Jump to content

Noen tanker om sammenkobling av litium- og blybatterier


eivindch

Recommended Posts

Jeg har noen tanker om sammenkobling av litium- og blybatterier.

 

Jeg har 2 forbruksbatteribanker. Den ene banken består av 2 stk. sammenkoblede åpne blysyrebatterier på 110 Ah pr. stk. (relativt nye og tilsynelatende i god stand). Den andre banken består av 1 stk. LiFePO4 100 Ah batteri med BMS begrensning på 150 A. Den ble byttet ut fra et 150 Ah blysyrebatteri som hadde tatt ”kvelden”. Batteribankene er koblet med en 1, 2 og 1+2 bryter.

 

Jeg har ingen tidligere erfaring  med litium-batterier, vært forsiktig, ikke koblet dem sammen og har alternert både forbruk og lading mellom litium og blybanken.

 

Så så jeg denne video-snutten:

 

https://www.youtube.com/watch?v=tAuPfgZgXec

 

Jeg ble nysgjerrig og tenkte at dette skullle jeg forsøke. Med landstrømlader registrerte jeg at det var veldig lite strøm som gikk for å holde blybatteriene oppe og betemte meg for å forsøke sammenkobling. Med fulladede blybatterier og nogenlunde samme spenning koblet jeg dem sammen uten dramatiske strømmer. I og med at jeg har 2 så vidt forskjellige batteribanker har jeg 2 sepatate batterimonitorer:

 

https://www.aliexpress.com/item/1005005179592426.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.51.61ae1802xBPHLu

 

(100 A versjonen) slik at jeg kan se hvor mye strøm som ”renner” ut og inn fra/til hver batteribank.

 

Jeg ligger nesten alltid i utehavn, har brukbart med solceller og er sjelden mer enn 2 netter samme sted. Strømforbrukerne har foreløpig kun forsynt seg av litiumbatteriet. Blybatteriene har foreløpig kun ligget der som ”reserve” med max hvilespenning opprettholdt av litiumbatteriet. Jeg ser at når motoren går, forsyner litiumbatteriet seg med det generatoren klarer å gi inntil det er fullt. Jeg måler ca. 45 A (Delco Remy 10si) og overflatetemperaturen på generatoren er ca. 75 grader C .

 

Som sagt, jeg har foreløpig ikke klart å tømme litiumbatteriet, slik at blybatteriene har måttet ”trå til”. Jeg er spent på hva som skjer med hensyn til strøm som ”renner” ut fra blybatteriene og hvordan bankene forsyner seg med strøm fra generatoren den dagen litiumbatteriet er tomt. Startbatteriet og ankerwinch/baugpropellbatteriet kobles til forbruksbanken for lading når motoren går via rele styrt av generatorens D+. De er forøvrig nesten alltid fulladet.

 

Første vinteren lagret jeg litiumbatteriet i båten fulladet og frakoblet. Jeg har senere forstått at batteriet bør vinterlagres med ca. 50% kapasitet. Blybatterier bør jo helst være fulladet.

 

Er det noen av dere som har erfaring med tilsvarende opplegg?

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Har hatt lignende oppsett siden 2016. 360Ah LFP og 440Ah AGM i parallell, med batterivender i mellom. Funker fint, og har først og fremst vært en måte å få utnyttet AGM-batteriene, som bare var fire år gamle da LFP be satt inn.

 

Fordelen med en sånn løsning er at man kan gjøre overgangen fra bly til LFP gradvis, og det er også gunstig for levetiden til blybatterier å stå i parallell med LFP. Noen ganger også gunstig for LFP, da de gjerne lader seg litt ut mot blybatteriene så de ikke blir stående full-ladet.

 

Ulempen er at en sånn løsning ikke er "idiotsikker" verken for dynamo eller batterier.

 

LFP og blybatterier krever forskjellige lade-regimer. Dynamoen kommer nok også til å jobbe litt "overtid" når den skal fylle tomme batterier, og LFP-batteriet er nok den største bidragsyteren til det. Sjansen er til stede for at det går helt fint, men det kan også forkorte dynamoens levetid om du er uheldig. Høres ut som du har god koll på dynamo-temp, og det er lurt å følge med på den, og evt. lade bly/LFP hver for seg når det trengs.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå brukt 560AH Lifepo4 koblet samme med 280ah AGM uten noen bryter/vender mellom de, det er ren parallell kobling i et par år snart, hvorav de siste 14mnd på langtur.

 

Har ligget på landstrøm ca 2uker på disse 14mnd så ikke så mye erfaring med det men det fungerer helt perfekt.

Dynamoen lever et ubekymret liv som standard uten noen modifikasjoner. Det er ren plug and play hele veien. Ingen DC-DC lader, kan ikke se noen grunn til å ha det sålenge du har bly i loopen.

Banken er 4stk 280celler med 250BMS mot 1stk 140AGM x2.

Overvåkes med Victron monitor med BT og lades av 660W Solceller.

 

Så lades nok ikke AGMene optimalt siden jeg stopper på 14V og dynamo ikke gir mer enn 14,1V men det tror jeg ikke er noen big deal, innimellom tar jeg en runde opp til 14,4V på solcellene for å gasse opp AGMene litt :rolleyes: men vet ikke helt om det har noe for seg

 

 

OT.

Livet med Lifepo4 er forøvrig en ny verden, vi kan kjøre vaskemaskin på 230V samtidig som vi bruker varmtvannstank eller vi kan koke på Induksjon via inverter.

Link to post
Share on other sites

Jeg har tilsvarende opplegg, men lader litiumbatteriene med egen DC-DC lader og egen landstrømlader. Begge med bluetooth kontroll. Det gjør at jeg kan redusere ladespenning og storage spenning på litiumbatteriene. For eksempel lade de opp til 70%. Jeg slipper også å tenke på overbelastning av dynamo.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...