Jump to content

Båttaxien ved Tjøme Nøtterø - en fartsbølle


Anabelle

Recommended Posts

Vi har ikke problemet med båt-taxier her på værharde trøndelagskysten.

 

Men min sympati er absolutt med dere som har blitt utsatt for uvettig kjøring. At en som selv kjører båt-taxi, etter å ha lest alle disse innleggene, ikke klarer å innse at det er mye uvettig

kjøring, men mener vi i forumet sutrer, viser det jeg ser gjentagende ganger i dette og andre

forum; folk uten selvinnsikt er vanvittig raske til å komme med ufunderte og barnslige tilbakemeldinger. Jeg ønsker alle som oppfører seg som dri***ekker på sjøen bøtelagt og evt fratatt fartøyet sitt. Slik kan vi ikke ha det i skjærgården vår. :confused:

 

Til alle dere med båt-vettet i behold (både i taxi-båt og andre fartøyer) nyt resten av sesongen, den er kort nok som den er om vi ikke skal la bøller forsure tilværelsen!

 

M/B Geysir

Link to post
Share on other sites

Taxibåten kjører for fort men som "han selv" sier så går det normalt bra med den lille båten til tross for at det irriterer. Bølgene den lager er vel ikke det store problemet ihvertfall? 20-25cm når den går i 20 knop?  Irritasjonsmomentet skjønner jeg veldig godt. Sikkerhetsmomentet skjønner jeg også.

Her i Stavanger har vi noen områder foruten båthavner som har 3 knops grense.  Personlig synes jeg det bør forandres til 5 knop mens småbåter kanskje burde få gå i feks. 10 knop generelt sett i 5 knop soner. Eller kanskje 8? Eller får det for store ulemper? Synspunkter på dette?

Til tross for at jeg ferdes en del i området så har jeg faktisk aldri sett noen som kjører hele området i 3 knop. Alle gir blaffen i større eller mindre grad er mitt intrykk.

Større båter som går i 5 knop er vel et større problem mht. bølger ihvertfall?

Link to post
Share on other sites

Her i Stavanger har vi noen områder foruten båthavner som har 3 knops grense.  Personlig synes jeg det bør forandres til 5 knop mens småbåter kanskje burde få gå i feks. 10 knop generelt sett i 5 knop soner. Eller kanskje 8? Eller får det for store ulemper? Synspunkter på dette?

Tja, mange av de båtene som i så fall hadde fått lov til å holde 8-10 knop klarer det ikke uansett. Har kjørt mange båter i 15-20' klassen, ingen av de klarte 8-10 knop uten trimplan. Som regel 5-6 knop maks eller 15-18 knop minimum i plan. Min gamle Nordkapp klarte 10 knop når den fikk trimplan, men da laget den til gjengjeld _mye_ sjø. De eneste båtene som klarer 10 knop uten å dra opp mye sjø er vel små joller...

 

3 knop er veldig upraktisk da mange båter ikke engang klarer å gå så sakte. Hydrolift T30 har visst problemer med å holde 5 knop også med DPX600-motoren. 5 knop bør være minste grense, evt. såkalte "no-wake" soner som amerikanerne har.

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ikke taxibåter generelt som er blitt kritisert i denne tråden, men noen spesifike båter. Baattaxi får det til å virke som kritikken gjelder taxibåter generelt, og der har hvertfall ikke jeg noe grunnlag for å uttale meg.

 

I og med at baattaxi ikke vil opplyse om hvilken båt han fører, blir dette nokså meningsløst.

Link to post
Share on other sites

Vår og høst har jeg en ekstrajobb i fjæra. I området hvor den avbildede taxibåten opererer. Og det er ikke denne båten som ødelegger min arbeidsdag.

 

Det er faktisk folk som deg og meg.

 

Han forsøker også å overleve. Det er fint å minne hverandre på dette med å tenke seg om. Og å vise hensyn. Men har ikke "baattaxi" litt rett i det han sier, han også?

 

Jeg er svært usikker på om det er riktig å bruke så sterke ord som vi har gjort her.

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg kan erindre,er det ingen omtale av ulykker med en båttaxi involvert. Og det har nok å gjøre med at vi er profesjonelle, og kjører mer båt noen uker på sommeren enn de fleste gjør på flere år og også av den grunn vet hvor grensene går.

 

Ha en fortsatt fin sommer,slutt med sutringen og vær forsiktige...det er tøft der ute....   :smiley:

Skal friske på hukommelsen din:

 

http://f-b.no/apps/pbcs.dll/artikkel?Searc...80050036&Ref=AR

 

http://f-b.no/apps/pbcs.dll/artikkel?Searc...60070678&Ref=AR

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=1973067

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...