Jump to content

Ankersjakkel - nok ein gong...


sunnmøre

Recommended Posts

Som eg skreiv i tidlegare innlegg, så sende eg mail til Seasea med spørsmål om denne https://www.seasea.no/fall-fort%C3%B8yning-ankring/kauser-sjakler-kroker/sjakkel/lyrsjakkel-varmgalvanisert

 

Fekk svar no. Dessverre hadde dei ikkje andre opplysningar enn maks last. Dei meinte likevel at dette var ein god sjakkel, og den beste dei hadde i den storleiken. 

 

Maks last på 1 tonn skulle vel gi ca 4 tonns bruddgrense? 

 

Med tanke på at tilgjengelegheit og pris, så trur eg at eg tek sjansen på denne. 

 

 

Link to post
Share on other sites

On 1/24/2024 at 1:24 PM, sunnmøre said:

Trur eg også. Om det er meldt grisever, så finn eg oftast ei hamn...

 

Er det meldt grisevær, ligger jeg helst for anker ... får som regel vinden stort sett rett forfra da, og det blir mindre rykk :-)  (Men jeg trenger et ankerseil - blir noe voldsomt med driv frem og tilbake, og også voldsomt med krenging når båten ikke lengre har baugen rett inn mot vinden).

 

Naboen fikk overtalt meg til å heller ligge i havna.  Det har jo den fordelen at man faktisk kan gå i land og strekke på føttene - men ikke uten å bli skikkelig våt av brottsjøene.  Jeg ble litt overrasket over at det meste av rykk kom på det lengste tauet.  Fikk etterhvert avlastet det med et tau med to solide gummidempere på.  En av dem ble kappet i to av rykkene ... slikt skjer ikke når man ligger for anker :-)

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, tobixen said:

Jeg ble litt overrasket over at det meste av rykk kom på det lengste tauet. 

 

Hvis det er drittvær og jeg fortøyer longside, har jeg opptil 4 lange stramme spring , og slakke brest med feite rykkdempere (unimer). De eneste gangene jeg får rykk er hvis brestene er for stramme. 

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, 5nacks said:

De eneste gangene jeg får rykk er hvis brestene er for stramme. 

 

I dette tilfellet hadde jeg baugen fortøyd mot brygga (og mot vinden), to lazylines hektet til hekken, relativt korte tau fra baugen og til festepunkter på brygga (men med mye vinkel) og tau fra kryssholt midtskips og mot brygga.  Det ble tidvis mye frem-og-tilbake-bevegelse på båten og jeg hadde nok antageligvis strammet tauet fra midtskips mot brygga litt for stramt ja.

 

Enten man fortøyer longside, med hekken mot brygga eller med baugen mot brygga, det er alltid et lite dilemma ved fortøyning i røffe forhold, når det er store bevegelser i vannmassene så må man bare akseptere at det blir bevegelse og gi nok taulengde, på den andre siden, rykkene kommer jo fordi det er slakk på tauene.  Uansett langt på siden av trådtema :-)  For å spore det tilbake til tema, det var selvfølgelig aldri noe rykk på tauene i hekken og trolig heller ikke noe større belastning på sjaklene, selv om de var meget stramme :-)

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev On 19.1.2024 at 10.37:

Poenget med kjettingen er vel ikke å sikre maksimal bruddstyrke, men å sørge for tyngde samt beskyttelse mot at tau (som er alternativet til anker) blir slitt av skarpe stener (slik jeg en gang opplevde).  Sjakkel mellom anker og kjetting trenger ikke å ha samme bruddstyrke som ankerkjettingen, det trenger bare å ha "god nok" bruddstyrke.  Såfremt man sørger for god nok demping, så burde en bruddstyrke på "ett tonn" være godt nok for en 6 tonns båt, etter mitt skjønn.

 

(Angående demping, det er lett å dra en antagelse på at vekta av kjettingen i seg selv er tilstrekkelig - det stemmer i de aller fleste tilfeller, men den dagen hvor kjettingen blir helt stram, eller dersom kjettingen setter seg fast i noe på havbunnen, så har man plutselig tilnærmet null demping, og da går ting fort i stykker - om det ikke er sjakkelen, så f.eks. baugspryd, ankerrulle, ankervinsj, kryssholt e.l.  Den største påkjenningen kan komme når man prøver å heise opp ankeret, det har vært tråder tidligere med knekte baugspryd som følge av bølger, forsøk på å få opp et anker som sitter godt fast, og kjetting)

 

Et annet poeng med kjetting er jo at tyngden fungerer som "daumann" og få strekket på ankeret så parallelt som mulig med bunnen. Generelt sett ut fra behov om trygg ankring, mener jeg at jo tyngre (og lengre) kjetting jo bedre (og jo tyngre anker jo bedre), men innenfor det som er mulig å håndtere og ha plass til i din båt selvsagt.  At kjettingen skal stekkes ut så mye at den er helt stiv er neppe mulig så lenge det er normal ankring vi snakker om, så lenge du har en gravitasjonskraft  mer eller mindre normalt på kjettingen vil du ha en viss bøy ("pilhøyde"). Men når du strammer opp kjettingen rett over der ankeret sitter (fast) er det verre, så ja det er nok der ting ryker.. 

 

Link to post
Share on other sites

12 minutes ago, Krimart said:

At kjettingen skal stekkes ut så mye at den er helt stiv er neppe mulig så lenge det er normal ankring vi snakker om,

 

Jeg har opplevd kraftige rykk under relativt rolige forhold, når ankerkjettingen har satt seg fast i noe på havbunnen (Bestumkilen).  Det er også mulig å oppleve det dersom man har lite kjetting ute (samt som nevnt ved haling av anker), og dessuten ved ekstreme vindstyrker.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 1 time siden:

 

Jeg har opplevd kraftige rykk under relativt rolige forhold, når ankerkjettingen har satt seg fast i noe på havbunnen (Bestumkilen).  Det er også mulig å oppleve det dersom man har lite kjetting ute (samt som nevnt ved haling av anker), og dessuten ved ekstreme vindstyrker.

Det meste jeg har hatt på svai er 40 knop vind med 50 i kastene. Lå med 60 m kjetting på 4 m dyp. ikke mye rykking, men så var vi godt beskyttet for bølger da. Det lønner seg å rigge en snubber, en stor forsheda rykkdemper på en solid taustump til kryssholt baugen :-D

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...