Jump to content

Sommerferie 2024, hvor går ferden?


Blouberg

Recommended Posts

Jeg starter båtferien 15 mars og legger ut på en 2 måneders avslappningstur fra Søgne til Gøteborg. skal tøffe rundt i 5 knops fart og bare nyte. Juni og Juli blir nok i Søgne skjærgården mens jeg leker med tanken på å gå til Bergen ( Tysnes) i aug/sept. Båten skal hvertfall brukes mye..

Link to post
Share on other sites

roymusi skrev 1 time siden:

Jeg starter båtferien 15 mars og legger ut på en 2 måneders avslappningstur fra Søgne til Gøteborg. skal tøffe rundt i 5 knops fart og bare nyte. Juni og Juli blir nok i Søgne skjærgården mens jeg leker med tanken på å gå til Bergen ( Tysnes) i aug/sept. Båten skal hvertfall brukes mye..

Øyene utenfor Gøteborg er helt fantastiske :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

To grupper med øyer utenfor Göteborg - de norreste øyene har gratis bilferge mot fastlandet.  Kallö-Knippa ser så vakkert ut når man seiler forbi, og for all del - det er et fint sted, men i sommersesongen er biltettheten på øya svært stor.  Det kom litt som en overraskelse på meg, tross alt er det gangavstand mellom Kallö og Knippa - men den mest rasjonelle måten å komme seg dit på er altså med bil.

 

Øyene litt lenger syd er forbundet med Göteborg (og trikkenettet der) med passasjerferger.  Der er det litt roligere og litt mindre biler.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 11 timer siden:

To grupper med øyer utenfor Göteborg - de norreste øyene har gratis bilferge mot fastlandet.  Kallö-Knippa ser så vakkert ut når man seiler forbi, og for all del - det er et fint sted, men i sommersesongen er biltettheten på øya svært stor.  Det kom litt som en overraskelse på meg, tross alt er det gangavstand mellom Kallö og Knippa - men den mest rasjonelle måten å komme seg dit på er altså med bil.

 

Øyene litt lenger syd er forbundet med Göteborg (og trikkenettet der) med passasjerferger.  Der er det litt roligere og litt mindre biler.

Vi har vært på Kallö Knippla noen ganger og trives der. Jeg har ikke tenkt på at det er mye biltrafikk der, men vi har heller ikke småunger som man må tenke på.

Det er bedre med bilfrie øyer da. 

Link to post
Share on other sites

Vel, nå er det vel ikke så mange arbeidsplasser på Källö Knippla, så da er det vel greit med bil for å komme seg på jobb i feks. Göteborg. Selv er jeg mye på Knippla, og den eneste biltrafikken jeg har lagt merke til er til og fra fergen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Amfea skrev On 28.1.2024 at 17.58:

Vi bor jo midt i indrefileten for fine båtturer. Vi når de fleste plasser som Tysnes i nord, Rosendal i Øst og Haugesund i sør innen to timer på marsjfart. (18knop) Selve ferien varierer vi mellom nord og sør, samt noen turer inn i Hardangerfjorden. Årets feie blir delt i to. I juli går turen til Ryfylket med alle sine flotte uthavner i 2 uker. I august settes baugen nordover med endestopp på Selje. Da blir det 3 uker ombord. Så krysser vi fingrene for fint vær med lite vind:-)

Vi har går mot vår første sesong med båt i år, bor i Ryfylke så tenkte å prøve oss i påsken hvis været tilater det 🤩 Sommeren håpte vi kanskje på Stord og Bergen, alt etter vær og trivsel med båtlivet 🤩😅

 

Noen havner du har å anbefale mellom ryfylke og Bergen ?🤩

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, SverreOlsen said:

 

Noen havner du har å anbefale mellom ryfylke og Bergen ?

Litt vanskelig å ta med alle, og om det skal være gjestehavn eller uthavn. Men av gjestehavner vi har besøkt og trivdes i, kan nevnes: Langevåg, Espevær, Kulleseid, Sagvåg, Leirvik, Fjelberg, Fitjar, Huglo, Uggdal, Våge, Storebø, Bekkjarvik. I Bergen er det to havner. En i Puddefjorden ved Vil Vite senteret, og en i Vågen. Ellers er Strusshamn på Askøy veldig fin. Uthavner er det mange av, så her tar jeg med dem som har flytebrygge jeg kommer på. Vedvika (ved Langevåg), Rex Island (Austre Kaløya), Romsa, Smedholmen, Pilapodlen, Nordre Navøyvågen, Oksebåsen, Skorpo og Buarøy. God tur😀

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

I år har jeg faktisk ikke lagt noen konkrete planer ennå. Det eneste jeg kan si med 100 prosent sikkerhet er at det nok også i år blir tur til både Sørlandet og Sverige, men hvor hovedbåtferien går - og hvor lenge den blir - er jeg jaggu meg ikke sikker på.

 

Jeg var heldig i fjor og hadde vel omtrent 95 prosent godt vær de gangene jeg var ute på langtur, og jeg har jo mer enn nok med ferie- og avspaseringsdager å ta av.

 

 

Link to post
Share on other sites

Amfea skrev for 6 timer siden:

Litt vanskelig å ta med alle, og om det skal være gjestehavn eller uthavn. Men av gjestehavner vi har besøkt og trivdes i, kan nevnes: Langevåg, Espevær, Kulleseid, Sagvåg, Leirvik, Fjelberg, Fitjar, Huglo, Uggdal, Våge, Storebø, Bekkjarvik. I Bergen er det to havner. En i Puddefjorden ved Vil Vite senteret, og en i Vågen. Ellers er Strusshamn på Askøy veldig fin. Uthavner er det mange av, så her tar jeg med dem som har flytebrygge jeg kommer på. Vedvika (ved Langevåg), Rex Island (Austre Kaløya), Romsa, Smedholmen, Pilapodlen, Nordre Navøyvågen, Oksebåsen, Skorpo og Buarøy. God tur😀

 

Om du likar faunakriminalitet og fallossymbol er den såkalla '"Rex Island" rette staden. 

 

Leirvik er ein drittplass det er få grunnar til å brsøka. 

Link to post
Share on other sites

8 minutes ago, Ask said:

Om du likar faunakriminalitet og fallossymbol er den såkalla '"Rex Island" rette staden. 

 

Leirvik er ein drittplass det er få grunnar til å brsøka. 

Det må man jo si var noen meget inteligente tips til plasser å besøke........

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Foreløpig plan: DK Skagen og ned til max Aarhus/Samsø, så blir det noe stopp fra Gøteborg og nordover på svenske siden før vi krysser over til Langesund etter 3 uker.

Altfor kort med 3 uker, men tør ikke presse tenåringer eller kjæreste så mye mer ;) 

Link to post
Share on other sites

Mange gamle fine "tråder" her om Telemarkskanalen. 

For oss gamle pensjonerte "innlendinger" bør en slik tur være tøff nok.

 

Noen som har erfaringer med slusekamrenes innhold av rusk og rask og greiner og trevirke best egnet som ved?

Litt tidlig ennå, men kanskje @Kanalkapteinen kjenner til om det er generelt smart å ha med et antall reserve-sett med ekstra truster-propeller?  Og andre gode råd som ikke er nevnt andre steder? 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Amfea skrev 1 time siden:

Det må man jo si var noen meget inteligente tips til plasser å besøke........

 

Eg forstår ironien, men eg har vore der. Det har kanskje ikkje du?

 

"Rex iland" er ei i utgangspunktet fin kupert skogkledd øy. Skogen er stort sett furuskog.

Der har dei laga mange grusa stiar, og planta hundrevis av rododendron.

Rododendron er ein importert art som ikkje har noko i norsk natur å gjera.

I tillegg har ein "kunstnar" laga falloslignande figurar av furuar som er kutta 0,5-1,5 meter over bakken.

I det heile eit trist syn. Faunakriminalitet er ikkje ta for sterkt i.

 

Leirvik vel òg kåra til eit av dei styggaste tettstadane i landet.

 

Men alle har rett til å velja sitt eige elende, så dei som vil kan sjølvsagt berre dra dit.

Link to post
Share on other sites

Hekri skrev 26 minutter siden:

Mange gamle fine "tråder" her om Telemarkskanalen. 

 

Noen som har erfaringer med slusekamrenes innhold av rusk og rask og greiner og trevirke best egnet som ved?

Litt tidlig ennå, men kanskje @Kanalkapteinen kjenner til om det er generelt smart å ha med et antall reserve-sett med ekstra truster-propeller?  

Vi har feriert der seks ganger de siste ti sesongene. Vi har aldri hatt trøbbel med baugtruster pga. rusk og rask eller trevirke av noe slag  

Tipset mitt er å ta det ro og bruke god tid i kanalsystemet. Vi kan fint bruke tre uker pluss fra vi starter slusing opp til vi sluser ut nederste sluse igjen, mens andre er "ferdig" etter en uke. 

I fjor satte vi ny pers., da sluset vi opp i Skien den lørdagen vi startet ferien og ned i Skien igjen på torsdag i den fjerde ferieuka. 

Hvor turen går i år er foreløpig helt i det blå. Kanskje Telemarkskanalen. 😅

Link to post
Share on other sites

mons skrev for 2 timer siden:

Har leid en Dufour40P i Stavanger og satser på rett vær for en tur til Shetland fra 16/6. Kona har lest etpar bøker derfra og sa ja, så da var det bare å trå til..

Hvis været vil noe annet blir det Vestlandet.

Spennande, blir det dokumenter på noe tråd? 😊 Har vært på Shetland ett par ganger i forbindelse med jobb, litt forblåst de gangene eg har vært der, men stilige "fjell/bærg/kliffer" og mange lundefuler 🤩 

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Ask said:

Eg forstår ironien, men eg har vore der. Det har kanskje ikkje du?

Joda, flere ganger. Rex Island og Rex Garden har en imponerende samling av figurer som er skåret ut med motorsag. Synes det er stilig jeg. Kjenner også litt til historien til kunstneren, og det gjør det bare mer imponerende.

 

3 hours ago, Ask said:

Leirvik vel òg kåra til eit av dei styggaste tettstadane i landet.

Vel, deg om det. Som bosatt på Stord er jeg vel programforpliktet til å ikke være enig.:wink: Men legger merke til at havnen er full hele sesongen med gjester som benytter seg av svømmehall, butikker og spiseplasser. Selv trives jeg absolutt best i uthavn, og oppsøker gjestehavner stort sett ved bunkring av mat og polvarer..... Noen gjestehavner er kjekke, men de fleste er bare stress og mye folk. Noen uthavner er opparbeidet med gangstier, brygger og grillhus, det er jo bare positivt da båtlivet da blir tilgjengelig for folk som kanskje ikke er så gode til beins eller har andre utfordringer.

 

Må gjerne komme med noen fine plasser du kan dele med folket du også:smiley:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Amfea skrev for 23 timer siden:

 Noen uthavner er opparbeidet med gangstier, brygger og grillhus, det er jo bare positivt da båtlivet da blir tilgjengelig for folk som kanskje ikke er så gode til beins eller har andre utfordringer.

 

Må gjerne komme med noen fine plasser du kan dele med folket du også:smiley:

 

Eg er likar ikkje slike overtilrettelagte stadar, og synest slik "opparbeiding" er øydelegging av natur.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...