Jump to content

Sjøspeidere fra Søgne til Mjøsa i 2025


mons

Recommended Posts

I dag bestemte 1. Søgne Sjøspeidergruppe at vi skal delta på landsleiren på Gjøvik i juli 25.

Vi skal ha med minst tre Maxi 77 og vil vurdere om vi tar med vår Colin Archer Clipper 30 også. Litt mer rigg med masta på den.

Vi har foreløpig bare 2 Maxier, men kjøper en til i vår.

Den ligger i Horten og hentes nedover når været tillater det.

Regner med at dette blir en nokså lang tråd før vi legger til kai i Søgne igjen i slutten av juli 25.

Mye logistikk som skal på plass, og det blir spennende å se hvor mange andre grupper som henger seg på samt hvor store båter som skal til Mjøsa.

Litt av tanken bak er at vi ikke må, men vi kan og derfor vil vi. Gøy blir det!

Slike prosjekter er stykke fram i tid gir også speiderne et mål og litt å strekke seg etter.

Mons

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev for 10 timer siden:

Jeg husker vi vurderte å ta med 2-3 speiderslupper oppover fra Oslo til Mjøsa under verdensjamboreen på Lillehammer/Jørstadmoen i 1975. Det strandet vel på økonomi den gangen såvidt jeg erinderer.

Flott om dere får til noe slikt :yesnod:

Heldigvis har vi i søgne et par kronasjer på bok, så det er kun viljen det går på

Link to post
Share on other sites

Så flott! Håper dere får et fantastisk minnerikt opphold, og at været blir maks bra, og at de som regulerer vannstanden tar hensyn til dere!!

Vi "skogsmatroser" har slitt litt med både flom og lav vannstand de siste somrene (før vi "emigrerte" til havet).

 

Godt å få litt "reklame" for Mjøsa også!

Vi vil jo foreslå "utflukter" til flotte havner og gjestehavner som finnes, blant andre enn Skibladners hjemmehavn Gjøvik;

Biri båthavn, Lillehammer, Moelv, Brumunddal (ny og flott gjestehavn ved Norges høyeste trebygg), Hamar, Helgøya, og flere langs Totenlandet. 

 

Mulig å seile på Vorma forbi Eidsvoll og ned til Svanfoss sluse (hvis den er i drift?), og derfra ned Glomma et stykke.

Sikkert noen her på forumet som har seilt nedover helt til det stopper. 

Synd at det ikke ble bygd sluser hele veien ned forbi Sarpefossen.

Da hadde dette blitt en verdig konkurrent til Telemarkskanalen. 

 

Ønsker dere en god tur og et flott opphold i Innlandet! 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Vi kikket på kartene for å se om de store skøytene kunne ta turen opp elva. Mobilkran over dammene kunne gått, men det er et virvar av bruer vi ikke kommer under.

Gjøvik har spurt hvor mye kaiplass leiren trenger, litt derfor vi er tidlig ute med en slik avgjørelse.

Mons

Link to post
Share on other sites

Hekri skrev On 1.2.2024 at 12.39:

 

Vi "skogsmatroser" har slitt litt med både flom og lav vannstand de siste somrene (før vi "emigrerte" til havet).

 

Vi får bare håpe det ikke blir som Landsleiren på notodden, da trivdes sjøspeiderne ombord på gyda tror jeg :)

Link to post
Share on other sites

Speiderne her har snakket om å kjøpe en til Maxi 77, så når jeg kom over et bra eksemplar i Horten kjøpte jeg den.

Har jo bestemt at vi skal ha minst tre båter til Mjøsa..

Henter den onsdag sjøveien (vind 3-7 m/s fra nord) og regner med et døgn kontinuerlig seilas på de 130 Nm til Søgne. Monterer inn kartplotter, webasto, nødpeilesender og ais samt gass kokeapparat før speiderne kjøper den av meg til kostpris. 

Satser på at AIS er i drift og kommer opp som "Okse" på turen. Båten har navn fra holmene utenfor basen, og dette var den neste holmen med brukbart navn.

 

Båten har Genoa på rull, Layzybag, div plattformer og mye artig utstyr. Tohatsu 6 hk High trust med lang stamme.

Får med krybbe og div ekstra seil mm.

 

Hentet en båt i Halden i januar i fjor og fikk god hjelp av forummedlemmer til både klargjøring, transport og isvarsel.

Denne gangen satser jeg på at det holder med beskjed om is eller ikke innenfor Tromøya.

Tar med litt mer varme denne gangen. Sist fikk vi ned mot 12 minus, men nå skal det være bare 3-4 minus..

 

Har plass til en til om noen vil på vinterseilas.

Mons

Link to post
Share on other sites

Mye å pakke når man skal hente en ukjent båt midtvinters for nattseilas nedover kysten.

Dette er første etappe på reisen til Mjøsa i 2025 for denne båten.

Får elektronikken i morra kl 7 ferdig programmert fra Søgne Elektriske som er speidervennlig forhandler. De har lagt inn kart fra Bergen til øverst i Mjøsa. Klar til montering i Horten rundt kl 12.

IMG_20240206_204232.jpg

Mons

Link to post
Share on other sites

Så møtte vi is ved Tjøme og baugen kløvnet 20 cm. 30 cm vann på dørken når jeg skulle inn og sette på kaffe.

Gikk på grunn ved en brygge og auste til rs Veritas kom med pumper. Tettet med drivanker og fikk lenset.

Tauer oss til land og blir hentet av TM Hansen i morra.

Mons

Link to post
Share on other sites

Ai, ergerlig! 

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Bilen losser i Moss nå. Antar den er her rundt kl 16.

Riggen er nesten klar til å løftes av. Montert ekstra lensepumpe da jeg må gå en kilometer for å komme til kai der kransemien fra TM Hansen kommer til. Satser på at den holder tett nok..

Tror ikke det er annet enn klyving av baugen 20-30 cm.

Må fjerne litt på innsiden for å komme til å støpe, men så blir det noen lag inn og utvendig.

Ser at denne båten aldri har hatt vanntank i baugen slik de andre Maxiene våre har. Med slikt "dobbelt skrog" ville konsekvensen av en slik sprekk vært litt salt i drikkevannet. Kaffe mat og godteri på Rødekorsbasen i Vrengsundet mens jeg venter.

Båten ligger med løftet baug og jeg vil ikke slippe den ned før jeg må.

IMG_20240208_122637.jpg

IMG_20240208_104417.jpg

IMG_20240208_104425.jpg

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...