Jump to content

24v batteri - skifte ut 12v teinehaleren?


Sofaseileren

Recommended Posts

I en av arbeidsbåtene våre har vi i dag en 12v teinehaler på 900w. Vi skal montere på en trollingmotor på båten for å kunne holde posisjon under ROV arbeid, og har blitt anbefalt å gå for en 24V versjon, med et 24v litiumbatteri som monteres der vi i dag har 12V batteriet til teinehaleren. Noen har sagt at det da bare er å bruke en 24-12V omformer til teinehaleren, men er dette kurant til en teinehaler som trenger noe som kan takle 60Amp?  
Alternativet er å bytte ut teinehaleren til en 24V-utgave. What to do?

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 11 timer siden:

Kan jo supplere med en dc-dc lader til fra 24V til 12V start. Da går det i alle fall. 

Det må vel allerede inn en DC-DC lader fra 12V start til 24V forbruk. Da virker det litt rart å ha en DC-DC lader som flytter strømmen tilbake igjen. Da kan man jo ende opp med at begge batteriene er tømt.

 

Da ville jeg heller hatt et eget 12V batteri som buffer for teinehaleren. Men jeg tror som sagt det går fint med bare en 70A DC-DC forsyning.

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev for 2 timer siden:

En teinehaler har vel ikke spesielt høy startstrøm. En DC-DC omformer vil uansett ikke overbelastes, men vil snarere fungere som en mykstart. 

Har du konkret testet dette? Ut fra hvordan en DC-DC er bygd opp vil jeg tro at den enten vil droppe utspenning ved overbelastning, evt slå seg av pga intern beskyttelse el. Begge deler er dårlige alternativer slik jeg ser det. Nå vet vi lite om denne teinehaleren da, men dersom 60A er nominell Max strøm så vil vel fort startstrøm ved belastning gå en del ganger over det. 

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 58 minutter siden:

Har du konkret testet dette? Ut fra hvordan en DC-DC er bygd opp vil jeg tro at den enten vil droppe utspenning ved overbelastning, evt slå seg av pga intern beskyttelse el.

Jeg har en Orion 12/12-30, og den strømbegrenser "mykt" uten å slå seg av. Jeg har ikke spesifikt testet at 24/12-70 gjør det samme, men jeg antar det ettersom de kan parallellkobles. ("Hiccup" type DC-DC er uegnet for parallellkobling). Siden disse altså kan parallellkobles så er det slik sett bare å sette inn flere hvis en trenger høyere startstrøm. .

Link to post
Share on other sites

Sofaseileren skrev On 11.10.2023 at 6.56:

har blitt anbefalt å gå for en 24V versjon

Hva er fordelen med 24V trollingmotor? Mer effekt?

Som jeg forstår det er dagens elektriske anlegget 12V.

Oppgradering av deler av anlegget til 24V høres kostbart ut, enten det blir DC/DC omformer eller bytte av teinehaler.

Ville vurdert behov og sett om 12V trollingmotor holder.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...