Jump to content

Fremgangsmåte for totalrenovering av elektrisk anlegg


larole

Recommended Posts

Hei, jeg har en herlig spaghetti ombord i min Viksund Futura. Mye gammel moro, og nå begynner det å bli litt vel mye. Feks, men avslått hovedbryter, slås strømmen på når jeg kjører lensepumpen på manuell.

 

Hva er den aller beste fremgangsmetoden egentlig? Tenkte å etablere en solid minusskinne (det er trangt på den jeg har), og så ta én og én ledning. Strekke ny ved siden av gammel, og fjerne den gamle. Eller er det andre metoder som er anerkjent som "den beste"?

 

Link to post
Share on other sites

Jeg ville startet med å kartlegge alle strømforbrukere i båten. Hva er koblet hvor og er det hensiktsmessig å beholde denne koblingen? Lag et skjema over hvordan ting er koblet per i dag, gjerne med farge på kabel. Merk kablene etter hvert som du finner du hva de er til. Det krever en del innsats og måling, men er ganske givende (synes jeg) og du får etter hvert veldig god oversikt.
 

Så lager du et nytt skjema med hvordan du vil ha det, så kan du begynne å bytte ut kabler som må byttes, montere skinner, brytere og sikringsholdere.

Link to post
Share on other sites

larole skrev On 12.9.2023 at 21.44:

Tenkte å etablere en solid minusskinne (det er trangt på den jeg har), og så ta én og én ledning. Strekke ny ved siden av gammel, og fjerne den gamle. 

 

Sånn ville jeg også gjort det. Gjerne inkludert gjenbruk av det som fortsatt er bra, anlegget blir ikke bedre av å skifte gode kabler med nye gode kabler. Men alt som er korrodert (svart kobber) bør skiftes ut. Det vil bare skape problemer senere. 

 

Prøv å få til en løsning med kabelkanaler, klamring etc av kablene, det vil gi et mye ryddigere inntrykk. Og god merking er heller ikke dumt for fremtidig feilsøking...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@SV Nasja Takk, jeg har send deg en melding.

 

Nå kommer noen helt forferdelige spørsmål her, men jeg lar det stå til. Jeg forstår at det skal minus fra batteriet inn på toppen, og pluss (1 eller 2 kabler) inn i bunnen. La oss da bare si at jeg ville ha strøm til en enkel lampe. Kjører jeg enkelt og greit pluss inn på en av de seks nederste "skruene" med en passende sikring, og så på en vilkårlig minus? Eller korresponderer de 6 minusene med de 6 plussene? 

IMG_2819.jpg

IMG_2820.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Jo, vi snakker om samme ledning.:yesnod:

 

Er forhåpentligvis planert en annen løsning for fordeling av strøm på minus,
(ser ut som om det kun brukes til rele/sensorjord nå)men en merking på boksen er ikke dumt hvis neste eier til båten skal koble videre. 
Merkes til eksempel: "Maks X A totalt på minusskinne. Bruk skinne bak vegg"

Link to post
Share on other sites

Dette er profft opplegg.

Anbefaler å nummerere hver sikring, og klistre fast et skjema/tegning i skapdøra, med tilhørende kursnavn, sikringsstørrelse og tversnitt.

For øvrig kan det tegnes elektrisk skjema over funksjon og forlegning for hele båten. I tillegg kan alle ledninger merkes med nummer og navn i hver ende. Et godt kart gjør det enkelt for alle å finne frem.

Link to post
Share on other sites

Nesten så man blir litt misunnelig. Mitt originale opplegg fra 1976 med diverse tilføyelser er ikke i nærheten av dette en gang. Men det virker nå på sitt vis....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

For meg var dette noe som bare måtte gjøres. Fikk en grusom regning på 70 båtlapper på noe annet, og da ble det for dumt å ha en helt jallah setup på det elektriske. Skal høre med han som hjelper meg om han kanskje kan beskrive prosessen.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Fra elektrikeren som står for arbeidet. Takker for mange positive tilbakemeldinger. Mye jeg kan si om det opprinnelige anlegget. Underdimensjonerte kabler, eiring, sikringer gjemt over alt, tvilsomme koplinger og skjøter. Mye lapping foretatt over mange år. En bråte med kabler som ikke er i bruk. Ingen merking. Kabelspagetti over alt. Osv osv. Helt typisk eldre båter...og en del nyere båter.  I det nye anlegget er sikringene dimensjonert etter fabrikantens anbefaling, målt forbruk pluss ca 25%, eller etter kabeldimensjon. 50 amp tilførselssikring kan virke lite, men den er treg og det er kun flaps og toalett som kan trekke mye. Induktive laster (motorer) trekker mye under oppstart, men roer seg når de har kommet i gang. Det er tett på umulig å få til et konstant trekk på over 50A i denne båten. Når prosjektet er ferdig får kunden en oversikt over løsningene som en PDF samt en laminert oversikt over kurser og størrelse på sikringer. Sikringene blir nummerert. De kursene som er merket AUX er for det som måtte komme senere og max sikringer er anbefalt etter kabeldimensjon. Maks målt spenningstap er rundt 3-4% med alt av forbruk slått på. Dette er som beregnet og godkjent. 

 

IMG_20240214_183653061.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...