Jump to content

Hvem klarer å gjette pris på børster til Sleipner sp55

mawilu

Recommended Posts

mawilu skrev 1 time siden:

Gratulerer Sverre du har identisk motor som den jeg byttet børster og lager på.Bryterpanel kan du bruke mange forskjellige av jeg har i tillegg til joystick koblet til bryteren på gass gear kontroll 

Hvordan fant du ut din begynte å bli dårlig? Min fyngerer supert enn så lenge ?? (bank i bordet) 

SverreOlsen skrev 13 minutter siden:

Kjent for å vær vanskelige disse?

Nei,det tror jeg ikke.
Børster er jo en slite del og siden vi nå har fått høre prisen tenkte jeg att det la en demper på bruken.
Var vel ett forsøk på å være morsom men det eneste fornuftige når man har visp er jo å bruke den når man føler for det.

Ser ut som om det er voldsomme prisforskjeller på børster og at noen ikke finner børster med riktige mål til en ok pris.

Hadde det ikke da vært en mulighet å kjøpe noen litt for store til en kurant pris og så file dem ned til rett størrelse, eller er det da lett å ødelegge børstene helt ved at det brekker av store biter?

Jeg har selv laget børster av sprengtråd til motoren på en radiostyrt bil. Det fungerte fint, men de ble fort utslitt og det virket som de gav mye slitasje på kontaktflate på rotoren. Så riktig materiale, grei kontaktflate og rett fjærtrykk er nok viktig om noe skal vare lenge.

19 fot skrev for 4 timer siden:

Hadde det ikke da vært en mulighet å kjøpe noen litt for store til en kurant pris og så file dem ned til rett størrelse,

Det går helt fint. Der er forskjeller i materialkvalitet men denne tilnærmingen blir en grei 80% løsning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Det var ingenting galt med trøster ,demonterte for forebyggende vedlikehold rengjøring og nye lager børstene var mindre enn 1/4 igjen derfor nye til gullpris.Jeg prøver å vedlikeholde før ting havarerer det er vanligvis billigere men ikke denne gangen.

SveinHa skrev for 3 timer siden:

Det går helt fint. Der er forskjeller i materialkvalitet men denne tilnærmingen blir en grei 80% løsning.

Så sant børstene er beregnet for en annen Sleipnermotor er vel løsningen nærmest 99%? Ikke helt uvanlig å file til børster når man ikke finner en som passer i holderen. Det viktigste er vel at den har lik hardhet på kullet og riktig ledeevne. Men dette kan vel du alt om Svein? Hovedforskjellen ligger vel på om det er børster til 12V motorer eller 230V motorer så vidt jeg har forstått.

Lagt til:

Og som nevnt over, jeg ville tatt en telefon til Fredrikstad Vikleverksted. Det er vel få andre enn Sleipner som kjenner disse produktene bedre. 

Komodo skrev 15 minutter siden:

Men dette kan vel du alt om Svein?

Nope... Jeg kan litt om veldig mye men det er nok ingenting jeg kan "alt" om... :worry:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
SveinHa skrev 10 minutter siden:

Nope... Jeg kan litt om veldig mye men det er nok ingenting jeg kan "alt" om... :worry:

Men hva med dette med hardhet og spenning, jeg var vel inne på noe der eller? Dette er litt på siden av mine fagområder, men en kompis som var automatiker på bla. Borregaard fabrikker en årrekke snakket noe om dette. Riktignok mange år siden, men jeg mener å huske noe om at de hadde standardbørster som de tilpasset, men at hardheten på kullet var veldig viktig. Bruker man for hardt kull sliter man ut sleperinger eller kommutatorer, og bruker man børster som er beregnet for 230V på en 12V motor så leder de for dårlig (og motsatt). Til orientering er Borregaard fabrikker en eldgammel og stor bedrift som har utrolig mye gammelt og utgått utstyr som fortsatt holdes i drift. Vedlikeholdspersonellet der, og andre lignende steder, blir vant til å tilpasse reservedeler som ikke er originale. Burde ikke være noen heksekunst med en trustermotor heller. 

Der er en del faktorer å ta hensyn til men her er kunnskapen min basert på rykter/snakk på jobb. Strømmen som går gjennom hver børste er også en slags "smøring". På en stor valsestol ble halvparten av børstene fjernet for å øke strømmen i resten og levetiden på børstene ble mer enn doblet. Regner med at de som har designet motoren i Sleipneren har greie på dette...

Komodo skrev On 11.10.2023 at 13.29:

Men hva med dette med hardhet og spenning, jeg var vel inne på noe der eller? Dette er litt på siden av mine fagområder, men en kompis som var automatiker på bla. Borregaard fabrikker en årrekke snakket noe om dette. Riktignok mange år siden, men jeg mener å huske noe om at de hadde standardbørster som de tilpasset, men at hardheten på kullet var veldig viktig. Bruker man for hardt kull sliter man ut sleperinger eller kommutatorer, og bruker man børster som er beregnet for 230V på en 12V motor så leder de for dårlig (og motsatt). Til orientering er Borregaard fabrikker en eldgammel og stor bedrift som har utrolig mye gammelt og utgått utstyr som fortsatt holdes i drift. Vedlikeholdspersonellet der, og andre lignende steder, blir vant til å tilpasse reservedeler som ikke er originale. Burde ikke være noen heksekunst med en trustermotor heller. 

Og firmaer som Kymar (tidl. Coates elektromotor) hjelper til med service på steder som Borregård. Prisen på disse børstene er veldig høy men hvis man tenker på personalkost til involverte personer blir det så dyrt. Du ringer til en inneselger som har kanskje 25 års erfaring og han skal begynne å lete deler. Så skal han lage en bestilling. Den skal håndteres av deres egen logistikk avd etc. det baller fort på seg med norsk lønnsnivå og kymar sine priser er tilpasset industrien hvor motoren kanskje skal gå 24-7 for å bidra i en produksjonsprosess hvor stopp koster 100.000 vis av kroner.

det blir litt feil å sammenligne med prisnivå på andre konsumentvarer. 

• 8 måneder senere...

Prøver å stille et spørsmål her i denne tråden da de med kunskap og interesse for baugpropell alt er her. ?

Hvor lenge lever vanligvis disse børstene i en slik motor? Jeg opplevde plutselig fall i effekten, og noen mente det kunne være børstene. Dette er en 2016 model SE80. Veldig mye børstestøv. Rengjort en del nå. Jeg har dykket så ikke noe gale på utsiden. Batteriet er ok under hvile og under drift. 

Jeg fikk opp en uklar sak at jeg kunne ta ut motor fra båten for lettere tilgang til rengjøring og service, men hvor skrur jeg denne av? Er det på rammen som er festet i båten? Er akslingen løs? Ønsker ikke innebygd fontene i båten eller å lage nye problemer. 

20240627_223443.jpg.92cdc79ed24052f1fc10c84b69d56756.jpg

tobixen skrev 8 minutter siden:

Tror det var i mai.

Ja, leste den. Hvor gammel er din thruster? 

Snakket med båtprodusent nå, og de mente det nok ikke var børstene som var slitt som var mitt problem, men mulig oppbygging av støv rundt børsten som gjorde at den ikke fikk godt press mot spolen. 

Jeg skal rense / blåse den ren etterpå. Han sa at hvis jeg skulle skifte stiftene så anbefalte han å ta den av, men for rengjøring så burde den bare stå i båten. 

Hulda skrev 9 minutter siden:

Om man søker litt på forumet, finner man som regel komplett bruksanvisning på det meste

Jeg vet at det er her, men jeg klarte ikke finne noe relevant. Dårlig på søkingen tydligvis.. Men tusen takk for linkene. :smiley:

Thomas_h skrev 1 minutt siden:

Jeg vet at det er her, men jeg klarte ikke finne noe relevant. Dårlig på søkingen tydligvis.. Men tusen takk for linkene. :smiley:

Enig i søkermotoren. Når jeg en gang i verden har skrevet det selv, så vet jeg jo at det er der en eller annen plass. Så det forenkler søkeprosessen.

Hulda skrev 30 minutter siden:

Slik som her. Og ønsker man en mer fullstendig nedplukking, så finner man det her.

Etter å ha leste gjennom de to pluss litt annet inne på tråden din, tror jeg kan konkludere med at jeg ikke bytter børster. Jeg forsøker meg nå på trykkluft (og sansynlig børstestøv utover det nye lakenet til fruen), så får vi heller ta full demonteringen under 1000timers service senere i år eller til våren. Fikk anbefalt å ta av hetten på motoren så jeg fikk blåst rett inn på stiftene. kommer vel til 3 av de. 

Jeg kobler også på et ekstra batteri til der fremme for å se hva effekt det gir. Det som står der er ca 11 mnd gammelt så satser på at kobling av nytt og "gammelt" ikke skal lage for mye kluss. Da får jeg 2 stk 850CCA, som burde holde på en SE80.   

Jeg vil også anbefale Biltema Bremserens. Foruten at den renser helt fantastisk, er bivirkningen en ikke helt ubetydelig rus. Bruk briller og maske som tar støv og organiske aerosoler. Jeg har vel hakket større motor enn deg, og 170 Ah starbatteri gir nok effekt, forutsatt tilstrekkelig kabling. 

Hulda skrev 23 minutter siden:

Biltema Bremserens.

ja, så du likte denne cocktailen. Men det er vel ikke brukandes om jeg ikke demonterer motoren? Blir vel litt gris om jeg bare heller på fra utsiden. :giggle: Til "hovedservice" så blir selvsagt saken en annen. 

Thomas_h skrev for 1 time siden:

Jeg vet at det er her, men jeg klarte ikke finne noe relevant. Dårlig på søkingen tydligvis..

Har funnet ut at Googel er flinkere til å finne de rette Baatplassen  tådene.

Thomas_h skrev for 3 timer siden:

Hvor lenge lever vanligvis disse børstene i en slik motor?

Kommer an på brukeren, jeg bruker trøstern bare når jeg må , så jeg har samme hatt de samme  siden 1998

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...