Jump to content

Sognefjord 2024 med Baljen 2


Okkaby

Recommended Posts

Har så smått startet å se på årets langtur. Satser på 3 ukers tur til Sognefjord i Juni/Juli.

 

Blir da Stavanger å opp til Bekkjarvik første dag, å videre nordover neste dag. 

Men hva anbefales av interessante plasser når en har passert Bergen?

 

Vil fortrinsvis holde eg til gjestehavner med ok fasiliteter som toalett/dusj å gjerne butikk. Uthavner er ikke aktuelt på den turen.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

For meg er de mest interessante plassene etter passering av Sognefjorden, men nord for Bergen kan nevnes:

Fedje, Kilstraumen Gjestebrygge, Skjerjehamn, Eivindvik og Dingja. I tillegg har du Feste Nærkjøp og Vågseidestranda Ferisenter i Lindåsområdet. Stikker du over Sognefjorden, har du Hardbakke, Askvoll, Buskøy og Bulandet/Værlandet som greie plasser. Vi trives veldig godt på strekket mellom Stord og Selje. Gjør oss fort ferdig med Sognefjorden og daffer rolig rundt i ferietempo videre nord.  

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Strusshamn er et fint stopp på veien.  Dingja er et godt alternativ istedet for (eller i tillegg til) Eivindvik. En sving ut til Fedje anbefales hvis været er i god-lunet.   I Sognefjorden vil jeg absolutt anbefale å ta turen inn til Finnabotn.  Riktignok ingen gjestehavn eller butikk - men en "Must"-opplevelse.   

BONITA I

Link to post
Share on other sites

@Amfea Har veldig lyst å dra videre Nordover jeg også. Men må liksom ha mulighet for å komme os tilbake til stavanger, så jeg kan komme på jobb(jobber 2-3) Å drar en for langt nordover, så blir det plutselig flere strekk en må ha fint vær på.

Håper jo at jeg om et par år kan ta fri hele sommeren, eller er heldig å bytte prosjekt så en har pause sommer månedene. 

Men blir nok først når det er byttet til en 1030 hehe

 

Men blir å notere ned alle plasser som anbefales. Så får en se om vi er heldige med sommerværet i år.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

@Okkaby Det blir sikkert en flott tur, men jeg må bare spørre: Heter båten din Baljen (Balje)?

Hvis ja så er det sikkelig morsomt navn (båten er jo mye større enn hva man ville kalt bitte liten) i hvert fall i Polen. Vi har ett ordtak som heter "Balją po Bałtyku" som betyr oversatt "Med Baljen på Østersjøen" altså ment som om noen drar med noe virkelig lite/uegnet ut på havet eller foretar seg en stor oppgave uten mye ressurser :giggle:

 

Link to post
Share on other sites

Ja båten heter Baljen 2, å er registrert med det hos Telenor også.

Baljen 1 var å er en skikkelig Balje på åpent hav. En gammel 70 talls snekke med 18hk Sabb diesel, som rulla så både du å familien nok hadde spydd om du skule ut å fiske på havet hehe 

At denne ble å hete Baljen 2, Ble bestemt under en fyllefest ombord i havna. 

 

Den ble kjøpt svært billig av en som måtte bli kvitt den før vinter opplegg, grunnet kjøp av nye båt.

 

kostet 60000. pluss båt frakt hjem som vel var rundt 10k om jeg ikke husker feil.

Men ble kjøpt til den prisen, da jeg var klar over at mye måtte gjøres. 

Skulle jeg betalt en mekaniker for alt som er gjort, så tør jeg ikke gjette på prisen.

Men bare nye Motor fra FNM var 200k levert på kaia. Så kommer gir, montering, nye propell, nye aksling, nye hylserør med støp, flytte av akselbrakket under båten, nytt ror, med tilbehør++

Komplett nytt vvs sytem med tanker, toalett, vasker, pumpe++. Nytt kjøleskap, nye salong, ny bysse, nye Niroxx puter, total ombygging i forskipet med  køyer++. Nytt batteri system med AGM og LiFePo, komplett nytt elektrisk system. Komplett nytt elektronikk/navigasjon, nye hydrauliske styring. Nye autopilot. 

Ja da kan du bare starte å regne i hop. Dette er en båt på kun 27fot uten Fly. Samme runde på en P55, vil koste sikkert  10x pluss arbeidskraft. Jeg har for lengst sluttet å regne på dette. Men jeg gjør det meste sjøl, samt kan kjøpe inn det meste jeg trenger direkte fra importør, via eget firma. Så har jeg brukt 400k, så måtte du nok ha doblet det. 

 

Å så har jeg ikke fått nye drivstoff tanker ennå, samt elektronisk gir/gass og diverse andre ting som blri oppgradert i år.

 

Skulle du kjøpt LiFePo batteriene ferdige, så hadde de vel kostet 45-50k de alene. Men er bygget hjemme i kjelleren til en litt hyggeligere pris.

 

Så du kan bare starte å regne ja. Blir garantert, så du drømmer om telefon fra Hamar hehe

 

Men båten har gått opp/ned Jæren å opp sør ifra i bølger du ikke vil være ute i, å ting har fungert, sjøl om mange ting hadde fått nye plass ombord, når en kom i havn.

Men så er jeg vokst opp på fiskebåt, å vant med litt bølger da.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

@Okkaby Du har jo fiksa det til en veldig fin båt da. Men altså ideen var å kjøpe en båt hvor man ikke må starte med å bytte ut motorene.

Alicraften skulle være en ruin til 90 000 men den ble fiksa ikke altfor dyrt opp med "mekaniker" også fungerte den helt feilfritt med unntak for noe den ikke var skyldig i altså møte med "undersjøisk trestokk". Det blir jo fort forskjell om man skal betale for mekaniker + sjef + MVA på verksted eller om man skal kun betale mekaniker (med skatt og arbgiver avgift om det er over 60 000). Så tror jeg også en bekjent mekaniker jobber litt ivrigere enn hva de gjør på verksted hvis de ikke har mange kunder i kø.

Men du slipper jo å tenke på slikt når du kan alt sammen selv så blir det jo mye rimeligere. Men så har du jo også kjøpt nye ting alt fra kjøleskap til ombygging av forskipet som båten ville jo forsatt kunne brukes uten.

Link to post
Share on other sites

Hvor har du fra at du må betale mekaniker + sjef + mva?

Som privat person, så får du en ferdig timepris for mekaniker. Den er da inkludert mva. Har aldri hørt om verksted som har eget tillegg for sjef. timeprisen vil så variere fra firma til firma å område til område. Men ca 1250 inkl mva er nok ikke noe unormalt. Så er der de med store fine haller å rød løper, som skal ha mye mer, og de på mindre plasser(bygda/landet) med lite/gammelt verksted, uten store utgifter til lånn på nybygg, som kanskje ligger noen hundre unner.

 

Men skal en mekaniker ha 300kr timen i lønn, så kan du legge på 35%, bare for å dekke det han koster med Feriepenger, AGA, pensjon, forsikringer, arbeidsklær. Så kommer det som blir veldig dyrt, moderne utstyr som verktøy, bil, verksted, maskiner, kontor personale som styre butikken i tillegg. Så skal kanskje stort uteområde med plass til å ha båter, samt kai/kran også dekes inn. ja da blir det ganske så mange utgifter et verksted må ut med. Da hjelper det ikke å selge seg billig, for da går du konk. 

 

Så er det i tillegg sådan, at mange plasser har veldig lite jobb halve året, når folk har båten på land pakket inn for vinteren. Da må de ha tjent så pass i sesongen, at de har nok å tære på i dårlige tider.

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

@Okkaby Altså i 2017 kosta det 1000 + MVA for mekaniker per time. Da var vel sjefen bakt inn i timeprisen (sjefen må vel ha lønn av det de ansatte tjener inn). En mekaniker er vel fornøyd om deltidsjobben gir han f.eks 600 i timen selv om det skal betales skatt av (+ man betaler arb.giver avgift men bare om det er dyrere enn 60 000 totalt per år).

For meg er jo også den store forskjell at jeg kan lære av "mekaniker" og være med på fikse prosessen, på et verksted så skal man jo ikke se på engang hva som blir gjort. Også har jo @sap_2000 fortalt at man ikke alltid kan stole på at verkstedet har giddet å gjøre all jobben som blir betalt. Så privat bekjent "mekaniker" gjør at både jeg lærer ting og vedkommende får mer penger enn på den vanlige jobben per time om vedkommende har tid til overs. Så gjør jo heller ikke "mekaniker" jobber som er kjedelig for en spesialist, altså simple ting som bunnstoff eller polering av båt osv. osv. det er ikke arbeidsoppgavene. Kun ting som motor med tilbehør eller elektrisitet eller montere ekkolodd osv.
 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...