Jump to content

Isen begynner å presse båten mot brygga. Ligger longside med bobler på kun på bryggeside.


Bisse

Recommended Posts

Jens_P skrev for 3 timer siden:

Med timer ender du høyst sannsynlig opp med vann i slangen og ispropp der slangen passerer vannflaten.

Var bobleanlegg i havna hos oss og det gikk kontinuerlig så lenge det var kuldegrader.

Hei, jeg driftet bobleanlegget i havna noen år. Der var det tids-styring, 30 minutters drift hver 4. time. Det vi slet med var frost i trykkluftledningen bortover brygga. Vanninnholdet i lufta frøys på der vi hadde messingskjøter. Byttet til plast så gikk det bra. Timeren skal gå før det fryser mer en en ishinne på sjøen, da blir det neppe værre inne i slangen tror jeg. Har du andre erfaringer?

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt Biltema nedsenkbar pumpe med slange og ledning stripset på tauet. Sørget for at slangen endte opp 20-30 cm under overflaten og pekte oppover. Denne løsningen vil jeg tro er den som flytter mest vann pr kWh? En vannstråle dør i alle fall ut over utrolig kort distanse. Og lite sjans for frost i slange. Biltemapumpa fønket utrolig nok i mange år etter 3 mnd tjeneste under vann. 

Link to post
Share on other sites

Senk ned en biltema lensepumpe i et tau, gjerne bak eller på innsiden der det er fritt vann først så vil den også sende litt strøm under båten og løsne så mye på utsiden at du får senket den ned er etter et par timer.

Alternativt, fyr opp motor og kjør den på tomgang i revers en halvtime så bør det være rimelig isfritt på kort tid, vi har gjort det et par ganger på vinteren når isen har blitt for panser til at det er behagelig. En motorbåt i havnen kjører da 10min så er det åpent farvann i et stort område.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Enzo skrev for 1 time siden:

Spør du meg så er det biltema lensepumpe, senk ned 1-2meter, ingen slange

Støtter denne, bare huske å «låse» pumpen så den ikke snurrer. Benyttet dette på 25 cm is akter på båten for å løsne roret pga ventet vind. Etter 17 timer var det åpent vann en meter ut fra hekken.

IMG_5050.jpeg

Link to post
Share on other sites

Bisse skrev On 27.12.2023 at 14.13:

Båten er frosset fast. Kan isen rett og slett klare å «knuse» båten mot brygga? Båten er en Princess 45 fra 1989. Sk

dette er vell etter 30 år  med is opptil 1.3m  i de kalleste vinterene.

de samme båtene lå ute hver vinter og alle overlevde, så hvitt jeg husker. .

Vinterdvale.JPG.353290a6e99685b83683f8750efabecc.JPG

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

On 1/10/2024 at 6:28 PM, Baylars said:

Støtter denne, bare huske å «låse» pumpen så den ikke snurrer. Benyttet dette på 25 cm is akter på båten for å løsne roret pga ventet vind. Etter 17 timer var det åpent vann en meter ut fra hekken.

IMG_5050.jpeg

Hvordan låser du pumpen slik at den ikke snurrer?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...