Jump to content

Bleking av teak


BØstrøm

Recommended Posts

Jeg skal fornye teakdørkene i båten. Til dette har jeg kappet opp lister av pæler som har stått i havna i Gdansk i hundrevis av år(etter sigende) Disse har tatt kværken på ett par sagblader, og er nok fine og harde, men fargen går mot gul. Noen som har erfaring med bleking av teak, så jeg kan ha dørkene ubehandlet(inne i båten). Kan jo ikke legge dem ut til de inntar denne fargen, men det er hvit/gråskjæret ubehandlet teakdekk inntar jeg er ute etter. Kommer til å kombinere med mahogeny som rammer på dørkene, som skal lakkes, for fin glød.

Link to post
Share on other sites

Nja… Boracol inneholder både borsyre og en type klorid, er ikke det som gjør at teaken blir lys da? I alle fall utendørs? Skal ikke bløffe på meg en kjemigrad i disse tider, men har alltid trodd at det var slik.

 

Googler du «teak bleker», får du forresten mange treff.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en seilbåt av en kar som hadde brukt dette: Han hadde et par bokser med teak renseprodukter fra Nautiel. 

 

Den ene boksen er «Bio teak enzimatic» og den andre er «Teak brightener».

 

Lyst, strøkent og fin teak over hele båten.

 

Christianssand Marina AS

 

Tlf : +47 95 45 25 00

E-mail : oldsalt@chrsmarina.no

 

Web : www.oldsalt.eu
Facebook : @oldsalt.eu
Instagram : @oldsalt.eu

Christianssand Marina AS are
European distributor of Nautiel Bio Products.

 

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Teakbehandling kan du se her:


Boracol har som oppgave å drepe sopp og hindre grønske kort og godt. 
Teaken gråner helt av seg selv. Det gjør den ved å skille ut enzymer når den utsettes for sollys. Det er teakens egen naturlige beskyttelse mot UV-stråler. 
Man kan vaske med ekte grønnsåpe for å vedlikeholde renheten i teaken. Men da gråner den saktere. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Når jeg googler bleking av teak, er jeg ganske sikker på at mange av midlene egentlig fjerner det gråhvite, og får frem den naturlige trefargen.  Det er jo på en måte det motsatte jeg er ute etter, og tenker i baner kjemi med klor,  oksalsyre eller lignende. 

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev 16 minutter siden:

Når jeg googler bleking av teak, er jeg ganske sikker på at mange av midlene egentlig fjerner det gråhvite, og får frem den naturlige trefargen.  Det er jo på en måte det motsatte jeg er ute etter, og tenker i baner kjemi med klor,  oksalsyre eller lignende. 

Ingenting av det du nevner får fram gråningen av teak! Det er det naturen og sola som gjør! Linken jeg satt inn er det du gjør for å teaken helt ren. Det knapper opp prosessen. 
Svaret er nei! Kjemi, klor og whatever får ikke fram gråningen.  Det er det sola som gjør!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev 40 minutter siden:

Når jeg googler bleking av teak, er jeg ganske sikker på at mange av midlene egentlig fjerner det gråhvite, og får frem den naturlige trefargen.  Det er jo på en måte det motsatte jeg er ute etter, og tenker i baner kjemi med klor,  oksalsyre eller lignende. 


Oksalsyre brukes i alle fall for å bleke annet treverk og skal være et veldig potent blekemiddel. Koster ikke mye å teste ut på en list. Selges på Bauhaus og sikkert andre steder også. Mener jeg betalte under en hundrelapp for 600 g flaske med pulver.

 

https://www.historiskmaling.no/products/oksalsyre-blekemiddel-for-treverk

Link to post
Share on other sites

Kan ikke huske å ha sett så mange grå teakdørker innendørs. Men vil tro at oksalsyra kan ta mye av gulfargen pælene har antatt i årenes løp. Det var jo også på mote med jernvitriol på utendørs panel i nyere tid. Det gir jo en jevn gråning, men usikker på hvordan det fønker på teak.

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev for 3 timer siden:

Er det ikke vanlig med gråhvite teakdørker inne på fartøy da. Er det noe jeg har drømt?

Ikke innendørs. Det er UV-strålene fra sola som får fram gråfargen. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Tenkte jeg bare ville vise hvordan det ser ut hos oss etter behandling av luriumet jeg beskrev over. Aldri vært noe olje e.l. på gulv/sitteplasser. Bordet er dog oljet.

 

IMG_9306.jpeg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 1 time siden:

Tenkte jeg bare ville vise hvordan det ser ut hos oss etter behandling av luriumet jeg beskrev over. Aldri vært noe olje e.l. på gulv/sitteplasser. Bordet er dog oljet.

 

IMG_9306.jpeg

Og det du beskriver over er i bunn og grunn nøyaktig det samme som jeg beskriver. Og på bildet er jo teaken din heller ikke blitt grå. Men etter en sesong i sola blir den sølvgrå. Altså den delen dom er i sola eller utsettes for UV-stråler. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 3 timer siden:

Men etter en sesong i sola blir den sølvgrå. Altså den delen dom er i sola eller utsettes for UV-stråler.


Uten at jeg kan henvise til gyldig forskning erfarer jeg at dette også sammenhenger mye med kvaliteten på teaken som blir brukt. Moderne plantasjeteak erfarer jeg blir raskere sølvgrå i sol og vær enn når det er brukt teak fra gullårene, selv om dekket er saget, høvlet og lagt samme året (har fremdeles liggende et par kubikk med teak fra 60-tallet, som skal voktes med livet som innsats😁). Den gamle teaken oppleves langt feitere og tyngre enn teaken som selges i dag, som dessverre, i enkelte tilfeller, kan minne mer om papp, både i vekt og struktur. Så at kvaliteten har mye å si for generell motstandsdyktighet mot elementene er jeg overbevist om. Noe som jo også gjelder andre treslag. 

Link to post
Share on other sites

Hakkannen skrev 1 minutt siden:


Uten at jeg kan henvise til gyldig forskning erfarer jeg at dette også sammenhenger mye med kvaliteten på teaken som blir brukt. Moderne plantasjeteak erfarer jeg blir raskere sølvgrå i sol og vær enn når det er brukt teak fra gullårene, selv om dekket er saget, høvlet og lagt samme året (har fremdeles liggende et par kubikk med teak fra 60-tallet, som skal voktes med livet som innsats😁). Den gamle teaken oppleves langt feitere og tyngre enn teaken som selges i dag, som dessverre, i enkelte tilfeller, kan minne mer om papp, både i vekt og struktur. Så at kvaliteten har mye å si for generell motstandsdyktighet mot elementene er jeg overbevist om. Noe som jo også gjelder andre treslag. 

Tror du treffer spikeren på hodet her! Det er forskjell!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...