Jump to content

montering av ny utenbordsmotor


Recommended Posts

Hei

Noen der ute som kan hjelpe med utstyr til å skifte /endre posisjon for styrevaier.

Dette med orsak fra montør av motor ( ny 60 hp Honda ) at styrevaier kun kan monteres med vaier på styrbord side .....

Min båt har styreposisjon på babord side.

Skulle tro at dette ikke var noe problem. Men som sagt dette var et problem som montør av motor ikke kunne løse på dette tidspunkt.

Nb. når dette skrives er jeg på jobbreise, og håper noen der ute kan hjelpe.

 

Hilsen

Willy

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
storvika skrev On 9.1.2024 at 14.14:

Dette med orsak fra montør av motor ( ny 60 hp Honda ) at styrevaier kun kan monteres med vaier på styrbord side .....

Min båt har styreposisjon på babord side.

Kan du ikke bare kjøpe en styremekanisme der vaieren kan snus?

 

Vanlig opplegg for vaierstyring er jo at vaieren går inn et sted og ut et annet, og disse kan ofte byttes om hvis man vil ha styringa motsatt vei.

 

Denne måneden har jeg åpnet rattmekanismen på begge styringene på ene båten min og begge to var slik at man enkelt kan endre retning på vaieren.

 

På den ene må man ta ut 2 skruer, på den andre 5 skruer.

 

har du fått tak i en styring der vaieren ikke kan snus eller er det bare en dårlig mekaniker?

 

Her er ene styresnekka mi, du får slik for 499 kr:

https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/styring/styresnekke-u55-2000042500

 

Denne er riktignok bare for motorer opp til 55 hk, mens du har 60 hk.

 

På bildet ser du hvordan den ser ut inni. Bytt om metallhylsa og plasthylsa og monter igjen. Tannhjul trenger du ikke å demontere, men bildet er tatt etter tannhjul er demontert pga andre tilpasninger ved trang montering.

 

20240327_201148.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...