Jump to content

Dele litt erfaring vedr dieselvarmere fra Kina


Roger og Olina

Recommended Posts

Jeg har nå forsøkt forskjellige kinavarmere med litt forskjellig resultat. Er på ingen måte noen ekspert, men har funnet ut hva jeg vil bruke og hva jeg ikke vil bruke.

I tidligere jobb, så importerte vi en del fra Kina. Dette var både kjente merker og ukjente. Dette var alt fra verktøy, Hi-fi osv. Poenget, er at du får nøyaktig det du ber om og det gjør du med kinavarmere også. De kan se helt like ut visuelt og bruke samme display - fjernkontroll osv. Mens kulelager, brytere på de aller rimeligste - er som oftest av den dårligste kvaliteten. Så om du ser en dieselvarmer som koster eks 1.100kr og en helt lik som koster 2.000kr, så kan sistnevnte ha bedre elektronikk osv. 

 

Mange av disse blir også annonsert som 8kw, mens de er nok nærmere 4,5-5kw. Til sitt bruk, så fungerer en kinavarmer til rundt ett par tusen optimalt i eks en garasje. Jeg har en i garasjen som nå er 6år. Eneste jeg har gjort med den, er å gjøre rent brennkammer en gang pga jeg brukte noe dårlig diesel. Har en i traktoren som er 4-5år som også har vært feilfri og jeg har en i båten som ett tillegg. Det jeg erfarer er at om du kjører dem på full effekt, så fungerer det. Men det er når en styrer de via termostaten og setter dem eks på 22grader og varmeren går ned på 30% effekt at de soter. Her har jeg også forsøkt med både parafin/diesel/lampeolje blandinger. Sote gjør det.

 

De eneste jeg har kjøpt fra "kinamannen" sånn kan måle seg vedr effekt og så og si ingen soting, er varmeren fra JP. Den hadde jeg også i forrige båt. Båten lå på vannet om vinteren og varmeren var stilt på 10 grader. Var nede i båten sånn en gang i uken ca og kjørte den litt opp. Tror ikke det var nødvendig, men som sagt varmeren fra JP har gått som en drøm på alle nivåer. Den er også en del større enn de rimelige modellene og har en bedre elektronikk. Ja, de koster også en god del mer. Jeg bestilte en i oktober og den ga jeg 510usd for inkl frakt pluss 1.500kr i fortolling og gebyr. Dette er da en Webasto kopi. Ledningsnett, pumpe, display osv har en helt annen kvalitet. Vifta på disse billig modellene er på 10-40-45W. På den fra JP så er vifta 15- 90W. Disse kan også bestilles med GSM modul, da med en ekstra kost på 125usd. Jeg har ikke testet ut disse. Det eneste du må gjøre når du bestiller, er å skrive i teksten om du ønsker digital eller analog styring. Jeg bestilte fra Ali og her er linken for de som ønsker det. 

 

Disse dieselvarmerene selges også i Norge, men dessverre kun 2kw og 4kw. Jeg ser at i skrivende stund så koster 2kw fra Nettbåt kr 5.999,- 

Blue Marlin har en 5kw til kr 6.952,- Jeg har ikke prøvet denne, men den ligner veldig på den fra JP både ut fra beskrivelse og størrelse. Linken finner du her

 

Det "siste" på markedet er en kombinert luft/vann på 7kw. Disse kan bestilles som 12v og 230v og koster ca 5.000sek fra søta bror. Linken finner du her 

Her går 40% av varmen til å varme opp vann og 60% går til luftvarmer. En spennende sak som jeg kommer til å bestille for å teste litt ut. 

 

I løpet av årene så har jeg hatt de fleste tradisjonelle varmerne som er på det Norske markedet. Ikke ett vondt ord å si om kvaliteten, men prisen på deler og service gjør meg kvalm. Jeg måtte bytte ut ett hovedkort for noen år siden på en luftvarmer fra Webasto og det kom på 7.500,-kr. Det smaker vondt rett og slett og varmeren var 7 år gammel. Ja, mye brukt. Men JP varmeren som sto i forrige båt hadde gått flere timer uten noe problem. 

 

Jeg skal ikke si noe om hva du bør kjøpe, jeg deler kun egne erfaringer. Jeg kunne spesifisert mer av det tekniske på div kinavarmere, men det er ikke det som er hensikten med dette innlegget. Jeg ser at det er mange som spør og lurer på ting og tang vedr dieselvarmere fra Kina. Derfor velger jeg å dele. Legger med litt bilder også.

 

 

Mvh Roger.

398941346_10226303309064046_5344376704746758929_n.jpg

398971740_10226303308944043_1935671429543321409_n.jpg

399006068_10226303309824065_771208597753408374_n.jpg

5kw-dieselvarmer8.jpg

hybrid1.jpg

hybrid-delar.jpg

hybrid-svart-1.jpg

Link to post
Share on other sites

Eksospotte er nevnt, men bør også legges til at nesten alt det andre tilbehøret til kinavarmere kan være av svært dårlig kvalitet selv om brenneren i seg selv er helt grei. Og stort sett alt av tilbehøret er jo også minst like kritisk for en sikker installasjon. Det inkluderer eksoslangen, eksospotte som sagt, slangeklemmer, drivstoffslange, filter, drivstofftank og evt monteringsplater og braketter. Mye av dette er papirtynt, noe er helt uegnet og av generell dårlig kvalitet.

Link to post
Share on other sites

PolarLi skrev 17 minutter siden:

Eksospotte er nevnt, men bør også legges til at nesten alt det andre tilbehøret til kinavarmere kan være av svært dårlig kvalitet selv om brenneren i seg selv er helt grei. Og stort sett alt av tilbehøret er jo også minst like kritisk for en sikker installasjon. Det inkluderer eksoslangen, eksospotte som sagt, slangeklemmer, drivstoffslange, filter, drivstofftank og evt monteringsplater og braketter. Mye av dette er papirtynt, noe er helt uegnet og av generell dårlig kvalitet.

Er  vel ikke helt enig her. Men kommer også ann på hvem en kjøper av. Slangeklemmer går rett i søpla. Eksosslangene som jeg har, der den eldste er 6 år, har holdt fint. Men jeg sjekker dem selvfølgelig av og til. Braketten til varmeren som sto i traktoren, i en hytte som langt i fra er tett. Er også noen år uten at det er noe problem å bruke den videre. Drivstoff filter går også rett i søpla. Det er lov å bruke hode og erstatte det en ikke føler seg trygg på. Eksospotta som nevnt, er jo laget for montering i kjøretøy. Dette står også i manualen. Her kan en kjøpe fra eks Servitek eller andre til under båtlappen. Jeg bruker potta, men har tettet den. I tillegg så bruker jeg eksos isolasjon som en kan kjøpe fra eks Biltema. Så som så mye annet, så er det rom for å erstatte noe og forbedre 👍🙂

Link to post
Share on other sites

Jeg har installert 5 kW Kina-varmer i båten og synes den fungerer like bra som Eber D4 som jeg har hatt flere av. Jeg har selvsagt byttet ut eksoslange og lyddemper med original Eber slange med innebygget lyddemper. Displayene er imidlertid dårlige og tåler ikke å stå påslått over tid. Har derfor koblet displayet over bryter som kan slås av både når varmeren går og når den er under nedkjøling. Selve varmeren står med spenning så lenge hovedbryter er på og drar ikke strøm når den ikke går.

Det gjenstår å se levetiden, jeg har bare hatt den et års tid.

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev On 11.1.2024 at 21.39:

påslått over tid. Har derfor koblet displayet over bryter som kan slås av både når varmeren går og når den er under nedkjøling.

Smart. Ja de sorte (vedlagt bilde) har dårlig skjerm. Spesielt om de blir utsatt for sollys store deler av dagen. Den andre typen (vedlagt bilde) varer mye lengre og den kan du også bruke en mer "avansert" fjernkontroll til der du også kan stille hastighet på vifte/grader.22743484.jpg.a4a9dfeafa86f866ba6d5c18a1a6ef6d.jpg22743482.jpg.a5a2e18bdfe2e36cc28f06d30e6a5265.jpg22743483.jpg.d630fe33a929ce3108f24dd37e2abcb5.jpg

Link to post
Share on other sites

Har hatt to "kinavarmere", en russisk planar og webasto. Nå har jeg en webasto og en kinavarmer. Kinavarmeren varmer opp cockpit, mens webatoen varmer opp inne. Har aldri hatt noe driftsproblemer med kinavarmeren. Men, det er forskjell i kvalitet og ytelse. Den bråker mye mer enn webastoen, eksosen er varmere, og blåser ikke like kraftig, dvs. den flytter ikke like mye luft som webastoen. I tillegg så er det merkbart billigere byggekvalitet. Selve varmeveksleren er i tynnere gods med noe frynsete støpefinish. Elektriske koblinger og kretskort er åpne, altså ingen beskyttelse mot fukt. Når dette er sagt, får man disse 5 kW kinavarmerne ned i ca. 1500 kroner. Mye varme for pengene. 

Link to post
Share on other sites

Har brukt kinavarmer i  Fryseboksen (campingvogna til fruen) i flere år. Helt supert. Installerte i båten også nå i høst, som er erstatning for en Eber D5. Det er merkbart mindre effekt, men fungerer helt supert. Har tunet med co-meter for å unngå soting. Ligger mange fine videoer på Youtube på dette. 

I båten har jeg også større behov for å fjernstyre, og har oppgradert til denne styringsenheten som er et strålende alternativ til de dårlige displayet som ble omtalt lenger opp i tråden: http://afterburner.mrjones.id.au

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Førstefender skrev 29 minutter siden:

 

Det der er en stor dieselvarmer til lav pris :giggle: 

 

Vet ikke noe om akkurat den der konkret, men jeg har kjøpt en slik billigvarmer fra ebay for noen år siden. Satt den opp i garasjen og testet den, fungerte perfekt. Men det er jo som @Roger og Olina skriver, det er tatt noen snarveier på komponentene de bruker. Har ikke montert den i båten da den gamle ikke "dævva" allikevel, så jeg kan ikke si noe om driftssikkerhet. Men jeg fikk uansett en følelse av at man får mye for pengene. Den varmet godt, fungerte bra på alle effektnivåer, og støyet ikke mer enn den gamle Webastoen. 

Link to post
Share on other sites

Har en eber D4 jeg byttet hjerne på høsten 2022, pluss glødeplugg og litt annet småtteri. Har ikke fått fått feilsøkt skikkelig ennå pga motivasjon og vær..

Men motivasjon til å bruke flere tusen på den igjen nå er lav.

 

Pga lange strekk i båten er jeg egentlig opptatt av om den flytter luft like godt eller like dårlig som en D4, evt tenker jeg på å montere en vifte i til i luftslangen litt langt fremme i båten.

Link to post
Share on other sites

Jeg byttet ut en eber 5 kw med Kina 8 kw. I tillegg har jeg en 4 kw eber.

kinavarmeren virker fint men den er langt unna 8 kw. Eberen på 4 kw varmer mye bedre her hos meg.

Det var mer trøkk i vifta på eberen 5 kw. Merker det på uttakene på frontruta når den skal fjerne dugg.

Det kan jo hende at jeg ikke for utnyttet kinavarmeren maks, siden jeg ikke skjønner stort av innstillingene.

jeg har også lange strekk.

 

Link to post
Share on other sites

Har en 5 kW Kinavarmer i Vinterhagen på 5. året. Funker helt upåklagelig. Det elektroniske displayet ble kastet fort og erstattet med en kontroll med effekthjul. Den kan veksles mellom termostat og effekt. 

Kinabrenneren bråker mye på fullt men det skjer bare ca 1 time på morgenen. Så går den  på laveste effekt resten av dagen. Den har aldri sotet ned tross at den går på laveste effekt 95% av tiden. Veldig fornøyd.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Lazyjack skrev On 11.1.2024 at 21.39:

 Displayene er imidlertid dårlige og tåler ikke å stå påslått over tid. Har derfor koblet displayet over bryter som kan slås av både når varmeren går og når den er under nedkjøling. Selve varmeren står med spenning så lenge hovedbryter er på og drar ikke strøm når den ikke går.

Det gjenstår å se levetiden, jeg har bare hatt den et års tid.

@Lazyjack Ser du har koblet bort strøm til display. Har du noen formening om hvordan den kan manipuleres til start av varmer ved hjelp av et positivt signal? Dagens eber D4 i båten min har  en Shelly enhet tjuvkoblet inn på ledingene til bryter/display, slik at denne kan startes via app, er det noen tilsvarende enkel løsning for å kunne starte disse kinavarmere?

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev On 2.2.2024 at 10.32:

Beklager sen tilbakemelding her. En stund siden jeg var innom nå. Jeg har ikke testet denne. Jeg har lest på den og liker at du får ganske mye informasjon slik som forbruk osv. I tillegg skal den være enklere å optimalisere. Men dette er kun noe jeg har lest og ikke testet.

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev for 22 timer siden:

@Lazyjack Ser du har koblet bort strøm til display. Har du noen formening om hvordan den kan manipuleres til start av varmer ved hjelp av et positivt signal? Dagens eber D4 i båten min har  en Shelly enhet tjuvkoblet inn på ledingene til bryter/display, slik at denne kan startes via app, er det noen tilsvarende enkel løsning for å kunne starte disse kinavarmere?

Ja, du kan det på flere av dem. Men du må åpne displayet og lodde på ett par ledninger til gsm modemet. Problemet om en ikke er veldig forsiktig, så sprekker glasset. Har ødelagt noen av disse i starten. Nå skjærer jeg dem opp med båndsag og limer dem igjen. Om du ikke har kjøpt varmer ennå, så hadde jeg valgt å kjøpe en med GSM styring. Koster ikke så mye mer.

Link to post
Share on other sites

Roger og Olina skrev 1 time siden:

Ja, du kan det på flere av dem. Men du må åpne displayet og lodde på ett par ledninger til gsm modemet. Problemet om en ikke er veldig forsiktig, så sprekker glasset. Har ødelagt noen av disse i starten. Nå skjærer jeg dem opp med båndsag og limer dem igjen. Om du ikke har kjøpt varmer ennå, så hadde jeg valgt å kjøpe en med GSM styring. Koster ikke så mye mer.

Takker for svar @Roger og Olina, varmer er bestilt, hadde ønsket å starte denne vi wifi (Shelly), men hvis det må loddes innvendig i panelet blir nok ikke dette gjort.

 

Har bestilt 2 stk, en til en kompis og til meg selv, så blir spennende og se hvordan den fungerer.

Har 2 stk Eber d4 i båten nå, den ene vil bli byttet ut med kinavarmeren.

Link to post
Share on other sites

Roger og Olina skrev for 18 timer siden:

så hadde jeg valgt å kjøpe en med GSM styring. Koster ikke så mye mer.

Ville styrt unna GSM og gått for en med 4G (LTE)/5G styring.

 

2G/GSM nettene til Telenor og Telia er varslet nedstengt i løpet av 2025.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...