Jump to content

tresfjord 29 vs nidelv 28


larsand

Recommended Posts

har fattet interesse for disse båtene å tresfjord ligger ett lite hode forran nidelv. men hva er erfaringene med disse båtene og de motoralternativene de har.

kunne tenkt meg marsjfart på 15 knop men ser at de varierer veldig med motor og fart på disse båtene..er det noen som har erfaringer med forskjellige motorer på disse båtene så del gjerne. liker ståhøyden og sengeløsninger i tresfjord men ser at nidelven er lavere og mer åpen båt som er deilig på de fineste dagene

 

Link to post
Share on other sites

Vi hadde også begge disse båtene på lista, og endte opp med Nidelv 28 i fjor høst. Jeg synes uteplassen var bedre i Nidelven, og den har dollbord hele veien. Fartsmessig tror jeg de er ganske like som halvplanere i den størrelsen flest, trives i 8 knop. Over det begynner det å bli mye diesel som forsvinner. Uansett to flotte båter med fine og praktiske løsninger. 

Link to post
Share on other sites

Hadde Tresfjord 29 AC fra 2009-2016, i Oslofjorden. 

 

Forskjellene mellom Nidelv 28 og Tresfjord 29 er vel mest ut fra hvor de er bygget. Nidelven er mer optimert for båtliv på Sør- og Østlandet mens Tresfjord er mer for Vestlandet.

 

Dvs. Tresfjorden har smalere skrog som er bedre i mer sjø, har hardtop og er i det hele tatt mer en båt for å være inne i. Den mangler dollbord bak midten, og blir da en "klatrebåt", men har til gjengjeld veldig stor akterkabin.

 

Nidelven er bedre for å nyte varme sommerdager i. Den har også dollbord hele veien.

 

I de aller fleste Tresfjord 29 satt det originalt Perkins 81 HK, disse har vel i de fleste blitt byttet ut med noe nyere. I min satt det originalt VP TMD30 på 86HK, som var påbygd etterkjøler og skulle da bli 105 HK. Denne havarerte i min tid og ble byttet til fabrikkny Nanni (Kubota) 115 HK i 2014. Litt tung motor for båten, men veldig solid og enkel motor uten turbo eller elektronikk.

 

Marsjfart på 15 knop skal du ha stor motor for å få i Tresfjord 29. Med Nanni 115 var maks marsjfart ca. 12 knop mens toppfart var ca. 16 med ren bunn. I 10 knop gikk det rimelig økonomisk, kanskje ned mot halvparten av forbruket vs 12 knop.

 

Begge båtene er halvplanere med de fordeler og ulemper dette har. Å få 15 knop marsjfart på en 28/29-fots halvplaner koster mye drivstoff. 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Holder en knapp på Nidelv 28, en bedre utnyttet båt i mine øyne og har bedre fartspotensiale ved litt større motor.

Manglende dollbor på en norsk båt er uforstålig og fort et irritasjonsmoment.

Kommer jo heller ikke utenom Scand Baltic 29 i denne klassen.

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev 49 minutter siden:

Yanmar også og 41 motorer etterhvert. Tror ikke jeg har sett 200hk Volvo, men 150/160hk 41 er observert ;) 

Husker bare at alle som kom hjemme i marinaen(i DK) hadde 40 motor. Men var nok både TMD å TAMD i mellom. Så både 124 å 165hk. Dette gir jo mer futt en en daue Perkins hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Har hatt Tresfjord 29 med Pegkins 4.236 på 81 hk. Jeg var veldig fornøyd med båten. Den er litt smal det er det eneste. Samt at du må klatre over akterkabinen gor p komme ned på badeplattformen. Marsjer på 9 knop. 12-13 maks med 81 hk. Du får noen av disse med VP på 122 hk og toppfart på 18 knop. Men da vandrer de fælt! Over 13-15 knop har de ingenting å gjøre. De blir uøkonomisk og vandrer. Blir ustabil i høy sjø i slik fart. Ellers tåler de utrolig mye dårlig sjø! @Pequod er veldig fornøyd med sin. 
Jeg droppet Viksund ene og alene på grunn av takhøyde. Viksund 945 ble rett og slett for lav under taket. 26 og 28 fot Viksund synes jeg utnytter plassen meget godt. Men sørg for stor nok motor. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Når man drar inn andre båter enn trådstarter nevner,så må jeg nevne Agder 840. Med Yanmar 165hk var maks fart på vår båt 23,4 knop. 18 knop på marsj var greit. Meget god plass. Fikk ikke solgt vår i Norge,så den går nå i Holland. Mye båt for pengene!

Link to post
Share on other sites

El barco de Sol skrev 16 minutter siden:

Når man drar inn andre båter enn trådstarter nevner,så må jeg nevne Agder 840. Med Yanmar 165hk var maks fart på vår båt 23,4 knop. 18 knop på marsj var greit. Meget god plass. Fikk ikke solgt vår i Norge,så den går nå i Holland. Mye båt for pengene!

Enig i at Agder 840 er en meget fin båt! Det er Scand Baltic også. Helst litt nyere en -90.

Nimbus med strak aksling er også fine båter! 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Jeg så også på Nidelv 28 da jeg skulle oppgradere fra min Nidelv 24.

 

Det ble Tresfjord 29 og jeg har ikke angret et sekund. Jeg synes det er god plass i cockpiten og har egentlig aldri tenkt på at det ikke er dollbord akter.

 

Den romslige akterlugaren liker jeg også veldig godt.

 

Det er god sjøbåt og jeg har fått testet den både på Østlandet, Sørlandet og Vestlandet!

 

Jeg har en nyere Nogva Nanni på 115 og har vært oppe i 17 knop, men som gammel snekkeskipper koser jeg meg mest i rundt 8-9 knop. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har en kompis med all verdens sertifikater for seil og motorbåt.

Kona og jeg trives best i 8-10 knop,selv om båten kan gå mye hurtigere.  Kompisen og kona er noen ganger med på tur og det er jo ikke uvanlig at noen kjører forbi i både 30 og 50 knop. Da kommer det ofte fra kompisen:" de folka kan ikke trives på sjøen,når de må så fort fram".

Moralen: kos deg på sjøen. Båtturen er over når du kommer fram !

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ikke helt problemet med at Tresfjorden ikke har dollbord akter! Man kommer seg fint forover fra cockpit på dollbordene, og akterut når man alt fra cockpit. Bortsett fra badeplattform da, men noe må man ofre for å få en romslig akterkabin. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Når en ligger med baugen mot land og er 80 år som meg og skal ha gammel hund og kone iland, er det greit med bredt dollboard rund baut, som på vår Saga 27.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Just now, Lars H. said:

Når en ligger med baugen mot land og er 80 år som meg og skal ha gammel hund og kone iland, er det greit med bredt dollboard rund baut, som på vår Saga 27.

Min mor liker løsningen på min Askeladd, bare å gå rett fra flytebrygga i hekken, men så har jo ikke jeg aktercabin da! Jeg kommer aldri til å kjøpe klatrebåt!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 4 minutter siden:

Når en ligger med baugen mot land og er 80 år som meg og skal ha gammel hund og kone iland, er det greit med bredt dollboard rund baut, som på vår Saga 27.

 

Når du ligger med baugen mot land har du vel lite på hekken å gjøre;-))

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Vel, mange av de stedene vi ligger i Sverige er akterfortøyingen med utlagte liner. Da er det greit med bredt dollboard bak rundt akterkabinen for å feste linen på kryssholtet akter. Metoden er at en henter opp linen fra sjøen fremme ved bryggen, går akterover og strammer opp på kryssholtet ekter.linefortoying2.jpg.c1889a3225728a27c6d37dfb030be07a.jpg

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Indy skrev for 1 time siden:

Bildene nedenfor (tatt fra nettet) beskriver vel hvordan Tresfjord er en "innendørsbåt" mens Nidelv er en "utendørsbåt".

 

image.png.458d90faedf8f05abe4554036c11ff25.png

 

 

Hehe, det bildet der er faktisk av min Tresfjord - hentet fra den opprinnelige kjøpsannonsen på Finn! :giggle:

 

Synes nå Tresfjorden er ganske så åpen også - og når det gjelder fart som ts var inne på, så setter også jeg pris på å ha muligheten til ekstra krefter når jeg for eksempel skal over litt kjedelige strekk som Langesundbukta på vei til eller fra Stavern, for eksempel. Da ligger jeg gjerne i mer enn 8-9 knop for å komme over fortere, og ikke minst når jeg krysser over fra Stavern til Koster.

 

IMG_9938.jpg.87ec37081092db88e39594672c6657d0.jpg

 

Når man er alene om bord kan nok den høye hekken være litt trøblete hvis man skal legge til med baug inn og skal hekte seg til en stake eller bøye akter, men jeg har unngått det hittil. Tenker dog det er en øvelsessak. med mannskap er det ikke noe problem. Og solsenga er veldig populær når jeg har døtrene med om sommeren!

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 1 time siden:

Vel, mange av de stedene vi ligger i Sverige er akterfortøyingen med utlagte liner. Da er det greit med bredt dollboard bak rundt akterkabinen for å feste linen på kryssholtet akter. Metoden er at en henter opp linen fra sjøen fremme ved bryggen, går akterover og strammer opp på kryssholtet ekter.

 

Ja, den kan være trøblete. Løsningen da blir vel å ligge på magen på akterkabinen og fortøye. Ikke ideelt. 

 

Min båt har bare et symbolsk dollbord akterut, på en 8-10cm. Men uten akterkabin så har jeg uansett ikke behov for det. Drømmen for min del hadde vært noe ala Targa, der man kan rusle rundt og fikse fortøyninger i ro og mak.  

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...