Jump to content

Sjøspeidere fra Søgne til Mjøsa i 2025


mons

Recommended Posts

Har ikke hatt noen skade der de 7 årene jeg har hatt  båten, har heller ikke sett tegn på noe reparasjon. Hadde båten på land for to år siden og da hadde jeg av bunnstoff i front og rundt og sjekket skroget uten at jeg fant noe som jeg utbedret. Dette ble gjort i sammenheng med bytte av skrog gjennomføringer og heving  av vannlinjen for bunnstoff. Så ikke tegn til gamle reparasjoner heller.
 

IMG_4801.jpeg

Link to post
Share on other sites

Merkelig, skroget burde tåle såpass is! Jeg tenker at det har vært en svakhet der. En sånn skade burde dere ha kjent godt på kroppen om skroget var solid i forkant!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Da har vi fått øvd på landtransport til vi skal på Mjøsa, og alt fungerte bra.

Bortsett fra litt hull og uønsket vann har denne reisen gått svært bra.

Trivelig overlevering av båt, båttur i solnedgang med snø på holmene, kom oss på land med kun etpar våte sko, nye venner i Røde Kors på Tjøme, TM Hansen som stilte med kransemi på kort varsel-fikk akkurat tid til å ta med krybba fra Søgne.

Trivelig selskap i semien heim og nå står båten utenfor båthuset med varme og avfukter.

I sårområdet ligger det noen millimeter sparkel. Ikke unormalt for en 45 år gammel båt.

Tenker at den kanskje i ungdommen har dunket i en stein som har gjort glassfiberen mer porøs (knust innvendig) uten at det har vært synlig mer enn noen skrammer på utsiden. Litt farger inni bruddet som kan tyde på det.

Understreker at dette ikke er noe som ville vært synlig for forrige eier!

IMG_20240209_094210.jpg

IMG_20240209_093641.jpg

IMG_20240209_093710.jpg

Mons

Link to post
Share on other sites

Trangt på innsiden, så vi tar ut nok av hullet til at vi kan slipe innsiden utenfra med rettsliper. Da får vi lagt noen solide matter på innsiden, sparkler litt fasong med glassfibersparkel og bygger resten utenfra.

Hadde besøk av en som kan glassfiber, og han er sikker på at det er gammel skade i glassfiberen. Sliper snart slik at det får tørke til det blir varmere i været, så blir det heftprøver før vi bestemmer hva vi støper med.

Mons

Link to post
Share on other sites

Det høres ut som en god plan. Det er greit å bygge litt skikkelig styrke her, det er vel det mest sannsynlige stedet at båten kan få en smell. Eller det og kjølen da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Endelig bikker vi 18 grader og tørt i været.

Slipt rent og lagt på 4 lag vevd 300g matte innvendig. Sparklet med glassfiber sparkel til ok fasong utvendig. Ikke fornøyd med heftprøvene med polyester, så jeg går for epoxy selv om det er et trasig stoff å arbeide med-spesielt nedenfra og opp.

Ved nedsliping viste det seg at det har vært en nokså stor gjennomgående skade som var reparert nesten uten overlapp og med mye luft i støpen. Litt godt, for det forklarer mye.

I løpet av de siste 45 årene har den nok gnagd på en stein litt for lenge.

Satser på at den er klar til Pinseleir ved Kvernhusvann.

IMG_20240507_094943.jpg

IMG_20240508_163431.jpg

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...