Jump to content

Ekkolodd : Erfaring med innvendig svinger for fiske, generelt og GT15M-IH spesielt


Erik

Recommended Posts

Jeg har  nylig hatt en generell tråd om valg og plassering av svinger til ekkolodd i seilbåt. 

https://baatplassen.no/i/topic/172856-valg-og-plassering-av-ekkolodd-svinger-til-echomap-plotter-på-seilbåt/

 

Konklusjonen der ble egentlig at det av praktiske årsaker kanskje er best å benytte en innvendig svinger, da jeg ikke kan ha hekk svinger uten å benytte brakket/påle, og utvendig kommer i konflikt med stropper ved løft.

Men jeg ble 'advart' av butikken om at dette ikke var så godt egnet for å se fisk, selv om det kunne gå. Dette var da konkret ang Garmin GT15M-IH som passer på min Garmin Echomap plotter. Mens andre, bla @Bjørkski hadde god erfaring med P79 og så fisk til 150 m.

 

Så derfor er jeg ute etter praktisk erfaring fra noen som faktisk har innvendige svingere og hvordan det er å finne fisk med dem.

Hvor nøyaktig viser de om det er fisk, og hvor dypt ser dere fisk ?

Er det vits i å ihvertfall prøve, og så heller evt oppgradere til gjennomgående svinger senere, eller er det bortkastet, og bare å glemme først som sist ?

 

Er det stor forskjell mellom innvendige svingere, feks Simrad P79 mot Garmin Gt15 ? 

 

Jeg tenker kystfiske etter torsk og lange ned til hvertfall 100 m samt andre slag som sei og lyr etc.

 

Er det noen som har innvendig svinger og kan si noe om egen erfaring med dette ?

 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg tviler ikke på at butikken har rett i at utvendig giver er bedre enn innvendig. Spørsmålet er vel hva som er "godt nok". For min del er ekkoloddet først og fremst for å få dybde og informasjon om bunnforhold ved ankring, dvs relativt grunt vann. At jeg også kan se fisk er en bonus, som har fungert utmerket til mitt bruk. 

Det hadde vært interessant hvis noen har lagt en direkte sammenlikning av de to typer giver, altså sammenlikning av to ekkoloddbilder set fra samme båt på samme sted og tid, men med hver sin type giver.

Link to post
Share on other sites

Godt nok er ett nøkkelord her ja :yesnod:.

Hvis jeg kan se stor fisk og store fiskestimer med småsei (agnfisk) etc ned til 100 m med innvendig svinger så er det godt nok for meg i første omgang.  Da er det verdt ca 2500,- for å feks kunne finne ferdatorsken som kommer inn om en mnd og typisk går på 30-70 meter. 

Men det er det jeg sliter litt med å få en bekreftelse på da...

 

For ren dybdemåler har jeg fra før, så hvis jeg ikke finner fisk har jeg ingen glede av en ekstra giver til.

 

Den gamle dybde giveren min er for øvrig gjennomgående, flush, men den sitter litt på siden av kjølen, så jeg regner med at kjølen ville ha skygget for sonarstrålen hvis jeg satte en  ny svinger i det gamle hullet ?

 

 

 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Erik skrev for 2 timer siden:

 

Den gamle dybde giveren min er for øvrig gjennomgående, flush, men den sitter litt på siden av kjølen, så jeg regner med at kjølen ville ha skygget for sonarstrålen hvis jeg satte en  ny svinger i det gamle hullet ?

 

 

 

Tror ikke du behøver å bekymre deg for det. På min tidligere båt, 1.9 m dyptgående, var den montert midskips, ca 35 cm ut fra kjølen.

20170614_104234.jpg.dcecc61a626d52e40d7da4b6803489c7.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Mare Nostrum skrev for 15 timer siden:

Tror ikke du behøver å bekymre deg for det. På min tidligere båt, 1.9 m dyptgående, var den montert midskips, ca 35 cm ut fra kjølen.

20170614_104234.jpg.dcecc61a626d52e40d7da4b6803489c7.jpg

 

 

Det er meget interessant, for ankepunktet mot utenpåliggende svinger er fare for å havne under stropp ved slipping når det er plassert på anbefalt sted foran kjøl.  Setter man den på side av kjøl så forsvinner det problemet.

Men jeg har sett for meg at kjølen da ikke bare ville skygge for signalet, men også vise som objekt på loddet og dekke evt objekter lengre ned.

Det er altså problemfritt ? 

Giveren som da blir aktuell igjen er både CHIRP og DownVü, altså både smal og bred sonar stråle.

 

PS : Kjølen min har en slags bulb nederst. Kan det påvirke negativt ?

 

 

 

 

Hanse 312 profil.jpg

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Erik skrev 53 minutter siden:

 

Men jeg har sett for meg at kjølen da ikke bare ville skygge for signalet, men også vise som objekt på loddet og dekke evt objekter lengre ned.

Det er altså problemfritt ? 

 

PS : Kjølen min har en slags bulb nederst. Kan det påvirke negativt ?

 

 

 

 

Hanse 312 profil.jpg

Har samme loddet i dagens båt, med svingeren foran kjølen denne gangen. Merker ingen forskjell på maks dybde, eller følsomhet. Ut fra det faktum kan man vel konkludere med at midskipsmontert svinger går fin. Det er et Furuno FCV-628 lodd jeg har, og i manualen står det at svingeren må monteres minst 30 cm ut fra kjølen. 

20170617_104611.jpg.7f90318957b9d2464023027bbbf60e39.jpg20220905_164114.jpg.ca8d307f5caf0dda206a1185446879b6.jpg

Link to post
Share on other sites

Mare Nostrum skrev for 4 timer siden:

Har samme loddet i dagens båt, med svingeren foran kjølen denne gangen. Merker ingen forskjell på maks dybde, eller følsomhet. Ut fra det faktum kan man vel konkludere med at midskipsmontert svinger går fin.

Se der ja.

Da er jeg nok tilbake på å montere en GT21 eller GT23 utvendig likevel tror jeg, hvis ingen melder gode resultater med innvendig i tråden her snart.

 

Kan jo teste det litt fra innsiden i forhold til evt kjølskygge også, før jeg monterer utvendig.

 

Takker for innspill, hvis dette virker blir det nok den beste løsningen tross alt :yesnod:

 

Men kom gjerne med mer erfaringer, både ang kjølskygger og innvendige svingere.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Mare Nostrum skrev for 14 timer siden:

For å få rett vinkel på svingeren må du kanskje ha et mellomstykke. Jeg fikk laget et i kompositt, som sørget for at strålen gikk rett ned, ikke ut til siden. Enkelt hos meg med rund svinger...

 

Dette har jeg tenkt litt på. Hvor nøye er det egentlig at den peker rett ned ?  Jeg vil jo potensielt uansett ha kjølen som en vegg på ene siden, så om svingeren er tiltet noen grader utover så tenker jeg at det ikke spiller noen rolle , for jeg får ikke noe signal fra der kjølen dekker uansett, og en båt ruller og beveger seg såpass at 90 grader rett vinkel ikke er konstant uansett.

 

Nå er det med ett mellomstykke som man kan kutte i riktig vinkel her uansett, men båten er relativt flat under der, og jeg har tenkt at en svak helling utover nesten bare er positivt uansett pga kjølen, og at jeg kanskje dropper mellomstykket i første omgang. Uten mellomstykke får jeg jo mindre motstand i sjø.

 

Loddet er anbefalt 0-5 grader uten mellomstykke. Jeg tror kanskje jeg er innenfor der, men om det skulle være noen grader mer enn 5, hva taper jeg da i så fall ?

Blir loddbildet ustabilt, spesielt i rulling/sjø ?

Taper jeg potensielt dybde ?

Taper jeg kvalitet på det den viser ?

 

PS : Loddet er både vanlig CHIRP og ClearVü, og usikker på hvilket som har bredest stråle.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg finner at GT23M er oppgitt med følgende strålebredder :

Chirp : 24 - 13 grader Cone pattern

260 Khz 2x51 grader oval pattern

455 Khz 1,4x29 grader oval

 

Er det da 24 grader sidelengs og 13 grader lengde-langs, eller er det 13 grader sidelengs ?

 

Om det i verstefall er 13 grader, og skroget er 5 grader og loddet er ukompensert, da kan likevel båten ligge 8 grader skjevt i vannet/rulle før man taper bunn ? Og er det 24 grader så kan båten helle 19 grader før jeg taper bunn ?

Eller er signalet svakere i randsonen mon tro ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Ved CHIRP så vil signalkonen variere fra 13 til 24 grader i løpet av hver CHIRP puls som sendes. Effektiv signalkon er basert på erfaring ca midt i intervallet for CHIRP signalkonene, for denne svingeren blir det da ca 18-19 grader. 

 

Hvis fast frekvens brukes i stedet for CHIRP vil laveste frekvens (80 kHz) gi 24 graders signalkon og høyeste frekvens (160 kHz) gi 13 graders signalkon. 

Link to post
Share on other sites

Hvis svingeren peker mer enn halvparten av vinkelen til signalkonen vekk i fra vertikalt, pga av montasje eller helling av båten, så kan du få problemer. 

 

Airmar tilted element svingere, B60, B75, B175++, leveres med 0,  12 og 16 graders tilt, det er viktig at tilten er tilpasset skroget. En båt som fikk 12 i stedet for 16 graders tilt for en B175M hadde store ytelsesproblemer når det ble litt bølger. Jeg så på dette teoretisk og anbefalte bytte av svinger, noe som løste problemet. Dette begynner å bli en del år siden så jeg husker ikke alle detaljer. 

Link to post
Share on other sites

abbor skrev On 12.1.2024 at 16.09:

Hvis svingeren peker mer enn halvparten av vinkelen til signalkonen vekk i fra vertikalt, pga av montasje eller helling av båten, så kan du få problemer. 

 

Den svingeren som jeg har bestilt er oppgitt til 0-5 grader. Dersom det er halvparten av 13 grader som er kritisk punkt så er jo bare det marginalt mer, altså 6,5.  Er det halvparten av 24 så er det 12 grader , så litt mer, men ikke veldig mye det heller.

 

Jeg har vært i båten og målt litt.

Jeg brukte app på telefon så hvor nøyaktig det er vet jeg ikke, men den oppgir grader med en desimal og virket veldig følsom. Båten er i sjøen, så jeg får bare målt bunnen fra innsiden, men regner med at bunnen innvendig er ca samme profil som under.

 

Det jeg finner er at det bare er noen få (ca 2) grader forskjell mellom dørken og skutebunn der jeg tror loddet skal monteres (bytte ut den gamle dybdemåleren. Så langt er det godt innafor.

Men dørk er også 2-3 grader over 0. Så i forhold til vertikal-plan/sjøbunnen så er jeg allerede opp mot 5 grader, som er oppgitt max. Nå er båten med vintertomme tanker, men jeg tror den vil hele mer feil vei med fulle tanker, ikke mindre.  Vanntanken er ihvertfall på feil side, mens septik er på rett, men man reiser jo ut med full vanntank og tom septik.

 

I tillegg var det litt vind da jeg målte, og vinden alene varierte  gradene opp og ned med 2-3 grader, og dette var i bås, altså ikke sjø, kun vind-press.

 

Jeg tenker at med bare  få grader helling i skroget, som i så fall altså er godt innenfor de 5 gradene, så er jeg i praksis allikevel fort over 5 grader bare med variasjon i balast, og plassering av last og mannskap, og værpåvirkning.

 

Men å måle dette helt nøyaktig, under, når båten er på land for montering, og kanskje ikke står 100 prosent rett på kjølen og båten heller ikke vil ligge 100 prosent rett i vannet, da er det vanskelig å treffe perfekt vinkel.

Er det virkelig så kritisk og marginalt ?

 

Samtidig er dette en seilbåt, med tung og lav kjøl, så den ruller lite i sjø, den dupper mer rett opp og ned. 

 

Men hvordan gjør man dette i praksis ? Laster båten slik man tenker at er mest normalt, og måler hellingen i sjø på dekk, og så på land måler man skutebunn mot dekk, og legger dette til hellingen man fant før i sjøen ?

Eller kliner man det bare på og tester i praksis om godt nok, og justerer hvis nødvendig senere ?

 

Men hvordan merker mann det vis det ikke er rett nok ? Mister man signal fra bunn i sekvenser når det ruller feil vei, mens man har signal når det ruller på motsatt, eller mister man det helt hvis den ikke har ekko fra bunn hele tiden ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Ser at GT23M er en utvendig svinger, hvordan skal du montere den?

 

Hadde gått for en innvendig GT15M-IH eller gjennomgående B75M for en seilbåt.

 

Men må tilføye at Garmin, innvendige svingere og seilbåter er alle ting jeg holder god avstand til, så jeg har ingen erfaringer med dette. 

Link to post
Share on other sites

abbor skrev for 18 timer siden:

Ser at GT23M er en utvendig svinger, hvordan skal du montere den?

 

Hadde gått for en innvendig GT15M-IH eller gjennomgående B75M for en seilbåt.

 

Men må tilføye at Garmin, innvendige svingere og seilbåter er alle ting jeg holder god avstand til, så jeg har ingen erfaringer med dette. 

 

Jeg må innrømme at jeg har hatt valgets kvaler helt siden jeg kjøpte ny kartplotter fordi den gamle røyk, og da valgte Echomap , mest fordi den hadde NMEA0183 så den kan snakke med mine gamle instrumenter (inkludert dybde).

Men denne har jo da Ekkolodd muligheter også, og da vil jeg benytte anledningen til å få meg det, da jeg egentlig har hatt lyst på det lenge for fiske, men ikke hatt plass til ekstra skjerm. Ren dybdemåler har jeg fra før.

 

Jeg startet tråden https://baatplassen.no/i/topic/172856-valg-og-plassering-av-ekkolodd-svinger-til-echomap-plotter-på-seilbåt/for å få råd ang type og plassering, og konklusjonen der var egentlig å gå for innvendig (som da i praksis or min kartplotter betyr GT15M-IH) for ikke å komme i konflikt med stropper ved løft etc, men ved bestilling så anbefalte ikke butikken den for fiske formål, så da var jeg i tvil igjen og avlyste bestillingen, og laget da denne tråden vi er i nå og ba om  erfaringsråd på GT15 for fiske, og da dukket erfaring med å ha utvendig giver på siden a kjøl (som da ikke er i veien for stropp ved løft ) opp, og dermed var jeg tilbake på utvendig som alternativ.
Utvendig er også eneste som gir Sidevü i tillegg til Chirp muligheter.

Flushmontert med Chip fant jeg heller ikke, og innvendig GT15 som har Chirp var altså ikke anbefalt for fiske formål.

Nå er GT23M altså bestilt, siden den virket meget grei av de eksterne jeg kunne velge mellom, så valget at type svinger er tatt, det er bare valg av plassering som gjenstår.

 

Jeg tenker å teste den litt fra innsiden først (i en pose vann feks) på alternative plasseringer, men tanken er å montere den ut på siden av kjølen min (altså ute av vei for stropp), der den gamle dybdemåleren er nå, enten rett på skroget hvis liten nok vinkel (gir minst motstand i vann) , eller via avstandskloss som følger med, og som da må skjæres i rett vinkel, slik som @Mare Nostrum har lagt ut bilde av lengre opp her.

 

Så krysser jeg fingrene da, for at jeg finner en løsning som er god nok.

PS : Jeg er primært en finværsfisker, men det kan jo være dønninger i fint vær også, og at dybden minker er jo alltid interessant, enten man fisker eller seiler.

 

 

 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Erik skrev On 14.1.2024 at 14.43:

Den svingeren som jeg har bestilt er oppgitt til 0-5 grader. 

 

Jeg har vært i båten og målt litt.

 

Det jeg finner er at det bare er noen få (ca 2) grader forskjell mellom dørken og skutebunn der jeg tror loddet skal monteres (bytte ut den gamle dybdemåleren. Så langt er det godt innafor.

Men dørk er også 2-3 grader over 0. Så i forhold til vertikal-plan/sjøbunnen så er jeg allerede opp mot 5 grader, som er oppgitt max.

 

Den opplagte løsningen slo meg : Montere svingeren på motsatt side. da blir det 2 grader minus 2-3 grader isteden for pluss.  Det er en kjekk luke der den gamle svingeren står, samt at jeg da tenkte å gjenbruke hullet fra den, men jeg lar den bare stå, og setter det nye på motsatt side.

 

Men vil de da potensielt forstyrre hverandre, dersom jeg lar begge være aktive samtidig ?  Den gamle svingeren er en ren dybdemåler, Airmar av eldre modell, muligens P319 og i så fall 50/200Hz. Bør jeg koble den i fra , eller kan begge stå så jeg har to uavhengige dybdemålere , en på hver side ved krengning under seil.?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

abbor skrev for 20 timer siden:

B75H og B75M er flush monterte CHIRP svingere. Jeg har hatt B75H i 11 år, har også hatt B175HW  nesten like lenge som også er flush montert med tiltet element tilpasset forskjellige skrogvinkler. 

Ja, den kunne vært aktuell, men den fant jeg aldri da jeg søkte på de vanlige båtbutikkene (maritim og seatronic).  Nå er det for sent, får se hva jeg får til med den jeg har kjøpt, og hvis ikke blir det en billig gt23m til salgs etterhvert.... 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...