Jump to content

Isen begynner å presse båten mot brygga. Ligger longside med bobler på kun på bryggeside.


Bisse

Recommended Posts

Ligger lonside med babord side mot brygga. Har bobleanlegg på siden mot brygga, og der er det isfritt, men på styrbord side er det is. Nå er det fem cm. klaring mellom båten og bryggekanten. Dette er ikke flytebrygge, men fast brygge. Kan se ut som om båten vil bli presset inn i brygga snart. Det ser litt skummelt ut. Båten er frosset fast. Kan isen rett og slett klare å «knuse» båten mot brygga? Båten er en Princess 45 fra 1989. Skal gjøre et forsøk på å få løs båten fra isen og henge en ispropel på skutesiden. Noen som har erfaring med dette problemet?

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Link to post
Share on other sites

Kan du si mer om forholdene rundt? Strøm, sjøgang, tidevann osv.

hvis dette er i en lukket bukt uten tidevann, strøm så blir forholdene annerledes en om dise faktorene virker. 
en båt som fryser fast som en kork i en vannbøtte vil klare seg bedre enn en kork fortøyd til en brygge fryser fast og isen begynner å bli dratt med strømmen. Mulig det er like greit å slå av boblene om de kun er på en side.

boblenes hensikt er å sirkulere varmere vann på dypet opp til overflaten.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært frosset fast flere ganger. Dvs båten er lød, men isen legger seg inntil båten. 

Det er vanskelig å si ut i fra det du forklarer, om isen vil trykke båten i stykker mot brygga. Jeg hadde følt meg mer komfortabel,  om det hadde vært is rundt hele båten, i utgangspunktet.  For da kan ikke isen bevege seg noe særlig.. 

Hvor tykk er isen?

Hvis du starter,  å lar propellvann gå, enten i revers eller forover, så vil du fjerne en del is pga strømninger som skapes. Ved revers, fikk jeg gjort mye av båten isfri langs siden. 

 

Ved siden av meg, var det en badestige. Den ble revet i stykker av isen. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Trådstarter her. Bobleanlegget ligger kun i vannskorpen og lager kun bevegelse i vannet. Lite strøm i vannet. Noe forskjell på høy og lavvann. Gjetter på at isen nå er 10 cm tykk. Har strødd på rikelig med salt på siden hvor båten er frosset fast. Vil det hjelpe for å løsne den fra isen?

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nokre bilete, og eit kartutsnitt, ville gjort det lettare å sjå for seg situasjonen.

 

Dersom isen er tjukk nok, og det bles kraftig nok, kan isen knusa omtrent kva båt som helst.

 

Kan du flytta litt av det eksisterande bobleanlegget slik at det verkar på sida som er ut frå brygga?

 

Eit anna alternativ er å hogga eit hol i isen, og senka ned ein eigen ispropell.

 

Eg tvilar på at forsikringa di dekker skader som følje av samanstøyt med is. Situasjonen kan såleis vera alvorleg.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Jeg har dårlig erfaring med bobleanlegg som kun ligger i overflaten. Ved skikkelig kulde fryser det meste.

 

Prinsippet med bobleanlegg under båten er ikke at bobler skal lage bevegelse i overflaten, men å skape varmtvannssirkulasjon. Det vil si at varmt bunnvann, typisk 2-4 varmegrader, hele tiden stiger opp rundt skroget. Det varme bunnvannet vil lage en romslig isfri sone på hver side rundt båten hvis dette dimensjoneres skikkelig.

I din situasjon ville jeg kjøpt en "ispropell" som du kan senke ned mot bunn under båten med tauverk. Den vil sørge for en strøm av varmt bunnvann som stiger kontinuerlig og holder båten isfri.

Link to post
Share on other sites

Har selv lagt fastfrosset i 35 cm tykk is i Amsterdam, ingen skade på på båten overhodet..

Men om det er mye bevegelse i isen, er det muligens verre..

Når en kjører en glassfiber båt i isen, får en heller ikke merker etter isen, har gjort det mange ganger..

Har vanskelig for å tro at dette kan bli noe katastrofe, men kan jo være greit å følge med.. 

Link to post
Share on other sites

Det er normalt. Før i tiden sagde man råk på utsiden av båtene. Da Hulda lå slik en isvinter, sagde jeg et hull stort nok til å senke ned en pumpe (Biltema nedsenkbar) halvannen meter. Der hang den og pumpet et par døgn til båten var isfri på yttersiden. Så hang pumpen nedi der og ble startet ved behov.

Link to post
Share on other sites

Bisse skrev for 1 time siden:

Ligger lonside med babord side mot brygga. Har bobleanlegg på siden mot brygga, og der er det isfritt, men på styrbord side er det is. Nå er det fem cm. klaring mellom båten og bryggekanten. Dette er ikke flytebrygge, men fast brygge. Kan se ut som om båten vil bli presset inn i brygga snart.

 

Bisse skrev 1 time siden:

Gjetter på at isen nå er 10 cm tykk.

 

10cm er nok til at du kan gå på den. Kan det være et alternativ å sage en råk utenfor båten og lempe isflakene opp på isen, slik at du får en halv meter med "luft" mellom deg og isen? Hvis kulden vedvarer vil det jo fryse til på nytt, men da mye tynnere og svakere is. Får du i tillegg senket ned en ispropell på den siden kan du kanskje klare å holde råka åpen. 

 

For min del ville jeg ikke satt pris på is som presser båten inn mot et fast punkt (brygga). En Princess 45 har store, relativt plane, arealer, ser for meg at det kan bli knusningsskader i laminatet hvis isen presser på de flatene. 

Link to post
Share on other sites

subwoofer skrev 1 time siden:

Den du linker til står det spesifikt "ikke for saltvann" på... 

 

Spiller ingen rolle om man ikke er opptatt av garantien for en ting til 400 kr. Det er lavt saltinnhold i havnebassenget i Halden. Elven Tista renner ut 200 meter fra der TS har båten. Det står også at den ikke skal brukes til å holde en båt isfri. Ansvarsfraskrivelse heter det, men om målet er å få tint isen billig og raskt så er det nettopp det, billig og raskt.

 

 

Link to post
Share on other sites

mawilu skrev for 1 time siden:

n liten minikompressor til under 500 kr

Jøss! 240 W, 10 bar og 12 V! Kjempeløsning. 10 bar holder i massevis for å få lufta ned på 10 meters dyp. Med en timer, drift 15 min hver time f.eks, så er det en veldig fleksibel løsning. Koble en slange rett på lufuttaket, og ikke noe stengeventil så får du max flow (gardenaslange eller noe lign). https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/dekktilbehor/kompressorer/minikompressor-240-w-2000022233

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 8 minutter siden:

Med en timer, drift 15 min hver time f.eks, så er det en veldig fleksibel løsning. Koble en slange rett på lufuttaket, og ikke noe stengeventil så får du max flow (gardenaslange eller noe lign). https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/dekktilbehor/kompressorer/minikompressor-240-w-2000022233


Det bør sies at akkurat denne ikke er beregnet for kontinuerlig drift, den blir fryktelig varm etter relativt kort tid i drift🫣 Ville i så fall ha montert den på stein eller metall, med god lufting, slik at man reduserer brannfaren noe.

Link to post
Share on other sites

Trådstarter her. Løste det med å borre hull med isbor for deretter å bruke en grensaks med teloskopisk stang. Slapp med ispropellen på ca 3 meter. Etter kort tid så man at isen begynte å bli borte. Tror dette blir bra. Har tatt video, men får ikke laster opp. 

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 12 minutter siden:

Med timer drift 5 min hvert 30 min

 

Med timer ender du høyst sannsynlig opp med vann i slangen og ispropp der slangen passerer vannflaten.

Var bobleanlegg i havna hos oss og det gikk kontinuerlig så lenge det var kuldegrader.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Med bevegelse i vannet går det meste.Jeg kjedet meg i dag og har Biltema pumpe som det var link til . Minikompressor på den ene siden av flytebrygga og pumpe på andre siden.Vannpumpa vant overlegent forøvrig ikke problemer med varme på kompressoren har hatt den i drift lenge med fritt løp på slangen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...