Jump to content

Vannbåren varme fra motor -- med eller uten varmtvannsbereder. Fordeler og ulemper?


jonasnm

Recommended Posts

Har en Yanmar 6lp som er satt opp med vannbåren varme via varmtvannsbereder og en defroster. Dette er per i dag ikke koblet opp.

 

Jeg har ikke behov for varmtvann i båten, så jeg lurer på om jeg går glipp av noe annet enn potensielt varmt vann hvis jeg bare skipper hele varmtvannsberederen?

 

 

Link to post
Share on other sites

Interessant. En 315 hk greier vel å produsere tilstrekkelig varme? 

Du tenker radiatorer eller sløyfer i dørken der det ikke er luker? 

Det er vel fornuftig å prioritere defroster ? 

Type båt ? 

Ååå nå ser jeg du har Halco. 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Altså, hele opplegget er allerede montert, dvs varmtvannbereder og vannslanger som går til defroster som igjen går til forskjellige punkter i kabin. Det som mangler er fra motor (ny motor for ikke så lenge siden) til hele opplegget. Siden jeg ikke ser for meg å bruke varmtvannsberederen så lurer jeg på om jeg går glipp av noe ekstra effekt eller noe om jeg bare fjerner denne og kun har defroster rett fra motor.

Link to post
Share on other sites

Motoren blir fortere varm uten varmtvannstank tilkoplet, så om du ikke trenger den tenker jeg at det er en stor fordel å la være å kople den til. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kan da ikke begripe at du går glipp av annet enn at kjølevannet fra motoren ikke går innom sløyfa i varmtvannsberederen, og må varme opp forbruksvannet.

Men den (vv-berederen) har vel i tillegg en el-kolbe som varmer vannet når du er tilkoblet landstrøm? 

 

Hvis du aldri har tenkt å ha vann i vv-berederen, kan det hende at du bør tenke på tørre pakninger og evt irr og slike ting. 

Hvis du har 220 volt el-kolbe i vv-bereder, bør/må du koble ut denne. Men da vil du bare få varmt vann i defroster og sløyfa når motoren er i gang. 

 

Men opplegget er vel tenkt å skulle gi varme til forskjellige punkter i kabin også når du ligger på landstrøm uten motoren i gang? Da er det tabbe å ikke ha vann på vv-bereder og ha strøm på varmekolben. 

Med motoren ute av drift, kun på landstrøm, blir det jo slik at el-kolben varmer opp det ene vannet (forbruksvannet) som i sin tur varmer opp det andre (kjølevannet) men det må da sirkuleres med en pumpe (finnes den?)..... men det er vrient å se hvordan dette er koblet....

 

 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Takk for alle tilbakemeldinger. Jeg er altså en relativ nybegynner som dere kanskje skjønner så alt er ikke nødvendigvis helt gjennomtenkt.

 

Ja det er stort sett en bruksbåt som brukes til fiske og kortere turer. Ved overnatting etc er det for få plasser med landstrøm her i nord til at jeg hadde tenkt å ta det med som faktor i første omgang.

 

Har landstrøm og mulighet for å varme vannet i berederen med 240V ja... Og det er installert sirkulasjonspumpe også, men har ikke helt kontroll på denne.

 

Planen var å kun bruke dette når motoren er i gang også. Hovedsakelig som supplement/backup, siden jeg også har en separat dieselvarmer. Burde nok ha nevnt dette i første post..

 

 

Link to post
Share on other sites

Da skulle det bli slik @index sier. Kobler du kjølevannet fra motoren utenom vv-bereder og direkte gjennom defroster og div punkter i kabin og retur til motoren, mister du bare oppvarming av vv fra motoren. 

Men da er det sannsynlig at de andre konsevensene som er nevnt, vil oppstå. 

Det må antas at dieselvarmeren er en vanlig luft/luft eller varmer den også forbruksvannet? 

En skisse ???

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjølevannet koblet slik at det går gjennom varmtvannstanken og/eller defrosteren evt. utenom begge ved hjelp av 2 stk. 3-veis ventiler. Går kjølevannet gjennom begge (serie), går det gjennom varmtvannstanken først. Fungerer strålende.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

jonasnm skrev for 6 timer siden:

 

Jeg har ikke behov for varmtvann i båten, så jeg lurer på om jeg går glipp av noe annet enn potensielt varmt vann hvis jeg bare skipper hele varmtvannsberederen?

ville tatt en test , det er en ferskvannskrets  som tar vann fra FV.tanken til en vannpumpe som normalt starter når trykket blir lavt. sjekk at pumpen starter når du tapper kaltvann, og gjør det samme med varmtvannskranen.

da er den kretsen  ok så kan du kople 240V  til brederen for å se at den virker.

Ville ikke skippet brederen, men gjør du det  må vann inn /ut koples sammen.   Vann fryser så en må ha varme i båten eller drenere tomt ferskvann (drikkevann) som er i kretsen og brederen, når det blir kalt.

Sjøvanskretsen vil også fryse hvis det ikke er varme i båten.

 

jonasnm skrev for 3 timer siden:

.. Og det er installert sirkulasjonspumpe også, men har ikke helt kontroll på denne.

 

Skal du kutte ut motorvarmtvann til brederen og bare ha defroster trenger en normalt ikke  ekstra sirkulasjonspumpe.

Husk frostveske i det systemet.

En  varmtvannsbereder i det systemet hadde ikke jeg fjernet, !0 m  Rør 10mm innvendig er ca 8 desiliter.

Sjekk heller at termostaren er i orden.

PS. Se i manualen hvor vann inn og ut fra motoren skal koples husk kran på begge løp.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Motoren har jo termostat så jeg kan ikke se at det blir veldig stor forskjell på tida det tar å varmkjøre motor, samme hva en henger på ferskvannssløyfa? En dieselmotor har vel gjerne 40% termisk effektivitet eller deromkring. Om en da får ut 200 kW på akslingen betyr det vel at de resterende 300 kW fra forbrent diesel går med til å varme opp motor, eksos men hovedsakelig sjøvannet via kjølingen. Om en ‘stjeler’ noen få kW til defroster og VVB fra sløyfa der termostat ikke åpner før ønsket temp er nådd så mener jeg det må være en pølse i slaktetida. Jeg ville beholdt VVB for min del. Er en luksus som er kjekk å ha i båten til tider. Så kan heller defroster få stå først i sløyfa slik at den er prioritert.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser overhodet ikke noen problemer med å bypasse varmtvannstanken så lenge saltvannskjølingen fungerer som den skal.  Dersom saltvannskjølingen av en eller annen grunn skulle svikte på et kritisk punkt (slik som da vi var på vei mot vinden og mot strømmen i en trang kanal nordover mot Marstrand med mye trafikk og ikke uten videre kunne snu), så er det fint å rett og slett åpne krana og la varmtvannet renne :-)

Link to post
Share on other sites

Digg og kunne vaske fiskeslo og blod av hender med varmt vann da, så hvorfor vil du ikke ha varmtvannstank?
Ikke behøvelig med 230V! Vannet varmes svært fort opp av motoren og holder seg varmt til påfølgende morgen og vel så det.
Og ingen grunn til ikke å ha både dieselvarmer og defroster fra motorens kjølesystem.

Link to post
Share on other sites

Anbefaler å bruke opplegget som det er designet. Det er veldig fint med varmt vann når du har fisket. At motoren fortere blir varm når du ikke kobler til berederen; vel det er sinnsykt liten forskjell selv med en liten seilbåtmotor. Den blir varm veldig kjapt uansett.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Etter å kjenne nok folk som har opplevd at at kjølevæsken havnet i bunnen, besluttet jeg på Fairlinen jeg hadde å fjerne potensielle feilkilder. Fjernet alle koblinger som ledet kjølevæske ut av motoren, og satt på egen vannvarmer på på det som trengte vannvarme. 
 

Hadde det vært min båt ville jeg latt motorens kjølevæske forbli i motoren, og løse annet varmebehov uten å tilføre maskineriet nye potensielle feilkilder. Hvis jeg likevel skulle hatt det ut: i en varmeveksler nærme motoren, og at videre krets ikke blir feilkilde for motoren.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...