Sandtorv Startet 1.November.2023 Del på Facebook Startet 1.November.2023 Hei. Prøvd å lese meg fram men blir ikke klok. Kan noen forklare meg rett framgangsmåte og rekkefølge på etterbehandling av glassfiber reparasjon? Jeg har støpt med west system epoxy og vevd glassfiberduk, både under og over vannlinjen. Såvidt jeg har forstått så er dette rett rekkefølge under vannlinje: Topcoat->Light primer->Bunnstoff Over vannlinje kun topcoat? Sitér dette innlegget Link to post
Fisk å kos Svart 1.November.2023 Del på Facebook Svart 1.November.2023 Jeg hadde kun toppcoat over vannlinjen på en båt for over 20 år siden. Jeg har ikke den båten lenger. Men han som kjøpte den sier at den er like pen fremdeles. Bortsett fra at også han har fått noen riper her og der på båten opp gjennom årenes løp. Men om det er korrekt og gjøre det på den måten. Det vet jeg ikke. Men det har fungert i utmerket i over 20 år. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.November.2023 Del på Facebook Svart 1.November.2023 Fisk å kos skrev 39 minutter siden: Jeg hadde kun toppcoat over vannlinjen på en båt for over 20 år siden. Litt av utfordringen her er vel at TS har støpt med epoxy, ikke polyester. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NilsPils Svart 1.November.2023 Del på Facebook Svart 1.November.2023 Topcoat, (polyester) på epoxy krever spesiell forbehandling. Regner meg ikke som ekspert, så avventer at ekspertene kommer med anbefaling. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Gullfisk Svart 1.November.2023 Del på Facebook Svart 1.November.2023 Under vannlinje trenger du ikke annet enn bunnstoff utenpå Westsystem epoxy. Epoksy er tettere enn gelcoat/topcoat, og tokomponent primer er vel i hovedsak epoxyprimer. Hva som skal til for å få feste med topcoat på epoxy over vannlinje vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 2.November.2023 Del på Facebook Svart 2.November.2023 Ville forsøkt med gelcoat og topcoat over vannlinjen selv om det er brukt epoxy. (Bruk polyester neste gang...) Boatworks Today testet bindingen for noen år siden, og konkluderte med at bindingen var ganske bra med rett forarbeid. Se denne, er en innledende episode før denne også: Under vannlinjen ville jeg brukt noen strøk med epoxygrunning før Jotun Vinylprimer og bunnstoff. (Noen bunnstoff tror jeg tillater å skippe primer ved å stoffe innen epoxyprimer er ferdig herdet) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.