Kanalkapteinen Svart 30.August Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August Dette forumet, altså 👌👍 Bare noen timer etter forrige innlegg, stod jeg i Plankebyen og tok inn synet av ei vakker skute. Tilfeldighetene (hvis en tror på slikt) ville ha det til at jeg akkurat disse ukene holder til rett i nærheten. En kan si veldig mye bra om Storebroen uten å tøye sannheten, men fyren om bord er langt mer verdt. Det er alltid fint å treffe forumister, noe den drøye times samtalen på akterdekket hos @Chilli Solbris er et eksempel på. Jeg dro derfra med nytt, dobbelt kokeapparat og i tillegg en Omnia som ikke var til nytte for eieren lenger. Disse tingene passer helt perfekt i en enkel liten seilbåt 👌 Nå kan vi både koke og steike. Samtidig 🤌 Ikke noe galt med disse fine tinga, men praten vi hadde den timen ga meg langt mer. Satser på å by deg på kaffe og varme croissanter om bord i seilskuta en gang i framtida, @Chilli Solbris 😅 Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Chilli Solbris Svart 30.August Del på Facebook Svart 30.August Kanalkapteinen skrev 1 time siden: Dette forumet, altså 👌👍 Bare noen timer etter forrige innlegg, stod jeg i Plankebyen og tok inn synet av ei vakker skute. Tilfeldighetene (hvis en tror på slikt) ville ha det til at jeg akkurat disse ukene holder til rett i nærheten. En kan si veldig mye bra om Storebroen uten å tøye sannheten, men fyren om bord er langt mer verdt. Det er alltid fint å treffe forumister, noe den drøye times samtalen på akterdekket hos @Chilli Solbris er et eksempel på. Jeg dro derfra med nytt, dobbelt kokeapparat og i tillegg en Omnia som ikke var til nytte for eieren lenger. Disse tingene passer helt perfekt i en enkel liten seilbåt 👌 Nå kan vi både koke og steike. Samtidig 🤌 Ikke noe galt med disse fine tinga, men praten vi hadde den timen ga meg langt mer. Satser på å by deg på kaffe og varme croissanter om bord i seilskuta en gang i framtida, @Chilli Solbris 😅 Det var særdeles hyggelig å få en hyggelig prat med deg på akterdekket! Jeg takker svært gjerne ja til bakverk! Bare jeg slipper kaffen!🤣🤣 En liten seiltur hadde vært moro også!😁😁 Godt at tingene kommer til nytte! Og samtalen ga meg vel så mye! 🙏 Bare fortsett å skrive!🙏😊😊 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Kanalkapteinen Svart 30.August Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August Hekri skrev On 29.8.2024 at 17.27: Fantastisk morsom og ikke minst lærerik historie, @Kanalkapteinen ! Særlig din vurdering av kjøp av "delebåten"! Håper du får skuta helt hundre prosent! Jeg har tenkt tanken om det skulle konverteres til seil - men det har blitt med tanken - hittil. Rederinnen mener jo (kanskje med rette?) at vi har altfor diger båt, og at en mindre burde vurderes (mast er ikke nevnt hittil)! Men hva da med våre årlige turer oppover i ditt "krokodilleland"? Er det maks 17 meter stilk??? Hehe, takk for det 😅 Må innrømme at jeg dro et lettelsens sukk da den delebåten forsvant i horisonten på et lasteplan. Det er fullt mulig å bruke seilbåt til krokodillejakt i Telemarkens dype skoger. Under er mastehøydene som gjelder. Dracoen smyger seg håååårfint under Slenger med et bilde av kveldens nordlys over Son som en ren bonus her: Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Chilli Solbris Svart 30.August Del på Facebook Svart 30.August Da kommer Storebroen fint inn!😊😊 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hekri Svart 1.September Del på Facebook Svart 1.September Kanalkapteinen skrev On 30.8.2024 at 20.28: Kanalkapteinen skrev On 30.8.2024 at 20.28: i Plankebyen og tok inn synet av ei vakker skute. Det er flere av oss som frekventerer Plankebyen @Kanalkapteinen... For en hyggelig prat, og gode råd om båt og ting..... Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Chilli Solbris Svart 1.September Del på Facebook Svart 1.September Hekri skrev 15 minutter siden: Det er flere av oss som frekventerer Plankebyen @Kanalkapteinen... For en hyggelig prat, og gode råd om båt og ting..... Mye fine båter i elva gett!😁😁 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 1.September Del på Facebook Svart 1.September 440 ble sannelig liten Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Allan E Svart 1.September Del på Facebook Svart 1.September Hvis en gul hesteskobøye er av interesse så kan du svippe innom i Porsgrunn hvis du passerer. Du får den, jeg har ryddet litt og da dukket den opp. Jeg antar at du har ei drenert kjettingkasse i baugen. Den er grei for lagring av gassflaske hvis du ikke har et eger gassrom i båten Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 1.September Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September Allan E skrev 22 minutter siden: Hvis en gul hesteskobøye er av interesse så kan du svippe innom i Porsgrunn hvis du passerer. Du får den, jeg har ryddet litt og da dukket den opp. Jeg antar at du har ei drenert kjettingkasse i baugen. Den er grei for lagring av gassflaske hvis du ikke har et eger gassrom i båten Herlig! Den hadde gjort seg veldig godt på båten 👍🙂 Har kikka etter en slik. Jeg tar kontakt neste gang jeg er forbi! Og takk for godt tips om lagring av gass, det hadde jeg ikke tenkt på 👍 Disse småflaskene er jo enkle å stue ned fremst i kjettingkassa med noe beskyttelse rundt. Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Kanalkapteinen Svart 2.September Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September Dieselvarmer? I båten stod det montert en noe utdatert dieselvarmer av typen Thermic, er det den som også kalles «flygmotor»? Flere kabler og ledninger var klippa, så jeg demonterte hele greia og tok den med meg hjem. Da jeg kobla til 12v så ble det liv i vifte etc., men jeg har ikke brukt tid på å koble den til kontrollpanelet eller drivstoff. Har noen erfaring med slike? Er det verdt å bruke tid på å stelle den opp, eller er det bare å kjøpe inn en ny kinavarmer først som sist? Hva er svakheter og normale feil? Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Chilli Solbris Svart 2.September Del på Facebook Svart 2.September Om du vurderer kinavarmer håper jeg du snakker med meg. Jeg sender deg en PM Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Allan E Svart 2.September Del på Facebook Svart 2.September Det er jo fort gjordt å teste den, det tar vel ikke så lange tiden å få koblet den. Den går på parafin hvis jeg ikke husker feil. Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 2.September Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September Chilli Solbris skrev 1 time siden: Om du vurderer kinavarmer håper jeg du snakker med meg. Jeg sender deg en PM Det skal jeg huske hvis det blir løsningen 🙂👍 Var faktisk veldig imponert over den jeg hadde i Windyen, en typisk kinavarmer. Allan E skrev 56 minutter siden: Det er jo fort gjordt å teste den, det tar vel ikke så lange tiden å få koblet den. Den går på parafin hvis jeg ikke husker feil. Ja, jeg får teste litt. Det er vel ganske safe å kjøre den på parafin ja? Går den på diesel så tåler den vel parafin ei lita stund også? Spent på om den gløder og tenner, hadde jo vært litt artig å fått den til å fungere igjen. Får kanskje ta en rens av glødeplugg og brennkammer. Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Allan E Svart 2.September Del på Facebook Svart 2.September Rydding i kjelleren, kom å hent brukt seiltøy. Håper dere kan bruke det. Det er 2 fladendresser str M . Henri Lloyd seildress dame str.M GoTopm seildress str M. Støvler størrelse 44 pluss litt mer. Når passerer du Porsgrunn? Vi blir borte til over helgen. Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 2.September Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September Allan E skrev 1 time siden: Rydding i kjelleren, kom å hent brukt seiltøy. Håper dere kan bruke det. Det er 2 fladendresser str M . Henri Lloyd seildress dame str.M GoTopm seildress str M. Støvler størrelse 44 pluss litt mer. Når passerer du Porsgrunn? Vi blir borte til over helgen. Suverent! Jeg svinger innom der på mandag 🙂👍 Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Kanalkapteinen Svart 2.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober I går fikk jeg hivd meg i bilen etter jobb og to timer senere stevnet jeg ut fra havn for en bitteliten seiltur. Jeg valgte å ikke stoppe Klara sin business, på tross av mye nysgjerrighet… 🧐🤔 Deilig vær med litt lite vind, men jeg har klødd i fingrene etter å lufte seila igjen. Jeg brukte akkurat 10 minutter fra jeg parkerte bilen til jeg bakket ut av båsen med kalesje nede og seil klare til heising, så rutinene begynner å sitte. Den gamle Hondaen starta som vanlig på andre draget. Hittil i 2024 har det gått med ca åtte liter bensin. Det blir en drøy liter i timen per motortime. Det betyr både at jeg har brukt båten for lite, og at motoren er nøysom med maten. Det blei en drøy time med mye kryss, litt kluss og noe slør i Frierfjorden. God øving, og jeg ser fram til en ny vintersesong med seiling! Maks fart på kryss i ca 5 m/s var 5,3 knop. Rekord for meg. En liten snutt fra turen inn til brygga igjen. Seilklærne @Allan E donerte meg passer perfekt 🙂👍 Tusen takk! Båten er jaggu ikke stor når man ser den fra utsiden 😅 Føles jo mye større når man er om bord? Møtte en trivelig naboseiler som tok bildene under. Har hadde jeg tatt inn genoaen, og har vel en del å gå på med seiltrim kan man si 😅 Men vinden gikk i sirkler og varierte veldig. Kokeapparatet fra @Chilli Solbris viste seg å gli pent på plass i pantryet. Tusen takk igjen! Skal lage meg en gimball-ordning for det på sikt. Hentet også nytt skrogtrekk som skal monteres «snart». Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
J-Å Svart 2.Oktober Del på Facebook Svart 2.Oktober Takk for fin og inspirerende rapport. Kanskje på tide å få på plass den manglede spinnakerbommen? Den er jo også grei å ha for å spri genoa når en seiler slik. Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 2.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober J-Å skrev 16 minutter siden: Takk for fin og inspirerende rapport. Kanskje på tide å få på plass den manglede spinnakerbommen? Den er jo også grei å ha for å spri genoa når en seiler slik. Takk for det! Spinnakerbommen er på plass, jeg har bare ikke testa den enda. Må få til et nedhal til den, kan det gjøres med ei blokk i en puller jeg har på dekket en meter foran masta, tro? Ellers et lite glimt av deler av min ringe seilas. Vind fra nordøst, så jeg havna fort i vindskyggen av fjella på østsida av fjorden. Da blei det bare klabb. Dessuten er det en del slepebåter og skip som passerer i leia der på vei inn til Herøya, så det blir noen tidlige slag. Håper jeg snart får til en tur i litt rommere sjø, og med stabil vind som er noe sterkere. Da kan en kanskje få testa litt mer seiltrim og riggtrim. Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
J-Å Svart 2.Oktober Del på Facebook Svart 2.Oktober Jeg regner med at du har en "ende til ende" bom. Da er det enklest å ha nedhalet festet helt inne ved masten, med en hanefot. Det gjør at du slipper å justere det når du endrer vinkel. Og gjør det enklere ved jibb. På mindre båter kan en også (med en viss risiko) feste nedhal og opphal midt på bommen. Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 2.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober Ah; takk for tipset! Det er ende-til-ende ja. Da satser jeg på å få til et feste ved mastefoten. Men må man egentlig ha justerbart nedhal, det viktigste er vel at den ikke går særlig over vannrett stilling? Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
index Svart 2.Oktober Del på Facebook Svart 2.Oktober Kanalkapteinen skrev On 2.9.2024 at 13.17: I båten stod det montert en noe utdatert dieselvarmer av typen Thermic, er det den som også kalles «flygmotor»? De ble opprinnelig produsert av Volvo Flygmotor, senere skiftet navnet til Ardic Termic. Jeg hadde en sånn i forrige båt. Skiftet noen ledninger inni som var brent, samt vekesett ( Samme som på Wallas f.eks). Jeg fikk tak et gammelt ledingsnett/deler av det med varmebestandige ledninger fra Termo Marine eller noe sånn, og etter montering fungerte den faktisk helt OK. Jeg tenker det er forsøket verdt å kople den opp og se om den produserer varme. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
J-Å Svart 2.Oktober Del på Facebook Svart 2.Oktober Kanalkapteinen skrev for 6 timer siden: Men må man egentlig ha justerbart nedhal, det viktigste er vel at den ikke går særlig over vannrett stilling? Må vel ikke nei. Horisontal er et godt utgangspunkt. Ved litt skarp vinkel kan en gjerne senke bommen litt. Bommen skal vel stå horisontalt og ca. 90 grader på Windex, men når en møter forstaget må en heller senke den for å gå skarpere. Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 2.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober Takk for ypperlig forklaring @J-Å 👍 Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Chilli Solbris Svart 2.Oktober Del på Facebook Svart 2.Oktober Herlig tråd dette!😊😊 Godt å se at de er enkle ting som skal til for å gi glede på sjøen!😃😃 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Kanalkapteinen Svart 18.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober I morgen tidlig, lørdag, har jeg bestilt opptak av Nimbusen for vinteren. Den har liggi ute siden april 2023 nå, og fortjener en vinter på land :) Dracoen derimot, må belage seg på å stå av vinterstormene mens den ligger klar for tur i havgapet ved Langesund hele vinteren igjennom. Hvis jeg rekker det etter opptak av Nimbusen i morgen, vurdere jeg å ta meg en todagers tur med Dracoen. Alt er selvsagt ikke på stell med båten, men jeg skal prøve å koble opp autopiloten før jeg reiser i så fall. Vurderer å forsøke et tur ut mot Stråholmen eller Jomfruland, men hva mener fugleberget her på forument om værutsiktene? Ser det ikke ganske ok ut når jeg først kommer meg klar av Langesund og kan vende snuten mot sør-vest? Mye vind er det jo ikke, men det passer meg greit. Jeg har god tid i så fall. Spørsmålet blir heller om jeg må forvente mye sjø nå etter noen dager med litt sør-vest vind? Vad tycks? Lørdag, på vei ut: Søndag, da jeg skal i retur: Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.