Jump to content

Den store tabbetråden


tobixen

Recommended Posts

@MYVIVERAoppretet tråden Tabber og feil som du har begått foreløpig 2023 sesongen, men nå som båtsesongen 2023 er over og båtsesongen 2024 har startet (enkelte er kanskje ikke helt enig i siste påstand, men for min del er den det), så er det kanskje på tide med en ny tråd? :-)

 

Jeg har ikke gjort store tabber enn så lenge i båtsesongen 2024, men noen smådrypp kan jeg jo komme med.

 

Fyrverkeriet i Dubrovnik ble fyrt av enten fra et tak eller fra bymuren, bak torgplassen, like ved den gamle havna og var vel ment å best nytes fra torgplassen, hvor det var konsert. Torget var stappfullt, vi endte opp med å stå i hovedgaten helt på andre siden av gamlebyen, til og med der var det ganske så trangt.  Må ha vært mange titalls mennesker totalt i gamlebyen.  Jeg undres over om det ikke var en liten tabbe å ikke bare sitte på båten, vi ville vært mye nærmere fyrverkeriet.

 

Etter nyttårsfeiringen hadde vi seks nautiske mil med gange tilbake til ankringsstedet ... what could possibly go wrong?  Vel, vi hadde studert vindværmeldingen nøye for turen over til Dubrovnik (platt lens, lite vind, men seilbart), samt regnværvarsel for Dubrovnik (skulle regne fra kl 22 - regnet uteble heldigvis - men om det hadde slått til hadde vi tross alt hatt det fint under cockpitteltet, i motsetning til alle de andre der), men vi hadde ikke studert værmeldingen særlig nøye for returen.  Det blåste opp ganske mye.  Båten var relativt godt ryddet, men enda ikke helt forberedt på seilas, så det var jo en del løsøre som kom på avveie.

 

Jeg hadde en panettone stående siden før jul - den var ment å spises ila jula, så det var jo på sett og vis "siste sjanse" rett før vi forlot Dubrovnik.  Og restene fra den var det vel ikke verd å ta vare på, det endte jo opp med at jeg stappet i meg ganske så mye av den.  Vi skylte ned med ett lite shotsglass av noe lokalt brygg jeg hadde kjøpt tidligere på dagen (eneste alkoholinntak denne nyttårsaftenen, faktisk - vi hadde nok i snitt lovlig promille på under 0.2 eller 0.8 eller hva som nå enn er gjeldende grense her).  Det var nok til at jeg følte et snev av sjøsyke på returen.

 

Seks knappe nautiske mil, relativt mye motvind, lite strøm på batteriene og lite varmtvann, og mannskap som hadde vært våken i nesten tyve timer - det var jo utgjort best å kjøre på med motor og relativt mye RPM og komme seg frem, men nei ... mannskapet ville slå.  Jeg tror ikke det kvalifiserer som "tabbe" å ikke legge ned veto mot dette, men det ble i allefall en lang og slitsom tur.  Og da slåingen endelig ville føre oss inn på smult farvann, så var det noen som fant ut at ... "nei, nå gidder vi ikke mer seiling, nå ruller vi inn og starter motoren".

 

Jeg har en ankervinsj som har noe slags form for frifallsmodus - man må bruke vinsjhåndtaket for å aktivere det.  Jeg har hatt denne i ti år uten egentlig å være klar over dette, eller eksperimentere med det ... først ila de siste dagene har jeg begynt å bruke dette - men jeg må eksperimentere litt med hvordan jeg bremser den også.  Jeg har jo både kjetting og tau, og med taukabular på motsatt side av ankervinsjen er det et halvkomplisert oppsett.  Jeg skal ikke gå i detaljer nå, men med 20 meters dybde ble det etterhvert veldig mye fart på vinsjen, det ble litt friksjon slik at tau som ikke skulle bli dratt med ble dratt med, og plutselig var det full stopp og kjetting som hadde kilt seg fast.  En halvtimes jobbing med å få vinsjet opp noe kjetting vha fallvinsjen, slå løs ting med skrujern og hammer, mens vi driftet ... når ting først går galt så går selvfølgelig alt galt på en gang, fittestikk på fallvinsjen også.  Vi kom oss først til sengs i femtiden (og jeg ble vel sittende en halvtime til og snekre på scriptene jeg har satt opp for å få på plass ankeralarm).

 

Link to post
Share on other sites

Kunne gjerne hatt 2024 i tittelen da, @tobixen? (Første tabbe? :giggle: )

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 2 minutter siden:

Nei, hvorfor det?

Der er jo allerede flere tabbetråder og den fra 2023 er jo lang nok...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ref tråden om såkalt selvlensende båter som synker når båten fylles med sne og is ... så er det sikkert mange som allerede har fylt tabbekvoten for 2024?

 

Det later til at jeg nå rammes av en tabbe jeg gjorde allerede juli 2023.  Da jeg forlot Lisbon hadde jeg fem gassflasker - en fransk flaske, en portugisisk flaske, en norsk flaske, en liten finsk flaske og en liten norsk flaske.  Jeg hadde ikke kapasitet til å ta med meg såpass mange flasker, så jeg endte opp med å etterlate bl.a. den franske flasken.  Tilsynelatende kunne jeg fått den franske flasken etterfylt både i Kroatia og i Hellas, men flaskene med "clip-on" er det kanskje umulig å få fylt.  Nå går jeg snart tom for gass, og trolig blir jeg igjen nødt til å kassere en "ukurant" tom flaske og kjøpe en ny.  Denne "tabben" koster meg sikkert et sted mellom 20 og 40 eur, så ikke allverden sammenlignet med å miste en selvlensende båt :-)

Link to post
Share on other sites

I dag er det solskinn og varmt, og både jeg og nederlenderen ombord går i bar overkropp.  Det har imidlertid vært kaldt de siste dagene, kaldt som på en dårlig nord-norsk sommerdag.  Mye regn også.  Dieselvarmeren har omtrent ikke vært i bruk de siste årene, men av og til er det deilig å kunne skru på varmen.  Pluss at vi for ikke så lenge siden hadde masse klær som måtte tørkes inne i kahytten i regnværet, da var det mye bruk av dieselvarmeren for å få ut fukt.

 

I Hellas i januar er det helt problemfritt å finne steder hvor man kan legge seg long-side, så da er fenderene i bruk.  I utgangspunktet skal det ikke være noen fendere akkurat der jeg har eksosen fra diesel - der har jeg porten min, og et opphold i rekke/rekkestøtter, så det er ikke noe å feste fenderene til.  Ved et par anledninger har vi fortøyd ved betongbrygger med store metallringer og andre skumle ting stikkende ut, så da har jeg en "spesialfender" med to tau slik at fenderen passer akkurat på midten utenfor "porten".  Akkurat der eksosen fra dieselvarmeren befinner seg.  Så nå har jeg en punktert og lettere svidd fender ...

Link to post
Share on other sites

En svær tunfisk har fulgt etter oss i en time nå.  Det er et dilemma - jeg føler at om vi slipper uti fiskeutstyr og må sloss med den, samt spise tuna til frokost, lunsj og middag de neste dagene kommer vi til å angre på det og karakterisere det som en tabbe, lar vi den gå vil vi også i ettertid angre på det og klassifisere det som en tabbe :-)

Link to post
Share on other sites

Måkesnødag..........!

 

Vet at temperaturen skal stige i morgen, så besluttet å måke av biler og båt, campingvogn og flattaket over verandaen. 

Både biler, båt og campingvogn gikk uten problemer, men en enkelt snøfonn på kanten ville ikke slippe. Jaja tenkte jeg. Det jo bare en liten del igjen, i forhold til det som jeg faktisk har måket ned allerede. Pakket sammen stige, og redskaper og skulle til å gå inn.

Et gigantisk vindpust blåste hele dritten ned i hodet på meg. Lignet på den avskyelige snømannen da jeg kom inn. Heldigvis hadde min herlige kone allerede satt på kaffe, så nå sitter jeg i godstolen med kaffe og et varmt teppe og båtplassen på brettet.

Link to post
Share on other sites

Drittværsdag i Egerhavet også, og det skal visst bli værre i morgen.  Denne gangen valgte jeg å stå han av i havn fremfor anker.  Den ene fordelen med å være i havn er at man faktisk kan ta seg en tur på land og strekke ut bena litt.  Dagens tabbe var å ta seg en tur på land og strekke ut bena litt - jeg blåste nesten på sjøen, og buksa var gjennombløt på den korte spaserturen fra båten og inn i gatene.

 

(Jeg nevnte for naboen at han var invitert til middag da jeg passerte i går, men tror ikke han dukker opp gitt).

Link to post
Share on other sites

15 hours ago, tobixen said:

Drittværsdag i Egerhavet også, og det skal visst bli værre i morgen.  Denne gangen valgte jeg å stå han av i havn fremfor anker.  Den ene fordelen med å være i havn er at man faktisk kan ta seg en tur på land og strekke ut bena litt.  Dagens tabbe var å ta seg en tur på land og strekke ut bena litt - jeg blåste nesten på sjøen, og buksa var gjennombløt på den korte spaserturen fra båten og inn i gatene.

 

(Jeg nevnte for naboen at han var invitert til middag da jeg passerte i går, men tror ikke han dukker opp gitt).

Dukket han opp?

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Det er lenge siden siste større tabbe fra min side ... med mindre jeg har greid å fortrenge minnene.  Vel, jeg satte nesten fyr på båten i februar, hadde kjøpt noe kinaelektronikk for konvertering fra 50V (en Li-Ion batteripakke jeg har) til 12V, og ikke lest spec'en godt nok.  det stod "maks 1 kW" i store bokstaver  da jeg bestilte den - men hadde jeg finlest, så skulle jeg ha sett at det også stod "maks 50A" på den.  Utspenningen lot seg justere, jeg hadde justert den til 12.6V og koblet den via brytere mellom li-Ion-banken og 12V-batteribanken.  På 12.6V tilsvarer 50A 630W.  Ankervinsjen skal etter sigende trekke 1500W, men jeg har jo hatt litt problemer med den, så den trakk kanskje enda mer ... når motoren går så skulle jeg anta at mesteparten av strømmen hentes fra generatoren, men det er kanskje noe spenningstap i ledningene. SIkringene jeg hadde satt på plass slo ikke ut, men elektronikken tok fyr med åpne flammer, treverket den var skrudd fast til hadde også begynt å brenne.  Veldig bra at jeg har mange brannvarslere ombord!  Det hjalp å skru av alt av strøm og kaste en våt klut over greia.

 

Jeg mistet jo jolla i Italia i desember.  Det var en splitter ny jolle med 25 hk motor.  Siden da har jeg stort sett brukt SUP for å komme meg i land (eventuelt med en liten lekejolle på slep - en jolle som lekker enda mer luft og som mangler årer).  Da familien var her, insisterte fruen på at vi skulle ta med oss åra (jeg har vanligvis bare lagt den litt gjemt og på et litt annet sted enn SUP-brettet).  Vel, det var jo ikke så dum idé tenkte jeg, og hvis man kobler av selve årebladet er den ikke større enn at den kan festes til ryggsekken.  Den får vel plass i ryggsekken og, men helst ikke når den er våt.  Så i går festet jeg den på ryggsekken.  Så var jeg innom postkontoret for å hente en pakke (den ligger på et postkontor ~4 nautiske mil unna fikk jeg vite, så bortkastet tur).  Trackingnummeret har jeg på lapop'en, så da var det å åpne ryggsekken, legge årebladet fra seg ... og glemme igjen årebladet på postkontoret.  Tror jeg.  Mulig jeg har glemt det igjen noe annet sted.  Noen timer senere hadde jeg det travelt med å komme meg tilbake til båten pga jobb - og da slo det meg at det manglet noe.  Jeg hadde det travelt, så det var bare å pakke klærne ned i ryggsekken og begynne å svømme.  SUP'en (uten åreblad) fikk ligge igjen på stranda til dagen etter.  "Det går sikkert bra - i morgen svømmer jeg tilbake og leter etter åra, worst case kan jeg alltids kjøpe en ny".  Det gjorde det ikke, ingen SUP der i dag.

 

Det er dyrt med SUP - men denne var en god del år gammel og lakk luft både her og der.  Åra hadde fått seg en bulk og det var ikke mulig å justere lengden lengre.  Det ergrer meg at jeg har mistet den, men det skal nå være greit å få kjøpt seg en ny.  Bortsett fra en liten ting ... Eid.  Butikkene som selger slikt har stengt hele uka ... så da var det bare å svømme tilbake.

 

Ryggsekken går jo fint over skuldrene ... det er jo litt polstring på selene over skuldrene.  Når man ligger i vannet, så flyter imidlertid ryggsekken, og man blir dratt oppover.  Jeg vet ikke hvorfor, men det var ingen problemer i går da jeg svømte til båten.  I dag derimot ... store problemer både på vei fra og til båten, reimene er jo ikke polstret lengre ned, så det gnagde veldig under armene mine, jeg har fortsatt røde merker som svir hvis jeg rører dem.

 

Link to post
Share on other sites

Fik satt ut båten i går, den lå på Karenslyst båtopplag i Oslo/Skøyen. Gikk i og for seg perfekt, de er flinke der. Ut Bestumkilen presterte jeg å miste telefonen på et sete, gikk videre ned i dørken og spratt ut bak. Ligger nå på 5-6 meter på en håpløs plass. Det er aldri mer enn 0.5m sikt der (maks) og masse båter. iPhone 15pro - 3 md gammel...

 

Selv om jeg dykker (har 11 dykk så langt i år) gidder jeg ikke å gjøre et forsøk her - det er for håpløst.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tabbe å bruke kjetting til ankeret - eller tabbe å ankre opp i en relativt åpen vik uten å sjekke værmeldingen godt nok - eller tabbe å ikke bare bli liggende der og vente på bedre vær?  Jeg brukte fallauet til å heise opp ankeret, hadde jeg ikke vært alene ombord er jeg sikker på at jeg ville fått opp ankeret uten skader på baugsprydet.

Link to post
Share on other sites

(alternativer over - legge igjen ankeret og hente det senere, samt å feste en trippline og bruke det til å heise opp ankeret)

 

I forgårs hadde jeg besøk av kystvakta - og jeg vil hevde at de tabbet seg litt ut.  I den grad det var noen tabbe fra min side her, så var nok å satse på at det skulle gå greit med non-stop soloseiling gjennom natta. Jeg ble veldig trøtt etterhvert, har fått noe problemer med en fot som gjør de mest enkle operasjoner vanskelig, og i tillegg var vindforholdene stadig skiftende. Det gikk greit, men det er mulig at vinglete kurs og snittfart på én knop i grenseområdene mellom Hellas og Tyrkia var utløsende her. På morgenkvisten peip det i radarvarslingen, en merkelig båt kom bakfra rett mot meg, kom nært, observerte meg, og dro sin vei. På VHF oppfordres hun man hele tiden til å rapportere mistenkelige ting til relevante myndigheter, mulig jeg ble innrapportert selv om jeg startet motor, gikk ut på dekk, tok ned seil og kom meg opp i fem knop med stødig kurs. Nok om det.

En stund senere kom kystvakta i en litt større patruljebåt. De ville legge inntil, jeg fikk beskjed på VHF om å forberede babord side og legge hekken mot bølgene. Nå var det jo vindstille, bølgene kom fra litt forskjellige steder, men jeg greide nå å få lagt kursen slik at det ble relativt lite rulling. Fendringen min kunne jeg egentlig spart meg for, mine fendere ble litt pinglete ifht størrelsen på kystvaktskipet. De fendret relativt godt. Mange folk ombord. Jeg tok i mot trosser - relativt tykke - også ble de strammet fra kystvaktskipet. Akterfortøyningen ble relativt kort (første tabbe). Jeg overleverte dokumenter, og de skulle se på dem. Mens vi lå der side mot side, så endret jo kursen seg, etterhvert kom bølgene fra siden, og båtene begynte å rulle mer. Jeg prøvde å gi litt gass og maksimalt rorutslag, men det hjalp jo ikke så mye, måtte vekk hatt god tid og mye gass for å greie å rotere kystvaktskipet. De hadde tilsynelatende ingen folk ved roret (andre tabbe), en mann prøvde å forklare at han skulle gå og prøve å få endret kursen - men før han kom seg så langt så røk akterfortøyningen. Jeg er veldig glad for at det var den tykke trossa som røk, og ikke kryssholtet mitt. Vi løsnet baugtrossa og lå et stykke unna mens de inspiserte papirene. Det tok såpass lang tid at jeg undrer meg om det kanskje var en tabbe å feste båtene i det hele tatt. Jeg fikk dokumentene fint tilbake uten behov for å feste noe tau.

 

Her er suveniren fra tyrkisk kystvakt:

 

20240426_154405.jpg.1dc729cf488d0aa1901ae35c3a9fc8f3.jpg

 

Nei, nå skal jeg ikke lyve her.  "relativt tykke trosser" er vel litt feil.  Det kan vel egentlig bedre beskrives som "relativt tykke fortøyningstau" eller "relativt tynne trosser".  En trosse er vel pr definisjon et veldig tykt fortøyningstau brukt av store skip?  Det var i allefall noe av det tykkere jeg noensinne har hatt rundt mine kryssholt.  Kanskje tabben var å ta i mot tau i stedet for å tilby mine og tatt kontroll over stramming på min side.  Eventuelt bare nekte å ta i mot trosser fordi ... bølger og sikkerhet.  Men det siste alternativet kunne vel sikkert medført å bli pålagt mange timers stamping mot nærmeste havn.

Link to post
Share on other sites

Å ankomme en havn, det er stadig noe jeg gruer meg til når jeg er ute og seiler - men man har jo stått til rors i noen år nå, og selv om jeg for det meste har ligget for anker det siste året så har man jo fått litt bedre kontroll etterhvert.  Såpass at jeg i går hadde glemt av hvor vanskelig det av og til kan være når det er mye vind i lufta.  Skulle plukke noen opp i mørket og med vinduene så nedsaltet at det var vanskelig å se noe gjennom dem, samt med baugtruster jeg helst ikke vil bruke da kullstiftene er helt nedslitt, og en havn som var relativt mye trangere enn hva jeg hadde forventet.  Jeg har jo god sikt så lenge jeg ser ut over eller ved siden av cockpitteltet, men det er ikke alltid trivielt å holde utsikt samtidig som man har hendene fulle med gass, gir og ror - og jeg har kronisk dårlig styring på skuta når det er mye vind, vinden griper tak i baugen, og propellen er langt unna roret, så det er nødvendig å ha god plass og gi mye gass for å kunne snu opp mot vinden.  Skal man bakke kreves selvfølgelig også relativt mye fart for at jeg skal kunne ha noe styring med roret.  Det gikk bra, men jeg følte meg ikke særlig høy i hatten da jeg driftet sidelengs mot land og hadde problemer med å få snudd båten rundt, samt da jeg etter å ha snudd båten rundt ikke greide å få lagt til på føste forsøk og måtte gjøre hele operasjonen en gang til.  Endatil, etter at vi hadde fått festet tau til båten brukte vi lang tid på å få den buksert inn.

 

Den største tabben var nok å ikke gjøre noe med de nedsaltede vinduene før ankomst, samt å undervurdere vinden.  Hadde den vært enda kraftigere så hadde jeg nok hatt et større problem.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...