Jump to content

Ompakking av hylse - hvilken dimensjon på talgpakningen?


Ronald

Recommended Posts

Jeg må - etter 42 år - pakke om hylsa som har slitt med lekkasjer i sommer. Gjøres når båten kommer på land for vinteropplag.

 

Selv om jeg har byttet motor, så er akslingen m.m. originalt fra Volvo Penta MD21B, montert i 1981.

 

Det finnes talgpakninger å få kjøpt i ulike tykkelser, eks. 6.5, 8 og 10 mm. Jeg vil helst slippe å kjøpe alle varianter på forhånd. Derfor: Er det noen som vet hvilken dimensjon som gjelder i mitt tilfelle, enten basert på beskrivelsen eller bildet? Jeg vil tro jeg langt fra er førstemann som gjør dette på denne type aksling. (Se bort fra blå streker, og A og B merker på bildet, de var for et annet formål.)

 

20230806_123403.jpg

Link to post
Share on other sites

Som @Komondo sier. er det mer gjenger så en kan løsne "B" og stramme "A"

Ellers må du vente til du er på land  og måle dia på "A" innvendig  og minus aksel diameter differansen er   mål : 2.

Et par mm så kan en kjevle en litt for tykk pakning .

PS. hvis det er slitespor i akslingen etter pakningen, skift  gummislangen med en som er 50mm lengere.

image.png.0644a7fc053f48668043ec1e3ceb5b94.png

 

Og skift til slike slangeklemmer De er lovelig med 1 slangeklemme.

image.png.f6ff220bc8a1db233c7ec39f6bc96d0d.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har lik pakkboks, og på min med 30mm aksling så er 6mm pakning rett størrelse. Ellers så ser det jo ut til å være mye å stramme på, så ville prøvd det før båten kommer på land. Pakningene er enkle å bytte, men må følges med på og etterstrammes flere ganger de første timene etter bytte. Mener det tok ca 10 timer før dryppingen stabiliserte seg til noen få dråper i minuttet. Så fint å slippe å bytte om man ikke må.Pakkboks_2.JPG.19200a1297bcff16d99307699c456940.JPGPakkboks_1.JPG.fb2014aab70ab0af59ed3771f9403201.JPG

Link to post
Share on other sites

Ang. spørmålene om det er mer å stramme på... Jeg har etterstrammet (lengre bakover) 4-5 ganger i sommer. Lekkasjen stopper hver gang, men etter en times bruk så lekker det igjen. Hver gang. Derfor tenker jeg at ompakking er neste steg.

 

Det hører med til historien at etter motorbytte i fjor, så roterer aksel motsatt vei av hva den har gjort de foregående 41 årene. Det er mulig det roter det hele til litt, og at det også av den grunn er lurt med nye pakninger som "setter seg" i forhold til ny rotasjonsretning.

Link to post
Share on other sites

Huth skrev for 11 timer siden:

Jeg har lik pakkboks, og på min med 30mm aksling så er 6mm pakning rett størrelse...

Takk, da er det nok det jeg også skal ha. Min aksel er også 30 mm. Dog var den pakningen jeg i farta fant på nett 6.5 mm. Men jeg finner sikkert 6 også.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 11 timer siden:

...måle dia på "A" innvendig  og minus aksel diameter differansen er   mål : 2.

...

PS. hvis det er slitespor i akslingen etter pakningen, skift  gummislangen med en som er 50mm lengere.

Takk for tips om hvordan måle - det bør jeg greit få til.

 

Når det gjelder evt slitespor, så har jeg på YouTube sett at det pusses litt med sandpapir el.l. på slikt. Og ja, jeg vet jeg har slitespor, jeg så det når jeg hadde aksel ute ifb. med motorbytte. Men hvis jeg forstår ditt forslag riktig, så bare flytter jeg alt fra slangeenden (A, B, og området med fetttilkoblingen og slangekobling) x cm lengre mot venstre (på bildet), slik at ny talgpakning legger an mot aksel på nytt "rent" sted? Riktig? Da må jeg i så fall av med flensen i akselens ende, og den er jeg redd sitter så det holder. Men jeg skal ta forslaget med meg i det videre...

Link to post
Share on other sites

Ronald skrev for 9 timer siden:

Men hvis jeg forstår ditt forslag riktig, så bare flytter jeg alt fra slangeenden (A, B, og området med fetttilkoblingen og slangekobling) x cm lengre mot venstre (på bildet), slik at ny talgpakning legger an mot aksel på nytt "rent" sted? Riktig?

Helt rett har du et par bilder av  Klemmflensen?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ronald skrev for 9 timer siden:

Da må jeg i så fall av med flensen i akselens ende, og den er jeg redd sitter så det holder. 

Det er ikke sikkert at det er så vanskelig å få av den. Legg ut bilder som Roger Jo sier, så får du nok gode råd. Men det er ikke gitt at du har klemflens.

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev 4 minutter siden:

@Roger jo, du snakker både nå og i tidligere tråder om at det er "lov" med kun en slangeklemme om den er av den kraftige typen. Hvilken lov er du refererer til når det gjelder slike ting i en lystbåt?

Det er Murphys Law, på norsk Loven om All Tings Iboende Fandenskap. 

Paragraf 1a: Enkle slangeklemmer ryker når du minst aner det og gir de mest alvorlige konsekvenser.

Link to post
Share on other sites

Det kan se ut som det kan være en splint i  hullet, er det hull på andre siden og?.

Normalt er  gjenger helt i gjennom,

Hvis en skrur boltene helt ut  stikker inn et blekk i sporet (Blå)

Skrur inn en bolt på hver side så presser en  klemflensen fra hverandre.

En fordel å rense gjengene med en gj.tapp.

 

image.png.972ecd840e0c8b9d75d63daf8c61f4c9.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev for 3 timer siden:

du snakker både nå og i tidligere tråder om at det er "lov" med kun en slangeklemme om den er av den kraftige typen. Hvilken lov er du refererer til når det gjelder slike ting i en lystbåt?

Loven sier at det skal være to slangeklemmer  på slange stusser under vannlinjen i fritidsbåter.

fabrikanten av den kraftige typen sa den var godkjent med en for mange år siden da jeg skiftet aksel  lager og oljebestandig slange

det ble slik. 

image.png.89461e5761f46d7af43b6c1bd5c5d249.png

 

image.png.52b97b3d791bcbebebaf077a16a1314d.png

 

 

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 50 minutter siden:

Loven sier at det skal være to slangeklemmer  på slange stusser under vannlinjen i fritidsbåter.

fabrikanten av den kraftige typen sa den var godkjent med en for mange år siden da jeg skiftet aksel  lager og oljebestandig slange

det ble slik. 

 

 

 

Jeg lurer bare på hvilken lov du referer til da jeg gjerne vil  vite hva annet den også omhandler.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 5 timer siden:

Loven sier at det skal være to slangeklemmer  på slange stusser under vannlinjen i fritidsbåter.

Tror du bommer litt nå Roger. Hadde ikke tenkt å kverulere på dette med hva loven sier om bruk av slangeklemmer, men siden du fortsetter å hevde dette kan det være greit å rydde litt i begrepsbruken. Det er ingen lov som forteller oss hvordan vi må gjøre saker og ting på våre gamle båter. Et unntak er installasjon av 230V landsstrøm, mulig gassinstallasjon også er omfattet. 

 

Tror det du sikter til er i forhold til standarder som legges til grunn ved CE-merking av nye båter. Hva man gjør når båten er plassert i markedet (les solgt) er en annen sak. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

Tror du bommer litt nå Roger. Hadde ikke tenkt å kverulere på dette med hva loven sier om bruk av slangeklemmer,

 

Ikke..kv

 

Gidder ikke lete fram i hvilken forskrift, men den er der.

 

Sikkert tatt ut av lufta disse også

googel

17. feb. 2022 — - - alle gjennomføringer under vannlinjen skal ha stengeventil montert og det skal være 2 slangeklemmer, iht
Sjøfartsdirektoratets forskrifter, og det er dermed et krav fra forsikringsselskapene,
bruk bare slangeklemmer i
rustfritt materiale,r .

Og denne

https://www.batmagasinet.no/allerbm-bm-bladarkiv-finnes/gjor-det-selv-gjennom-skroget/657096

 

. Vi skal alltid tenke på at installasjoner så langt nede i båten skal ha to barrierer der vann kan trenge inn. En sikker skroggjennomføring kan ha en stengeventil og svanehals og er påmontert to slangeklemmer. Det er viktig å følge kravet om to slangeklemmer i denne ”sonen”, og skruene på klemmene bør stå i 180 grader fra hverandre. Husk at slangeklemmer skal være rustfrie, bruk derfor syrefast.

 

Natta.

 

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok @Komodo har rett her. Å google på "hele internett" gir dessverre ikke fasiten. Jeg søkte på slangeklemmer på lovdata og fikk 1 treff i forskrifter eller lover. Dette gjaldt gassinstallasjoner i båt (Forskrift om sikringstiltak for gassfyrte anlegg m.m. som bruker propan eller andre lette kullvannstoffer anvendt omborig å d på fartøy)

Så står det også noe som stemmer med det du skriver i Nordisk Båtstandard for yrkesbåter under 15 m.

 

Men at det er lurt og fornuftig å gjøre det på denne måten er det ikke noen vits i å diskutere. Og om forsikringsselskapet kan kreve det skal jeg ikke uttale meg om, men det er i så fall ikke et lovkrav.

 

Link to post
Share on other sites

Olevine skrev On 2.10.2023 at 21.00:

Jeg tror nok @Komodo har rett her.

@ Olevine og @ Komodo Det er fint å være sterk i troen.
Jeg legger meg flat, men bare litt,
Regimet bygger på oppfyllelse av tekniske standarder. Fritidsbåtforskriften 
(15. januar 2016 nr 35) stiller en rekke grunnleggende krav 
, herunder grunnleggende krav 3.4 Åpninger i skrog,
dekk og overbygning."" skal være utstyrt med lukkemekanisme som skal være lett tilgjengelig.""
den sier ikke mer. for å komme vidre må en over tiil gjeldende standar.  Dette kravet kan oppfylles ved bruk av 
harmonisert standard, ISO 9093. Gjeldende standard sier bl.a.:
NS-EN ISO 9093:2021
«7.2 Hose connection
7.2.1 Where the centreline of the through-hull fitting is lower than 
the heeled waterline, hoses shall be fastened by:
- double clamps for nominal hose sizes of 25,4 mm (1 in) and below, or … “

Spurte Forsikkringen om det og CE, ""Det er ikke forskjell på "CE og ikke CE-båter" på dette feltet.""

Ha en fin helg.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 13 timer siden:

Regimet bygger på oppfyllelse av tekniske standarder. Fritidsbåtforskriften 
(15. januar 2016 nr 35) stiller en rekke grunnleggende krav 
, herunder grunnleggende krav 3.4 Åpninger i skrog,
dekk og overbygning."" skal være utstyrt med lukkemekanisme som skal være lett tilgjengelig.""
den sier ikke mer. for å komme vidre må en over tiil gjeldende standar.  Dette kravet kan oppfylles ved bruk av 
harmonisert standard,

 

Der er riktig som du sier at man normalt bruker en harmonisert standard som verktøy for å oppfylle kravene i diverse forskrifter. De spesifikke kravene i de harmoniserte standardene finner man ikke i forskriftene. 

 

Men "Fritidsbåtforskriften", eller "Forskrift om produksjon og omsetning av fritidsfartøy og vannscootere mv." som den egentlig heter gjelder ikke for brukte båter, altså våre gamle båter som allerede er i bruk. Det er en forskrift som stiller krav til nye båter som skal CE-merkes. 

 

Legg bla. merke til denne setningen fra Kapittel 1, §1 Virkeområde: 

"Forskriften gjelder for følgende produkter som skal tas i bruk eller gjøres tilgjengelig i EØS-området for sports- og fritidsbruk:"

 

Her begrenser forskriften omfanget, altså hva forskriften gjelder for, og det er for nye båter som "skal tas i bruk eller gjøres tilgjengelig i EØS". Videre omtaler forskriften de krav som gjelder for CE-merking, og hvilke veier fram mot målet som gjelder. Den omtaler også visse unntak, f.eks, hjemmebygg, noe som er diskutert her inne mange ganger. Men båter som allerede er plassert i markedet er ikke underlagt denne forskriften. Og båter som kommer inn under unntakene samt båter som er plassert i markedet før forskriften kom, har aldri vært underlagt forskriften.

 

Denne forskriften med tilhørende harmoniserte standarder regulerer altså ikke hvordan vi skal drifte og vedlikeholde båter. 

 

Roger jo skrev for 13 timer siden:

Spurte Forsikkringen om det og CE, ""Det er ikke forskjell på "CE og ikke CE-båter" på dette feltet.""

Vet ikke akkurat hva du spurte forsikringsselskapet om, men om noen selskap stiller spesifikke krav, f.eks. at det skal være doble slangeklemmer under vannlinja, har ingenting med loven å gjøre. Forsikringsselskapene kan i prinsippet stille akkurat de kravene de vil til de produktene de forsikrer. 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...