Jump to content

Viktig å surre rullegenoaen godt...


tobixen

Recommended Posts

Et skikkelig WTF-foto nedenfor. To seilbåtnaboer med istykkerrevet genoa hengende ute. Hva gikk galt?  Hvorfor har ingen naboer reagert og prøvd å berge fillene? Bildet tatt i syd-Italia, Roccela Ionica, i dag morges. 

 

Dette har vært diskutert tidligere her, det har blitt en slags mote å la en lite trekanthjørne henge igjen på rullegenoa når den er innrullet.  Ikke gjør det! Rull inn genoaen helt, skjøtetauene bør gå tre runder rundt, deretter skal innrullingstauet sikres godt - og dersom ingen bryr seg om problemer som dette, så bør man velge seg en annen havn. 

20231129_115710.jpg

Link to post
Share on other sites

Berget genoaen til nabobåten tidligere i år. En 32 fots seiler fra 70-tallet med stor genoa. Det blåste ikke veldig mye, men du verden hvor mye krefter det var i det seilet. Seilet var slitt, slapt rullet sammen og hadde blåst ut i toppen. Skjøtene hadde låst seg fullstendig, så de måtte kuttes. Ikke bare bare å redde et seil som har blåst ut på den måten. Er man riktig uheldig kan man få seg et skikkelig pisk av skjøtepunktet. 

Link to post
Share on other sites

Begge båtene hadde tatt av storseilet, så de ligger for en tid. Burde tatt av forseilene også. Før tok vi opp og ned forseil flere ganger på hver tur, nå er rulleseilet på til båten selges… lurt å ta av når det meldes mye vind, eller man skal ligge noen dager for anker, stort vindfang i den rullen.

Link to post
Share on other sites

Det er sikkert sant at genoaen burde tas ned når man ligger for anker og det er meldt mye vind - men det er et stort seil med mye vindfang, dersom det er mye vind i lufta og meldt enda mer, så er jeg lite begeistret for tanken på å prøve å få greia trygt ned under dekk og stuet unna noe sted.

 

Det er nok også sant at det kan være hasardiøst å prøve å berge en stor genoa på en båt man ikke kjenner i kraftig vind, og særlig dersom det er noe galt f.eks. med skjøtene.  Det er jo heller ikke trivielt å rulle inn en genoa dersom skjøtehjørnet har raknet.  Jeg tenker allikevel at disse båtene må ha ligget her en stund, og at det burde være mulig å gjøre noe med situasjonen - ikke bare for å berge det lille som er igjen av seilene, men også mtp forsøpling og støyforurensing for naboer.

 

Det skulle være interessant å vite bakgrunnen her.

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, magnuje3 said:

Litt off topic, men hvor er du på vei @tobixen? Begynner å nærme deg våre farvann nå (Ioniske hav)

Ja ...

 

3 hours ago, tobixen said:

Bildet tatt i syd-Italia, Roccela Ionica, i dag morges. 

 

Tracking på https://www.noforeignland.com/boat/solveig

 

Destinasjon Crotone, https://www.noforeignland.com/place/5360129474035712

Link to post
Share on other sites

Interessant. Jeg også surrer skjøtene et par ganger rundt forstaget/seilet, og låser avlaster på tauet som går til rulla. Skjøtene sitter i vinsjen.

 

Jeg har elektriske vinsjer til forseilet, og er en knappetrykkseiler når det gjelder forseil.

 

Holder ikke dette eller er det lurt med enda mer sikring av forseil?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

mons skrev for 8 timer siden:

Fort gjort å spenne ei reim rundt seilet hvis man skal være borte lenge eller det meldes mye vær. Da holder det seg på plass selv om det skulle bli feil på rulla, skjøte løsner osv.

Eg plar gjera det same, men rekk ikkje opp til der skauta er festa til seglet. Dvs. at ei slik snor ikkje er til hinder for at ein del av seglet likevel kan rulla seg ut.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 19 timer siden:

Hulda sperrer trommelen fra å snurre. Det må orkan til for å få seilet ut uten at trommelen snurrer.

Jeg gjør det samme, ruller skjøtene rundt så mange ganger som mulig, fører de i spiral nedover og fester de til pulpit, samtidig som jeg sperrer rullen. Så heiser jeg seiltrekk med glidlås over. Det er selvsagt en risiko for at glidlåsen ryker, men linen som strammer sammen trekket er også festet til pulpit, så trekket vil i tilfelle ikke fly opp.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 1 time siden:

Det er helt utrolig - jeg har funnet flere båter med tilsvarende genoa nå, skal se om jeg får tatt bilder etterhvert.  Kanskje det er Sør-Italiensk mote å la genoaen henge ute i storm?

 

Det er vel heller båteiere som bruker båten tre uker i året og glemmer at de har båt 49 uker i året.

Link to post
Share on other sites

Under en høststorm (tror det var i 2011) blåste det 30m/s inn på båtplassen akkurat i den mest ugunstige vinkelen.  Opplevde at noe av seilet ble blåst ut i toppen. Seilet var pent rullet inn og skjøter og rull sikret men genoaen hadde liten overlapp (bare litt mer enn en fokk) og akterliket ganske rett. Derfor fikk den kraftige vinden tak i akterliket høyere opp og vred ut et ganske stork areal hvor det ble mye krefter.
Så det ganske tidlig og klarte heldigvis å redde seilet den gangen. Fikk meg trekk etter det.

Link to post
Share on other sites

On 11/30/2023 at 1:52 PM, Hulda said:

Det er vel heller båteiere som bruker båten tre uker i året og glemmer at de har båt 49 uker i året.

 

Det er ikke helt umulig.  Etter at vi forlot Roma har jeg ikke sett en eneste annen seilbåt i aktiv bruk ute på sjøen.  Det er nærmest som at vi er eneste båten på hele Middelhavet.  Bortsett fra noen fiskere, lystfiskere og kystvaktbåter.

 

Jeg tenker allikevel at dersom det er slik at under de "rette" vindforholdene så vil vinden kunne dra løs genoaen ovenfra og ned, så er dette kanskje noe som kan skje ganske plutselig og være en risiko selv om båten er aktiv i bruk.  Under slike forhold vil det kanskje ikke være enkelt å berge situasjonen, selv om man skulle være ombord i båten.  Så dersom det er meldt storm, så bør man vel uansett (som andre nevner her) ta ned genoaen helt.  Det er mye styr, og så må man finne plass til den, og dersom det allerede blåser kraftig (og er meldt enda mer vind), så er det kanskje ikke helt risikofritt heller.  Da kan løsningen bli å ta et fall og surre stramt rundt seilet, fra toppen av masta og ned til dekk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...