Jump to content

Ran sailing - bygger seilbåt


Martine29f

Recommended Posts

image.jpeg.ebed79aa12caed12fb4de632298b09b5.jpeg

Spennende å følge med, har sett videoene siden Najad’en de seilte noen år med. Men lurer litt dette med selvbygg: de har drevet på et år og jobber fortsatt med laminering av skroget, med midlertidige rammer som må byttes ut med spant, skott og ramme til kjøl. Skjønner at det er gøy å få noe akkurat slik de vil ha det - men ville ikke et godt (prøvd) prosjektskrog hvor man kunne bygge om slik det passer og oppdatere utstyr være vel så hensiktsmessig?
 

Slik som disse her gjør:

image.jpeg.53473692721c8f3927740f9e4d2cc5a9.jpeg
?

https://youtube.com/@TheDuracellProject?si=hdrP2EpauqF2Vngw

Link to post
Share on other sites

Jeg har fulgt dem siden de seilte fra Malmö med en aluminiumbåt for en del år tilbake. Mannen har tidligere seilt en 30-foter ned mot sydspissen av Argentia. Og tilbake. Av utdanning er han møbelsnekker. Ut fra mitt snevre perspektiv mekker de nå et 50 fot surfebrett påmontert en bungalow. Jeg liker ikke designet. Det jeg ikke setter spørsmålstegn ved er byggekvalitet og gjennomføringsevne. Og jeg er overbevist om at båten kommer til å gå som en rakett. Jeg er 'patreon'.

 

Beundrer folk som bygger båt fra scratch.

Link to post
Share on other sites

41 minutes ago, lr-80 said:

Spennende å følge med, har sett videoene siden Najad’en de seilte noen år med. Men lurer litt dette med selvbygg: de har drevet på et år og jobber fortsatt med laminering av skroget, med midlertidige rammer som må byttes ut med spant, skott og ramme til kjøl.

Vag plan når de slapp nyheten var vel 5 år, så om de får ferdig skroget så det kan snus på ett år må de vel nesten ligge foran skjema...   Det er en svær oppgave uansett, og i tillegg skal de lage interessant filmhistorie uke for uke så følgerne ser på.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Ask skrev 30 minutter siden:

Eg lurar på om sjølvbyggarar tenkjer på at mykje av tida dei bruker på å bygga kunne dei brukt til å vera på tur? 

Akkurat i dette tilfellet: Ran-paret har vært lenge på tur sammen med to båter tidligere (Johan også før de begynte sammen). Også med en datter, som nå er rundt tre - fire år. De syntes nok det var praktisk med en tid på land, slik at hun kunne utvikle seg sosialt i barnehage, og så var det vel noen familiære årsaker til at de ville være «hjemme». De kjøpte en gård, innredet låven til byggehall og etter hva jeg forstår lever de av YouTube-kanalen også under bygging, likt de gjorde mens de var på tur. 

Link to post
Share on other sites

36 minutes ago, Ask said:

Eg er ikkje einig i Hulda sitt syn på Duracell.

 

Eg lurar på om sjølvbyggarar tenkjer på at mykje av  tida dei bruker på å bygga kunne dei brukt til å vera på tur? 

 

 

Godt poeng! men tror at å bli selvbygger er en besettelse og en drøm, der det er vanskelig å snu når man først har startet!  swlv har jeg mange ganger lurt på å bygge båt selv, og har erfaring med konsytruksjon båtbygging i aluminium og bygging av større båter.  Jeg vet hvor mye arbeid dette er og hvor mye detaljer og systemer som skal på plass, så ser at andre kan bygge lystbåt mye bedre enn hva jeg selv kan! samtidig tror jeg nok jeg ville gått for for dyre og profesjonelle løsninger på ting om jeg selv hadde konstruert noe.. Jeg er over middels optatt av kvalitet på tekniske løsninger! Om jeg selv skulle bygd meg båt, måtte det være for å få noe bedre og mer inovativt enn det markedet kan tilby!  

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Dette er levebrødet deres,  full Jobb.  traff dem i carib 2017. i deres første båt, De har meget god inntekt. fra disse filmene, 

 

 De var ikke av den hyggelige typen, kan være vi  traff dem på en dårlig dag,  vi lå til anker i samme bukta. en fin snokleplass,  men de snakka ikke til hverandre,  han styrte i båten og hun var bare rundt å padla på SUP.

 

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Ask skrev for 2 timer siden:

Eg er ikkje einig i Hulda sitt syn på Duracell.

 

Eg lurar på om sjølvbyggarar tenkjer på at mykje av  tida dei bruker på å bygga kunne dei brukt til å vera på tur? 

 

 

Mener ingenting om Duracell, har aldri sett på dem, vet ikke hva det dreier seg om.

 

Men Hulda skulle egentlig startet som et ferdig produksjonsskrog. Det var ingen som møtte min spec. som ikke allerede hadde gått konk. Derfor måtte vi starte med noen paller med jernplater.

Link to post
Share on other sites

Ask skrev for 3 timer siden:

 

 

Eg lurar på om sjølvbyggarar tenkjer på at mykje av  tida dei bruker på å bygga kunne dei brukt til å vera på tur? 

 

 

Det er mange som foretrekker å mekke på båten foran å bruke den. Det er helt legitimt. Men RAN tilhører vel neppe den gruppen. Mer 50/50 der, tror jeg.

 

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Maika skrev 32 minutter siden:

Jeg er mest imponert over selvbyggere som ikke bygger sammen med sin partner og fortsatt holder sammen. Det er en sjeldenhet blandt selvbyggerne i Flerskrogsklubben i hvert fall :giggle:

 

Samme dama siden vi var 19 år. Eller var vi 20. Vi har i hvert fall vært gift i 54 år, akkurat den tør jeg ikke å glemme.

Link to post
Share on other sites

Med en kvinne i hvert skrog

  • u1W5jN4cHpiLyPGrLBnxqrmyM.jpg?w=400&f=we
  • Norsk, Bokmål

En drøm eller et mareritt? For James Wharram var det nok mest som en drøm. Han tegnet, bygget og seilte de første europeiske havgående katamaraner. Med seg ombord hadde han - først på Tangaroa deretter på Rongo - de tyske kvinnene Ruth og Jutta. James var en foregangsmann innenfor et helt nytt felt i seilsporten og han hadde en ukuelig tro på ideene og prosjektene sine. Men, med jevne mellomrom mistet han troen og var redd for å mislykkes. Da stilte disse flotte tyske jentene opp for ham - gang på gang. De trøstet han, serverte han god mat og "masserte de ømme musklene". Sammen fikk de også et barn, Jutta fødte gutten, men sønnen Hannes omtales som "barnet vårt" - alle tre sitt barn! Trioen krysser først Biscayabukta og Atlanterhavet med Tangaroa, deretter Nord-Atlanteren med Rongo - begge deler en stor bragd! Og Wharrams katamaraner bygges og elskes fremdeles av seilere verden over... Om James Wharram: Alder ukjent (!) har tegnet, bygget og seilt katamaraner i over 50 år. Det er solgt over 10.000 sett av tegningene hans og tusenvis av katamaraner er å finne rundt i verdens havner. Tegningene har faktisk solgt omtrent tre ganger så mye som noen andre flerskrogs designere i verden har klart å oppnå! James er fremdeles i full vigør med Ruth Wharram og Hanneke Boon ved sin side. Boken er oversatt av Kine Dahlen Soleng
Link to post
Share on other sites

Ask skrev On 4.1.2024 at 9.02:

 

Eg lurar på om sjølvbyggarar tenkjer på at mykje av  tida dei bruker på å bygga kunne dei brukt til å vera på tur? 

Mads i Saillife (på youtube) sa at han ofte ble konfrontert med dette spørsmålet, men hans drøm var å pusse opp en seilbåt, for SÅ og seile jorden rundt. Altså alt arbeidet med båten var en del av drømmen. 

 

Og kjenner godt igjen meg selv i dette, i forhold til bil og mc... Det føles bedre å bruke noe man har bygd selv, og ikke bare kjøpt ferdig til bruk. 

Link to post
Share on other sites

Mats er jo bare herlig, det er en "never-ending-story" av DIY (gjør-det-selv) inspirasjon :) 

 

Det er flere, enormt imponerende - mtp pågangsmot, fokus på detaljer, evne til å dokumentere og så videre - kanaler som kan lett fylle flere kvelder i uken. Altså langt fra 

 

https://www.youtube.com/@MJSailing - par som bygger katamaran, mye glassfiber, sparkling - men bra underholdning

https://www.youtube.com/@ProjectBrupeg - NZ par, stålbåt, holdt på vel snart 10 år. Sveising, over-engineering, hard arbeid - her finner du alt av dette

https://www.youtube.com/@TheDuracellProject - Meget dyktig på dokumentasjon, hvorfor og hvordan han lager alt ombord - et megaprosjekt

 

RAN sailing er også bra, men har tidvis mye fyll-tid rundt turer, skog og annet. Likte de bedre når de delte livet ombord - ikke så mye byggingen, selv om Johan er en flink fyr - blir spennende når han kommer igang med innredningen, som jeg tror er hans hovedfag - der han er best

 

Link to post
Share on other sites

Jeg må si meg enig i at bade- og gå-tur-videoer hopper jeg over. Samme gjelder 'promoterings-videoer', der man skal 'dele sine utstyrserfaringer' av utstyr som tydeligvis har blitt donert av produsent/forhandler. Jeg ser helst på videoer der jeg kan lære et eller annet, enten det gjelder bil eller båt. Blant annet ser jeg på en Toyota-mekaniker i USA. Ikke har jeg Toyota, ikke har jeg bensinbil. Men fyren er så innmari dyktig, og det kommer stadig 'universelle tips'.

Link to post
Share on other sites

Har fulgt disse prosjektene fra start, og det er imponerende å se hvordan de holder koken. Rent byggmessig må jeg si at Duracell er utrolig interessant å følge med på. Han kan virkelig mye, og de har en ydmyk og fin holdning samtidig. 
Jeg spurte han (Matt) tidlig i prosessen rundt dette med om ikke komforten ville bli dårlig med en såpass hissig planende båt til cruising, men de tenker å endre kjølkonstruksjon og rigg såpass at båten ikke lenger vil jage opp mot 20 knop, men samtidig være lettdreven opp til 12 knop omtrent. Da mente han at komforten også ville ivaretas bedre. Så får vi se om de lykkes.
Men du verden, han er dyktig på støp og sandwich!  

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...