Jump to content

Fenomen, solpanel i kulde

Steihy

Recommended Posts

Det er en kjent sak at solpaneler ikke yter like godt i sterk varme. Will Prowse og andre eksperter er opptatt av best mulig ventilasjon etc. Jeg har ikke mål, men synes selv at jeg får mer ut av strålene på båtanlegget om vinteren. Hvorfor det er sånn, og om det overhodet har noen sammenheng med det jeg observerte i dag, aner jeg ikke. 

Da jeg kom på hytta var det blåst snø som dekket nedre halvdel av panelet. Spadde bort løs snø, men fant et belte med hard is under. Prøvde med isskrape og forsiktig kniv, men ga opp for ikke å skade panelet. Glemte å ta førbilde. 

Sola kom over åskanten ca 10.30, og halvannen time etterpå hadde isen smeltet nesten helt bort. Temperatur i skyggen var ca 21 blå, og to termometer i sola viste hhv 11,5 og 12 blå. Det var ingenting annet som var i nærheten av å tine, og det beit i nesa. 

Jeg ble overrasket, men kanskje er det ikke så rart. Det er mye ikke jeg forstår. Panelet er jo svart..?

PXL_20231206_092245954.jpg

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Det er riktig som TS har observert. På gamle paneler (som det er bilde av) blir effekten "bremset" av skygge (eller snø eller is). Da bygges det opp varme i de cellene som er i serie før blokkeringen. Etterhvert vil hele panelet bygge opp litt varme og isen skli av. Den største effekten på snøsmeltingen midtvinters er ikke termisk varme fra solinnstrålingen, men fotonene som "bremser" i flaskehals-cellen. 

Hvis sola skinner på en helt svart flate, hvor blir energien da av?  Jeg skulle mene at 100% av energien i utgangspunktet blir konvertert til varme - men når man har et solcellepanel, så blir noe (20%?) av energien også omformet til strøm.  Strøm som potensielt kan brukes til å ha en varmeovn skrudd på et annet sted.  Altså blir solcellepanelet bare 80% så varmt som en perfekt svart overflate.

Nå kan man kanskje argumentere for at den perfekte svarte overflaten ikke eksisterer, det vil alltid være noe sollys som reflekteres, eller stråles tilbake i form av infrarød stråling.  Men jeg tror altså i utgangspunktet at panelet ikke skal bli varmere enn en hvilken som helst annen svart flate, heller tvert om - men det kan jo kanskje være effekter der med at det blir varmt akkurat hvor isen ligger.

Et annet moment er at man ikke trenger å smelte vekk isen.  Dersom det er et tynt lag, så vil isen sublimere (forsvinne ut i løse lufta) om isen holdes litt varmere enn omgivelsene.  Dersom det er et tykt lag, så er det jo noe isolasjon i isen, og dersom solcellepanelet er vertikelt og glatt, så holder det kanskje å smelte bare bittelitt før resten av isen glir naturlig av.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

14 hours ago, snekkerbod said:

Den største effekten på snøsmeltingen midtvinters er ikke termisk varme fra solinnstrålingen, men fotonene som "bremser" i flaskehals-cellen. 

Det høres ikke helt urimelig ut. Jeg har jo selv forsøkt å koble mine paneler både i serie og i parallell. Erfaringen med seriekobling er at panelet med minst lys begrenser strømflyten i hele kretsen. Ergo er det elwktrisk motstand i panelet som får lite lys, det betyr igjen at panelet som står i skyggen nødvendigvis genererer varme. Siden ett panel består av celler som er koblet i serie (og parallell) kan man være heldig og få en varmeutvikling over cellene som er skyggelagt av is og sne.

11 minutes ago, index said:

Jeg vil tro at mer enn 20% blir til strøm. Ellers ville nok panelet ha blitt svært varmt.

Et vilkårlig søk på en populær søkemotor kom opp med et sponset søkeresultat:

Normalt har solceller en effektivitet på omtrent 16 til 20 prosent i Norge, men med våre Performancepaneler kan du til og med få en maksimal effekt på ca 22,6-22,7%!

Panelene er jo normalt svært tynne og har ofte lufting både foran og bak. I tillegg er de ikke perfekt svarte.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...