Jump to content

Vedlikeholds ladning av batterier.


sove

Recommended Posts

Er det tekniske i orden er det normalt sett ikke noe behov for vedlikeholdslading da heller, men dersom forbruket er høyt og motoren går lite ville jeg helt klart holdt øye med batterispenning og ladet det på vanlig måte etter behov. Men dersom batteriet allerede er fullt ladet, hovedstrømbryter er avslått og det ikke er andre "vampyrforbrukere" er det ingen behov for å dra ekstra turer i båten bare for å lade et batteri som allerede er oppladet.

Link to post
Share on other sites

Et annet alternativ for deg er å kople opp et skillerelé mellom batteriene. Fra startbatteri til forbruksbatteri. Så sette lader på startbatteriet. Da vil skillereleet kople sammen batteriene når volt er over 13,8 volt (eller hva det releet er satt til). Da vil du automatisk lade begge batteriene, og det vil også være slik at motorens dynamo vio lade begge batteriene når motor går. 

 

Da er det én ting mindre å tenke på.

 

Du må bare ha en lader som håndterer 160 Ah, og det gjør vel de fleste.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Det er det der med "vampyrforbrukere" som er den største risikoen - altså at startbatteri som er tilkoblet båtens motorsystem samt forbrukerbatteri som er koblet til båtens strømforbrukere tappes ned av ukjente årsaker mens båten ikke er i bruk.  Antageligvis vil vedlkeholdsladning annenhver uke være mer enn tilstrekkelig, også for å dekke behovet til slike "vampyrforbrukere", men "your milage may vary".

 

Så har det kommet to alternative forslag her, å sørge for at batteriene er fulladet, koble de fysisk ut og la de stå avkoblet hele vinteren ... samt å ha vedlikeholdsladeren koblet til 24/7.  Begge alternativene er like gyldige, i allefall dersom det er en dedikert "vedlikeholdslader" eller en litt god lader.  En allminnelig lader kan komme til å pumpe ut 14.4V.  Batteriene kan ta skade dersom de blir stående over hele vinteren med 14.4V ladespenning.  Dette gjelder særlig dersom man har forbrukere (f.eks. kjøleskap) koblet til batteriet, da kan laderen tolke situasjonen dithen at batteriet ikke er fullt oppladet fordi det "trenger mye strøm".  En lader som gir 14.4V "vedlikeholdsladning" en time i uka, eller 13.7V "floatspenning" 24/7 vil normalt ikke gjøre noe skade, og heller ikke forbruke signifikant med strøm.

Link to post
Share on other sites

59 minutes ago, Grand Banks jr said:

Et annet alternativ for deg er å kople opp et skillerelé mellom batteriene. Fra startbatteri til forbruksbatteri. Så sette lader på startbatteriet. Da vil skillereleet kople sammen batteriene når volt er over 13,8 volt (eller hva det releet er satt til). Da vil du automatisk lade begge batteriene, og det vil også være slik at motorens dynamo vio lade begge batteriene når motor går. 

Skillerelé er en fin ting.  Biltema-reléet er antageligvis "godt nok" - https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/installasjonsmaterial/skillerele-automatisk-2000042018

 

Det kobler inn på 13.2V, og det er bra - 13.8V er trolig "for mye", man ønsker fri flyt ved floatladning, og flaot ligger vel typisk på 13.6V om jeg husker riktig.  Det kobler ut på 12.8V.  Det kan være viktig å ha en solid forskjell på innkoblingspunkt og utkoblingspunkt, ellers vil reléet flippe raskt mellom å slippe strøm igjennom og å ikke gjøre det (jeg har opplevd dette også med et standard skillerelé, rimelig utladet batteribank, og en lader som ikke var kraftig nok - batterispenningen falt rimelig raskt da forbruksbanken ble koblet inn i kretsen, slik at skillereléet ble stående å flappe i noen minutter).  Ettersom dette er en mekanisk komponent, regner jeg med at den vil bli utslitt etterhvert ved for mye flapping.

 

Jeg har tre blybatteribanker, jeg har ett i baugen (hvor baugpropeller og ankervinsj befinner seg) i tillegg til hovedbatteribanken.  Her her jeg foreløbig en ren parallellkobling - men jeg har jo tenkt som så, at dersom det skulle bli en kortslutning noe sted, så ønsker jeg problemet isolert til én av batteribankene.  Samme dersom batteriene skulle bli helt utladet pga "vampyrforbruk" eller vanlig forbruk kombinert med null ladning.  Det jeg ønsker meg, og som tilsynelatende ikke finnes lett tilgjengelig i butikkhyllene, er et relé hvor jeg lett kan justere utkoblingsspenning - f.eks. ønsker jeg at alle batteriene "jobber sammen" helt til en kritisk lav spenning (f.eks. 12.0V), deretter forsøker skillereléet å spare én av batteribankene.  Kobler jeg inn et standard skillerelé medfører det at den ene batteribanken vil tømmes til et kritisk lavt nivå mens den andre fortsatt er omtrent fulladet.

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, sove said:

Takk for gode råd. Jeg følger med og måler batteriene, og lader etter behov. Det er vel 12,4 som er den nedre grensen?

 

Det er ingen fast hård fasit for hva som er nedre grense.  Jeg har hørt at "ved 12.3V er det nok lurt å koble til lader".  Batterispenningen kan godt komme så lavt som 11.0V under drift, dersom det bare er for en kortere periode, men hvilespenningen bør helst være relativt høy (12.8V?) ved langtidslagring.

Link to post
Share on other sites

sove skrev for 15 timer siden:

Jeg har en båt med to batterier. Et til start og et til forbruk. De er 12v 80 Ah. Jeg har en lader (vedlikeholdslader) som jeg tenkte å bruke på begge to, f.eks. annenhver uke på hver. Er det nok? Det er i Stavanger, så det er jo ikke den kaldeste plassen.

Har du en parallellbryter for nødstart fra forbruk i tillegg til hovedbryter for start og forbruk? I så fall kan du bare sette på den og kople vedlikeholdslader på ett av batteriene, så vil den lade begge.

Link to post
Share on other sites

Gjetter på at det er separat bryter for strøm til dieselvarmer og eller Wallas koketopp. Hadde identisk Navix skap i Falcon/Nord Star og der var det i alle fall rigget slik. Meningen er vel at den skal være ‘alltid på’, men i vinteropplag kan det være greit å kople den fra for å unngå evt krypstrøm. Det ser ikke ut som om du har paralellbryter da. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...