Jump to content

Båttaxien ved Tjøme Nøtterø - en fartsbølle


Anabelle

Recommended Posts

:sailing:

 

Hadde i utgangspunktet en fantastisk flott kveld på fjorden på lørdag. Lå mellom noen øyer ved Tjøme - Nøtterø. Reker og godt drikke, blikkstille sjø - alt var perfekt, helt til båttaxien kom.

Det var tydlig at han EIDE hele fjorden og absolutt ikke hadde noen planer om å ta hensyn. I full fart snittkjørte han oss i sikkert 15- 20 knop, og vi måtte prøve å redde mest mulig av det som stod på bordet.

 

Dette gjentok seg flere ganger. Han har tydligvis en del kjøring i dette området. Litt bortenfor oss lå et par karer å prøvde fiskelykken. De ble også rimelig forbannet på denne tullingen (knyttneven kom frem...) Dessverre hadde jeg ikke kamera for hånden.

 

Han har INGEN unnskyldning for å kjøre slik. Det var god plass på alle andre kanter. Alle andre som passerte klarte å ta hensyn.

 

Har andre sett noe lignende vil jeg gjerne høre om det. Og taxikapteinen må bare inderlig håpe han ikke treffer meg i en havn. Da skal han få en behandling han neppe vil glemme.

 

Anabelle - som endret posisjon og gjeninntok fjordens fred og ro.

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Båttaxiene er beryktet i Kragerø-distriktet, og understrekte sitt rykte med å kjøre i full fart (20-25) i Kreppa (et smalt sund med 5kn) i helga. Her snakker vi ikke om en liten 20-foter, men en Mørejet 30'. Jeg forstår egentlig ikke helt at de kan holde på slik år etter år uten å få bøter eller tilsnakk av politiet.

Flott at temaet kommer opp her på baatplassen!

 

Svein

Link to post
Share on other sites

Det er beklagelig at slike tullinger fortsatt går løse :sailing:

 

Ett er sikkert: knyttnever hjelper ikke, det ser de nok mest på som at de "lykkes" med å "imponere".

 

Det som kan hjelpe er skriftlige anmeldelser, gjerne til politiet, med kopi til det lokale havnevesen og kystverket. Hvis slike anmeldelser kommer fra flere, og gjerne gjentatte ganger da får de etterhvert et forklaringsproblem ......

 

I tillegg kan det være lurt å forsøke å finne ut hvilket forsikringsselskap tullingen benytter   -   disse selskapene er nemlig raske til å kvitte seg med "halvråtne egg" som de måtte ha i kurven.

 

Stå på og lykke til med jakten!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Vi har en i Holmestrand også som frakter folk og varer til Langøya!

Han ser ut til og ha j....lig dårlig tid bestandig. Det skal vel være unødvendig for meg og måtte holde på alt av løsøre når jeg ligger på båtplassen min.

Han vil bli anmeldt. Det tar jeg ikke fem øre for.

Det er ikke bare ubehagelig og være i båten, for det sliter også på utriggerne på brygga.

 

Per Chr.

Link to post
Share on other sites

Et velkjent problem i området rundt Kragerø. Her er det flere taxibåter som raser rund mellom holmene hele tiden. Noen av dem tar hensyn, men ikke alle.

 

Er spesielt lite begeistret for den gule taxibåten med solo reklame.  :sailing:

Møtte den ved jomfruland i går! Ikke snakk om å ta hensyn der, nei!

 

Svein

Link to post
Share on other sites

Hei alle

 

Ja, det tok ikke mange sekundene før Kragerø ble nevnt, og den "gule fare" med Soloreklamen utmerker seg.  Har selv også etpar ublide nærkontakter med denne.  

Området Valle-Jomfruland-Kragerø er "fritt vilt" for denne næringen, ser det ut til, desverre.  Hva kan man gjøre med dette?  Sukker i dieselen?  :sailing:

Link to post
Share on other sites

Et velkjent problem i området rundt Kragerø. Her er det flere taxibåter som raser rund mellom holmene hele tiden. Noen av dem tar hensyn, men ikke alle.

 

Er spesielt lite begeistret for den gule taxibåten med solo reklame.  :wink:

Kunne det være en ide å forsøke med et seriøst brev til Solo?

 

Det må jo kunne gå an å fortelle dem at taxibåten er en skam for Solo   -   og at de risikerer å få svært så meget negativ reklame om han fortsetter å ture frem som nå.

 

Bare som en tanke, ingenting duger uforsøkt!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Kunne det være en ide å forsøke med et seriøst brev til Solo?

 

Det må jo kunne gå an å fortelle dem at taxibåten er en skam for Solo   -   og at de risikerer å få svært så meget negativ reklame om han fortsetter å ture frem som nå.

 

Bare som en tanke, ingenting duger uforsøkt!

 

mvh

Poseidon

Godt forslag Poseidon!  :wink:

En annen ting som kan være litt greit er å tipse lokalavisen som dekker stedene der man kommer ut for disse bøllene. Dersom de får et par tips om samme saken så skriver de ofte en liten artikkel om det. LITT dårlig reklame for de det gjelder........

 

Tror alle aviser idag har en nettside med eget felt for å sende inn slike tips. Veldig raskt og greit.

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

En annen ting som kan være litt greit er å tipse lokalavisen som dekker stedene der man kommer ut for disse bøllene. Dersom de får et par tips om samme saken så skriver de ofte en liten artikkel om det. LITT dårlig reklame for de det gjelder........

 

Tror alle aviser idag har en nettside med eget felt for å sende inn slike tips. Veldig raskt og greit.

 

Anabelle

En slik sak har jo også en viss aktualitet etter den stygge ulykken for et par uker siden, det går litt på å være "føre var".

 

Ha gjerne fotoapparatet parat når man er i området. Et godt bilde lyver som kjent bedre enn 1000 ord, og det er ikke godt å snakke seg fra et bilde av båten i full planing i et 5 knops område!

 

Lykke til med jakten!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det er stort som hjelper mot den gule solo båten i Kragerø. Det er spesielt på Jomfruland jeg har intrykk av at han herjer fritt. Ble nesten pårent for noen år siden der jeg satt i gummjolla mi med 4 hester, og takket være denne karen gikk det så flisene spruta en gang jeg skulle legge til og hadde nedsatt manøvrerbarhet p.g.a en taustump rundt propellen.

 

Dette er som sagt et velkjent problem, og det har vært klaget i øst og vest, og skrevet i avisene om dette tidligere.

 

Det er nok viktigere for Kragerø å beskytte næringsgrunnlaget enn å imøtekomme noen turisters klager. Gutta tjener jo mer penger jo flere turer de rekker å ta, og da blir det sikkert også mer penger i kommunekassa.

Link to post
Share on other sites

Dette er som sagt et velkjent problem, og det har vært klaget i øst og vest, og skrevet i avisene om dette tidligere.

Ja Lasse,

 

Det er et velkjent problem, men ett eller annet sted går en grense   -   og det ser vi med all mulig tydelighet i Stavanger havn for øyeblikket.

 

For en ukes tid siden gikk Stavangerskes store stolthet, den nye catamaranhurtigfergen rett i et brukar så betong og aluminium føyk. Dypt hakk i betongen og store skader på båten. En av fire thrustere forsvant til bunns, etc, etc.

 

Etter den tid ble fokus virkelig satt på farten i havnebassenget  -  spesielt de lokale hurtigbåtene og fergene. Havnevesenet varsler radarkontroll.

 

Fra intent hold har jeg opplysninger om at ruteselskapene har innkalt sine skippere på teppet og gitt dem streng beskjed om at fartsgrensen i havnen er 5 knop. Blir noen av dem tatt i å overskride den grensen, så er det politianmeldelse og eventuelt avskjed.

 

Når jeg nå ferdes i havnen er det som å være kommet til en annen klode; alt beveger seg i saaaaakte kino ......

 

Denne hendelsen er bevis på at det nytter når de ansvarlige selv (inklusive skippere og rederier) kan bli stilt til ansvar   -   men spørsmålet er selvfølgelig hvor lenge det nytter ....

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det kan være en god ide å skrive til Solo.De er sikkert ikke interessert i negativ omtale på

denne måten.Ihvertfall,hadde jeg vært PR sjef hos Solo så hadde jeg blitt meget betenkt

over å få en slik spesifikk klage og personen som er PR sjef hos Solo er sikkert ikke så mye

anderledes enn oss.Verdt et forsøk.

Link to post
Share on other sites

Ja Lasse,

 

Det er et velkjent problem, men ett eller annet sted går en grense   -   og det ser vi med all mulig tydelighet i Stavanger havn for øyeblikket.

 

For en ukes tid siden gikk Stavangerskes store stolthet, den nye catamaranhurtigfergen rett i et brukar så betong og aluminium føyk. Dypt hakk i betongen og store skader på båten. En av fire thrustere forsvant til bunns, etc, etc.

 

Etter den tid ble fokus virkelig satt på farten i havnebassenget  -  spesielt de lokale hurtigbåtene og fergene. Havnevesenet varsler radarkontroll.

 

Fra intent hold har jeg opplysninger om at ruteselskapene har innkalt sine skippere på teppet og gitt dem streng beskjed om at fartsgrensen i havnen er 5 knop. Blir noen av dem tatt i å overskride den grensen, så er det politianmeldelse og eventuelt avskjed.

 

Når jeg nå ferdes i havnen er det som å være kommet til en annen klode; alt beveger seg i saaaaakte kino ......

 

Denne hendelsen er bevis på at det nytter når de ansvarlige selv (inklusive skippere og rederier) kan bli stilt til ansvar   -   men spørsmålet er selvfølgelig hvor lenge det nytter ....

 

mvh

Poseidon

Akk Ja hadde bare dritten gått til bunns   :wink:

 

:wink:

Link to post
Share on other sites

Taxibåten på Nøtterøy/Tjøme har aldri tatt hensyn. Han kjører som et svin til alle døgnets tider. Spesielt i området Veierland/Vakersholmen. Vi ligger ofte på Korsholmen rett ved Vakersholmen, i et sund som er 50 meter bredt, her kjører han gjennom i 20-25 knop flere ganger i døgnet. Vi har forsøkt å ta dette opp med han, men til ingen nytte.....

 

 

Mvh

Baard

/Baard

Link to post
Share on other sites

Fikk akkurat en litt artig ide.....

 

Hva med å henge opp plakater , type som i Westernfilmer "Wanted" ?

 

Tatt et bilde av denne taperen i plan, gjerne mens han snittkjører en annen båt. Laget en plakat der man skriver et par korte setninger, og ber folk passe seg..... + kankjse kontakte politi.

Hengt opp denne rundt i Tønsberg og Tjømeområdet.

 

Kunne sikkert irritert ham litt hvertfall.  :smiley:

 

*Anabelle*

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Har opplevd etter mine 36 år i Kragerø ( om sommeren) akkurat det problemet dere referer til. De oppfører seg som de eier fjorden.  Vi tar som regel taxibåt når vi annkommer Kragerø for å komme oss ut til øya hvis ingen av båtene ligger på opplagsstedet.  Mener virkelig at man kan ta hensyn de plassene det er trangt og det ligger båter i nærheten. Før nå taxiholdeplassen var nesten inne i Blindtarmen kom jo taxibåtene i stor fart helt inne i i havnebassenget.. Nei  si i fra og gjerne varsle reklmesponsorene... De skal ta hennsyn de som alle andre...

 

Mvh

 

Pjolter som skal si i fra i år også.......

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Fikk akkurat en litt artig ide.....

 

Hva med å henge opp plakater , type som i Westernfilmer "Wanted" ?

 

Tatt et bilde av denne taperen i plan, gjerne mens han snittkjører en annen båt. Laget en plakat der man skriver et par korte setninger, og ber folk passe seg..... + kankjse kontakte politi.

Hengt opp denne rundt i Tønsberg og Tjømeområdet.

 

Kunne sikkert irritert ham litt hvertfall.  :lol:

 

*Anabelle*

Hva med å legge ut blider med kommentarer her på baatplassen.no?

Det kunne ligge i en egen tråd til skrekk og advarsel, og også brukes som referanse hvis man ønsker å sende epost med klager til forsjellige instanser.

Link to post
Share on other sites

Hva med å legge ut blider med kommentarer her på baatplassen.no?

Det kunne ligge i en egen tråd til skrekk og advarsel, og også brukes som referanse hvis man ønsker å sende epost med klager til forsjellige instanser.

Forsiktig! :nono: :nono: Da bør nok ansiktet på føreren av båten sladdes, eller hva?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hva med å legge ut blider med kommentarer her på baatplassen.no?

Det kunne ligge i en egen tråd til skrekk og advarsel, og også brukes som referanse hvis man ønsker å sende epost med klager til forsjellige instanser.

 

Så så, Lasse.  :nono: Som moderator her synes jeg du burde være litt forsiktig ned å oppfordre til denslags 'vigilante' virksomhet. Vi vil jo ikke ha noe søksmål på nakken, eller... Man kan mene mye om andres ferdsel på sjøen, men det er nå ikke min eller din, heller ikke dette forumets oppgave å 'ta' noen.  

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...