Jump to content

Sommerferie 2024, hvor går ferden?


Blouberg

Recommended Posts

Vi går mot andre sesong med båt stor nok til å bo greit i over litt tid. 2023 sesongen skulle bli året for debut med båtferie over to-tre uker. Så kom været da, ble veldig amputert tur.

Turplanen i fjor var å dra et lite stykke nedover svenskekysten, Daftø, Koster, Grebbestad osv, for å krysse over på vestfoldsiden på turen tilbake. Blir nok tur over samme teama i år, om været vil da.. 

Har folket lagt ferieplanene allerede? Går ferden til de samme områdene hvert år?  Kan tenke meg at det er litt ulikt svar fra seil og motor folket (: 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Vi flyttet fra Jessheim til Tromøysundet ved Arendal for 2 år siden, og nå bor vi jo i det området vi likevel plasket rundt i på ferietur. Så nå begynner vi plutselig å snakke om.å passere Rakke, og ta turen oppover med Håøya/Dragsund og Oscarsborg som mulig endestopp, et område vi er noenlunde kjent i da båten lå i Son før. Litt ironisk, men ålreit med litt variasjon. Svenskekysten er også aktuell, men med to små hunder krever det litt planlegging..... Ellers blir det garantert noen turer i området mellom Kristiansand og Helgeroa😊

Link to post
Share on other sites

31 minutes ago, wilma said:

Vi flyttet fra Jessheim til Tromøysundet ved Arendal for 2 år siden, og nå bor vi jo i det området vi likevel plasket rundt i på ferietur. Så nå begynner vi plutselig å snakke om.å passere Rakke, og ta turen oppover med Håøya/Dragsund og Oscarsborg som mulig endestopp, et område vi er noenlunde kjent i da båten lå i Son før. Litt ironisk, men ålreit med litt variasjon.

 

Godt valg egentlig. Oslojorden innenfor Horten/ Hankø nesten fraflyttet på den tiden da alle stikker sørover. Lite ving, godt og varmt i vannet og ikke minst man får plass overalt hvor det ellers er ganske fullt før og etter ferien.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det kan jo være lurt å ta det litt på sparket om det er en mulighet, å så gå etter været. Jeg setter veldig pris på området utenfor Koster, men det skal vel innrømmes at vi har gått på en real smell med været i det området i fellesferien.  Jeg har ikke tenkt tanken helt ut men leker litt med tanken på å byttelåne båt med noen på Helgelandskysten for eksempel, det kunne jo vert no.. 

Link to post
Share on other sites

Vi bor jo midt i indrefileten for fine båtturer. Vi når de fleste plasser som Tysnes i nord, Rosendal i Øst og Haugesund i sør innen to timer på marsjfart. (18knop) Selve ferien varierer vi mellom nord og sør, samt noen turer inn i Hardangerfjorden. Årets feie blir delt i to. I juli går turen til Ryfylket med alle sine flotte uthavner i 2 uker. I august settes baugen nordover med endestopp på Selje. Da blir det 3 uker ombord. Så krysser vi fingrene for fint vær med lite vind:-)

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Hei, etter mange år på svenskekysten og noe på Sørlandet  tenker vi i år Oslofjorden med endepunkt på Akerbrygge. Håper på mange uthavner og hyggelige folk. Tips til Longside plasser innenfor Oscarsborg mottas med takk :) bor i Vestfold.

kanskje noen fra Indre Oslofjorden som trenger båtplass i Sandefjord og vil bytte låne ?

Link to post
Share on other sites

Bor også på Jessheim, har båten i Drøbak, så veldig mye fint i nærmiljøet. I fjor kom vi så langt som til Bolærne og Hankø.  Ble litt lei av å ligge i Son, men egentlig greit sted når man først skal være værfast 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Blouberg skrev 1 time siden:

Bor også på Jessheim, har båten i Drøbak, så veldig mye fint i nærmiljøet. I fjor kom vi så langt som til Bolærne og Hankø.  Ble litt lei av å ligge i Son, men egentlig greit sted når man først skal være værfast 

Ble litt lei køen ved Ulvensplitten på fredager på vei til båten, og etter å ha hatt hytte i Risør i en del år kjente vi en dragning mot sørlandet, og å bo ved sjøen med båten omtrent rett utenfor huset. 

Link to post
Share on other sites

wilma skrev 6 minutter siden:

Ble litt lei køen ved Ulvensplitten på fredager på vei til båten, og etter å ha hatt hytte i Risør i en del år kjente vi en dragning mot sørlandet, og å bo ved sjøen med båten omtrent rett utenfor huset. 

Kjenner meg godt igjen i det.  Velger ofte Mosseveien i rushtiden.

Vi har lekt med tanken om å flytte til Drøbak området, men det er høye priser på greie boliger.

 

Leide feriehus i Arendal i 2022, fantastisk område.

 

 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Ferien 2024 blir vel omtrent som den har vært i mange år nå. Det betyr svenskekysten. De siste årene har vi dradd nedover (fra Son i Oslofjorden) i midten av mai og snudd i området utenfor Göteborg. Da tar vi det med ro og er ute drøye 3 måneder, sist år nøyaktig 100 dager. Vi er pensjonister.

 

Vi ligger nå kun i gjestehavner, og bortsett fra midt i fellesferien blir det nesten bare kailangs. Det er greit når kapteinen er over 80 år og har en kranglete rygg (har hatt 3 prolapser), fruen (som er en del år yngre) har artrose med vonde knær og skipshunden som blir 14 år i august er døv, ser dårlig og har slitne bein.

 

Vi trives godt i gjestehavnene som vi etter hvert er blitt godt kjent i, men holder oss unne slike feststeder som feks. Smögen. Flere steder hilser havneverten oss velkommen tilbake fra tidligere besøk, og etter 4 - 5 dager får vi ofte en natt gratis plass. I Hunnebostrand har vi vært langt over 50 ganger.

 

I juli holder vi oss lengst syd, der er det best plass på den tiden da alle fra Göteborg skal nordover til feks. Koster, Fjällbäcka, Smögen osv. Og så er det området litt for langt unna for folk fra Oslo med kun 3 - 4 ukers ferie.

 

Det er klart at det koster en del å hele tiden ligge i gjestehavner, men heldigvis har vi liten båt, Saga 27 som gjør at vi kommer i billigste prisklasse, båter under 10m. I mai og juni er prisene moderate de fleste stedene (bortsett fra Tanum kommune), men i høysesongen dobles prisene mange steder ellers også.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 4 minutter siden:

Det er greit når kapteinen er over 80 år og har en kranglete rygg (har hatt 3 prolapser), fruen (som er en del år yngre) har artrose med vonde knær og skipshunden som blir 14 år i august er døv, ser dårlig og har slitne bein.

Imponerende at dere holder koken! Håper vi er like aktive om 15 år.. 

 

Lars H. skrev 5 minutter siden:

Da tar vi det med ro og er ute drøye 3 måneder, sist år nøyaktig 100 dager. Vi er pensjonister.

Høres ut som er deilig langsomt ferieliv. Nærmer oss pensjonsalder her også, ser fram til å kunne bruke mer tid i båten

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

En annen fordel med å være pensjonist er hvordan en kan ha vanlige helgeturer. Da drar vi gjerne ut fra Son på en torsdag til Oscarsborg der vi kan velge kremplass i en gjerne tom havn. Og så kan vi sitte i båten søndags kveld og med skadefryd se på de som må dra for å stå opp tidlig hjemme mandag for å sette seg i bilkø for å komme seg på jobb mens vi kan vente med hjemreise til mandag.

:easter:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svenskekysten i år også :) I år håper jeg på litt mer stabilt vær. I fjor lå vi inneblåst en ukes tid i Skärhamn. For all del en fin plass, men det ryker alltid så mye penger hos den hyggelige fyren som driver båtcentrum 😅  

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, Blouberg said:

Har folket lagt ferieplanene allerede?

Jeg er fortsatt litt preget av Covid-tiden, med stadig skiftende regler var det vanskelig å planlegge lengre enn to uker frem i tid. De to neste månedene blir det Hellas og Tyrkia, tror jeg. Deretter kanskje Bulgaria, tilbake til Middelhavet. Kypros. Egypt.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 3 minutter siden:

e to neste månedene blir det Hellas og Tyrkia, tror jeg. Deretter kanskje Bulgaria, tilbake til Middelhavet. Kypros. Egypt.

Hmm, høres jo ikke så ille ut dette @tobixen :thumbsup:

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

5nacks skrev 33 minutter siden:

. . . . I fjor lå vi inneblåst en ukes tid i Skärhamn. For all del en fin plass, men det ryker alltid så mye penger hos den hyggelige fyren som driver båtcentrum 😅  

 

Om du mener båtutstyrsforretningen, er jeg helt enig. Det har blitt noen turer innom hos ham opp gjennom årene. Jeg har faktisk kjøpt tømmepumpe for septik der to ganger. Da jeg kjøpte pumpe sist, sa jeg til ham hvor fornøyd jeg var med at de hadde pumpe lik den forrige som jeg altså også hadde kjøpt hos ham og som altså passet rett inn med både skruer, slanger og ledninger. Dermed fikk eg en ordentlig god rabatt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

7 minutes ago, Lars H. said:

 

Om du mener båtutstyrsforretningen, er jeg helt enig. 

Ja, stemmer. Den som ligger på høyden der på "riktig side" av gjestehavnen. Veldig hyggelig fyr, som har alt mulig som mange andre ikke har. Roter man litt rundt i skuffene langs gulvet, finner man som regel det man trenger :) 

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Lars H. said:

Om du mener båtutstyrsforretningen, er jeg helt enig. Det har blitt noen turer innom hos ham opp gjennom årene.

Jeg har også svidd av penger der, i flere omganger.  Av det jeg husker i farta, skikkelig svær kulefender, samt ny god kikkert.  Eller kanskje det var den gamle kikkerten vi kjøpte der.

 

Den gamle hadde jeg alltid lett tilgjengelig på pidestalen, klart til bruk - men det var dårlig optimalisert ifht levetid på kikkerten.  I dag har jeg litt strengere regime på at kikkerten alltid skal pakkes ned rett etter bruk.  Men nå divergerer jeg, igjen ... beklager.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 11 timer siden:

En annen fordel med å være pensjonist er hvordan en kan ha vanlige helgeturer. Da drar vi gjerne ut fra Son på en torsdag til Oscarsborg der vi kan velge kremplass i en gjerne tom havn. Og så kan vi sitte i båten søndags kveld og med skadefryd se på de som må dra for å stå opp tidlig hjemme mandag for å sette seg i bilkø for å komme seg på jobb mens vi kan vente med hjemreise til mandag.

:easter:

Har du tv i båten? 

Link to post
Share on other sites

Ja da, det har jeg hatt i alle år fra først en 12" Nokia SW klump til en 19" Grundig. Men de siste årene er antennen plukket ned og jeg bruker HDMI-kabel fra laptop'n. Jeg har Telia både hjemme og med mobilt bredbånd. Da kan jeg få inn alle kanaler jeg har hjemme også når jeg er i båten, også når jeg er i Sverige.

 

Nå skal forresten TV'n skrotes da bildet stadig faller ut. Dermed blir det å bruke en 22" Samsung PC-skjerm og lyd via stereonalegget. Nå ligger det 2 Glomex antenner pluss en Strong dekoder et eller annet sted på en hylle i garasjen og tar opp plass.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...