Jump to content

Viktig å surre rullegenoaen godt...


tobixen

Recommended Posts

On 11/29/2023 at 8:34 PM, magnuje3 said:

Litt off topic, men hvor er du på vei @tobixen? Begynner å nærme deg våre farvann nå (Ioniske hav)

På vei mot Preveza nå. Det er meldt ganske så ille vær, skal visst være både ly mot bølger og vind på innsiden :)

 

Gjørme er no griseri, men en fin ting når man skal få ankeret til å sitte riktig godt fast - og omtrent eneste stedet i nærheten hvor jeg forventer å finne gjørme, det er der.

 

Bortsett fra to lokale regattaer har jeg ikke sett en eneste annen seilbåt i bruk siden jeg forlot Roma, 20. november.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 5 timer siden:

På vei mot Preveza nå. Det er meldt ganske så ille vær, skal visst være både ly mot bølger og vind på innsiden :)

 

Gjørme er no griseri, men en fin ting når man skal få ankeret til å sitte riktig godt fast - og omtrent eneste stedet i nærheten hvor jeg forventer å finne gjørme, det er der.

 

Bortsett fra to lokale regattaer har jeg ikke sett en eneste annen seilbåt i bruk siden jeg forlot Roma, 20. november.


Preveza er en veldig fin by. Vi ligger på land på andre siden av kanalen.

 

Kan være veldig mye støm i på tvers av innseilingen, ser du nærmer deg der nå. 
 

Og så er bykaien veldig fin, men blir farlig i sørlige vinder. 

Link to post
Share on other sites

Håper dere har surret genoaen godt, eller tatt den inn :)

 

denne meldingen tikket inn mens jeg prøvde å sove litt:

 

Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης & Πολιτικής Προστασίας 06/01/2024 16:00.Προειδοποιητικό μήνυμα για ισχυρές καταιγίδες-θυελλώδεις άνεμοι από τις βραδινές ώρες του Σαββάτου 06/01/2024 ως απόγευμα Κυριακής 07/01/2024 στην περιοχή σας. Περιορίστε τις μετακινήσεις σας κατά τη διάρκεια των φαινομένων στις απολύτως απαραίτητες και ακολουθήστε τις οδηγίες των Αρχών. Warning message about severe storms and gale force winds, from  Saturday night 06/01/2024 to Sunday afternoon 07/01/2024 in your area. Reduce any movement during the phenomena unless absolutely necessary. Follow instructions by the Authorities.   

Link to post
Share on other sites

Det blåser til tider mye her jeg bor, og hvert år er det gjerne en båt eller to som opplever at forseilet tar kveld. Et par ekstra turn på skjøter er en ting, men vel så viktig er det å få rullet inn forseilet stramt, og at skjøtene holdes igjen i riktig vinkel når seilet rulles inn slik at det blir stramt hele veien. Vinterstid hvis jeg har seil på båten lager jeg gjerne en overhåndsknute på rullelinen rett bak avlasteren. Ulempen med den knuten er at den jo vanligvis ikke er der, så her om dagen når jeg var ute og seilte dro vi ut fokka til overhåndsknuten stoppet i avlasteren. Heldigvis var det bare en halv turn, og ingen som prøvde å få ut seilet ved å bruke winch. 
 

Trekk på forseilet som heises opp ved å bruke spinnakerfall er greit for å unngå uv-skader på seil. I mye vind er det mitt inntrykk at vinden har mere å ta tak i, og at forstaget pumper mye mere enn hva det gjør uten. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...