Kappa Startet 27.November.2023 Del på Facebook Startet 27.November.2023 Vi har solcellepaneler på båten med installert effekt tilsvarende 500 Watt. Solens innfallsvinkel mm. gjør at de leverer bare 10 - 20 A i gjennomsnitt. I båtsesongen gir de opptil 60 - 140 Ah i løpet av en dag. Strømforbruket ombord er 40 - 80 Ah. Vi har altså vanligvis kraftoverskudd på godværsdager. Overskuddet får vi ikke nytte av når batteriene er fullt ladet. Ombord har vi også en vekselretter på 1000 Watt. Og vi har en 15 liters varmtvannsbereder på 500 Watt. Begge på 220 volt. Nå funderer jeg på å koble varmtvannsberederen til vekselretteren slik at vi får varmt vann av kraftoverskuddet fra panelene. Antagelig må jeg jeg montere utstyr som kan «slå på» vekselretteren når batteriene er fulle, eksempelvis ved 12.7 volt Og muligens trenger jeg utstyr som kan dempe effektuttaket til elementet tilsvarende strømmen fra panelene Hvordan monterer man et opplegg for å bruke kraftoverskuddet? Noen synspunkter her? Og har jeg for lite kraftoverskudd til at det er verd bryderiet? Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 27.November.2023 Del på Facebook Svart 27.November.2023 Jeg bruker overskudd som en full sjømann om sommeren. Fryseboks, kjøleboks, espresso, toastjern, stavmikser... Det har hendt at jeg bruker el ovn og lunker skuta litt på kjølige morgener i stedet for å fyre Wallas. Jeg vurderer å kjøpe en liten induksjonsplate for å slippe å koke med gass når det er varmt. Din ide virker grei, men kan du ikke bare dra en skjøteledning fra inverter til bereder, og følge med på batteristatus? Berederen trekker langt fra hele tiden, og det gjør jo ingenting om batteriet tappes litt om natta om du forventer sol fremover..? Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Taskeladden Svart 27.November.2023 Del på Facebook Svart 27.November.2023 Større/ekstra batteribank med skillerele? Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Fantino Svart 27.November.2023 Del på Facebook Svart 27.November.2023 Kappa skrev for 4 timer siden: Vi har solcellepaneler på båten med installert effekt tilsvarende 500 Watt. Solens innfallsvinkel mm. gjør at de leverer bare 10 - 20 A i gjennomsnitt. I båtsesongen gir de opptil 60 - 140 Ah i løpet av en dag. Strømforbruket ombord er 40 - 80 Ah. Vi har altså vanligvis kraftoverskudd på godværsdager. Overskuddet får vi ikke nytte av når batteriene er fullt ladet. Ombord har vi også en vekselretter på 1000 Watt. Og vi har en 15 liters varmtvannsbereder på 500 Watt. Begge på 220 volt. Nå funderer jeg på å koble varmtvannsberederen til vekselretteren slik at vi får varmt vann av kraftoverskuddet fra panelene. Antagelig må jeg jeg montere utstyr som kan «slå på» vekselretteren når batteriene er fulle, eksempelvis ved 12.7 volt Og muligens trenger jeg utstyr som kan dempe effektuttaket til elementet tilsvarende strømmen fra panelene Hvordan monterer man et opplegg for å bruke kraftoverskuddet? Noen synspunkter her? Og har jeg for lite kraftoverskudd til at det er verd bryderiet? Jeg har noe tilsvarende, 620W solceller på taket, 1200VA inverter med 390 Ah AGM batteripakke og VVB med 800W element. Har koplet et DIN trappelysrelé + kontaktor som er 12V-styrt til en Carling vippebryter på ‘dashbord’. Ett trykk på vippebryter = 10 min, 2 = 20 min osv. Måtte ha noe slikt ellers ville jeg garantert ha glemt meg ut.. Teoretisk tar det ca en drøy time å varme 22l vann fra 20 til 60 grader men i praksis er det sjelden så kaldt. Brukes med konduite når jeg ser at det er greie lysforhold og MPPT har gått i float/absorpsjon. Da bidrar gjerne solcellene med 20-30A av de snaue 70A som inverter vil ha. Holder meg med varmt dusjevann uavhengig av landstrøm når jeg er på tur og definitivt den modifikasjonen som har gitt mest ‘luksusfølelse’ 😁 Har fundert på å automatisere dette men ikke kommet så langt. Ville i så fall lest ut data fra MPPT og slått på når absorpsjon/float ‘nås’, ikke for seint på kvelden (for å la batteripakken lades opp litt igjen før natta, den driver også 230V kjøl/frys) og satt en minimum strøm som solcellene måtte gi mens strømtrekk var på. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 28.November.2023 Del på Facebook Svart 28.November.2023 Enig med Steinhy. Hvorfor gjøre det komplisert? Koble sammen det du har permanent, og overvåk. Får du da stort underskudd på døgnbasis over tid, så må du vurdere tiltak, men jevner det seg ut i løpet av døgnet, eller underskuddet ikke er større enn batteribanken tåler i forhold til hvor lenge du ligger før du starter motor og reiser videre (og da lader enda mer, samt varmer vannet med motor), så er det jo greit..? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Steihy Svart 28.November.2023 Del på Facebook Svart 28.November.2023 Erik skrev for 1 time siden: Enig med Steinhy. Hvorfor gjøre det komplisert? Ved ettertanke, mitt svar var basert på mitt eget anlegg, som jo er lithium. Trådstarter har ikke spesifisert, men fullt på 12,7V betyr vel at han har bly/syre. Da blir det sikkert flere momenter å ta hensyn til - ladefaser, grad av utladning - og muligens vanskeligere å overvåke. Men jeg vil prøve dette selv til sommeren. Min bereder er bare plugget i en permanent stikkontakt fra landstrømsanlegget. Jeg kan teste med en skjøteledning fra inverter til bereder og bare plugge om. Så følge med på appen. Takk for ideen. Og: Lithium rules. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.