Jump to content

Båttur fra Kristiansand til Sverige fra 15 mars til 15 mai 2024.

roymusi

Recommended Posts

Heisann kjære båtvenner, jeg har planlagt tur fra kristiansand til Sverige fra 15 mars 2024 og skal bruke 2 måneder på turen. jeg tenker å ta livet helt med ro med små korte etapper og få med meg mest mulig av kysten langs ruta, har derfor lyst å høre deres erfaringer/anbefalinger til steder og havner jeg kan besøke? Og er det noen strekk jeg bør vise ekstra forsiktighet?

Setter pris på alle tips og anbefalinger...Gleder meg til tur..

Det blir nok ny rekord i langsomseilas med mindre du har tenkt deg øverst i Bottenviken ?

Det beste du kan gjøre er å skaffe deg havneguider for strekningen du skal gå. Der får du utførlig beskrivelse av aktuelle havner og uthavner og så har du lesestoff du kan kose deg med hele vinteren. 

Skal du ha tips om lei og lumske farvann bør du opplyse om hva slag båt du har, så slipper vi å lete i profilen din. 

Lazyjack skrev 11 minutter siden:

Det blir nok ny rekord i langsomseilas med mindre du har tenkt deg øverst i Bottenviken

Vel, en skal ikke ha det travelt på sjøen. Sist sommer gikk vi fra Son i Oslofjorden til like syd for Gøteborg og hjem igjen. Vi koste oss i 3 måneder, eller mer nøyaktig 100 dager.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Heisann Lazyjack, skal ha en 2 måneders nyte tur om jeg ligger her eller der 2 dager eller en uke spiller ingen rolle, bare nyte livet i båten. en Sandvik 28 ac. jeg har masse lesestoff men håper å få litt anbefalinger og eventuelle advarsler fra båtfolk som er kjent i farvannene-

Lazyjack skrev 30 minutter siden:

Det blir nok ny rekord i langsomseilas med mindre du har tenkt deg øverst i Bottenviken ?

Det beste du kan gjøre er å skaffe deg havneguider for strekningen du skal gå. Der får du utførlig beskrivelse av aktuelle havner og uthavner og så har du lesestoff du kan kose deg med hele vinteren. 

Skal du ha tips om lei og lumske farvann bør du opplyse om hva slag båt du har, så slipper vi å lete i profilen din. 

Lars H. skrev 17 minutter siden:

Vel, en skal ikke ha det travelt på sjøen. Sist sommer gikk vi fra Son i Oslofjorden til like syd for Gøteborg og hjem igjen. Vi koste oss i 3 måneder, eller mer nøyaktig 100 dager. Nei på sjøen har en god tid..

roymusi skrev 16 minutter siden:

Heisann Lazyjack, skal ha en 2 måneders nyte tur om jeg ligger her eller der 2 dager eller en uke spiller ingen rolle, bare nyte livet i båten. en Sandvik 28 ac. jeg har masse lesestoff men håper å få litt anbefalinger og eventuelle advarsler fra båtfolk som er kjent i farvannene-

Det høres fantastisk ut! Jeg vil foreslå at du legger turen innom Stauper når du har rundet Tønsberg Tønne og vurderer vær og ev overnatting der eller Lindholmen like ved, eller en av de andre fine øyene rett i nærheten så kan du runde Verdens ende eller ta Vrengensundet og bruke et par uker i området, hvis du føler for ei natt eller to med landstrøm og ønsker å treffe andre båtfolk så legg turen innom Bolærene, Jensesund eller Østre Bolæren har strøm og blir besøkt hele året men mest i helger naturligvis. Når du kommer til Koster så beregn et par uker der og, vanvittig mye fine steder. Når jeg tenker etter så trenger du nok enda mer tid, så mange fine plasser å se, kan hende du må ta turen flere ganger, bare å glede deg. Vurder å ringe Herføl Marina å sjekk når de har åpent før du entrer Sverige, Drivstoff og hvis du er heldig så kan du få deg et bortelaget måltid og kanskje noe godt drikke med hyggelig betjening. Drivstoff til båt pleier å være dyrere hos søta bror..

Som lazyjack muligens hinter til. Skal du til Haparanda, eller Gøteborg? 2 mnd til Haparanda med retur, blir kjapt! Og avhengig av noen lange etapper og silkeføre. (Husk det er fortsatt korte dager i begynnelsen av mars) Skal du til Gøteborg blir det noe helt annet!

Uthavner vs Havner?

Lyngør, Risør.

Portør, Jomfruland, Skrata, Kragerø. 

Paradisbukta innenfor Helgeroa, etter det må du runde Rakke, da bør været være bra, før du går inn ved Tønsberg Tønne.

Flott på Verdens Ende utenfor Tønsberg da ser du over til Nord/Sør Koster Sverige, er verdt turen over ditt.

Og mellom Paradisbukta og Tønna ligger Nevlunghavn og Stavern. Nevlunghavn er ikke så mye, egentlig. Men det kan være en stopp om været over Rakke er ugjestmildt. Stavern, med Citadellet, er verd et besøk. Samme gjelder Svenner fyr. Regner med at du ikke skal inn i Sverige.

roymusi skrev for 12 timer siden:

Heisann kjære båtvenner, jeg har planlagt tur fra kristiansand til Sverige fra 15 mars 2024 og skal bruke 2 måneder på turen.

Hulda skrev 15 minutter siden:

Regner med at du ikke skal inn i Sverige.

En tur til Sverige uten å dra inn i Sverige høres rart ut.....:tongue:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Takk for god hjelp så langt, planen er å besøke havner både i Norge og i Sverige , går til Gøteborg og snur der. 2 mnd er god tid til å få med seg det meste og jeg har ei rute jeg vil gå men jeg er mest kjent fra Kristiansand til Bergen og derfor ville jeg høre og få tips fra dere. så kan jeg lage meg ei endelig rute basert på hva som kommer av anbefalinger på tråden her..Takknemlig for hjelp og tips:yesnod:

Ahhhh. Da er det bare å lese turene til @Lars H., som kjenner hver stein mellom norskegrensa og Göteborg. Og for så vidt også 'Byggingen av Hulda....'. Og en del andre. 

Kan legge til: Den siste plassen med 'sikker' diesel er Utgårdskilen på Hvaler, det går på pris og renhet. Det er en sterk anbefaling å ha med nok diesel til at du kan komme tilbake til Norge. Og spesielt gjelder det diesel for fritidsbåter som har ligget på tankanleggene over vinteren.

Her noen perler   etter Kragerød  http://www.frihavne.com/wp-content/uploads/2023/12/Breviks-batkart-Barkvika-Portor-1.zip

proviant og et sted å stoppe er Valle Babord etter Kreppa. og Langesund er badevannet kalt er Badeparken stedet ,diesel kjøper du på  Nor bunkring

her var det Grønn diesel sist jeg var der.

https://www.knippla.se/gasthamn

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Vill man vara extra miljövänlig och tanka HVO 100 så finns det hos Lyckans slip Fiskebäckskil, Gulf Marstrand, Styrsö sjötapp, Is tappen Donsö. Ecopar finns i Mollösund. Blankdiesel finns på många ställen som till exempel Havsstensund, Kungshamnsfiskarna,Kungshamn, Källlöknippla och på de ställen som också säljer HVO 100. 

Jag glömde säga att blir man medlem i Svenska Kryssarklubben så har vi också 102 förtöjningsbojar för medlemmar i naturhamnar mellan Strömstad och Onsala.

Hulda skrev 1 time siden:

Ahhhh. Da er det bare å lese turene til @Lars H., som kjenner hver stein mellom norskegrensa og Göteborg.

Nå er det sikkert 20 år siden vi har benyttet naturhavner i Sverige, men det er ikke mange gjestehavner mellom Strömstad og Göteborg vi ikke har vært innom, mange ganger! Så er det noen som lurer på noe om disse havnene, er det bare å spørre.

gjestehavnbesoek.jpg.d439737c331fdd3b27236fe4ca01a74d.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Styrsö (Tången) var en av plassene jeg fikk dieseltanken full av dritt. Kom over til Limfjorden før det ble stopp. Svensk 'blank diesel' er bio og brukes ikke av yrkesbåt. Så tidlig på sesongen er muligheten for dårlig diesel stor. Grønn diesel er det ikke lov for deg å tanke i Sverige. Jeg regner med at HVO 100 koster fra SEK 30/liter.

Hulda skrev for 22 timer siden:

Og mellom Paradisbukta og Tønna ligger Nevlunghavn og Stavern. Nevlunghavn er ikke så mye, egentlig. Men det kan være en stopp om været over Rakke er ugjestmildt. Stavern, med Citadellet, er verd et besøk. Samme gjelder Svenner fyr. Regner med at du ikke skal inn i Sverige.

besøkte Svenner for noen år siden.  Anbefales.  Det samme gjelder Jomfruland.

fenris111.jpg

Tusen takk for alle gode tips og anbefalinger, spesielt den lista @Lars H. la ut om svenske havner. jeg har lenge hatt ett ønske om å ta denne turen, meg,båten og gitaren og masser av tid til å besøke nye plasser. kansje få litt inspirasjon til å skrive nye sanger og ikke minst treffe nye folk.. takk for all hjelp så langt:smiley:

Vil anbefale et besøk på Stråholmen, naboøya til Jomfruland. Helt spesiell, liten øy med fin bebyggelse og unik natur.

Deretter tråkle deg innimellom alle holmer og skjær innover Langesundsfjorden, her er mange flotte steder og småbyer! Også verdt å ta en tur opp elva til Skien for et par netter der, selv om dette er før slusene åpner for sesongen. 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...