Jump to content

Ankersjakkel - nok ein gong...


sunnmøre

Recommended Posts

Dette har vore behaldla tidlegare, men kan kanskje vere greitt å ta ein runde til? 

 

Har galvanisert anker og ankerkjetting. Skal skifte ut sjakkelen som er der med ny galvanisert sjakkel.  Har leita i svært mange av nettsidene til båtbutikkane i Noreg, og det er svært lite informasjon å finne. Seasea er unntak, med denne: Seasea - sjakkel Dei skriv i alle fall at maks last er 1 tonn. Dette høyrast ganske bra ut, eller tek eg feil? (har 6 tonn båt og 8 mm kjetting) Går ut frå at bruddgrensa er ganske mykje høgare enn det som er maks last? Kva trur de? 

 

 

Link to post
Share on other sites

Min 8mm ankerkjetting (DIN 766) har bruddlast på 4100 kg. Jeg har ikke klart å finne en sjakkel i Norge som ikke blir det svakeste ledd.

 

Jeg har imidlertid funnet en type sjakkel som heter "Force 7" hos Jimmy Green i UK. Bruddlast på størrelse 6mm som passer 8mm kjetting, er på 4033 kg. Legger ved link under:

 

https://jimmygreen.com/mf-dams-grade-70/80050-force-7-grade-70-anchor-chain-shackle-link

Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev 16 minutter siden:

Om du virkelig vil flotte deg, kan du kjøpe en slik. Da får du en del mer work load per mm.

 

Den har vel akkurat samme bruddstyrke? 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er dessverre klar over dei sjaklane som JimmyGreen har. Dei ser ut til å vere heilt supre. Men det blir over 1000 kroner for ein sjakkel!! Høyrast mykje ut, men er kanskje det som må til? Få 10-12 stykker av Seasea sin for samme prisen:lol: Ser ikkje ut til at desse blir importert til Noreg, så då blir det i tilfelle å bestille frå utlandet.  Vurderer det.

 

Litt tilbake til Seasea som eg linka til. Dei oppgir  makslast til 1 tonn, nokon som har tankar om kva dette tilsvarer i bruddlast? Skal sende ein mail til Seasea og høyre med dei. Føler meg ikkje trygg på at dei har fasitten, men om eg tek feil så er det kjekt å bli positivt overraska:smiley:

Link to post
Share on other sites

26 minutes ago, sunnmøre said:

Er dessverre klar over dei sjaklane som JimmyGreen har. Dei ser ut til å vere heilt supre. Men det blir over 1000 kroner for ein sjakkel!! Høyrast mykje ut, men er kanskje det som må til? Få 10-12 stykker av Seasea sin for samme prisen:lol: Ser ikkje ut til at desse blir importert til Noreg, så då blir det i tilfelle å bestille frå utlandet.  Vurderer det.

 

Litt tilbake til Seasea som eg linka til. Dei oppgir  makslast til 1 tonn, nokon som har tankar om kva dette tilsvarer i bruddlast? Skal sende ein mail til Seasea og høyre med dei. Føler meg ikkje trygg på at dei har fasitten, men om eg tek feil så er det kjekt å bli positivt overraska:smiley:

Skal vi bestille sammen og dele på frakt? 

Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev 6 minutter siden:

 

11 mm hos Crosby har 1,5 tonn work load (breaking strength 6x), den hos Seasea har 1 tonn "max last".

 

Men da er du oppe i 12,7mm bolt etter hva jeg kan se. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Poenget med kjettingen er vel ikke å sikre maksimal bruddstyrke, men å sørge for tyngde samt beskyttelse mot at tau (som er alternativet til anker) blir slitt av skarpe stener (slik jeg en gang opplevde).  Sjakkel mellom anker og kjetting trenger ikke å ha samme bruddstyrke som ankerkjettingen, det trenger bare å ha "god nok" bruddstyrke.  Såfremt man sørger for god nok demping, så burde en bruddstyrke på "ett tonn" være godt nok for en 6 tonns båt, etter mitt skjønn.

 

(Angående demping, det er lett å dra en antagelse på at vekta av kjettingen i seg selv er tilstrekkelig - det stemmer i de aller fleste tilfeller, men den dagen hvor kjettingen blir helt stram, eller dersom kjettingen setter seg fast i noe på havbunnen, så har man plutselig tilnærmet null demping, og da går ting fort i stykker - om det ikke er sjakkelen, så f.eks. baugspryd, ankerrulle, ankervinsj, kryssholt e.l.  Den største påkjenningen kan komme når man prøver å heise opp ankeret, det har vært tråder tidligere med knekte baugspryd som følge av bølger, forsøk på å få opp et anker som sitter godt fast, og kjetting)

Link to post
Share on other sites

Ankerkjettingen til Hulda har bruddlast 7,2 tonn. Arbeidslast vil være et drøyt tonn. Sjakkelen som passer inn på kjettingen min husker jeg i farta ikke dataene på, men den vil uansett ha en arbeidslast langt under kjettingen. Og Hulda har lastet depl. ca. 17 tonn og 10 mm kjetting. Så alt dette er kjente størrelser. Hvor stor lasten blir på sjakkelen i enden av kjettingen på 5X dybden, har jeg ingen aning om. Men når jeg ankrer og legger ut avlaster med rykkdemper, så blir sjokklastene nedi der redusert. Med hvor mye? Har ikke begrep om det heller. Uansett er sjakkelen det svakeste leddet. Løsningen er å kjøpe kjetting der endeleddet på kjettingen har en større lenke/ledd beregnet for sjakkel. 

Link to post
Share on other sites

8 minutes ago, Hulda said:

Løsningen er å kjøpe kjetting der endeleddet på kjettingen har en større lenke/ledd beregnet for sjakkel. 

Men da blir vel endeleddet fort svakeste punkt med mindre man har utstyr til å sveise inn et endeledd? Synes det er rart at det ikke selges sertifiserte sjakler til 8mm ankerkjetting på det norske markedet. Ankerkjettingen er jo sertifisert. 

Link to post
Share on other sites

5nacks skrev 1 minutt siden:

Men da blir vel endeleddet fort svakeste punkt med mindre man har utstyr til å sveise inn et endeledd? Synes det er rart at det ikke selges sertifiserte sjakler til 8mm ankerkjetting på det norske markedet. Ankerkjettingen er jo sertifisert. 

 

Nei, endeløkken har samme sertifisering som resten av kjettingen. 

 

Noe man kan tenke på om kjettingen har vært utsatt for harde rykk, hvilket kan skje om den hekter seg fast i stein på bunnen, er at overstrekk kan føre til sprøbrudd. Plutselig er ett ledd, ett eller annet sted i kjettingen, ikke 'verdt' mer enn 10 % av de andre leddene :-) Slikt bekymrer meg egentlig mer enn bruddstyrken på sjakkelen. Ved ettertanke. Det var også en av grunnene til at jeg for en del år tilbake kjøpte meg 50 meter ny kjetting. Dog for gjerrig til å dumpe den gamle. Den fikk seg noen røkk så jeg trodde Hulda skulle ramlet fra hverandre.

Link to post
Share on other sites

sunnmøre skrev for 2 timer siden:

Seasea er unntak, med denne: Seasea - sjakkel Dei skriv i alle fall at maks last er 1 tonn. Dette høyrast ganske bra ut, eller tek eg feil? (har 6 tonn båt og 8 mm kjetting)

Får du en 11mm bolt gjennom 8mm kjetting?

 

S/Y Emma skrev for 2 timer siden:

Om du virkelig vil flotte deg, kan du kjøpe en slik. Da får du en del mer work load per mm.

Hvordan leser du ut det? WLL på en sjakkel med 11mm bolt er på 1000kg iht. den tabellen, altså nøyaktig det samme som SeaSea oppgir som maks last for sin. Da blir vel heller spørsmålet hvorvidt man ønsker å gå for en sertifisert sjakkel eller ikke. 

 

S/Y Emma skrev for 1 time siden:

 

11 mm hos Crosby har 1,5 tonn work load (breaking strength 6x), den hos Seasea har 1 tonn "max last".

Nei, da har du blingset. 1,5t WLL er for 1/2" sjakkel. Den på Ø11 har WLL 1t.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 52 minutter siden:

Hvor stor lasten blir på sjakkelen i enden av kjettingen på 5X dybden, har jeg ingen aning om.

Dette er et godt spørsmål, og jeg tipper at ingen på BP sitter med svaret. For svaret vi jo variere fra båt til båt, og avhengig av de værforhold man blir utsatt for. Man måtte i tilfelle montert et dynamometer med loggefunksjon mellom sjakkelen og ankeret og ankret opp under verst tenkelig forhold. 

 

Men en ting er hvilken kraft sjakkelen utsettes for, hvilken WLL eller bruddstyrke den har (MBL), en annen ting er utmatting...

Link to post
Share on other sites

45 minutes ago, Hulda said:

Nei, endeløkken har samme sertifisering som resten av kjettingen. 

 

Er det da et skjøteledd du tenker på? Finner massevis av forskjellige skjøteledd, men ingen som er sertifisert og som passer til 8mm kjetting. 

Link to post
Share on other sites

På kjettingen eg har, er det ei romsleg endeløkke. Må sjekke måla, men trur der skal vere fint plass til 10-12 mm sjakkel. 

 

Synes i utgangspunktet 1 tonns "max last" høyrast bra ut (som seasea...), utan eg heilt veit kva som ligg i det omgrepet. 

 

@Framtia Den du linker til, har ein mykje meir fornuftig pris for ein gjerrig sunnmøring:-) Ser at dei har lyrsjakkel også: https://jimmygreen.com/anchoring-shackles/79074-31173-jimmy-green-galvanised-pin-bow-shackles#/4257-shackle_size-11mm_shackle_13mm_pin

 

Har alltid hatt lyrsjakkel mot ankeret. Om det utgjer nokon viktig forskjell veit eg ikkje.

Link to post
Share on other sites

Ser fin ut den Framtia. men veg sjakkelen verkeleg 1,4 kg? Solide saker i så fall:lol: Ellers så får eg opp 55 UK Pund i frakt, og i tillegg kjem vel norsk mva. Synes det er "litt " dumt med tanke på at det er ein sjakkel til 100 kroner. Merkeleg at ikkje ikkje fleire båtutstyrsbutikkane har slikt i hylla... Venter på mail frå Seasea. Hadde vore greitt å kjøpe med dei.

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev 4 minutter siden:

den veier ikke 1,4 kg, det er helt sikkert :-). 

 

Godt å høyre. Nesten slik eg måtte ha skifta ut vinsja:lol: Eller så sjekka eg frakta ein gong til, og fekk opp 27 Pund som alternativ. Litt meir innanfor.

Link to post
Share on other sites

45 minutes ago, sunnmøre said:

 

Godt å høyre. Nesten slik eg måtte ha skifta ut vinsja:lol: Eller så sjekka eg frakta ein gong til, og fekk opp 27 Pund som alternativ. Litt meir innanfor.

+ 25% mva på frakt og sjakkelen og 100-200 kroner for at fraktselskapet skal legge ut for momsen. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...