Jump to content

Benji.

pappa_wolf

Recommended Posts

9 hours ago, Chilli Solbris said:

Håper dere kommer dere av gårde og får utnyttet finværet litt!😃😃

Vi gjorde det takk. Vi fikk et par timer på solsengen i fred å ro.

Men det ble humping av gårde i tre knop. Den likte ikke å gå fortere.

Jeg skal plukke av forgasseren og se om jeg kan rense den. Det virker nemlig som om den går tom for bensin, når man gasser på.

Men på tomgang ute av gir, går den som den skal. Kan jo være giret også, som øker motstanden med turtallet.

13 hours ago, subwoofer said:

Tette eller for små tomgangsdyser? Da vil den jo gå på trynet i transisjonen. Men da burde det spilt når du åpner kranene for fullt…

Det sies jo at 90% av verdens forgasserproblemer er elektriske, du er sikker på at du ikke fortsatt har noe tenningstull?

Nei. Det er vanskelig å finne ut av uten å sette motoren i benk. Men jeg har den gamle fordeleren fortsatt, og det ikke lang tid å montere den og teste. Grunnen til at jeg byttet, var at jeg ikke liker stiftfordelere. Men jeg har rotet litt i mine skuffer, og funnet ny stift og kondenser. Så tester først med den gamle, så bytter jeg til den nye, og hvis det er likt på begge oppsett, så vet jeg at HEI fordeleren trenger nytt lokk og modul. Og sikkert en coil.

• 3 uker senere...
15 hours ago, Chilli Solbris said:

Hvordan går det med motor og båt? 

Jeg har plukket av forgasseren og tatt den med hjem. Den har blitt plukket fra hverandre og alle kanaler har blitt blåst gjennom. Eneste jeg ser, er acc pumpen er alt for myk i gummien. Så har bestilt en ny.

Så snart den er på plass, skal jeg bolte forgasseren tilbake på plass.

Så må jeg sjekke bensin trykket inn på forgasseren, og se om pumpen faktisk leverer det den skal. Hvis ikke kan jeg teste med en elektrisk. Og se om det hjelper.

Jeg kan ha så uflaks, at det er HEI modulen som kødder, men jeg har mine tvil. De lever som regel lenger enn fordeleren. Men for en sikkerhet skyld, har jeg et par stykker på lager.

• 1 måned senere...

Så er sesongen over for i år. 

Og det har vært en fin sesong, til tross for motgang og styr.

Båten trenger et par oppgraderinger hist og her, og jeg har så lyst på dieselmotor.

Men først skal vi få henne ut av vannet og hjem.

Og siden Subaru'en ikke har klutsj til det lenger, har jeg måtte låne en bil.

Båten starter ikke, fordi forgasseren ligger i garasjen. Så må kaste litt tau å dra henne til hengeren. Får hjelp av en god kompis til det.

pappa_wolf skrev for 7 timer siden:

Men først skal vi få henne ut av vannet og hjem.

Og siden Subaru'en ikke har klutsj til det lenger, har jeg måtte låne en bil.

Du får si ifra hvis du ikke har fått opp båten enda og vil ha litt drahjelp opp fra vannet. Har 2 tonns firehjulstrekker med lavserie, og var bare noen få km unna da du skrev dette, men jeg leste det først nå.

Tipper jeg har tid og er i området lørdag ettermiddag om ei uke. Kan også hjelpe andre tider, men det passer sannsynligvis litt dårligere for meg.

18 hours ago, 19 fot said:

Du får si ifra hvis du ikke har fått opp båten enda og vil ha litt drahjelp opp fra vannet. Har 2 tonns firehjulstrekker med lavserie, og var bare noen få km unna da du skrev dette, men jeg leste det først nå.

Tipper jeg har tid og er i området lørdag ettermiddag om ei uke. Kan også hjelpe andre tider, men det passer sannsynligvis litt dårligere for meg.

Takker for tilbudet. Fikk låne Amarokken på jobben, og fikk båten hjem. Droppet å kjøre den inn på gårdsplassen, da Amarokken har svingradius som Kiel fergen.

Skal rydde plass ved siden av garasjen, og parkere den der for vinteren. Og sette garasje teltet over den.

Må få unna vinterkonserveringen i løpet av et par uker, må bare finne tid til det.

Det er godt å være i jobb igjen, selv om energien er brukt opp, når jeg kommer hjem.

pappa_wolf skrev for 3 timer siden:

Droppet å kjøre den inn på gårdsplassen, da Amarokken har svingradius som Kiel fergen.

Greit det ordnet seg.

Svingradiusen på min bil er nok litt bedre da, så du får si ifra om det evt trengs hjelp etterhvert.

Når jeg kjører med min 6 meters båthenger med V-drag kan jeg krasje støtfangeren i draget hvis jeg legger over maks når jeg kjører forover.

Litt dumt det ikke går an å bruke lavserie med kun bakhjulstekk på min bil da det kunne vært kjekt ved tung finmanøvrering der man vil spare clutchen og firehjulstrekken bryter unødig og gjør kjøringa rykkete.

19 fot skrev 17 minutter siden:

Når jeg kjører med min 6 meters båthenger med V-drag kan jeg krasje støtfangeren i draget hvis jeg legger over maks når jeg kjører forover.

Det der har jeg gjort et par ganger men sanset meg før vesentlig skade. Vanlig henger er plankekjøring men båthenger og slikt er noe heeeeelt annet...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Jeg har CE lappen og har rygget inn på plasser "der man ikke skulle tru at nogon kunne bu!!"
Og det har som oftest gått bra!!!!

Men med Amarokken ble det kjøring i hekken og på veiskulderen for å få båthengeren med på tur.

Vel ankommet båthavnen, ble det litt moro. Uten motor måtte vi dytte båten og til slutt kaste tau fra gjestebryggen til land, for å få båten videre. Litt moro at vinden tok seg opp og dyttet meg de siste ti meter inn til bryggen. (så for meg at jeg måtte svømme!!)
fikk litt våte sko, men alt i alt gikk det bra. og nå står hun på hengeren og venter på vinterkonserveringen.
Skal også få sjekket septiken (gleder meg ikke akkurat til det!!) da jeg mistenker at den er full. og pumpen ikke virker.
Har hatt flere folk med på tur i sommer, og når jeg spør, er alle villige til å hjelpe til med båten. men i samme sekundet at jeg nevner septik, blir det stille!! Trur jeg blir alene om dette! Jaja. det blir en dritjobb uansett.

Såå planer for vinteren.

Bytte instrumentpanelet. må få på flere varsler fra instrumentene.
Fikse septik tanken.
Bytte et par gjennomføringer.
Se over kalesjen. den trenger nye sømmer et par plasser.
Lage ferdig putene i lugaren.
Lys inne i båten er planlagt, har bare ikke kommet meg videre.

pappa_wolf skrev for 2 timer siden:

Jeg har CE lappen og har rygget inn på plasser "der man ikke skulle tru at nogon kunne bu!!"

Jeg skulle parkere i Oslo en gang med 6 meters båthenger. Fordi jeg skulle rygge rundt et hjørne på ei blokk hvor jeg ikke kan se båthengeren ble det flere turer ut av bilen for å kikke og så rygge litt  til, kikke, rygge osv. Ville jo ikke rygge langt i blinde og heller kikke for ofte enn for sjelden.

Mens jeg er ute av bilen kommer det ei dame bort og lurer på om jeg har tenkt å parkere der inne og jeg svarer ja (hadde fått lov av andre i blokka). Hun sier at hun ikke tror det er nok plass der. Jeg svarer at jeg er litt usikker på om det er nok plass eller ikke og at hvis jeg får rygget så fronten av bilen er utafor asfalten så tenkte jeg å stå der, og hvis ikke så må jeg ut og lete etter gateparkering.

Etterhvert sier hun: "Oisann, du har jo tilhenger også". Jeg svarer at det var pga den 6 meter lange hengeren (bak 4,7 meter bil) jeg var litt usikker på om det var nok plass (fasiten ble at det var plass nok til bil og henger).

Det viste seg altså at hun var usikker på om det var plass til bare bilen der jeg etterpå parkerte bil og henger som er over dobbelt så lang som bare bilen.

Jeg har også CE lappen, men det er ikke blitt så mye rygging med lastebilhengere, men ganske mye med personbilhengere av ulike slag. Kan trekke 3,5 tonn lovlig med bilen min og har passert på veien du må krysse for å komme til fjorden med ca 2,5 tonn henger etter bilen min for 3 uker siden.

SveinHa skrev for 4 timer siden:
19 fot skrev for 4 timer siden:

Det der har jeg gjort et par ganger men sanset meg før vesentlig skade. Vanlig henger er plankekjøring men båthenger og slikt er noe heeeeelt annet...

Vanlig henger blir så kort at det ikke er noe problem.

Når jeg skal snu med båthenger ved å ta U-sving (uten å rygge) hender det at jeg stopper opp og setter bilen i revers for å se etter på ryggekameraet hvordan det ligger an i forhold til støtfangeren, så jeg ikke svinger for mye og krasjer støtfangeren. Hadde vært kjekt om man kunne hatt på ryggekameraet når man kjører forover også. Det ser jo litt klønete og nølende ut for evt tilskuere som ser jeg kjører fremover, stopper, setter bilen i revers, og så skulle jeg ikke rygge likevel og kjører fremover. Folk kan jo tro jeg er litt amatør og ikke helt vet hva jeg skal gjøre for å få snudd der, mens fakta er jo at det er eneste måten å få slått på ryggekameraet.

Når jeg skal snu på annen båtrampe (hvor det står på Baatplassen at det er umulig å snu med henger, men hvor jeg har funnet ut at det går fint med 5,3 meter bil med 6 meter båthenger) som krever rygging er det først ved rygging jeg kommer nærme støtfangeren, men da ser jeg det jo greit og kan justere rattutslaget så jeg hele tiden holder draget tett ved støtfangeren uten å treffe.

20 hours ago, 19 fot said:

Hadde vært kjekt om man kunne hatt på ryggekameraet når man kjører forover også. Det ser jo litt klønete og nølende ut for evt tilskuere som ser jeg kjører fremover, stopper, setter bilen i revers, og så skulle jeg ikke rygge likevel og kjører fremover. Folk kan jo tro jeg er litt amatør og ikke helt vet hva jeg skal gjøre for å få snudd der, mens fakta er jo at det er eneste måten å få slått på ryggekameraet.

Hvis ikke jeg tar helt feil, så er det ryggelyset ditt, som skrur på rygge kameraet.
Du kan jo koble en bryter til ryggelyset, og teste om det er slik

• 2 uker senere...

Sitter her en søndags kveld mens nabo barna går halloween. (Vet det var torsdag, men vi tar det i fellesskap, slik at alle får være med)

Men jeg sitter å vurderer å montere dieselmotor i båten, og mistenker at jeg må bytte utveksling i drevet, da dieselmotoren har lavere turtall og en del høyere moment. Det blir ca samme antall hk, ca 300. Men for å få samme hastighet må jeg bytte utveksling. Men til hva?

Jeg har på nåværende tidspunkt VP290SP vet ikke hva utveksling er på denne, men mistenker at den er tilnærmet original på V8 bensiner.

Forslag mottas med takk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...