Jump to content

Båthenger til Albin Viggen 23 fot?


OleSunds

Recommended Posts

Hei, jeg har prøvd å finne en henger til min Albin viggen, den er 23 for lang og veier 1400kg. Jeg har lest at folk tidligere har takk krybben sin å lagt den oppå en vanlig båthenger eller vanlig henger, stroppet den å kjørt litt ekstra forsiktig, dette høres ulovlig ut men jeg finner ingenting på nett som sier at det er det. Vet noen noe om dette? Ser ut som det ikke finnes seilbåt hengere noe sted.

Link to post
Share on other sites

Har du henger og bil med nyttelast 1400kg og du får løfta båten oppi en krybbe er je dette lovlig. Er kansje noen regler med overheng, men det går sikkert fint på en 23 foter  ca 7m?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Hvis du har en stødig krybbe som du kan plassere på en god måte, på for eksempel en god planhenger og får sikret båten tilstrekkelig er det ikke noe i veien for dette. Seilbåter har forholdsvis lavt tyngdepunkt. Nå vet jeg ikke hvordan båten står og hvordan den skal stå, men hvis du må leie henger, leie inn en lastebil for å først laste opp båt og krybbe på hengeren for å senere leie inn en ny lastebil for få den av hengeren. Kan det vel hende at vinningen ikke blir så stor sammenlignet med å leie en lastebil for hele turen. Det er jo ikke så fryktelig lang strekning. En passende henger veier nok ikke under 500 kg, så du trenger bil som kan trekke ca 2000 kg og førerkort med klasse BE

Link to post
Share on other sites

Det som hadde vært absolutt best budsjettvis hadde vært å satt krybba på tilhenger for så å frakte den hjem. Førerkort og bil er ikke noe problem. Jeg trengte bare vite om det er lovlig og fungerer. Så var det jo å få båten av tilhengeren og på krybbe hjemme, alle de lokale firmaene som holder på med kran skal ha 2000kr for løft av hengeren til krybben. Noe som virket veldig mye, på havna koster det jo ikke mer en 500kr.

Link to post
Share on other sites

OleSunds skrev 55 minutter siden:

Det som hadde vært absolutt best budsjettvis hadde vært å satt krybba på tilhenger for så å frakte den hjem. Førerkort og bil er ikke noe problem. Jeg trengte bare vite om det er lovlig og fungerer. Så var det jo å få båten av tilhengeren og på krybbe hjemme, alle de lokale firmaene som holder på med kran skal ha 2000kr for løft av hengeren til krybben. Noe som virket veldig mye, på havna koster det jo ikke mer en 500kr.

Så lenge hengeren er stor nok vekt, lengd og breddemessig og du klarer å plassere lasten riktig i forhold til tyngdepunkt og sikring kan man transportere mye rart på en henger. Står båten ved krana i båthavnen? Da er det vel bare å bruke den for 500,- Hvis du klarer å få en lastebil med kran å kjøre til båten, gjøre seg klar til løft med støtteben og lignende, løfte båten og så kjøre hjem igjen for 2000,- ville jeg slått til med en gang. Ikke mye fortjeneste på en slik jobb tror jeg.

Link to post
Share on other sites

OleSunds skrev 25 minutter siden:

Firma med kran skulle ha 12500 for å heise opp og ned og kjøre strekningen. Det som hadde vært best var om jeg fikk tak i henger og så kran til å løfte av hengeren, da er prisen bare 2000kr for kranløft.

Jeg synes dette høres meget rimelig ut. Hva koster det å leie henger, kran av og på samt kjøre strekningen tur/retur med en større bil samt bruk av en arbeids/feriedag? Her er  du også sikker på at alt går bra og at ingenting løsner på veien. Hadde det vært meg ville jeg slått til med en gang.

Link to post
Share on other sites

OleSunds skrev 15 minutter siden:

Utenfor budsjett å betale like mye som båten kostet i frakt.

 

Det er ulempen med å kjøpe billig båt, ting koster det samme uansett om båten er billig eller dyr;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Skjønner at det ikke frister, men som @index skriver, er det samme jobben å frakte en båt til 10 k som en båt til en million, hvis målene er like. Er båten i sjødyktig stand? Hvis det ikke haster så veldig kan du kanskje ta den sjøveien? Hvis du kan vente til mars/april når dagene blir litt lenger og lysere og været noe varmere, burde du klare den strekningen på en lang helg hvis du har mulighet å vente på et godt værvindu. Dette forutsetter jo at ting om bord virker og at du føler deg trygg på egen kompetanse. Så spørs det jo hvor langt fra vannet båten skal plasseres når du kommer frem, løft og transport fra havna vil jo koste det også. 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, index said:

 

Det er ulempen med å kjøpe billig båt, ting koster det samme uansett om båten er billig eller dyr;-)

skal man kjøpe båt må man ha råd til å eie den og drifte den, så enkelt er det!  

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Her er truleg løysinga på problemet ditt:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=296506715

Dette er vel i ditt nærområde?

 

Du bør vita avstanden frå undersida av skroget til botn av kjølen, og kor høg kjølen det kan vera på båtar som hengaren skal frakta. Total høgda, og breidda, på lasta må òg vera innanfor det lovlege.

 

Båthengarar er ikkje spesielt vanskelege å selja.

Du får nok seld hengaren, utan noko stort tap, når du ikkje treng den lengre.

 

Har ein ikkje pengar så har ein ikkje pengar. Som kjent kan det vera dyrt å vera fattig.

 

No har du fått mange tips. Me set pris på at du fortel oss kva løysing du vel.

 

Lykke til!

 

Link to post
Share on other sites

Eurus skrev 1 time siden:

Spørs om det er norske skilter på den hengeren, slik at det er lov å kjøre den på veg.

 

Hei.

 

Godt poeng. Når eg zooma inn bilete nr. sju såg eg at skiltet ikkje ser norskt ut.

Kvar dag er det tusenvis av utanlandskregistrerte køyrety på norske vegar.

Det er altså ikkje slik at alle køyretøy må ha norske skilt for å brukast i Noreg.

Eg kjenner ikkje reglane.

 

Det står 1994 på skiltet. Kanskje hengaren kan importerast som veterankøyretøy?

Link to post
Share on other sites

Jeg synes 20 lapper var en stiv pris for den rustne og risige hengeren var en stiv pris. Erfaringsmessig er det alltid noe feil på båthengere, særlig når de drar litt på åra. Overrasker meg derfor ikke om denne hengeren trenger alt fra nye lager, wiere, dekk osv. Snakker av erfaring her nå :worry:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 1 time siden:

Jeg synes 20 lapper var en stiv pris for den rustne og risige hengeren var en stiv pris. Erfaringsmessig er det alltid noe feil på båthengere, særlig når de drar litt på åra. Overrasker meg derfor ikke om denne hengeren trenger alt fra nye lager, wiere, dekk osv. Snakker av erfaring her nå :worry:

 

Eg er einig, men det går jo an å tilby ein lågare pris.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 4 timer siden:

Overrasker meg derfor ikke om denne hengeren trenger alt fra nye lager, wiere, dekk osv. 

 

Men lagre og bremsewire er tross alt ikke så dyrt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ask skrev for 3 timer siden:

Mitt poeng var at det kan vera rimelegast å kjøpa ein hengar. Det treng sjølvsagt ikkje å vera hengaren eg linka til.

Skjønte det, og det er jeg enig i 👍 Litt av utfordringen er at brukte båthengere er en knapphet, så prisene kan være i overkant høye. Generelt vil jeg si at det lønner seg å kjøpe ny båthenger. 

 

 

index skrev 54 minutter siden:

Men lagre og bremsewire er tross alt ikke så dyrt.

Tja, det kommer litt an på hvor mye som er defekt. For meg kostet det over 5000 i deler å fikse den hengeren jeg hadde lånt bort. I tillegg var ting ødelagt som ikke lot seg reparere. 

Link to post
Share on other sites

Da sønnen hadde båt, så jeg på Finn etter hengere.. veldig mye vannskjøtt. Var å kikka på en, der selger sa at den var så godt som ny, brukt bare et par ganger..  så med en gang da jeg kom i gårdsplassen at jeg ikke skulle ha den med meg hjem!  begge hjula var flate, rusta felger og vinsjen var utildekket!  så ikke ut som den var ferska ned etter siste bruk! ikke virka lysene heller!   så det hadde kostet meg mange tusen å få den i brukbar stand!  skulle ha ganske mye for den også, så totalt var det like lurt og økonomisk å kjøpe ny henger, der alt var i orden! Hengeren ble lagret i oppvarmet hall sommer som vinter. Veldig nøye med ferskvannspyling etter bruk og helst ikke kjøre lagrene under sjøen!  Da har man henger i veldig mange år uten problemer! Jeg trives best med å kjøpe nytt, så jeg vet hvordan den har blitt brukt og vedlikeholdt!   Låndte bort hengeren min et par ganger på forrige båt (1500kg) aldri mer!!!!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 20 timer siden:

Tja, det kommer litt an på hvor mye som er defekt. For meg kostet det over 5000 i deler å fikse den hengeren jeg hadde lånt bort. I tillegg var ting ødelagt som ikke lot seg reparere. 

En ting som garantert ikke lønner seg, er å låne ut tilhenger! Som du har erfart...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

He he, ja, og det er jeg nok ikke alene om! Se bla. svaret til @-morten- over. Det verste er at jeg hadde egentlig ikke lånt ut hengeren heller. Den stod lagret hos en bekjent mens jeg bygde opp Dracoen. Det var han som lånte den ut til en eller annen fyr. Og han ga i alle fall blanke i hvordan det gikk med den hengeren. Har lånt den ut i ettertid, også da med diverse skader og brekkasje. Fellesnevner for alle historiene er at de som har lånt hengeren ikke kan fatte hvordan det kan ha skjedd, eller at det kan ha skjedd mens akkurat han har lånt den. Har til gode at noen har tilbudt seg å fikse opp det som har gått i stykker. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...