Jump to content

American Yacht europe ltd


JRK

Recommended Posts

Hei,

Må bare beklage, men dette gikk langt over hodet på meg. Kan noen av de innvidde her, prøve å være litt mer konkret?

Ja her var det mye kryptisk :wink:

 

Der har vært/er et firma på Hønefoss som ikke alltid (mildt sagt) har fått så veldig mye skryt i sine gjerninger. Det disse antyder, er at de samme personer står bak.

 

Tidligere har det vært en god del skriverier om det selskapet, hvorpå det er truet med rettsaker, politi-anmeldelser etc etc... slik at man tydligvis er noe mer forsiktig med å nevne for mye navner.

 

Det som de da også vel anbefaler er å sjekke dette ut nøye, og eventuelt avstå fra tilbud derfra? Eller ????

Link to post
Share on other sites

Ta et søk på f.eks. "indux" så får du opp tråder som omhandler flere av disse firma....

 

Jeg har vært i kontakt med samtlige importfirma for halvannet år siden og inntrykket mitt er at de alle er utrolig useriøse. Jeg har ikke råd til å gamble bort en halv million og det er det som står i kontrakten at jeg kommer til å gjøre..... Veldig vage formuleringer om at importfirma er behjelpelig og krystallklare formuleringer om at importfirmaet overhode ikke på noen som helst måte har noe som kan likne på et snev av ansvar.....

 

Hvis disse kjøpene er så gode som det kan se ut så er det jo utrolig at ikke et eller annet firma kjøper inn et par båter til seg selv, ordner CE-merking og deretter selger dem med alle papirer i orden. Ettersom jeg kan se burde dette være en svært så enkel og innbringende forretning eller...???

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hmmm. siden alle svarene har vært negative, dog ingen som direkte går på firmaet det stilles spørsmål om (Uten SveinHA) våger jeg meg litt utpå.

 

Jeg skulle skifte motor i båten min. Kontaktet div. norske leverandører. Priser etc. ble sendt.

Så annonsen til AYE Tallin, Tommy, på nettet og svarte på den.

Fikk oversendt en liste på brukte motorer fra bl.a. USA.

En av disse fanget min interesse (Yanmar). Men å dra frem en stor sekk med penger slik over natten var/er noe ikke jeg kunne og jobbet derfor hardt med finanisieringen.

Det viste seg i mellomtiden at en annen båtkjøper selvfølgelig hadde slått til på den.... :headbang:

Etter en lengre diskusjon med meg selv valgte jeg da satse på en flett ny motor og fikk tilbud fra "Tommy" på dette.

Priser lev. Norge med alle avgifter betalt. Forslag på hvordan jeg skulle få den levert på nærmeste terminal til en overkommelig pris kom han og med. (kanskje enkelt siden jeg bor nært en større by)

Blir alltid usikker når så mye står på spill og det ble derfor en god del eposter til Tallin.

Fikk alltid svar på mine spørsmål i løpet av samme dag!! Hvor mange leverandører gjør det her i landet.....?

Var derfor iferd med å slå til på en slik motor, da en lokal forhandler jeg hadde fått tilbud av tidligere kontaktet meg. I løpet av telefonsamtalen skjønte han at jeg kom til å handle med utlandet og tilbød seg derfor å ta den gamle motoren min i bytte for en for meg god pris.

Etter en runde i tenkeboksen ble det derfor til at jeg slo til på det tilbudet. Dette for for å unngå en masse telefoner fra "motorkjøpere" som skulle prute etc. etc. Hadde heller ikke plass å lagre motoren hvis den ikke ble solgt umiddelbart etter den var tatt ut av båten.

Uten det tilbudet hadde jeg ikke hatt noen problemer med å handle med firmaet i Tallin. En bekjent kjøpte USA båt gjennom samme firmaet for noen år siden og de to har fortsatt vennskapelig kontakt via telefon og Internett.

Link to post
Share on other sites

Hvis disse kjøpene er så gode som det kan se ut så er det jo utrolig at ikke et eller annet firma kjøper inn et par båter til seg selv, ordner CE-merking og deretter selger dem med alle papirer i orden.

Etter det jeg forstår, er det denne metoden American Yacht Norway følger. Neppe noe galt i det, skulle man tro. Og de hadde vel ikek gjort det om ikke det var penger å gjøre på det. CE-merkingen blir jo da gjort en gang pr. båttype (i prinsipp) og da kan man jo spare inn en hel del.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Etter det jeg forstår, er det denne metoden American Yacht Norway følger. Neppe noe galt i det, skulle man tro. Og de hadde vel ikek gjort det om ikke det var penger å gjøre på det. CE-merkingen blir jo da gjort en gang pr. båttype (i prinsipp) og da kan man jo spare inn en hel del.

En liten korigering her, joda papirarbeidet blir gjort en gang for hver båttype men imci skal allikevel gå gjennom hver utgave og sende regningen på 1000 euro.

Generellt sett er det greit å handle hos en lokal når det gjeder nye motorer, enklere å stikke innom for tips/råd/garanti osv. Jeg undersøkte også pris hos AY (se link)) men fikk bedre tilbud lokalt, så det lønner seg og sjekke runt. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Det er sant at det er mange useriøse importfirma rundt omkring.

Men tommy kjenner jeg til og har aldri hørt at han har lurt noen.

Og ha firma stasjonert i tallinn kommer kundene tilgode gjennom bedre priser da skattenivået i Estland er de mest gunstige i europa for firma og levekostnadene og utgiftnivået deretter.

Link to post
Share on other sites

Om båtene befinner seg i norge og ferdig ce merket er jo dette ikke noe annet enn å kjøpe hos en hvilken som helst annen selger, en drar opp til Trondheim og ser båten.

Men om den kjøpes usett fra usa er det gambling, det kan lønne seg og det kan bli ett stort prosjekt.

At AY ikke har hatt problemer er vel å ta hardt i, men om det er kjøper eller selger som er vanskelig får bli en annen diskusjon...

Link to post
Share on other sites

Etter det jeg forstår, er det denne metoden American Yacht Norway følger. Neppe noe galt i det, skulle man tro.

Da har de endret taktikk for det var ikke denne metode de brukte for halvannet år siden da jeg snakket med de...... i alle fall ikke for den båten jeg var interressert i.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det ser ut til å eksistere 2 firmaer med veldig like navn her:

 

1: American Yacht Norway

2: American Yacht Europe

 

Hvem som farer med mest fusk av dem er ikke godt å si. Imidlertid har jeg en navnebror i et av selskapene, og har fått endel oppringninger gjennom åra fra sterkt misfornøyde kunder som truer med både det ene og det andre. Er riktignok noen år siden nå, men likevel...

 

Så når jeg skal selge båten min, må jeg nok få noen andre til å selge den for meg.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Hei

Takker for svar, og nå var det mer konkret kjøtt på beinet. Som en av innleggerne skriver er det snakk om to firmaer her.

Har søkt på nettet, sjekket forbrukerkontoret, Brønnøysundregistrene og TV2 hjelper deg, uten å finne noe negativt på personen Tommy eller American Yacht Europe i Tallin. I tillegg har en kollega som jobber som speditør studert kontrakten uten å finne noe galt eller mistenkelig.

Jeg skal imidlertid kjøpe en splitter ny motor med Volvo Penta garanti, så jeg slipper å være redd for CE merking og slike ting, men det er klart man er litt spent. Betaling foregår etter at motor er inspisert hos norsk speditør. Kommer tilbake med mer når handelen er ferdig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...