Jump to content

Båttaxien ved Tjøme Nøtterø - en fartsbølle


Anabelle

Recommended Posts

Hva med å legge ut blider med kommentarer her på baatplassen.no?

Det kunne ligge i en egen tråd til skrekk og advarsel, og også brukes som referanse hvis man ønsker å sende epost med klager til forsjellige instanser.

Nå begynner det å ligne på noe som jeg har tro på. Sporbarhet er viktig. Synsing og mening kommer man få steder med. Legg inn observasjoner her på baatplassen. De må da inneholde sted og dato/klokkeslett (Dette sier oppdragsgiver noe om hvem som kjørte på det enkelte tidspunkt), og navn på båten (I de tilfellene det kan være flere båter). Etter at det er lagt inn en del observasjoner, kan turen være kommet til å varsle de vi tror kan "være mann" for å gjøre noe med det. Den jeg har størst tro på, er sponsorer. De vil neppe sette pris på dokumentasjon på at de blir forbundet med noe negativt. I tillegg kanskje oppdragsgiver for taxikjøringen (Kommunen eller hvem det nå måtte være som står som formell oppdragsgiver). Kanskje be om synspunkter og tiltak i samme tråd fra de som kontaktes. Ved at det legges ut slik, tror jeg det blir litt mer forpliktende å gjøre noe med, enn hvis man bare mottar sporadiske muntlige klager. Det er sikkert forskjellige meninger om en slik angrepsmåte, men uansett virker det som dette er noe som mange opplever som et problem, som det har vært klagd på før uten at det hjelper, og som gjentar seg fra år til år. Da må det være lov å bruke litt utradisjonelle metoder så lenge ingen henges ut ved navn eller bilde som viser personer.
Link to post
Share on other sites

Til Lars H og Rolf:

 

Greit det, jeg skal ikke komme med flere slike oppfordringer.  :nono:

 

Lasse,

 

Nå syntes jeg du var litt for rask å legge deg ned .....

 

Etter min oppfatning så har vi alle   -   enten vi ferdes på sjø eller land   -   en medmenneskelig rett/plikt til å forsøke å forebygge ulykker.

 

Jeg har selv anmeldt (kommersielle) fartøyer for uansvarlig ferdsel på sjøen, og det kommer jeg til å fortsette med hvis forholdene tilsier dette.

 

Stå på!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

I og med at jeg er moderator, får jeg holde lav profil her Poseidon. Hva andre måtte finne på  av sprell derimot ....

:fishing:

At du er moderator trenger ikke bety at du skal være så moderat  :lol:

 

Det kan like gjerne bety at din oppgave er å moderere oss andre  :fishing:

 

Der er som kjent stor forskjell på å bakvaske og å vaske bak  :fishing:

 

Med umodererert hilsen

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

I og med at jeg er moderator, får jeg holde lav profil her Poseidon. Hva andre måtte finne på  av sprell derimot ....

:lol:

Vet ikke hva en moderators jobb er, men jeg har oppfattet det slik at dette er ett forum for de fleste, og at også dere som driver forumet (på frivillig ubetalt basis) selvfølgelig også må få lov til å mene noe, selv om deres meninger er kontroversielle, noe jeg personlig ikke mener at dette utspillet er, fordi som Poseidon sier det, vi er alle ansvarlig for å hjelpe til med å unngå ulykker.

Puhhh.

 

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Ang. min henstilling til Lasse:  'Som moderator her synes jeg du burde være litt forsiktig ned å oppfordre til denslags'.  

Lasse oppfordre til: 'Hva med å legge ut blider med kommentarer her på baatplassen.no? Det kunne ligge i en egen tråd til skrekk og advarsel, og også brukes som referanse hvis man ønsker å sende epost med klager til forsjellige instanser.'

 

 

Det jeg er redd for er at slik utlegging av bilder fort kan utarte til ren hetsing og gapestokk mentalitet der de det gjelder ikke har mulighet til å forklare seg. Faren for misbruk vil i høyeste grad også være til stede. Min mening er at dette er ufine metoder vi bør holde oss borte fra. Jeg synes at Lasse som admin/moderator (samme gjelder Ingar, Arquebus, Andreas og batdilla) bør tenke på forumets ve og vel og dermed være forsiktig med å sette igang og organisere tiltak som dette, ikke oppfordre til det. Videre er det noe som heter Datatilsynet som vi ikke ønsker å få etter oss (utlegging av bilder osv).

 

LASSE:

Greit det, jeg skal ikke komme med flere slike oppfordringer

Bra

 

POSEIDON:

Jeg har selv anmeldt (kommersielle) fartøyer for uansvarlig ferdsel på sjøen, og det kommer jeg til å fortsette med hvis forholdene tilsier dette

Det å anmelde noen er jo noe helt annet enn å henge ut noen. Da overlater man oppgjøret til ordensmakten, som jo er den riktige instans for etterforskning av alle slags lovbrudd.

 

POSEIDON (til Lasse):

Det kan like gjerne bety at din oppgave er å moderere oss andre

Det er jo akkurat det det er.

 

Forøvrig synes jeg at forumets admin'er og moderatorer stort sett gjør en glimrende jobb.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

For all del, vi skal ikke finne oss i hva som helst av "båtbøller". Det jeg mente i mitt innlegg var vel en forsiktig advarsel til Lasse personlig om å være litt forsiktig. Det er senere henvist til datatilsynet. Og det var noe slikt jeg mente, tror det er rettslig lovlig å legge ut bilder på nettet der personer blir avbildet som "en av mange". Men å gå på gaten og ta bilde av en person i nærbilde slik at alle kan gjenkjenne personen, tror jeg strider mot personvernet. (selv om noe av det som kan få meg "argest" i tiden, er beskyttelsen av forbrytere mens ingen bryr seg om offeret!). Og dersom dette er i forbindelse med en anklage som kan føre til rettslig forfølgelse, bør en trå forsiktig.

 

Men vil en stå frem og virkelig stå for følgene, - ære være den som vil det! Håper ikke alle "moderatorene" da blir skåret over samme kam dersom de ikke da selv stiller seg solidarisk. Det er litt vanskelig å få fram alt jeg mener, og det er ikke sikkert at det er helt korrekt heller (har mer greie på strøm i båt), men dette opptar meg som det sikkert opptar de fleste fornuftige båtbrukere, som jeg håper jeg er en av.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kunne det være en ide å forsøke med et seriøst brev til Solo?

 :smash:?????????????????????????????????????

Har nå fjernet bilde av min stolthet 'SOLO' slik at jeg ikke blir hengt ut/eller mottar hatbrev i posten. :wink: Nå får istedenfor SOLA gjelde intill videre! :cool:

 

Fra spøk til alvor : Jobber i et stort 1/2-statlig firma hvor vi har endel sikkerhetsregler for adferd : .b.l.a.  [glow=red,2,300]Jeg skal handle når jeg ser uønskede forhold   [/glow]

I praksis betyr det at firmaet forlanger at vi skal korrigere hverandre når vi ser at ting ikke foregår på en sikker måte for å unngå ulykker .

 

Mvh SOLO

Link to post
Share on other sites

 Jeg skal handle når jeg ser uønskede forhold   [/glow]

Ja vi trenger ikke henge ut - direkte. Mange av oss har sikkert kamera med seg i båten. Bare ta bilde av grove forhold, så kan bildene tale for seg selv. Bevis nok spør du meg.

 

Så på lørdag en kajakk som holdt på å bli direkte påkjørt av en vannskibåt. Bare flaks at det gikk bra.......

 

Kan vel også si at kajakkpadleren MÅ vel ikke padle i den smale skipsleia inn til Tønsberg heller da. Lov å bruke hue litt da....  :smash:

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Her er ett bilde jeg tok i helgen av taxibåt langs vestsiden av Veierland. Regner med at det var denne som det prates om tidligere i denne tråden? Han holdt god fart

Javisst!! Dette er fartsbøllen jeg mente. Mulig de har flere skippere på skuta, men han jeg har sett tar NULL hensyn.    :smash:

 

Skal prøve å ta et bevisbilde. Oppfordrer også andre til å gjøre det.

 

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Hva med å prøve et kjekt flytetau tvers over et smalt sund når han kommer, "ingen" vet hvem som har lagt ut dette.

Kunne jo vært fristende, men det kan jo fort ramme uskyldige også da. Dessuten rammer det ham jo også dersom han skulle finne på å kjøre pent en gang (det skjer neppe) Personlig håper jeg  å få tatt et knallbilde, og anmelde ham + henge ham ut med plakater i nærområdet.

 

Anabelle :cheers:

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Etter å ha fartet litt rundt i skjærgården i Kragerø i helgen fikk jeg bekreftet myten om taxibåter. Ikke det at jeg så de store lovbruddene, men folkeskikken derimot var stort sett 100% fraværende.  Og så mange taxibåter de har der nede.  :wink:

 

Holdning:- "jeg jobber her, de andre må pent flytte seg"

              - "tid er penger, jeg har ikke tid til å følge 5-knops grensene eller ta hensyn til andre"

              - "båttaxi er vel som biltaxi, den frekkeste vinner så vi kjører på "

              - "min hekkbølge er ikke mitt problem"

              - "jeg driter i om folka i de dumme gjestebåtene har lagt seg til å sove"

 

 

 

Anabelle :smiley:

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Hei

Taxibåt eller andre båtbøller! Noe må gjøres!

(Jeg slipper heldigvis å tenke på å moderere meg.)

 

1 (Snill metode)

Temaet har vært oppe før på en annen site men ideen var god spør du meg.

Det finnes ett eller annet "fargegevær" som er populært å leke krig med, for litt større gutter.

Dette må da kunne brukes. Det kan ikke være kjekt å komme i havn med en tilgriset båt, når alle vet hvorfor disse merkene er kommet på båten. Og malingen er jo vannløselig

 

2 (Stygg metode)

Erstatt malingen med orntli maling.

 

3

Ta fram sprettert og gjerdekramper, gir fine smell og krakeleringsmerker i gelcoat.

 

Vi kan selfølgelig ikke gjøre dette men det hadde vært fristende...

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Guest baattaxi

Som båttaxi eier føler jeg at det er på sin plass å påpeke et lite poeng som de fleste her later til å overse.

 

Det er slik at man driver ikke båttaxi for å kjøre småturer på fjorden i sakte fart mens man nyter været og kalde pils.

Her snakker man faktisk om en næring (altså noen som lever av det) slik at alle skjønner hva jeg mener.

 

Det betyr igjen at det er visse krav til effektiv drift (dere kjenner igjen det ordet) som igjen betyr at man kan ikke skvalpe rundt i 3 - 4 knop hele tiden for at ingen i denne sutreklubben skal få krusning i karsk koppen sin.

 

Man er faktisk nødt til å dra på litt, ikke for å plage andre - men rett og slett fordi at skal man tjene penger må man få jobben unna.

Regner med at det er noen av dere som jobber og dermed kjenner igjen alle disse ordene.

 

Så vanskeligere er det ikke å forklare,kanskje verre å forstå.....

 

Ikke for å være usaklig eller frekk,men føler at det er litt trange skjortekraver i dette forumet, eller noe annet som hindrer oksygenflyten i blodet...

 

Gjennomtenkte synspunkter på innlegget mottas med takk.

Link to post
Share on other sites

he - he.....båttaxi, du får nok endel  tilbakemeldinger på den, tenkert jeg.

 

 

Til saken:

Har forståelse for at det er et visst inntjeningsbehov på en kort sesong, men det endrer ikke det faktum at du/dere har å følge norsk lov som alle andre.  Når du/dere ikke gjør det, så hjelper det lite å "skyte" på alle som klager.  Det kommer du/dere ingen vei med allikevel.

 

Denne tråden har vel nokså tydelig demonstrert at taxibåter og uvettig kjøring er et problem, og du, med ditt innspill, bekrefter jo bare dette. At du/dere ikke skjønner dette sier jo sitt.

 

Ha en god sommer, og vi får håpe du ikke forårsaker noen ulykker.

 

Mvh

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

St.Hans aften lå jeg som eneste båt i Langøykilen sideveis ved brygga i regnværet. Den så mye omtalte Taxibåten fra Valle kom på høykant innover, så meg, og slakka helt ned. Passasjerene ble satt av helt innerst i kilen og taxibåten seig sakte ut igjen og ga pådrag først etter at det ikke skapte bølger for meg. Jeg er helt enig i at de ofte kjører for fort, men all ære til i hvertfall den skipperen den dagen. Kanskje det var vimpelen som ga utslag??

 

mvh Sgurd

Link to post
Share on other sites

Guest baattaxi

Morn igjen gutter...

 

Til Ellen Marie: tror ikke du har skjønt poenget.

 

Til Lasse: privatsak,uttaler meg på generelt grunnlag.

 

Til sistemann som svarte på innlegget mitt,glimrende observert,tror nok man vil se flere slike eksempler hvis man legger godviljen til..... :confused:

 

Det er nok ikke så mye mer å legge til her tror jeg.  

Så vidt jeg kan erindre,er det ingen omtale av ulykker med en båttaxi involvert. Og det har nok å gjøre med at vi er profesjonelle, og kjører mer båt noen uker på sommeren enn de fleste gjør på flere år og også av den grunn vet hvor grensene går.

 

Ha en fortsatt fin sommer,slutt med sutringen og vær forsiktige...det er tøft der ute....   :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vel vel ...

 

Hvis det er du som har den gule solo båten i Kragerø kan jeg opplyse om at den i sterk grad bidro til å påføre båten min en skade til ca 5.000 for et par år siden.

 

Siden du ikke vil opplyse om hvilken taxibåt du fører stiller jeg meg også tvilende til at du er den du gir deg ut for å være.

Link to post
Share on other sites

Vel vel ...

 

Hvis det er du som har den gule solo båten i Kragerø kan jeg opplyse om at den i sterk grad bidro til å påføre båten min en skade til ca 5.000 for et par år siden.

Såpass må du jo ofre så han kan være effektiv og tjene penger da Lasse?

Makan,tenkt hvis alle yrkes sjåøfrer hadde tenkt likedan i trafikken da skulle det være interessant  jobb å være UP.Nå er  jeg veldig liten tilhenger av at ordensmakten skal overvåke

og bøtelegge i hytt og gevær for alt mulig rart.Men sånne romlinger som Baat Taxi finnes dessverre-og de blir aldri tatt.Merkelig.Kjøre båt kan disse båt taxiene-men sunn fornuft og

sjømannskap er det kanskje værre med?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...