynn ut :) Sitér dette innlegget Mitt seilbåtprosjekt Miniprosjekt Chris Craft Sea Hawk Link to post
Almvik Svart 14.Januar Del på Facebook Svart 14.Januar Jo, vi snakker om samme ledning. Er forhåpentligvis planert en annen løsning for fordeling av strøm på minus, (ser ut som om det kun brukes til rele/sensorjord nå)men en merking på boksen er ikke dumt hvis neste eier til båten skal koble videre. Merkes til eksempel: "Maks X A totalt på minusskinne. Bruk skinne bak vegg" Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 14.Januar Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar Det er to minusskinner som ikke er synlige i det bildet. Her ser dere litt av den ene :-) Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 15.Januar Del på Facebook Svart 15.Januar Dette er profft opplegg. Anbefaler å nummerere hver sikring, og klistre fast et skjema/tegning i skapdøra, med tilhørende kursnavn, sikringsstørrelse og tversnitt. For øvrig kan det tegnes elektrisk skjema over funksjon og forlegning for hele båten. I tillegg kan alle ledninger merkes med nummer og navn i hver ende. Et godt kart gjør det enkelt for alle å finne frem. Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 15.Januar Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar @Bukta ja, det blir klistret opp et laminert kart over alle kretsene etc. Kan poste noen bilder her inne når det hele er ferdigstilt. Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 17.Januar Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar Her er minusgreiene som noen etterlyste. Jeg er altså ikke arkitekten bak dette mesterverket. Sitér dette innlegget Link to post
SV-Bav34 Svart 17.Januar Del på Facebook Svart 17.Januar larole skrev for 2 timer siden: Her er minusgreiene som noen etterlyste. Jeg er altså ikke arkitekten bak dette mesterverket. Dette ser veldig bra ut 👍 Nå får du et skikkelig anlegg 😊 Sitér dette innlegget Mitt seilbåtprosjekt Miniprosjekt Chris Craft Sea Hawk Link to post
index Svart 18.Januar Del på Facebook Svart 18.Januar Nesten så man blir litt misunnelig. Mitt originale opplegg fra 1976 med diverse tilføyelser er ikke i nærheten av dette en gang. Men det virker nå på sitt vis.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jake Svart 18.Januar Del på Facebook Svart 18.Januar Nydelig jobb! Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 19.Januar Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar For meg var dette noe som bare måtte gjøres. Fikk en grusom regning på 70 båtlapper på noe annet, og da ble det for dumt å ha en helt jallah setup på det elektriske. Skal høre med han som hjelper meg om han kanskje kan beskrive prosessen. Sitér dette innlegget Link to post
60B Svart 16.Februar Del på Facebook Svart 16.Februar Fra elektrikeren som står for arbeidet. Takker for mange positive tilbakemeldinger. Mye jeg kan si om det opprinnelige anlegget. Underdimensjonerte kabler, eiring, sikringer gjemt over alt, tvilsomme koplinger og skjøter. Mye lapping foretatt over mange år. En bråte med kabler som ikke er i bruk. Ingen merking. Kabelspagetti over alt. Osv osv. Helt typisk eldre båter...og en del nyere båter. I det nye anlegget er sikringene dimensjonert etter fabrikantens anbefaling, målt forbruk pluss ca 25%, eller etter kabeldimensjon. 50 amp tilførselssikring kan virke lite, men den er treg og det er kun flaps og toalett som kan trekke mye. Induktive laster (motorer) trekker mye under oppstart, men roer seg når de har kommet i gang. Det er tett på umulig å få til et konstant trekk på over 50A i denne båten. Når prosjektet er ferdig får kunden en oversikt over løsningene som en PDF samt en laminert oversikt over kurser og størrelse på sikringer. Sikringene blir nummerert. De kursene som er merket AUX er for det som måtte komme senere og max sikringer er anbefalt etter kabeldimensjon. Maks målt spenningstap er rundt 3-4% med alt av forbruk slått på. Dette er som beregnet og godkjent. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.