Jump to content

Yamaha ME420STI 6 syl diesel, hva er "normalt" oljeforbruk?


Roger og Olina

Recommended Posts

Hei folkens. I slutten av juli så kjøpte vi en ny båt. I den står det 2 stk 250hk diesel motorer (Yamaha ME420STI) De hadde gått 2255 timer. Turtall opp til 3600 o/min. I plan 2700 o/min og oppover. Ligger som regel på 2900 o/min når vi går i plan. Tuslefart 7-8 knop 70% i plan 30% av tiden. Peilet olje i dag og etterfyllte 8dl på den ene og 5dl på den andre. Dette er da på 40 drifts timer. Jeg reagerte litt på dette siden tidligere eier sa at de ikke hadde noe forbruk. Jeg vet at på en del eldre motorer, så har en litt forbruk. Så burde jeg se på dette forbruker som normalt? received_323750413633403.jpeg.50827af4d6e6af05d2c930d45c0bc9f2.jpeg

Link to post
Share on other sites

"8 dl på den ene og 5 dl på den andre" betyr kanskje ikke at det er nøyaktig det motorene har brukt?  Noen dl fra eller til er vel ikke så lett å se på peilepinnen. For å få det nøyaktig bør du kanskje registrere forbruket over lengere tid , , ,

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde ikke reagert på det forbruket, som @NilsPils sa så skal du være rimelig nøye med peilinga vær gang for og ta det på desiliteren, mine motorer har 10L vær så vist ikke trimmen på båten er helt lik vær gang kan det fort skille noen desiliter, skriv det ned vær gang og se over tid hva de bruker men 5-8 desiliter på 40 timer høres ikke så galt ut.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det hørtes mye ut, men det spørs om du har fått korrekte målinger.

 

Det er også noen som beregner oljeforbruk iforhold til dieselforbruk, ikke gangtimer.

 

Mener å ha lest at Volvo godtar ett oljeforbruk på inntil 4% i forhold til forbrukt diesel.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Timmeeh skrev 2 minutter siden:

så kommer det mest sannsynlig diesel i oljen, så litt forbruk er å foretrekke spør du meg!

Alle, i alle fall de litt eldre dieselmotorene, både bruker olje og får litt diesel i oljen men normalt er oljeforbruket en del større enn dieseltilskuddet. Kommer der så mye diesel i oljen at nivået stiger må en finne ut hvorfor...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 1 time siden:

Hvordan finne ut om det er diesel i oljen? Jeg har mistet luktesansen.

litt olje på ett kjøkkenpapir, det kommer en "halo" rundt oljeflekken om det er diesel i den :) Tester du med olje med/uten diesel i så ser du kjapt forskjell ) 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...