Jump to content

Hvordan seile Kristiansand-Stavanger greiest mulig


Sjøspeidern

Recommended Posts

Hei, i slutten av juli skal jeg seile Kristiansand-Stavanger og ta returen i starten av august.
På turen bort skal jeg og en styrmann ha med en liten gjeng utenlandske speidere som skal på en stor leir i stavanger.
På hjemveien tar jeg med meg noen av mine egne speidere som er seilvandte.

I vinter er det en del seiltrening for å takle mengden sjø og det øves også på å motorere med revet storseil som stabilisator.
Båten som skal brukes er en Randesund Colin Archer på ca 10 meter, rigget med gaffelrigg og veier ca 10 tonn etter hva jeg har hørt, det er en solid og pålitelig skute med en godt vedlikeholdt motor og rigg.

Selv om båten er i ship shape, så lurer jeg på om folk vil dele erfaringer med å runde jæren på den tiden av året, om man bør holde seg langt til havs, eller nærme bøyen er også interesant å vite hva folk tenker. Om det er som lindesnes at det er kjekkest å runde tidlig på morgenen er det også nyttig info
Vi skal seile i en liten armada med 4-5 båter i størrelsen 10-15m.

Alle meninger og erfaringer er verdifulle

Link to post
Share on other sites

Eg var med på same type tur, men motsett retning, til sjøspeiderlandsleir på Stokken i Kristiansand i 1982, seksten år gammal og skipper på ein Leisure 17 utan motor frå Kristiansand og heim. Vi var i følge med S/Y Norsjø, 42 fots Colin Arher som tok oss på slep ved behov, og så hadde vi samband på walkie talkie med moderskipet. Eg trur det var sett av nesten ei heil veke kvar veg, slik at vart tid for å venta på høveleg ver. 

Link to post
Share on other sites

Det er vel ingen egentlig fasit.

 

Går som regel tur /retur her hver sommer.

Har hatt vær fra blankstille til liten storm. (Hadde da kommet oss inn til Egersund)

Den idylliske seilturen med en fin slør har jeg nok ikke fått opplevd hele veien, kun stykkevis og delt.

 

Vinden blåser ofte langsmed kysten.

Du får den gjerne rett imot, rett aktenfra eller så er det stille.

I kombinasjon med dønninger fra vest er ikke dette alltid en god kombo å få til en fin seilføring.

 

Undervurder ikke solgangsbrisen, det kan gå i fra stille til kuling på få minutter.

Får du vinden med deg så kan det bli morsomt, og veldig kjedelig når den kommer rett imot.

 

Bruker gjerne natten og morgenen for å komme over, og har ofte lykkes med det.

Går heller in i havn utpå ettermiddagen.

Prioriteringen er blitt å komme på eller fra ferie når været tillater.

Jeg er nok kynisk og går heller med motor enn å ligge værfast, og har nådd både bryllup og begravelse med en slik prioritering.

 

Strømmen renner vanligvis nordover langs kysten. (Vestover sørlandskysten)

Dette er medvirkende til forholdene rundt Lindesnes. Vind som vil østover, vann som presser seg vestover.

Er du på grunt vann, er det ofte båter som fisker og fiskeredskaper i sjøen.

 

Nord for Eigerøya ligger Kvernavågen, fin naturhavn, denne kan være fin å ligge å vente noen timer på avgang.

 

Ved bøyen på Jæren bygger det seg lett opp med sjø når vinden kommer, grunt farvann, dette bruker å gi seg ved Feistein. Det er vel vanskelig å unngå denne biten.

 

Dette er ett langt og kjedlig strekk, ikke glem at det går både buss og tog paralellt hvis det kniper.

Ta godt vare på passasjerene dine, jeg bruker å sette opp alternativer før en bestemmelse om å gå blir tatt.

Eks:

A:Ligge og vænte på vær, neste mulige,  om 3dager.?

B:Gå så fort som mulig, så langt som mulig, bruke motor, natten osv.

C:Gå selv om været ikke er topp,  det blir en tøff tur. De som vil være med er det, de andre tar f,eks toget.

 

Ha med seg folk som ikke skjønte hva de gikk til er ikke spesielt gøy, og jeg håper alltid at de som er med meg på sjøen vil fortsette med det.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev 15 minutter siden:

Sirevåg er også en grei ventehavn. Der er det god utsikt utover havet, så det er lett å vurdere forholdene. Og lokaltoget stopper der. Fin strand også

Sirevåg er på lista mi over aktuelle havner før overgang, jeg ser for meg at med mye vind blir det motor og storseil som stabilisator iallefall.
Nattseilas er også mulig

Link to post
Share on other sites

Risikoen for stående bølger i området ved lysbøyen på Jærens rev, er undervurdert av mange. Stående bølger kan også oppstå selv på dager med "blikkstille hav."

Den Norske Los anbefaler å holde minst 0,5NM avstand til lysbøyen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...