Jump to content

Livet med Draco Summerwind 24 - min første lille seilbåt på si'


Kanalkapteinen

Recommended Posts

quantumduck skrev 10 minutter siden:

Pøh, det går fort over, dessuten er det lov å ha litt gøy mens man drar i håndbrekket, unnskyld, rorkulten :smiley:  Dersom det noen gang blir aktuelt med nytt storseil ser jeg at det kan være rom for litt mer duk der også, iom. at bommen er lengre enn bomliket for å rekke tilbake til løygangen. Jeg mener; det står i testen her at seilarealet er redusert for ikke å skremme vettet av førstegangskjøpende familieseilere. Du har både bulb-kjøl og løygang ... det er ikke skroget først og fremst som gir lavt lys-tall tror jeg, det er seilarealet. 

Men først, hvis det blir en del ensamsegling, ville jeg skaffet en autopilot. Det går fint uten også, men iom. at båten sies å ikke være så retningsstabil kan det være en god ide.   

 

Glemte å kommentere spørsmålet om seil ja :) 

Går tregt her om morgenen... 

 

Det medfølger totalt fem eller seks seil, jeg har bare sett på to av dem. 

  • Nylig omsydd forseil til rulleseil
  • 2 andre forseil, usikker på om det er en genoa her. Også usikker på hva en genoa defineres som, men det høres veldig tøft ut synes jeg. 
  • 2 storseil (tror jeg). Skal sjekke om det er ulik størrelse på disse, for jeg ser poenget ditt med at det er noe ubenyttet areale mellom bom og mast her.
  • Spinnaker (spinnakerbom mangler)

Dessuten følger det med hengekøye i fallskjermstoff. 

Tipper den kan benyttes som kite i skikkelig medvind. 

 

Autopilot tenker jeg også er et must. 

Hvis noen har en ST1000 eller noe slikt for salg til en rimelig penge, ta for all del kontakt! 

 

quantumduck skrev 6 minutter siden:

Men fra spøk til alvor, toa under køya, som er vanlig i denne størrelsen er ytterst pyton. Kjære du må våkne, jeg skal b*sje ... romantikken forsvinner fort. Eget avlukke er gull. 

 

Enig i det, flott med eget rom for slikt!
Men litt spent på plasseringen lengst fram i baugen under litt sjøgang... 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Lyst på båt skrev 15 minutter siden:

Merkelig. Det bildet på oversiden ligner sykt på Grimsøy i Skjebergkilen. Men du er jo fra Vestfold tror jeg utfra tidligere tråder...

 

Tipper bildet er fra Skjebergkilen ja, båten ble kjøpt fra Østfold (ja, det heter fortsatt Østfold!) for ett års tid siden. 

Selv er jeg fra langt oppi Telemarkskanalen (Kviteseid), men har nå båtene mine liggende på Bamblekysten. 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
J-Å skrev for 8 timer siden:

En slik rigg i god stand skal fint tåle at en person heises opp. Jeg var (for endel år og kilo siden) flere ganger oppe i masten på vår Maxi 77, som også er en Pelle Petterson konstruksjon, med mange likhetstrekk. Jeg bruker alltid to ganske nye fall, og knuter heller enn sjakler. Hvis du ligger ved siden av en større båt, så kan du evt. sikre med et fall fra den.

Jeg har klatra til topps i masta på en Askeladden 14 fot for å hente storseilfallet som var føket til topps. Vi ABSOLUTT ikke anbefale det samme på 14 foter :giggle: men på din kan det gå greit så lenge du holder deg bak masta så det ikke blir for mye sidelengs moment. Men du bør ikke ha frynsete nerver :lol: og tenk over hvor du lander om båten krenger, bedre å havne i vannet enn på kaia....

 

Uansett, heier på båten og seilprosjektet ditt :thumbsup:

Gjerne skriv i tråden om du mangler noe utstyr, stort eller smått. Både jeg og sikkert mange andre her har mange skatter i garasje og bod som kan doneres til et godt prosjekt :smiley:

Link to post
Kanalkapteinen skrev On 9.10.2023 at 9.08:

Enig i det, flott med eget rom for slikt!
Men litt spent på plasseringen lengst fram i baugen under litt sjøgang... 

 

Toa i forpiggen gir begrepet heisatur en helt ny dimensjon! Neste trinn på stigen er Portapotti i forpiggen :giggle:

Genoa er egentlig bare en fokk som overlapper med masta. Genoa III 110%, Genoa II 120% (?) og Genoa I 130% (?) Korriger meg gjerne, mulig det er litt mer på de to siste. Når du har flere seil skulle det ikke forundre meg om du har et par slike. Men har vel egentlig ikke sett det på bilder på nett. Derimot ser det ut som Sumerwind har skinner for skjøtevogna til genoa, helt ute i borde og litt lengre akter på bilder. 

Link to post
quantumduck skrev for 2 timer siden:

 

Toa i forpiggen gir begrepet heisatur en helt ny dimensjon! Neste trinn på stigen er Portapotti i forpiggen :giggle:

Genoa er egentlig bare en fokk som overlapper med masta. Genoa III 110%, Genoa II 120% (?) og Genoa I 130% (?) Korriger meg gjerne, mulig det er litt mer på de to siste. Når du har flere seil skulle det ikke forundre meg om du har et par slike. Men har vel egentlig ikke sett det på bilder på nett. Derimot ser det ut som Sumerwind har skinner for skjøtevogna til genoa, helt ute i borde og litt lengre akter på bilder. 

 

Det stemmer bra, @quantumduck. Det er skinner og skjøtevogner helt ute i borde litt aktenfor masta. 
Hva det betyr, aner jeg ikke foreløpig, men vil jo da tro at det er mulig å bruke en genoa der? 

 


 

Morten_L skrev for 18 timer siden:

Jeg har klatra til topps i masta på en Askeladden 14 fot for å hente storseilfallet som var føket til topps. Vi ABSOLUTT ikke anbefale det samme på 14 foter :giggle: men på din kan det gå greit så lenge du holder deg bak masta så det ikke blir for mye sidelengs moment. Men du bør ikke ha frynsete nerver :lol: og tenk over hvor du lander om båten krenger, bedre å havne i vannet enn på kaia....

 

Uansett, heier på båten og seilprosjektet ditt :thumbsup:

Gjerne skriv i tråden om du mangler noe utstyr, stort eller smått. Både jeg og sikkert mange andre her har mange skatter i garasje og bod som kan doneres til et godt prosjekt :smiley:

 

Takk for gode tips og heiing, får vurdere en tur i masta da ja :yesnod: :sweat:

 

Om jeg mangler utstyr? Det skal jeg love deg! 

Skal følge den fine oppfordringen din og legge ut ei foreløpig ønskeliste hvis noen har noe liggende som bare samler støv: 

  • Livbøye
  • VHF (har en håndholdt i den andre båten som jeg tar med så lenge)
  • Autopilt for rorkult (repobjekter mottas med iver og takk). Hvis ikke blir det sheet-to-tiller når jeg en gang kommer utaskjærs. 
  • Drivanker
  • Garmin plotter av noe slag, eller holder/brakett for Garmin Echomap 62. Det ligger klart strøm og svinger for Garmin, så mulig jeg tar med meg den jeg har i Nimbusen enn så lenge og klikker på plass hvis jeg får tak på en holder (echomap 62). 
  • Vindinstrumenter eller windex står på ønskelista, alt av interesse
  • Rester av skrogtrekk i offwhite eller deromkring
  • Lazybag. Har lazyjacks i dag og vanlig bomtrekk, trekket er veldig slitt. 
  • Kompass av noe slag
  • Kikkert?
  • Liten vanntank til drikkevann? 
  • Kokeapparat av en eller annen type. Jeg er mest kjent med gass, men alt av interesse, også reflexovn eller liknende.
  • Solcellepanel - alt av interesse :) 
  • Små vinsjer. De er to vinsjer av typen med fast håndtak i dag, uten selvhaling og med kun ett gir. På sikt vil jeg kanskje se etter noe annet, men det er jo alt for dyrt å kjøpe nytt, og bruktprisene på finn.no er også forholdsvis stive synes jeg.
  • Spribom/spinnakerbom. 
  • Flytedrakt til vinterbruk. Har jo lyst å seile litt i vinter, kanskje en burde hatt noe slags drakt da framfor seiledress og oppblåsbar vest?
  • Kontrollboks til påhengsmotor. Tror jeg skal få det meste til å fungere ved å bytte ut kabler så de passer med motoren jeg kjøper? Trenger bare gir og gass i cockpit tenker jeg. Styring får roret stå for, og snorstart og dødmannsknapp bak på motoren går fint. 
  • Annet som folk tenker er praktisk å ha om bord for en fersk seiler i en lite utstyrt båt :) 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post

Motor. 

Det må man nesten ha. 

Båten er ombygd fra innenbordsmotor med seildrev, til utenbordsmotor på brakett. 

Forrige eier hadde en strøken 6hk med seilstamme, men denne skulle han ha med til neste båt. 

Dermed startet jakten for min del, og det hastet litt. 

 

Ønsket mitt til motor var at den skulle være mellom 3 og 10 hestekrefter, helst ha ekstra lang stamme, og helst være firetakt. Den skulle ikke være et totalt reparasjonsobjekt. Og viktigst: den skulle være så billig at en ikke trengte å spare i månedsvis. 

 

Da dukket det opp en Honda BF9,9 på finn.no, med "ultralang stamme" ifølge selger. 
Tre timer kjøring unna, men vi heiv oss i bilen. Kone og ett barn ble satt av i Oslo sentrum, mens jeg freste videre. 
Motoren viste seg å ha vanlig lang stamme, og ikke ultralang, men både motor og pris var samtidig å god at jeg kjøpte den med meg likevel. Godt hold motor fra 1998 med ca 150 timer, en eier og stått på en lett båt. 
Den er jo i største laget både effektmessig og vektmessig (42 kg), men braketten på seilbåten skal klare det i følge produsenten. 


Nå blir det litt service, før montering og prøvekjøring. 
Så er planen å få lagt opp en kontrollboks i cockpit etterhver, så jeg kan styre gass og gir derfra. 
Startsnor forlenges også fram til cokcpit, tenker jeg. Så "låser" jeg motor i fast stilling og satser på mest mulig mønvrering med roret på båten. 
Håper bare virkelig at den stikker dypt nok... 

Noen som har kjennskap til disse motorene?

Ikke så pen utvendig, men innsiden var veldig bra. 

 

527_1929838552utv.jpg.9a8a4d1f2dd10f80949fa93db5d66037.jpg

 

 

 

Kjekt med alle kontroller i front.

 

527_654270382front.jpg.f8f907fabb7cbcfb790d66ac5729b208.jpg

 

 

 

Enkel tilgang til registerreima i alle fall :giggle:

 

527_403359729under.jpg.32f306d998777edb9de07761ea573b5f.jpg

 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Kanalkapteinen skrev 44 minutter siden:

Noen som har kjennskap til disse motorene?

Jeg hadde en litt eldre modell på en Maxi 77. Den fungerte helt uproblematisk så lenge jeg hadde den. Ganske lavt bensinforbruk også, i forhold til totakterene som var vanlige på den tiden. Honda hadde lang erfaring med slike firetaktere allerede på -80 tallet. Men firetaktere krever jo litt mer stell da. 

Link to post
J-Å skrev for 10 timer siden:

Jeg hadde en litt eldre modell på en Maxi 77. Den fungerte helt uproblematisk så lenge jeg hadde den. Ganske lavt bensinforbruk også, i forhold til totakterene som var vanlige på den tiden. Honda hadde lang erfaring med slike firetaktere allerede på -80 tallet. Men firetaktere krever jo litt mer stell da. 


Fint å høre! 
Ser fram til å få testa den. 
 

Var nede til båten i kveld og la opp (litt) bedre fortøyninger i påvente av mye vind mens jeg er bortreist noen dager.
Demonterte også bomtrekk og cockpittelt for å ta disse med hjem for litt reparasjon. Fikk satt på ei litt kraftig presenning; utrolig enkelt og greit med båter som har bom og selvdrenerende cockpit! 

Selger møtte meg i havna og hjalp godt til 🙂
 

 

IMG_7373.jpeg

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
  • 7 måneder senere...

Summerwind og vinterseiling.

Hvor var vi?
Jo, høststormer og presenning. Innen november måtte båten flyttes fra plassen sin, ellers ville den kunne fryse inne. Min ambisjon var jo å seile litt gjennom vinteren, så det var ikke aktuelt å la båten ligge der den lå. Derfor ble det både medlemskap i seilforening og leie av vinterplass ute i Langesund, en drøy times rolig motorgange ut fjorden. Forutsatt at man har motor som fungerer. Likevel gikk november mot slutten før jeg fikk tid til å ned til båten igjen, og jeg ba om mildvær fram mot jul så den ikke skulle bli sittende i isen.

 

En rolig dag i slutten av november hekta jeg Hondaen på plass på båten og kunne lettet konstatere at motorbraketten holdt, og etter to drag i snora fyrte motoren opp uten å nøle. Det må sies at dette er en motor som faktisk går utrolig rolig og lunt. Det viste seg at halv gass var nok for å nå marsjfart på ca 6,5 knop. Altså mye krefter å gå på dersom vind og strøm skulle motarbeide oss, god drivstofføkonomi og veldig lite motorstøy i cockpit. Med en rorkultforlenger og motoren låst i «rett frem», brukte jeg roret til å navigere med. Det fungerer ikke helt optimalt i revers inne i havna, men ellers funker det veldig greit. En kontrollboks til motoren oppe i cokcpit hadde jo likevel vært et stort pluss, særlig ved girskift og havnemanøvre.

 

Båten snudd og motor montert. En fin novemberdag.

IMG_7675.JPEG.809e42f4d26a6fdd8423b64d298fd501.JPEG

 

 

Påhengsen stikker akkurat dypt nok til å få greit grep og kjøling (den er ikke helt nede på bildet), men ikke mer heller. Litt sjøgang her, så blir det luft i propellen. Men da skal vi jo selvsagt seile uansett... 

IMG_7676.JPEG.a3ee62c58934e2ffd9ed21f9fc6c90cb.JPEG

 

Underveis for motor i starten. Tidligere eier ved roret.

IMG_7677.JPEG.90fc0b30036ad0b958b95cca357abc1e.JPEG

 

Forrige eier var med som mannskap på flytteprosessen til vinterhavna, og det var veldig kjekt å være to. Vi stevnet ut under Breviksbrua i lav ettermiddagssol og 5 m/s vind fra sida, med høy lueføring og lav lufttemperatur. Det blei en fin tur utover, men da jeg ytra ønske om å heise seil midtfjords for å teste det litt, blei mannskapet litt betenkt.
«Jeg har jo fortalt at riggsjekken viste brudd i noen tråder på wiren i forstaget?» sa han.
«Ja, men vi tar det veldig rolig» sa jeg. Og det gjorde vi. Først opp med storseilet og slakke litt på skjøtet, så rulla vi ut genoa’n. Den kom ikke helt ut pga for kort skjøte til rulla, så det må skiftes. Men den var likevel godt og vel på høyde med masta, og vi fikk etterhvert 4-5 knop på båten med motoren i fri.

 

Det seiles!

IMG_7684.JPEG.e2399019a26f63ee63a2c8c18687a8fc.JPEG

 

IMG_7690.JPEG.6381b4d8e073ebd181adecbcf1bd9743.JPEG

 

Fornøyd fyr gjør ting han ikke kan.

IMG_7685.JPEG.a72de0c2c96b4b199d8d5b8b54d70163.JPEG

 


Snart stoppet jeg motoren og fikk oppleve båten under framdrift av kun seil for første gang:

 

 

 

Herlig!
Båten viser seg å lystre roret godt under seiling og har god balanse i slik rolig vind i alle fall. Samtidig ble det klart at her må riggen få en gjennomgang snart og en ny riggsjekk, seilene mangler lus, windexen var knekt, og reveliner er trukket helt i vilden sky så det funker ikke å reve storseilet. Stramminga til bomløftet er monert opp-ned, så den er umulig å betjene under seil. Ene opphenget til lazyjacks røk også tvers av, så det er «litt» å ta tak i. I tillegg funket ikke lys eller strøm om bord, det mangler pumpe til vann i byssa samt lensepumpe til kjølsvinet/bilgen foran hovedskottet inne i hytta, der kjølboltene sitter.

 

Vi kom til slutt vel i havn i Langesund idet sola forsvant bak åsryggen og fikk fortøyd båten. Dagene er korte på denne tida av året, og minusgradene kom snikende kjapt. Moro å få testa seil og se at de fungerer sånn noenlunde. I dagene som fulgte fikk jeg kjøpt inn en brukt spribom for en veeeldig billig penge. Har jeg flaks så passer den til og med... Nytt flagg ble også kjøpt inn, det gamle var helt morkent og falma.

 

På plass i vinterhavn. 

IMG_7692.JPEG.e66c76626cf73b0d83a504f8377498bf.JPEG

 


Så kom første desember, og jeg kjente seillysten nappe. Pakka bilen med masse varmt tøy, termos, diverse flyteremedier, VHF og den mellomste i ungeflokken. Vi kjørte nedover etter lunsj, og rakk akkurat en times seiltur før solnedgangen. Fire minusgrader, nysnø på dekk men likevel en nydelig opplevelse, og jentungen sitt første møte med seiling her i livet. Eneste andre båten vi møtte var losskøyta. Vi knota rundt uti fjorden der og gjorde sikkert det meste galt i lett vestavind.

 

Klesdrakten røper litt av årstid og temperatur. Men vi er klare for første seiltur på egenhånd!

IMG_7708.JPEG.14cda082848b536507e676ade8fbd6fe.JPEG

 

Jenta til rors, og der likte ho seg veldig godt! 

IMG_7712.JPEG.c596a6d6303e48f45d986ed4edc9cff0.JPEG

 

Litt ekstra mannskap var med, men de håndterte ikke vinsjene i det hele tatt. De satt der bare, stive av skrekk.

IMG_7717.JPEG.81351c343cd3186e4bb097f101b658f8.JPEG

 

 

Litt mer kursendringer enn med motorbåt kan en si... Men moro å få testa alle retninger!

IMG_7723.PNG.9d8b462118b8cc295bd6a23824429f44.PNG


«Huff! Nå står nok seilerne der inne på land og ler godt av oss!?» sa jeg til jentungen, litt flau og unnskyldende over at jeg ikke har peiling, og tenkte med grøss på gjengen i seilforeninga.
«Ja, men de står jo på land, pappa. -Vi seiler!!»
-Bedre kontring kan jeg ikke tenke meg 😊  

 

Seilerlivet var altså så vidt i gang.

 

Desemberseiling oppsummert i en liten videosnutt:

https://www.facebook.com/reel/1006359493782552

 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post

-Kjekt å ha!

_________________________________

 

Som dere kanskje aner, så er det altså et ikke ubetydelig forbedringsutbedringspotensiale i denne skuta.
Så hva gjør man når man sitter der med en ukurant seilbåt med betydelige mangler, en bedre halvdel som er mildt sagt skeptisk, en har lite penger til rådighet, og enda mindre tid?

 

Da innser man at her må det gjøres harde prioriteringer som kan svi litt.

Det kunne bare ikke fortsette slik, prosjektet var ikke liv laga.
Da gjør man et valg. 

Det voksne. 

Det fornuftige.

Det ansvarlige.
Det eneste riktige. 

 

-Man skaffer seg én til, selvsagt. 

Jaddah!

En klissvåt og mørk førjulsdag dukket nemling dette lille eventyret av en båt opp på finn.no:

 

Lekkerbisken II

IMG_7768.PNG.7e881cad36ecf7ee1476f3b77772609a.PNG

 

 

Jeg slo til (det var sjokkerende lite kamp om båten??), og plutselig så satt jeg der med to av samme slaget.
Ungene lo høylytt da nyheten sprakk hjemme mot slutten av middagen samme dag.

Kona lo ikke like godt.

Minsten mente det var «akkurat som i sangen til han morsomme mannen»:
 
«(...)Men DER sku’ det ikke kastes no’ bil!
-Langt ifra! Så han kjøpte en til,
delebil, makan til den gamle Mazda’n.
Men det som var i støkker på den bilen han hadde
var jo akkurat det som var i støkker me’n andre,
så dermed sto’n der med dobbelt av alt;
både det som var i orden, og det som var galt! (...)»

 

Jeg måtte love på tro og ære at dette skulle bli en enda kortere affære, en ekte one-night-stand etter bruk-og-kast-metoden.
Som sagt så gjort. Dagen etter var jeg på plass i et pøsende regn/sluddvær i skumringa ute på Nøtterøy eller deromkring, og skrudde deler av en virkelig sliten Summerwind. Det som særlig hadde lokka meg med denne båten, var at det var montert to ekstra vinsjer på hyttetaket, med avlastere. Dette var ordinære ett-girs vinsjer med løst håndtak, og ikke de merkelige fast-håndtaksvinsjene som var på båten fra før. I tillegg var det en del andre deler som var kjekke å plukke av.

 

Fangsten ble omtrent slik:

-        To Lewmar 6 Single Speed-vinsjer med håndtak og avlastere

-        To dekksvinsjer med fast håndtak

-        Rorkult i rustfritt stål

-        Ett år gammelt, komplett putesett (!)

-        Ekstra glassluke framme

-        Storseilskjøte med skinne

-        To skinner til skjøtevogner (aner ikke om det egentlig heter det)

-        Teakbord

-        En voldsomt kraftig brakett til utenbordsmotor

-        Masse sjakler og blokker pluss en del verktøy

-        Ekstra mastefot

-        Fendere, tauverkt og dregg

-        Furlex rulleforstag

-        Komplett seilgarderobe i ganske god stand (fem seil)

-        Nesten ubrukt kontrollboks til utenbordsmotor, med kabler (lykke!)

-        Pullerter og diverse innfestinger til dekksutstyr, etc.

 

Selvplukk av vinsjer

IMG_7774.JPEG.96d8ad51bfcddfe3e6961db0600a8f22.JPEG

 

Disse kan komme veldig godt med på båten min når jeg skal lede alt til cockpit

IMG_7775.JPEG.e0cb0b7849df432c732c22bd73e7b2fb.JPEG

 

En sliten furlex, men den kan kanskje reddes?

IMG_7818.JPEG.2e95b1f90729423f464e2cba36b2df31.JPEG

 

 

 

Jeg skrudde til krampa og mørket tok meg, inkludert fjerning av drivstofftank og batteri, så satte jeg kursen hjemover med fullt bagasjerom. Neste morgen var det lokale renovasjonsselskapet på plass og løfta båten og masta på lastebil og kjørte den til hugging, mot at de fikk beholde vrakpanten. Må innrømme jeg var litt letta når jeg var kvitt den båten igjen innen 48 timer fra jeg overtok den...

Dagen etter gikk med til å gå gjennom en del av det jeg hadde plukka med meg, og gjøre litt rustfjerning, vasking av tauverk og ikke minst seil. Jeg konsentrerte meg om å vaske en spinnaker som hadde mye jordslag. Etter en runde i vaskemaskina med litt klorvann og deretter skylling, var den ganske så bra. Sekken den oppbevares i ble også skikkelig rensa og gjort klar. Furlex’en jeg hadde plukka med meg viste seg å trenge nytt lager i rulla, får se om jeg gidder å sette den i stand.

 

Skjøte til rulla får seg en vask.

IMG_7785.JPEG.574ba969e566dadec24fa4b5f351c272.JPEG

 

 

Omtrent på samme tid heiv jeg meg på en konkurranse på Facebooksiden «Seilere på Facebook», og jammen vant jeg ikke! Dermed kom det en Exide Litium Powerbooster i posten rundt jul. Det passa helt ypperlig for en fyr med et par gamle båter og ikke minst en humørsyk (men herlig) Land Rover i stallen.

 

Lykke! En booster har jeg alltid ønska meg! 

IMG_7781.PNG.36c7cef274824340eef1f2e9f3a918ae.PNG

 

 

Land Rover i trassalderen. Ergo behov for booster.

IMG_7770.JPEG.14031d8124d08923108b8241b9b8a1fe.JPEG

 

 

Litt utpå nyåret tok jeg endelig sjansen på å teste ut konseptet Temu som har plaga meg med reklame overalt. Bestilte derfor noe de påsto skulle være «50 watt Solar Panel with regulator» for en slikk og ingenting. Det kan komme godt med for litt vedlikeholdslading i seilbåten når den ligger til kai.

 

Dette lover jo godt for skarve 23 Dollars?

IMG_8488.JPEG.5f58bf4a65a22f3f5873d82f803486c2.JPEG


Da panelet kom i posten etter en måneds tid, var det helt tydelig at fabrikken som Temu har avtale med, må ha gjort noen helt enorme framskritt innen solcelleteknologi. Panelet var nemlig ikke stort større enn laptopen jeg sitter og skriver dette på. Alternativt har jeg fått levert et panel som leverer omtrent en femtedel av det som var lovet, men det ser jeg selvsagt som helt usannsynlig inntil det motsatte er bevist.

 

Jeg ante jo litt ugler i skjegget da pakka med solcellepanel ble levert i postkassa, og ikke måtte hentes på posten...

 

IMG_8465.JPEG.c6bf1698c3d31e421b591c39f61e46b0.JPEG

 


Bananen på bildet er helt gjennomsnittlig. Det er ikke solcellepanelet, skal vi tro reklamen.

IMG_8466.JPEG.6e51bcd87756b4c066bee04b94a41c55.JPEG 

 

Så utpå vårparten dukket det opp en Raymarin ST1000+ rorkultpilot til salgs på Finn.no i nærområdet til båtens hjemmehavn. Jeg fikk et solid avslag, og sikret meg denne med drømmen om langturseilas og havkryssinger i bakhodet. Om den funker, gjenstår å se. Det er noen tydelige merker av varmgang på baksiden av dekselet på den, så jeg er skeptisk. 

 

Det ramla altså inn med diverse utstyr gjennom vinteren, men ennå var jeg lykkelig uvitende om det betydelige innkjøpet som snart måtte gjennomføres for å redde gratisbåten. Mer om det snart.

Imens lå båten innhylla i julesnø og presenning, avbrutt av korte seilturer innimellom. 

 

IMG_7874.JPEG.49bc9f0bccff34068bd48d9f6c315421.JPEG

 

 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
  • 2 måneder senere...

Vår og wire

 

Som nevnt ble det stadig noen korte seilturer gjennom vinteren, og det var alltid like spennende. Fikk til og med kledd rederinnen i fem lag med ull en iskald januardag for en rolig førsteseilas for hennes del, med melding om fire sekundmeter syd-øst og glimt av sol. Ho har aldri vært veeeeldig begeistra for Dracoprosjektet, men ho ville gjerne prøve konseptet. "Oi, den var liten!" sa ho da ho fikk se båten. 

 

Kald vinter, tøff liten seilbåt. 

IMG_7896.JPEG.95709a258d1dfc05a79f2e11d65fef6c.JPEG

 

 

Vi la fra kai etter å ha pakket vekk presenning, tint opp tauverk og vinsjer og fått svev på Honda’n. Fine forhold og vi krysset oss rolig utover Langesundsfjorden. Kona til rors og jeg opererte seil så godt jeg kunne med en litt slarkete rigg i vinterkulda, vi hadde fullt storseil og nesten hele genoaen ute, og bikket fire knop på det meste. Jeg hadde på forhånd fortalt om at det kan hende det kommer ei vindkule, og da kan båten legge seg godt ned. Heldigvis, for det var akkurat det som skjedde. Mens jeg prøvde å sjenke noe varm kaffe fra termos i et par kopper og kona stod til rors, så jeg i sidesynet et mørkt felt i sjøen komme faretruende fort mot oss fra babord. Jeg rakk akkurat å gi beskjed til kona om å holde seg fast og holde roret, så var vindkula over oss med overraskende mye krefter. Det oppleves selvsagt verre enn det egentlig er når man er fersking, men jeg tipper vi krenget ca 45 grader på det meste, før båten rolig vendte seg selv opp i vinden og rettet seg opp igjen med blafrende seil.

-Hva skjedde nå?? utbrøyt kona litt rysta, men rolig.

-Det var en liten broach, du takla det fint! svarte jeg.  

Så da var det fenomenet overstått, og vi kunne fortsette vår ferd en halvtime til, en erfaring rikere, før vi begge mista følelsen i tærne og det var på høy tid å komme seg til land. Vi fortøyde i tussmørke og brukte bilturen hjem til å få varmen i beina igjen og snakke om turen. Alt i alt en fin erfaring under hustrige forhold.

 

I starten av mars var det tid for flytting til sommerhavn. Utrolig godt å være ute i plussgrader igjen, jeg gikk primært for motor fra Langesund til Frierfjorden, men fikk seilt litt også. Hondaen rusler fint og lunt og gir meg drøye fem knop på halv fart. Bensin vil den nesten ikke ha.

 

Nydelig tur under flytting til sommerhavna. 

IMG_8374.JPEG.1e7f9d3c15835bbb8786f41ef15c916a.JPEG

 

 

Det ble, som nevnt i en tidligere post, opplyst ved overtakelsen at det var et par kordeller i wiren til forstaget som var røket, og at denne nok burde byttes. I midten av mars tok jeg mot til meg og fikk kontakt med en lokal rigger, Martin fra Seil med Larsen ( https://www.seilmedlarsen.com/ ) som viste seg å være både dyktig og trivelig. Sjekk ut denne podcasten hvis du vil høre om hans kommende eventyr, jorda rundt, aleine og non stop: https://explorenorth.no/podcast-152-martin-seiler-kloden-rundt-solo/ 

Ei drøy uke seinere hang han å dingla fra toppen av masta i tett snøvær og målte og sjekket diverse. Båten svaiet fra side til side, men han så ikke ut til å legge merke til det en gang. Etter et kvarter kom han ned, og vi satte oss for å ta en kaffe og gå gjennom funn han hadde gjort.

 

 

 

 

«Jeg ville ikke seilt noe særlig med den båten» sa han.

 

IMG_8413.JPEG.67aaa37566700273d84d95158f426492.JPEG

 

Ai...
Fasit var at samtlige vant måtte skiftes, forstagswire var nesten helt av, forstag var feilmontert og krevde nytt beslag og feste i toppen, fallfører til genoa manglet så det kunne være fare for «halyard wrap», Windex var knekt og måtte byttes ut, og innfestinga til forstaget i dekk framme var en for svak hurtigsjakkel. Han skulle komme med litt priser, og så kunne jeg sjekke litt rundt om jeg kunne finne noe rimeligere alternativer til enkeltdeler. Det var godt å få en profesjonell vurdering og råd til veien videre, og vi ble enige om å holde kontakten.

 

Et udiskutabelt vårtegn under riggsjekk i snøvær :) 

IMG_8416.JPEG.51974e043925775f6c6e397d83effc09.JPEG

 

Etter et par uker hadde jeg fått tak på riktig wire til en god pris gjennom www.hovedsmann.no (utrolig bra service der også, sjekk dem ut!), og riggeren skaffet resten av delene. Jeg sleit litt med å få båten til et sted med mastekran, så til slutt bestemte jeg meg for at dette må det vel gå an å gjøre uten kran så lenge vi er en liten gjeng? Med fire personer og fire fall, noen jekkestropper og en stige, løsnet jeg ett og ett vant, før vi til slutt tok av atkerstaget og la masta ned framover på baugen av båten og inn på brygga. Det var litt knot med forstaget, men det gikk.

 

 

Deretter fikk vi masta inn på land på bukker, så den lå klar til riggeren. Han byttet wire i forstaget, samt de andre delene som var feil eller ødelagt, mens jeg selv tok med meg alle vant hjem og lagde nye med frisk wire og Sta-Lok terminaler.

 

Mast på bukker, klar for oppstrekk. 

IMG_8596.JPEG.348876f6179da7e1b8d9aeb77c7e2141.JPEG

 

Sta-Lok er fine greier, men det koster. 

IMG_8684.JPEG.129198219b6ad25600f5b53011c5a07c.JPEG

 

 

IMG_8691.JPEG.3c34b1bdd0475f10c68635f631c00186.JPEG

 

 

Masteløs båt. Eller motorbåt som det også kalles. 

IMG_8597.JPEG.677a41fa6488c56137e86cb15ecc4cca.JPEG

 

 

Et par uker etterpå fikk jeg endelig tid til å montere alt på masta igjen, og med hjelp fra familie og venner fikk vi jammen masta opp igjen med håndmakt også. Ikke elegant eller noe jeg vil anbefale, men det går an på en liten båt.

 

Mast på plass igjen med hjelp av gode folk. 

IMG_8693.JPEG.c8e36ca09a51048c47d84a25152a099c.JPEG

 

Deretter leste jeg meg opp på tuning av rigg, og fikk justert den etter beste evne. Og det må sies at båten blei atskillig mer responsiv og «levende» med ny stående rigg! Nå kunne jeg til og med få til litt bøy i masta ved behov. Det hele kostet noen  en del båtlapper, langt mer enn jeg hadde tenkt at gratisbåten skulle koste meg på en vinter, men nå var den trygg og morsom å seile.

 

Sommeren kunne komme. 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post

Sommer, stell og seiling. 

(OBS, mye bilder av tvilsom kvalitet, som vanlig.)

 

Etter at riggen var på stell, var det tid for å se litt på andre småsaker. Nå er jo ikke dette hovedbåten vår, så det blir veldig begrensa med tid til prosjekter på Draco'n, men litt småtteri har jeg fått ordna litt med. 

 

Først ut var autopiloten jeg fikk tak i for en billig penge. 

Den fungerte ikke da jeg forsøkte å koble den til strøm, og den hadde tydelig spor etter brann/varme på undersiden, så jeg åpnet hele herligheten og så etter skader.

 

Autopilot uten tegn til liv.

IMG_8900.JPEG.f35f44637daa37246a0998d0359386f9.JPEG

 

 

Her har det vært varmt en gang...

IMG_8901.JPEG.1eeff896dff76713713b4f9eeccc7c71.JPEG

 

 

IMG_8902.JPEG.5af229d785561e01bda48305d8b5b1be.JPEG

 

 

IMG_8903.JPEG.5aaa4126838641e8296a9533c2702e87.JPEG

 

 

IMG_8904.JPEG.061bc4736a586a025e1cc70cfb8d958c.JPEG

 

 

Til sist monterte jeg en forlenger til armen på autopiloten, da det er nødvendig pga lengden mellom festet på kanten av cockpit og midt over rorkulten. 

IMG_9510.JPEG.38e1eb3cf30508e9519ddbd74be7432e.JPEG

 

Heldigvis så alt ganske greit ut inni enhenten, og varmeskaden var tydeligvis noe som kom fra utvendig påvirkning. Etter litt måling, lodding og nye kabler til kontakten, så funket den jammen meg :)

Nå gjenstår det å trekke litt strøm i båten så jeg kan få testa den. 

 

Sprayhood, bomtrekk og cockpittelt har sett bedre dager, men å skifte de ut nå er uaktuelt etter investeringen i ny stående rigg. Dessuten holder de stort sett tett, og slipper inn mye lys. 

Bestemte meg derfor for å vaske og impregnere alt sammen, så har jeg kanskje kjøpt meg et par år til med tett tak. Må si jeg ble imponert over effekten til impregneringen, vannet har prellet av i et par måneder nå etterpå. 

 

 

Cockpitteltet tok jeg av og la på brygga.
Sprayhood vasket og impregnerte jeg mens den var montert på båten. 
 

IMG_9088.JPEG.cae4398eb1df06e6ae3084c8682f2640.JPEG

 

 

På nært hold ser man tydelig at det er ei stund siden sist vask. 

IMG_9090.JPEG.12328fdb7722bfc15eea2f5f98ed8aae.JPEG

 

 

"-Myttji sjit, og mytji måsså" som Halvdan Sivertsen nesten sang. 

IMG_9089.JPEG.7bb7a8c9d325bd90f39a632a1903cfd5.JPEG

 

 

Jeg gikk på med vann, såpe og myk børste.

IMG_9092.JPEG.e9b7895f217649f21e05a41871acf5be.JPEG

 

 

Til vask brukte jeg Biltema sin Canvas Cleaner. Den funket sånn noen lunde. 

IMG_9091.JPEG.60793bd45f39db2028cee4cfe98e79e1.JPEG

 

 

Impregneringen kom fra Jotun, og imponerte med enkel påføring og godt resultat. 

IMG_9096.JPEG.226ab1e9d56ed458ebbf51e4f9457ed1.JPEG

 

 

Ferdig impregnert cockpittelt. 

IMG_9097.JPEG.6f6cabe846cb8c2492a967697c4e73b1.JPEG

 

 

Bomtrekket fikk også en runde vask og impregnering. Like falma etterpå :D 

IMG_9098.JPEG.56b42940add50c84407859cd6286fc70.JPEG

 

 

Etter stell av utvendige tekstiler, gikk turen til skikkelig tømming og vask av kjølsvinet. 
Det hadde samlet seg en god del vann her, men det virket til å være ferskvann, så jeg pumpet ut og vasket, og etter noen dager med nyimpregnert kalesje og hissige regnbyger, var det ikke kommet noe nytt vann ned dit. Letta! 
Det er mye overflaterust på skivene til kjølboltene, men selve boltene ser bra ut. Holder ei stund til, tenker jeg. 

 

Vått og guffent, men uten salt. En tidligere eier har merkelig nok lagt 230v lampettkabler til lanterner nedi her :rolleyes: 

IMG_9086.JPEG.ce6fd40938c2d24663fca5f4b8e7bc2a.JPEG

 

 

Lenset det rett i vasken i pantryet og ut. 

IMG_9087.JPEG.a0e5c11befedbff72b09e0a4142e0947.JPEG

 

 

En vask og desinfisering til slutt. Det tørket godt opp de påfølgende dagene før jeg la ned igjen dørkplater og teppe. 

IMG_9093.JPEG.1d7b9ab764dd70e17edabbdcf452db86.JPEG

 

 

Noen uker senere var det klart for min aller første overnattingstur i vår lille Draco, og jeg fikk med meg minsten på ti år. For henne var dette første tur i seilbåt. Vi pakka med oss soveposer, stormkjøkken, pannekakerøre på flaske, badetøy og annet viktig utstyr. I tillegg en mengde LED-lys på batteri eller solceller. Strømsituasjonen om bord er nemlig veldig uavklart. 

 

Vi fikk oss et herlig døgn på kryss og tvers i Langesundsfjorden. Jentungen håndterte roret uten problemer, og kommanderte "klart til slag" og "slår" som en gammel sjøulk. Vi fikk fin seilvind ut på lørdag kveld, og stille og rolig vær hjem på søndag. Kvelden ble tilbrakt med holmeutforsking, pannekakesteking, filmkveld nede i salongen og masse bading. Jeg fikk til og med skrapa ror, skrog og kjøl ren for rur. Det var omtrent 32 stykker til sammen. Ikke verst etter at båten ha liggi ute siden april i fjor.

 

Natta var preget av et ekstremt tordenvær, men vi sov godt i akterkabinen, med døra ut til cockpit åpen under ei nå vanntett kalesje. Vi måtte bare konkludere med at første overnattingstur i Summerwinden var en suksess, og at denne båten er utrolig romslig til å være bare 24 fot. Dassen i forpiggen fungerte til og med.

 

Vi fikk testa både kryss... 

IMG_9325.JPEG.6cdcf7b142417ae398d877aaedb56fb6.JPEG

 

 

...og slør. Eller wing-on-wing som de sier på nynorsk. 

IMG_9334.JPEG.814ab43f110c9eda99903704767d5a48.JPEG

 

 

Minsten til rors. Stor glede og konsentrasjon :clap:

IMG_9450(1).JPEG.b9fc79d4eded9032ebc82f2d5ed756eb.JPEG

 

 

Matrosen ville prøve seg på dekk også, stas når det kom litt sjøer og beina fikk vaska seg. 

IMG_9454.JPEG.99cb4b50eff71ba3cbd25ba0ce951f31.JPEG

 

 

En Draco i le. 

IMG_9468.JPEG.e33e7912a313e408ea74f8fb9d414387.JPEG

 

 

Matrosen tester badevannet. Det førte til bading for oss begge. 

IMG_9460.JPEG.9816a8660ac728897348499bfe6e92f7.JPEG

 

 

Foreløpig går det i stormkjøkken i cockpit.
Kokeapparat står på ønskelista, gi en lyd om du har noe som skal kastes ;) 

IMG_9491.JPEG.3e9e56f1837cad8965961cafd7a1ce68.JPEG

 

 

Stille kveld før det braket løs med tordenvær. 

IMG_9481.JPEG.556cf337f9722e0efd7942f2fbf4a49e.JPEG

 

 

Film og snacks før leggetid.

IMG_9479.JPEG.f3b01dbd6e4522cf7bb8b032f66ea2d5.JPEG

 

 

 

En smått komatøs kaptein før matrosen har våkna.

Sengene i akterkabinen er overraskende gode. 

IMG_9482.JPEG.d622a308c4492e76b3e4e7e70233f758.JPEG

 

 

Smeigevær i Siktesøyholmene en søndag morgen. 

IMG_9489.JPEG.e2dd1832bab417818a252671f7dd9f5c.JPEG

 

 

Småtten later seg i akterkabinen mens vi siger inn fjorden på vei hjem. 

IMG_9494.JPEG.bf2d4457c506bbfe01e1e59e5b355adb.JPEG

 

 

Noe av den bedre båtkaffien jeg har smakt. 

IMG_9495.JPEG.323943b048c93661e424c798e667cec3.JPEG

 

 

Avslappa navigering inn Langesundsfjorden en søndag formiddag.

IMG_9498.JPEG.7c5f52045d0f0072826f6afbb8ae5477.JPEG

 

 

Vi seilte rolig hjem under bruene for genua, og var godt fornøyde med både båten, turen og oss selv. 

IMG_9501.JPEG.ac8036464f7357d0368ec8a43e3a2603.JPEG

 

Takk for følget så langt! 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post

Helt herlig lesing!😃😃😃

Du får det til! Virkelig!

Jeg har et gass kokeapparat du kan få fra Biltema. Bruker småflasker. Det ligger i esken. Skal se om det er i orden. To bluss på den. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Artig å se hvor mye du klarer å få ut av nesten ingenting for å oppleve gleden ved seiling. Det er jo ofte slik at jo enklere ting er, desto bedre slapper man av. Og en liten og billig båt føler man heller ikke noe press på å bruke, det holder at den er tilgjengelig de fine kveldene man har lyst til å bare slappe av. Innom butikken på vei til båten og handle litt enkel mat og drikke, og rett utpå. Jeg har opplevd litt av det samme på ferietur med pizzabil med seng bak, enkelt og ukomplisert og noe helt annet enn å reise rundt med svær bobil. Som Rema sier, det enkle er ofte det beste.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Chilli Solbris skrev 58 minutter siden:

Helt herlig lesing!😃😃😃

Du får det til! Virkelig!

Jeg har et gass kokeapparat du kan få fra Biltema. Bruker småflasker. Det ligger i esken. Skal se om det er i orden. To bluss på den. 

Fantastisk @Chilli Solbris 🤩🤩👏👏

Det er akkurat noe slikt jeg har sett for meg, som kan stues vekk når det ikke er i bruk og som ellers passer godt i pentryet 👍 Da kan vi jo faktisk både steike pannekaker og koke suppe samtidig neste gang vi er på tur?!
-Magnifique 🤌
Ellers takk for feedback, det er jo ikke akkurat de store eventyra å skrive om dette her 😅

 

 

index skrev 22 minutter siden:

Artig å se hvor mye du klarer å få ut av nesten ingenting for å oppleve gleden ved seiling. Det er jo ofte slik at jo enklere ting er, desto bedre slapper man av. Og en liten og billig båt føler man heller ikke noe press på å bruke, det holder at den er tilgjengelig de fine kveldene man har lyst til å bare slappe av. Innom butikken på vei til båten og handle litt enkel mat og drikke, og rett utpå. Jeg har opplevd litt av det samme på ferietur med pizzabil med seng bak, enkelt og ukomplisert og noe helt annet enn å reise rundt med svær bobil. Som Rema sier, det enkle er ofte det beste.

 

Takk @index 🙂

Ja det er rart med det, på kortere turer er i alle fall ofte det enkle det beste. En kommer litt nærmere opplevelsene liksom. Og så er det fint å ikke ha så mye penger bundet fast i brygga, da kan man tillate seg svært sporadisk bruk 😅

Så kjenner jeg samtidig at prosjektet er i ferd med å «ta» meg, så jeg fantaserer mye om å rigge båten for langtur. 
-Fort gjort å drømme! 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Chilli Solbris skrev for 1 time siden:

Jeg har et gass kokeapparat du kan få fra Biltema. Bruker småflasker. Det ligger i esken. Skal se om det er i orden. To bluss på den. 

Jeg er litt skeptisk til slike apparater med småflasker i båt (men nå har jeg sett en gasseksplosjon). Som for større flasker  bør de helst lagres et sted hvor gassen ikke kan samle seg ombord. Og gjerne en gassalarm. Ellers fungerer spritapparater helt ypperlig (om en tåler litt sot på kokekarene).

 

Morsomt og inspirerende prosjekt !

 

Link to post
J-Å skrev 37 minutter siden:

Jeg er litt skeptisk til slike apparater med småflasker i båt (men nå har jeg sett en gasseksplosjon). Som for større flasker  bør de helst lagres et sted hvor gassen ikke kan samle seg ombord. Og gjerne en gassalarm. Ellers fungerer spritapparater helt ypperlig (om en tåler litt sot på kokekarene).

 

Morsomt og inspirerende prosjekt !

 

Gass skal alltid, uansett størrelse, lagres slik at gass ikke kan lekke inn i båten. 
Utover det å ta vanlige sikkerhetshensyn er gass trygt å bruke. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

@J-Å ja det er viktig å ivareta sikkerheten her også selvsagt. Det fine med denne typen apparat er at jeg kan koble til og fra flaskene for hver gang det er i bruk, og ellers oppbevare dem i et drenert rom i cockpiten. Altså ingen fast installasjon som kan bli skadet eller få lekkasjer i kraner eller koblinger.

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post

Fantastisk morsom og ikke minst lærerik historie, @Kanalkapteinen ! Særlig din vurdering av kjøp av "delebåten"! 

Håper du får skuta helt hundre prosent!

Jeg har tenkt tanken om det skulle konverteres til seil - men det har blitt med tanken - hittil. 

Rederinnen mener jo (kanskje med rette?) at vi har altfor diger båt, og at en mindre burde vurderes (mast er ikke nevnt hittil)!

Men hva da med våre årlige turer oppover i ditt "krokodilleland"? Er det maks 17 meter stilk??? 

 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Hekri skrev 29 minutter siden:

Fantastisk morsom og ikke minst lærerik historie, @Kanalkapteinen ! Særlig din vurdering av kjøp av "delebåten"! 

Håper du får skuta helt hundre prosent!

Jeg har tenkt tanken om det skulle konverteres til seil - men det har blitt med tanken - hittil. 

Rederinnen mener jo (kanskje med rette?) at vi har altfor diger båt, og at en mindre burde vurderes (mast er ikke nevnt hittil)!

Men hva da med våre årlige turer oppover i ditt "krokodilleland"? Er det maks 17 meter stilk??? 

 

Dere har akkurat passe stor båt!!:giggle::thumbsup::clap:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Chilli Solbris skrev 3 minutter siden:

Dere har akkurat passe stor båt!!:giggle::thumbsup::clap:

Ha ha !!! Joda, det blir nok sånn som det er .

Men @Kanalkapteinen har jo tatt skrittet ut i en ukjent verden, og det ser jo sååå spennende ut.

 

Kanskje jeg må gjøre det samme, se etter en billig seilskute som jeg kan "leke med". 

Det begynner jo å bli noen år siden Radich, men det var jo en opplevelse det også! 

Nei, jeg får ta en tur til båtutstillinga på Aker Brygga i morra eller no`. 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...