Code0 Svart 28.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2023 Jens_P skrev for 3 timer siden: Med timer ender du høyst sannsynlig opp med vann i slangen og ispropp der slangen passerer vannflaten. Var bobleanlegg i havna hos oss og det gikk kontinuerlig så lenge det var kuldegrader. Hei, jeg driftet bobleanlegget i havna noen år. Der var det tids-styring, 30 minutters drift hver 4. time. Det vi slet med var frost i trykkluftledningen bortover brygga. Vanninnholdet i lufta frøys på der vi hadde messingskjøter. Byttet til plast så gikk det bra. Timeren skal gå før det fryser mer en en ishinne på sjøen, da blir det neppe værre inne i slangen tror jeg. Har du andre erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 28.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2023 Ikke erfaring, kun observatør. Vet kun at de som driftet anlegget var nøye på det gikk kontinuerlig. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Hakkannen Svart 28.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2023 Kanskje kunne enveis luftventiler i slangen (under vann, så de ikke fryser) være en løsning ved bruk av luft? Brukte noen ganske pålitelige enveisventiler da jeg bodde på land og drev med akvarier. Disse holdt i 10-12 år før tilbakeslagsfunksjonen begynte lekke så smått. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 29.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2023 Jeg har brukt Biltema nedsenkbar pumpe med slange og ledning stripset på tauet. Sørget for at slangen endte opp 20-30 cm under overflaten og pekte oppover. Denne løsningen vil jeg tro er den som flytter mest vann pr kWh? En vannstråle dør i alle fall ut over utrolig kort distanse. Og lite sjans for frost i slange. Biltemapumpa fønket utrolig nok i mange år etter 3 mnd tjeneste under vann. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 29.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2023 Senk ned en biltema lensepumpe i et tau, gjerne bak eller på innsiden der det er fritt vann først så vil den også sende litt strøm under båten og løsne så mye på utsiden at du får senket den ned er etter et par timer. Alternativt, fyr opp motor og kjør den på tomgang i revers en halvtime så bør det være rimelig isfritt på kort tid, vi har gjort det et par ganger på vinteren når isen har blitt for panser til at det er behagelig. En motorbåt i havnen kjører da 10min så er det åpent farvann i et stort område. Sitér dette innlegget Link to post
Kappa Svart 10.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2024 Hvor dypt står pumpa og hvor lang er slangen? Sitér dette innlegget Link to post
Kappa Svart 10.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2024 On 12/28/2023 at 3:36 PM, Hakkannen said: Forhåpentligvis😊 Merket bare at min gikk varm raskt, men samtidig hadde den gjerne mer belastning enn ved å pumpe luft ned i vann. Hvor dypt står pumpa og hvor lang er slangen? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2024 Hulda hang pumpen ca. en meter nedi. Isen var vel rundt 10 cm. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 10.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2024 Kappa skrev for 7 timer siden: Hvor dypt står pumpa og hvor lang er slangen? Jeg henviste til Biltemas lille kompressor/luftpumpe, ikke vannpumpe, kompressoren må ikke senkes ned i vann. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 10.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2024 Kappa skrev for 9 timer siden: Hvor dypt står pumpa og hvor lang er slangen? Spør du meg så er det biltema lensepumpe, senk ned 1-2meter, ingen slange Sitér dette innlegget Link to post
Baylars Svart 10.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2024 Enzo skrev for 1 time siden: Spør du meg så er det biltema lensepumpe, senk ned 1-2meter, ingen slange Støtter denne, bare huske å «låse» pumpen så den ikke snurrer. Benyttet dette på 25 cm is akter på båten for å løsne roret pga ventet vind. Etter 17 timer var det åpent vann en meter ut fra hekken. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 11.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2024 Bisse skrev On 27.12.2023 at 14.13: Båten er frosset fast. Kan isen rett og slett klare å «knuse» båten mot brygga? Båten er en Princess 45 fra 1989. Sk dette er vell etter 30 år med is opptil 1.3m i de kalleste vinterene. de samme båtene lå ute hver vinter og alle overlevde, så hvitt jeg husker. . Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kappa Svart 12.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2024 On 1/10/2024 at 6:28 PM, Baylars said: Støtter denne, bare huske å «låse» pumpen så den ikke snurrer. Benyttet dette på 25 cm is akter på båten for å løsne roret pga ventet vind. Etter 17 timer var det åpent vann en meter ut fra hekken. Hvordan låser du pumpen slik at den ikke snurrer? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2024 Pumpen til Hulda snurret ikke. Pumpen hang i et tau og har elektrisk ledning. Hos meg var det ikke nok energi til å få pumpen til å snurre. Sitér dette innlegget Link to post
Baylars Svart 13.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2024 Kappa skrev for 19 timer siden: Hvordan låser du pumpen slik at den ikke snurrer? Jeg bøyde vinkel på et armeringsjern som pumpen hang i.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.