Jump to content

Fortøyning og moring - kun kjetting VS kjetting og tau?


Helge

Recommended Posts

Fortsatt god jul alle sammen :santcheers:

 

Jeg har feiret jul i feriehuset på Sunnmøre - topp det :yesnod:

 

Men når jeg kom hit oppdaget jeg at en av mine to utlegg har forsvunnet. Den store blåsen (fortøyning til min 22 fot Skibsplast 655) er borte, men den litt mindre blåsen (fortøyning til en 14 fot SunWin) fremdeles ligger der. Begge fortøyninger ble lagt ut sommeren 2004.

 

Den lille blåsen har jeg hatt siden 1994 og der har jeg brukt 5m 6mm kjetting festet i moringen og hatt tau øverst mellom kjettingen og blåsen. Tauet har jeg spleiset rundt en kaus i begge ender og brukt sjakkel til kjettingen og til blåsen. Denne fortøyningen har holdt i alt fra 4 til 6 år mellom hver gang jeg har måttet bytte kjetting og tau.

 

Sommeren 2002 la jeg ut en kraftigere blåse til min Skibaplast 655 som jeg anskaffet sensommeren 2001. Ut fra erfaringene med slitasjepunktene med kauser og spleisede tauender valgte jeg kjetting hele veien på den nye større blåsen. En 5m 8mm festet i moringen, en sjakkel til å skjøte på enda en 5m 8mm kjetting opp til blåsen som var festet med sjakkel til kjettingen. Totalt 10m 8mm kjetting der dybden er ca 2-3 meter på springlavvann og ca 5 meter på springflo. Bøyene ligger relativt skjermet for alle vindretninger unntatt mer eller mindre ren vestavind - da det kan bli kraftige bølger (mellom Sørvest og Nordvest). Jeg har brukt sjakler som er et hakk tykkere enn kjettingene.

 

Problemet mitt er at nå har den store bøyen rett og slett bare forsvunnet 2 ganger på kun tre og et halvt år. Den første gangen kunne det se ut til å være et sjakkel som hadde gått av eller en lenke nær sjakkelen som skjøtet de to 5m lenkene. Nå denne siste gangen har jeg ikke klart å se om det ligger noe særlig kjettingrester på bunnen.

 

Bør jeg slutte å bruke KUN kjetting hele veien? ....er kombinasjonen kjetting/tau bedre? .... eller er det rett og slett noen som stikker av med de større og mer kostbare bøyene når jeg ikke er på feriestedet :nonod: ?

Link to post
Share on other sites

Sjakler er i det heletatt risikable saker, brukt på et sted der du ikke får sjekket dem regelmessig. Tæring er en fare, og de kan også skru seg opp dersom de ikke er sikret med f.eks.ståltråd. Kvalitetstau er nok det sikreste over tid. Skal du bruke kjetting så bruk en hel-lengde fra moringen til bøya. (Red.) Blåser med gjennomgående øyestang m. skruing har også lurt mange. Styr unna dem!

mvh

JanS

Redigert av JanS/ m/y Gygra (see edit history)

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Enig med O.B.LIX.

Har hentet opp mange kjettinger som sjakler etc. hadde sviktet på. Husk å bruke kobbertråd til å låse med hvis du må bruke sjakkel. Trykk kobbertråden helt inn i "kroken" hvor kjettingen pga, sin form ikke kommer borti og får gnagd den av.

Ellers ruster/tærer kjetting ufattelig hurtig enkelte steder. Et par plasser var det faktisk bare kjettingen som lå dypt ned i sanden som holdt landstedbåten på plass. Festet i moring og anker var borte vekk.

Ofte når jeg ser utover store anlegg med dyre båter i båser har jeg stilt meg spørsmålet: Er det lenge siden de fikk inspisert hva som befinner seg under vann og på bunnen?

Tenker ikke på en sportsdykker, men en utdannet yrkesdykker som kan lage en skikkelig rapport med bilder etc. som evt. kan brukes som dokumentasjon etter havari.

 

Puh, men håper vi aldri opplever dette.....

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Er nå nede på feriestedet igjen og planlegger å legge ut nytt utlegg/blåse. Ut fra tilbakemeldingene her kan det virke som solid synkende tau, gjerne med plastbelegg eller tredd inne i en slange er tingen. Ut fra korrosjon og slitasjehensyn virker jo dette fornuftig.

 

Men det var flere årsaker til at jeg gikk fra en kombinasjon av kjetting og tau til den minste båten til kun kjetting på den største.

 

- Kjettingen nederst virker rykkdempene i forhold til tau hele veien.

- Tauet har grodd fullstendig igjen - store tangvaser, blåskjell, fjæremark osv

- Kausene har vært et problempunkt mht slitasje - mer enn sjaklene

 

Derfor tenkte jeg at kjeting hele veien måtte være saken.... men så altså sannsynligvis ikke. Likevel - ingen groing og kjettingen har fungert rykkdempende og fint. Nå har jeg imidlertid mistet 2 store dyre blåser samt 2 sett med kjetting og sjakler på 3 og et halvt år og ser ikke så positivt på kjetting lenger om det er kjettingen som er problemet. Jeg har i alle fall ikke benyttet kombinasjon av rustfritt og galvanisert - både kjetting og sjakler har vært galvanisert. Fortøyningene har forøvrig aldri røket til meg i de periodene vi har vært her på ferie og hatt båtene i fortøyningene selv i kuling og til dels store bølger - heldigvis kan jeg vel si ! Blåser har alltid forsvunnet i vinterperioder (uten båter som belastning i bøyene) mens vi ikke har vært i feriehuset.

 

Jeg får vel satse på tau denne gangen. Men hvordan bedre rykkdempingen uten å ha tau med blyinnlegg? ...og hvordan feste endene av tauet til blåse og moring uten slitasjeproblemer med kaus? En annen sak er at vekten av kjetting har holdt blåsene bra i vertikal posisjon i vannet. Med lettere tau (må man likevel ha blyinnlegg?) vipper vel blåsen over på siden om man bruker en blåse med metallbøyle i toppen?

Link to post
Share on other sites

Dersom blåsene er små og kjettingen er tung og grodd, kan vel blåsen rett. og slett å synket til buns?

 

Har selv noen fester liggende som berre har en 20l dunk som blåse. Disse synker somregel til buns på høsten, men dukker oppigjen om sommeren. Vet ikke hvorfor, men tipper det har med strømmer i vannet, eller så er det høgare saltnivå om sommeren...

 

Selv har eg brukt dobbelt 22mm tau til mine moringer. Moringene har bestått av steiner med hull i (skotstein). Dette har iallefall fungert bra...

 

For å få riktig rykkdemping i tauet, bruker eg et lodd festet til tauet ca 2m over bunnen (gravemaskintenner...)

Redigert av eysteind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

- Kjettingen nederst virker rykkdempene i forhold til tau hele veien.

- Tauet har grodd fullstendig igjen - store tangvaser, blåskjell, fjæremark osv

Disse to punktene motsier hverandre, for et overgrodd tau vil være tungt og dermed rykkdempende. Men det er blåsen som skal dempe, dvs at blåsen blir "trukket under" vil dempe. Tau vil uansett dempe i seg selv, fordi alle tau fjærer. Flettet tau fjærer mest.

 

Dvs bruk tau, glem kjetting til fast fortøyning...

Link to post
Share on other sites

Disse to punktene motsier hverandre, for et overgrodd tau vil være tungt og dermed rykkdempende. Men det er blåsen som skal dempe, dvs at blåsen blir "trukket under" vil dempe. Tau vil uansett dempe i seg selv, fordi alle tau fjærer. Flettet tau fjærer mest.

 

Dvs bruk tau, glem kjetting til fast fortøyning...

Jada... jeg skal over til tau :lol:

 

Men motsiende... nei. Når man legger ut NYE tau = liten vekt. Da er det også liten demping ned mot moringen fra en båt som ligger å rykker i bølgene - kun elastisiteten til tauet. Dette demper mindre enn metervis med kjetting som ligger og fjærer ned mot bunnen er min erfaring. Når tauene er kraftig nedgrodd blir det en annen sak. Da demper tauet også mer.

Link to post
Share on other sites

Men motsiende... nei. Når man legger ut NYE tau = liten vekt. Da er det også liten demping ned mot moringen fra en båt som ligger å rykker i bølgene - kun elastisiteten til tauet.

Bøya vil også fjære - se ill.

 

Bilde.

 

 

Om tauet likevel blir for lett - bruk BÅDE kjetting og tau, når kjettingen er rustet av, er tauet grodd...

Link to post
Share on other sites

Ser at ekspertisen sverger til tau her. Hva er det da som gjør at oppdrettsnæringen stort sett bruker kjetting ? Har selv et moringsprosjekt gående og har hyret profesjonelle folk til dette (Noomas). Også disse bruker kjetting.... :confused:

Feil. Oppdrettere flest bruker tau. Kjetting brukes bare dersom det er fare for gnag på tau, og da brukes "størrelse hest".

 

Hilsen en som har festet mange fortøyninger, også for oppdrettere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...