Jump to content

Fylle gassflasker i utlandet


tobixen

Recommended Posts

Jeg vet dette har vært diskutert i flere tråder før, beklager om det er noe der jeg burde ha fått med meg her ...

 

Gass for matlaging er et stadig tilbakevendende problem når man ferdes i utlandet.  Det er stort sett lett å bytte flasker, men det forutsetter at man bytter likt mot likt - og ulike land har ofte ulike flasketyper, tilkoblinger og til og med farge på flaskene.

 

Så vidt jeg har forstått finnes det tre(?) løsninger her - det ene er å bytte til campingaz® som er en relativt internasjonal de-faco-standard, det andre er å få fylt flaskene, det tredje er å bare kaste flaskene etter bruk og kjøpe nye flasker.  Jeg har så langt gått for en kombinasjon av de to siste.  Jeg har nå en finsk, en norsk og en portugisisk flaske, alle med "clip-on"-koblingen som vi typisk bruker i Norge, men som tilsynelatende også er i bruk i Portugal, Spania og Finland.

 

Jeg fikk sist etterfylt flasker i Spania - men det var ikke lett å finne et sted som kunne fylle flasker, og hun brukte en relativt komplisert "rigg" av adaptere for å få fylt flasken.   - i tillegg er det problematisk med tilkoblingen.  Jeg prøvd å få fylt flaskene i Kroatia og Hellas, uten hell - selv om det finnes steder hvor de kan fylle flasker og ikke bare bytte, så har de ikke adaptere for å fylle norske flasker - og det jeg fester til flasken er jo ikke bare en adapter, men også en regulator, så jeg antar at man ikke kan bruke den til å få fylt flasken.

 

Har publikum noen råd her?  Bytte til flasker med skrukobling, og anta at det blir lettere å få fylt disse?  Eventuelt, kanskje det er mulig å få kjøpt en adapter til click-on-flasker slik at jeg kan få etterfylt flaskene jeg har?

 

 

Link to post
Share on other sites

Hvis man reiser ut av Skandinavia så er det vel bare å besøke en restaurang ved havna, koster ikke skjorta å spise på restauranger som i Norge :giggle: Øl er i hvert fall billigere å få servert i restaurang enn medbrakt fra norsk butikk :lol: Ellers om man vil spise i båten bringer de sikkert "just eat" til havna også. Så med mindre man skal kjøpe matvarene på butikken i det landet man besøker så er det vel mye jobb (+ svært kjøleskap/fryser for å ta med seg all slags proviant hjemifra) og ingenting spart.

Ellers er ikke elektrisk komfyr mer trygt i en båt en åpen flamme på gasskomfyren eller er jeg igjen på helt feil spor? Om jeg skulle steke fiskefangsten på tur så ville jeg tenkt på elektrisk komfyr i båten.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 4 timer siden:

Kaste flaskene etter bruk? Ja, det blir vel det enkleste...

 

Og nei, jeg vurderer ikke å anskaffe aggregat for å forsyne byssa med strøm nok for matlaging. Og nei, det er ikke alltid et godt alternativ å dra på land og spise på restaurant :)

Hvorfor må du kaste dem...de har pant/innbytte i alle EU land på gassflasker..

Link to post
Share on other sites

13 minutes ago, Ida Marie III said:

Hvorfor må du kaste dem...de har pant/innbytte i alle EU land på gassflasker

Ja, men ulike flasker i ulike land, og det er begrenset med kapasitet ombord til å ta med seg tomflasker. Slik situasjonen er i Norge nå får man ikke penger tilbake for flaskene, man får kun rabatt dersom man bytter inn en tom mot en full flaske. Har ikke prøvd dette i EU enda. 

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 7 minutter siden:

Ja, men ulike flasker i ulike land, og det er begrenset med kapasitet ombord til å ta med seg tomflasker. Slik situasjonen er i Norge nå får man ikke penger tilbake for flaskene, man får kun rabatt dersom man bytter inn en tom mot en full flaske. Har ikke prøvd dette i EU enda. 

 

Jo, men de blå campingaz flaskene på 3 kg har de fleste land..

Spania har dessuten store 10 kg,med samme gasskoblinger som i Norge, de med den kraven som trekkes opp, og innbytte som i Norge.

Er du utenfor EU nå ?

Link to post
Share on other sites

Ja, som jeg skrev i orginalinnlegget, i Norge, Finland, Spania og Portugal benyttes samme "clip-on"-kobling. Man kan allikevel ikke bytte f.eks. portugisiske flasker i Spania, de bruker forskjellige farger på flaskene.

 

Jeg er i Hellas nå. Antar at jeg blir her en stund, så løsningen er nok å kjøpe en flaske her og prøve å bli kvitt eller bytte den inn her.

 

Jeg er skeptisk til campingaz, det er vel rimelig dyrt, små flasker, også leveres de med en blanding av propan/butan, da kan det kanskje ikke brukes sånn helt uten videre på propanblusset?

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 8 timer siden:

 

 

Jeg er skeptisk til campingaz, det er vel rimelig dyrt, små flasker, også leveres de med en blanding av propan/butan, da kan det kanskje ikke brukes sånn helt uten videre på propanblusset?

 

Funket fint for oss med campingaz, ingen forskjell.. og den varte lengre en de blå propan flaskene her hjemme

Er muligens litt dyrere

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...